weigeren met springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

weigeren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 15:37

Ik had even hulp nodig van jullie Haha!

als ik met mijn verzorgpony ga springen weigert hij nogal veel! als hij de sprong eenmaal gesprongen heeft lukt het wel. Tenzij ik een tijdje niet gesprongen heb dan gebeurt het weer opnieuw!

Het is niet zo dat hij niet kan springen of het niet leuk vind. Want met de eigenaar zelf heeft hij over zijn eigen schofthoogte heen gesprongen!

Hij weigert zelfs als ik 1 band hoog spring! Zelf vind ik springen heel leuk maar als mijn vzpony steeds weigert vind ik het niet meer leuk. Als hij eenmaal spring vind ik het super Vork

Hoe kan ik nou zorgen dat hij niet steeds bij elke sprong weigert en ik er bijna af lig?

_Christine

Re: weigeren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:09

ik heb precies het zelfde!! maar je moet door blijven gaan!! en hem zeg maar 'opsluiten' laat merken dat jij erover wil!! bij mijn vzpony is dat de enige manier om haar te laten springen!! suc6 Knipoog

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:04

krijg je ook les? zo niet, zoek iemand die vaker gesprongen heeft, en die je kan helpen!

een ding waar je al op moet letten is het losrijden. zorg dat hij zo soepel en ontspannen mogelijk loopt, en dat hij erg goed aan je been is. een keer been betekent dat hij weg moet zijn. reageert hij niet, geef je hem een tik met je zweep.
tijdens het springen zorg je ervoor dat je hem opsluit met je handen en benen. vlak voor de afzet mag je ook nog een tik geven zodat hij doorspringt.
als hij weigert, stuur je hem direct voor de hindernis, en geef je veel been, zodat hij snapt dat hij er de volgende keer over moet.
rij dan opnieuw aan, en spring eroverheen. voila Lachen succes ermee!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:28

Oke bedankt

ik heb geen les ga het wel vragen aan een goede ruiter!

ik mag trouwens niet met zweep rijden dat is qua rijden ook niet nodig omdat hij altijd voor het been is! je hoef maar aan te leggen of hij gaat.
maar als ik het goed begrijp als hij weigert terug sturen en voor de hindernis veel been geven, maar hij mag niet springen toch? want anders maak ik zo een noodsprong!
als hij weigert is het trouwens volop op de rem en weg draaien en rennen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:40

probeer hem inderdaad met losrijden al goed aan je hulpen te krijgen. dressuur is niet voor niets de basis van alles.

dus rijden tussen je hand en been.
let wel op dat jij als ruiter zelf goed naar de sprong toe rijdt en dat je hem niet belemmert in het voorwaarts gaan. dus let goed op houding en het aanrijden. paarden weigeren 9 van de 10 x door de ruiter.

rijd hem met losrijden eens flink weg en ik bedoel dan weg is weg.

zodra je pony weigert, dan moet je niet te ver weg van de sprong, dus inderdaad houdt hem voor de sprong en laat je been maar een voelen. rijdt een volte van de sprong af en probeer het weer opnieuw. zorg dat je pony nooit langs de sprong gaat.

succes

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:56

Als hij er langs schiet, kan het helpen om je handen breed te houden.

Als hij wil weigeren, maar toch springen en zodoende een noodsprong maakt, probeer dan mee te zijn (pak desnoods een pluk manen, die noodsprongen zijn meestal lastig om mee te zitten) en doen net of er niets aan de hand was, want hij sprong toch en dat was de bedoeling, en als je hem dan toch gaan straffen dan springt hij de volgende keer helemaal niet.

Niet op een lange lijn naar de hindernis toe rijden, dan heeft hij te lang de tijd om te stoppen.

En neem voor je zelf voor: hij moet en zal er over heen.
Dat helpt bij mij iig, bij mij zat er namelijk eens een man of 20 te kijken langs de bak, dat was met een vorig paard dat alsmaar stopte. m'n instructeur zei toen: als hij stopt, trakteer jij iedereen die hier zit op een etentje, en ja toen sprong hij opeens, dat kwam dus omdat ik m'n zinnen er helemaal op had gezet, hij moest en zou er overheen. en ja toen ging hij, omdat ik zelf overtuigd was.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:55

Als mijn paard weigert ligt het ALTIJD aan mij.. Ik wil altijd precies kunnen uittelen hoeveel sprongen hij maakt en of hij uitkomt. Als ik niet kan tellen raak ik in de stress en dat voelt hij en hij weigert. Met losspringen voor een parcours heb ik dat altijd. In het parcours zelf denk ik daar niet aan Tong uitsteken

Misschien is dit ook het geval bij jou? (het hoeft niet zo te zijn hoor) Lachen

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:22

ik heb precies wat anydale ook al zegt,als mijn paard weigert ligt het ook echt altijd aan mij,nooit aan mijn paard.

als ik soms iets teveel twijfel of telaat mee geeft kan mijn paard best snel weigeren.

zoals anydaledus ook al vroeg,twijfel je mischien zelf ergens teveel?

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:16

Hoi,

Zeker als je pas springt zal je handhouding en balans niet helemaal oke zijn. Als een paard springen leuk vind is het de beste manier "om hem te laten gaan" dus geef hem iets meer vrijheid dan je normaal gesproken zou doen,l het voordeel daarvan is dat je paard zelf bedenkt hoeveel passen hij nog moet maken voordat hij springt en je zal hem dan niet snel ( on)bewust tegenhouden met je hand. Als je dat probeert en je paard weigert dan niet dan weet je dat jij hem tegenhoud en kan je rustig aan gaan oefenen op je handhouding en zit zonder dat jij en dus ook je paard gaat twijfelen.

Als jij twijfelt of aan de rem trekt zal het paard nooit springen en denk jij dat hij weigert.

Oh en eerlijk is eerlijk, springen zonder les lijkt mij niet zo verstandig Knipoog

succes

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:26

Ik heb springles gehad dus weet wel hoe je houding en alles moet zijn en dat je je paard moet opsluiten tussen je handen en benen. Maar het is wel zo dat ik denk ooe griezelig!

Hij vind springen wel leuk maar het is niet zo dat hij zelf erop afgaat en springt! Hij gaat gelukkig ook niet om de hindernis heen als hij weiger blijf ik aan die kant van de bak rijden! om hem er vervolgens weer overheen te sturen (proberen)

Ik zit zelf trouwens ook niet te tellen en uit te rekenen ik doe het meer op mijn gevoel:O anders ga ik inderdaad twijfelen of het wel lukt!

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:14

Vooral niet twijfelen als je springt! Had ik met Flame ook, m'n instructrice kon d'r wel mee springen maar bij mij weigerde hij ook altijd. Je moet dus echt zeker zijn van jezelf dat je paard voelt dat jij er ook ECHT over wilt. Als hij weigert ook niet te ver weg laten gaan direct omdraaien en opnieuw, als hij springt natuurlijk goed belonen Ja!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:38

Heb ook een paard dat als ik het niet vetrouwt dat het paard ook helemaal haar vetrouwen kwijt is en dus stopt.

Heb zelf een paard met best wel wat vermogen, maar ik als ruiter heb toch wel een beetje respect voor de wat hogere sprongen. Ikzelf ga dan echt anders toerijden met als gevolg dat mijn paard het nietmeer snapt en dus een anker uitgooit.

Het weigeren ligt dan ook 9 van 10 keer bij de ruiter zelf.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:44

Daarom schreef ik ook " laat hem wat meer gaan " Lachen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:57

helemaal eens met arjen2 en Hardi.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:35

maar als ik hem laat gaan weigert hij:S want dan is hij helemaal gek als hij die sprong ziet begint te dribbelen en als ik dan aanrijd wil hij zo hard mogenlijk om vervolgens net zo hard die achterbenen naar voren te schuiven!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:53

rijd je paard in de stap richting sprong (rechte lijn) en zet je paard de laatste 2 a 3 passen in draf. let wel op dat je paard fijn aan de hulpen is, want weg is ook echt weg. (naar en over de sprong)

je kan het ook proberen met een paar drafbalken voor de sprong.

zodra je paard dit goed aanpakt en het is tijd voor een drafje naar de sprong toe, dan met een ontspannen meeverende hand rijden. (dat is normaal natuurlijk, dit doe je ook in de dressuur) zodra je merkt dat hij harder gaat dan dat jij wil, direct zwaarder en langzamer lichtrijden. maak een kleine korte ophouding en direct weer ontspannen. de inwerking van je hand is groter als je vanuit ontspanning een ophouding maakt, dan vanuit een iets hangende hand, dan moet je zo'n grote ophouding maken voor weinig effect.

succes

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:15

bedankt droefje!

en als hij te hard gaat en ik krijg hem niet voor de sprong nog terug moet ik er dan gewoon voorbij gaan of wel erover springen? Hij is nogal vlot namenlijk:P dus denk dat dat eerder voorkomt dan dat hij niet wil

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:21

nooit langs de sprong. je kan hem wel voor de sprong op de volte zetten en eerst die ontspanning weer terug zien te krijgen en dan weer opnieuw proberen. heel consequent zijn in tempo. ook met losrijden en dressuur moet je hem ten aller tijden laten wachten.

succes. (en beter een paard die naar de sprong trekt, dan een paard die je naar de sprong moet duwen. dit is rijtechnisch weer op te lossen.)

succes

en houdt ons op de hoogte

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 15:15

Nou je het zegt Tong uitsteken hij wil wel graag dus dan denk ik hij gaat maar staat hij vol op zijn rem ! maar hij wil inderdaad er wel op af dus dat scheelt

Hij kan ook nog wel is een scheiterd zijn! als hij weer een hindernis ziet.

Maar ik ga binnenkort weer springen dat doe ik bij een vriendin iets verder op de dijk omdat onze bak naar mijn idee te klein is:P maar hij is ook nogal sterk! en met dressuur word ik ook wel is gek dat als hij eenmaal heeft gegaloppeerd dat hij in die draf daarna weer in galop wilt!. Maar met springen valt dat gelukkig wel mee

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:22

misschien eerst eens stoom uit laten blazen aan de longeerlijn.

als je dat gaat doen. eerst longeren, even op adem stappen, dan een half uurtje terug op stal zetten, zodat hij weer even rustig in zijn koppie wordt en dan rijden

succes

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 21:31

Okee! ik zal het onthouden:)

*als ik bokt toch niet had:P*

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:58

Als ik het zo lees denk ik dat het weigeren dus ook temaken heeft met de snelheid. Hij gaat hard naar de sprong toe zeg je. Ik denk dat het paard met die snelheid de sprong nietmeer zo goed kan inschatten, daardoor zijn vertrouwen kwijt raakt met als gevolg dat hij zijn anker uitgooid.

Denk dus zodra jij met het paard kan gaan schakelen voor de sprong dat het weigeren dan ook een stuk minder zal zijn of zelfs verledentijd is.

Wil je heelveel succes wensen en houd ons op de hoogte he?

Groeten,

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:46

Ik hou jullie op de hoogte ik ga nou denk ik als ik weer ga springen en hij wilt hard gewoon een volte rijden tot hij rustiger is en dan weer proberen net zolang tot hij gewoon erover heen wilt!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:49

yep ontspanning is gewoon heel belangrijk en op deze manier berijk je ook het meest.

zoals hardi zei: als hij hard gaat, dan kan hij niet meer plaatsen en dan raakt hij zijn vertrouwen kwijt. jij moet hem zelf gaat plaatsen voor de sprong. dit lukt alleen maar vanuit de ontspanning

succes he

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:43

collendoorn schreef:
maar hij is ook nogal sterk! en met dressuur word ik ook wel is gek dat als hij eenmaal heeft gegaloppeerd dat hij in die draf daarna weer in galop wilt!. Maar met springen valt dat gelukkig wel mee

Kijk dit is jouw probleem.Probeer je paard goed aan de hulpen te krijgen als je dressuur goed is je paard wacht op jouw hulpen kun je ook verder gaan met springen.Je kunt je paard goed aan je hulpen krijgen door heel veel overgangen te rijden en veel schijnovergangen.En niet alleen terug rijden maar ook eens voorruit.

Het springen een veel voorkomende fout is dat mensen stoppen met rijden en denken o'jee een hindernis.Nee blijf lekker door rijden en de hindernis komt vanzelf bij jou.Je kunt dressuurmatig wel zorgen dat je je paard rustig op een volte rijdt en van daaruit de hindernis nemen doe dit vanaf nu eerst alleen uit draf dan heb je wat meer te zeggen en kun je je paard wat rustiger houden.En zitten blijven in het zadel en niet meters van te voren al naar voren gaan zitten hierdoor heb je ook vaak dat paarden gaan weigeren.