Bestaat er volgens jullie een geldige reden om..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Bestaat er volgens jullie een geldige reden om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:47

een paard wat nog 2 jaar moet worden over ongeveer 1 maand, een bit in te doen?

Ik vind het verschrikkelijk, maar het gebeurd dus sinds kort met mijn verzorgpaardje..

Hij was tot voor kort hengst, heeft het grootste gedeelte van zijn jeugd alleen gestaan, de eigenaar heeft hem nauwelijks tot niet opgevoed. Hij wordt in juni 2 jaar en is gaat nu dus al een week of twee als ruin door het leven. Hij staat nu wel samen met een oudere merrie.
Toen hij nog wat jonger was hebben mijn vriendin en ik hem leren poetsen, vaststaan, wandelen etc. maar hij is nu gewoon echt te sterk en te groot en gewoon te link om nu nog met hem te wandelen.

Beestje heeft serieuze heropvoeding nodig, dat mag wel duidelijk zijn, maar ik heb de ervaring er niet voor en de eigenaar weet er niks vanaf. Nu heeft hij een tijdje geleden twee andere verzorgmeisjes aangenomen. Daar wist ik helemaal niks vanaf. De meisjes waren dus eigenlijk uit op de merrie, om erop te rijden, maar wilden ook de ruin wat bijbrengen. Ik poets hem een paar keer per week maar laat hem voor de rest maar omdat ik het alleen maar erger kan maken als hij doorkrijgt dat hij zoveel sterker is. {Hij wordt overigens wel dagelijks op wei gezet door de eigenaar}

Die verzorgmeisjes.. {ofja; meisjes.. ze zijn toch al in de 20 & 38 Nagelbijten / Gniffelen }, hebben een heel ander idee over opvoeden en nu zijn ze dus begonnen met longeren, mét bit. "Zo hebben ze hun eigen paard ook ingereden dus dat is goed"

Ik krijg het de eigenaar, noch de meisjes, niet aan hun verstand hoe slecht het is. Dus ik moet maar toekijken hoe zij mijn knollerd verpesten.

De eigenaar is voor geen rede vatbaar, hij is gewoon blij dat er iets met zijn paard gebeurd. Ik ook, maar niet op deze manier.

Het gebeurde achter mijn rug om dus ik was vreselijk kwaad toen ik het hoorde maar ik heb die woede maar even opzij gezet en besloot dat ik ze toch wel even wou ontmoeten; misschien dat ze niet wisten hoe oud hij was ofzo.
Maar ze wisten het wel degelijk. "Maar het is toch veel te vroeg voor een bit? Hij is nog geeneens 2 jaar oud. Waarom gebruiken jullie een bit?"
"Om respect te krijgen van hem, want nu is hij nog klein maar als hij 3 jaar is en helemaal volgroeid, kun je er helemaal niks meer mee"
"Is respect dan niet gebaseerd op vriendschap en vertrouwen?!"
"Jawel, maar met een bitje erin kun je hem gewoon beter aan"

Ik vraag me af of ze wel verstand hebben van paarden. Verdrietig

Ok, daar gaat hij dan; "om respect te krijgen" is natuurlijk een belachelijke reden, maar hoe slecht is het precies om nu al met bit te beginnen? Vinden jullie dat het in sommige gevallen wel 'goedgepraat' kan worden?

Om over het longeren nog maar te zwijgen.. Scheve mond

Ik voel me kei stom om dit hier te typen omdat ik het antwoord toch al weet, maar misschien dat er uit de reacties nog een wijze tip komt.
Laten we het hopen..

groetjes, Hilde

Oh ja, en please bare in mind dat het niet mijn paard is, ik realiseer me heel goed hoe bar slecht dit is, maar ik heb er dus niks over te zeggen. Scheve mond

Mieke_Cunna

Re: Bestaat er volgens jullie een geldige reden om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:06

jeetje hilde
nou geef ik toe ik heb ook 2/3 keer een bitje ingedaan bij een pony van nog geen 2 jaar .
Maar dit vind ik echt zielig nu al beginnen met longeren jeetje .
Maar hoe kan het dan dat die 2 mevrouwen hem verzorgen en jij ook ?
Die klik snap ik niet helemaal .
Wat je zou kunnen doen is tjah gewoon bitje verstoppen lok je wel ruzie mee uit maar is wel het veiligst voor je verzorgpaard .
Succes ..

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:08

Een keer een bit aan daar krijgt hij niets van.
Maar longeren op die leeftijd, daar zou ik me wel wat drukker op maken!! hij is nog geneens 2!! weet je al wanneer ze er op willen gaan zitten? want dat zal vast ook niet lang meer duren, als ze nu al geen geduld hebben met wachten met longeren totdat hij wat ouder is...
Heel vervelend als je zoiets moet toezien en niemand van je aanneemt dat dit niet zo goed is voor het beesje, voel je je eigen behoorlijk machteloos denk ik Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:13

Het bitje opzich is niet echt een probleem.......... inderdaad het longeren wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:23

OP zijn 3e is hij nog lang niet uit gegroeid en je kan meer respect van hem krijgen door hem te accepteren als een paard en een vriend maar jij staat boven hem. Als wat niet mag straf je af/verbeter je en je beloont wat goed is maar dat longeren ik heb geen idee maar dat goed voor eerst eerder waar het slecht voor is.

Je zegt dat ze ook zo hun eigen paard hebben ingereden waarom gaan ze dan een paard verzorgen? Ik vind het erg sneu voor jou en het paard maar weet niet wat je er aan kan doen. Eigenaar in lichten m.b.v boeken over inrijden ofzo? Die boeken bij je paar dlaten "rond slingeren" zodat zij ze ook zien?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:51

gijsenkim schreef:
Het bitje opzich is niet echt een probleem.......... inderdaad het longeren wel

mee eens, bitje kan maar longeren niet hij is nog niet eens uitgegroeit Boos!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:58

als hij met een bitje in beter te handleen is dan is dat geen probleem hoor. Lekker met hem wandelen en hem veel indrukken op laten doen daar kan je later alleen maar profijt van hebben. Het longeren vind ik wel erg vroeg maar ook hier heb je longeren en longeren. Beetje wennen aan de lijn en verder weinig vragen vind ik nog steeds niet echt dramatisch ookal is ie nog erg jong.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:53

Ik ga mee met Sandr0... Daarbij zijn al die hengsten die we allemaal zo mooi en gaaf vinden op de hengstenkeuring ook op 2 jaar al aan de longe geweest met bit en bijgezet...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:23

Ik zie ook geen enkel probleem hoor. Longeren vind ik erg vroeg en nutteloos voor zo'n jong paard maar dat bitje vind ik geen ramp.
Als hij zo wel opgevoed kan worden en mee naar buiten kan vind ik het zelfs prima. Voor alles geldt natuurlijk wel: op de juiste manier, niet te veel tegelijk en niet te vaak.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 14:35

Hartstikke bedankt voor de reacties.
Wat jullie daar zeggen heb ik ook allemaal al gezegd, maar het kan de eigenaar allemaal niks schelen, zo lijkt het wel..
"'t komt allemaal wel goed", is zijn motto. Bij alles..

Het is ook heel onlogisch, Zigomar17.
Ik kom daar al 5 jaar, de vriendin waar ik nu mee ga, gaat ondertussen ook alweer 3 jaar mee. In die jaren hebben we zo'n beetje alles voor die paarden gedaan wat de eigenaar niet kon of waar hij geen tijd voor had.
We hebben ze gepoetst, de merrie beweging gegeven, het veulen tot op zekere hoogte 'opgevoed', het veulen op de keuring uitgebracht etc.

Nu kwamen die twee vrouwen vragen of ze de merrie {overigens een andere merrie; de moeder van de ruin is helaas door koliek overleden..}, mochten rijden, zodat ze samen konden rijden op hun Haf en op onze Loukje.
De eigenaar heeft zonder overleg met ons te plegen, toestemming gegeven en nu komen ze dus een paar keer per week Loukje rijden en Jelle ongeveer een uur per keer longeren met 2 lijnen en een bit.. Scheve mond

Ze wisten in eerste instantie niet eens van ons af, maar toen ze dat wel wisten, zijn ze gewoon doorgegaan. "We willen niet in jullie haven varen" zeiden ze telkens weer. Intussen gaat dat wel door met alles.
Ik baal er als een stekker van, maar nog erger vind ik het om te weten dat het misschien ook nog eens helemaal niet goed voor de ruin is. In sommige topics lees je echt over paarden die gewoon verpest zijn geworden door er zo vroeg over te beginnen.

Maarja; "..zo leert hij ook aan het tuig wennen en zo leert hij aan alles wennen en hij is toch al oud genoeg om te trainen want dadelijk is hij al te oud en dan lukt het niet meer. Ik had eigenlijk liever gezien dat hij al een half jaar aan de gang was geweest met longeren." Scheve mond

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:25

deesjuh schreef:
Maarja; "..zo leert hij ook aan het tuig wennen en zo leert hij aan alles wennen en hij is toch al oud genoeg om te trainen want dadelijk is hij al te oud en dan lukt het niet meer. Ik had eigenlijk liever gezien dat hij al een half jaar aan de gang was geweest met longeren." Scheve mond

Verward eerst vind je t verschrikkelijk en nu vind je dat ie al een halfjaar eerder gelongeerd had moeten worden? snap t niet helemaal......

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:12

elmiran schreef:
deesjuh schreef:

Verward eerst vind je t verschrikkelijk en nu vind je dat ie al een halfjaar eerder gelongeerd had moeten worden? snap t niet helemaal......

Dat was dus een quote.. Dat is wat ik te horen kreeg van die vrouw.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:59

Ik ben sowieso van mening dat een paard tot zijn 3e in een kudde hoort Haha!

Maar goed, een bitje lijden ze niks van hoor. Beestje is niet van suiker... een beetje Penny om dat zielig te vinden.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:32

Pure onzin inderdaad..
Alsof een bit persee nodig is om een paard in bedwang te houden, in mijn ogen is er dan iets mis.
Gewoon fatsoenlijk leren lopen aan een halster, poetsen, voetjes geven en verder lekker in een kudde de wei op. Niet meer en niet minder en daar heb je geen bit voor nodig. Hij hoeft niet te lijden onder een bit, dat is wel een heel zwaar woord, maar je hoeft een kleuter niet met dwangmiddelen op te voeden.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:20

Ik maak me zorgen om mijn verzorgpaard waar ineens vanalles mee gedaan wordt en dan krijg ik 'Penny' naar mijn hoofd, bedankt joh! Clown

Anyway, bedankt voor de reacties allemaal, ik heb er wél wat aan gehad Lachen
{Er zal dan wel niks veranderen met de situatie, maar ik had gedacht dat het veel erger voor hem was}

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:25

ik vind de opmerking van die vrouw; ik had liever gezien dat hij al een half jaar gelongeerd werd, nog het ergste van het hele verhaal Nagelbijten / Gniffelen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:56

Longeren is gewon not done, er staan genoeg berichten op Bokt met de resultaten etc. van te vroeg beginnen met longeren, wat voor nut heeft het nou?

Een uur per keer?

En wie gaat hem straks dan inrijden met die giga conditie van hem?

Enige geluk wat je kan hebben is dat ze het zo weer zat zijn, een jaar lang een uur per keer longeren is nutteloos en verschrikkelijk saai,of wilden ze er met 2 en een half op gaan zitten?
Misschien dat je ze eens voor kan leggen hoe het inrijden er over een jaar uit gaat zien.
In plaats van na een kwartier opgeven kent hij zijn eigen krachten, heeft ene lekkere conditie en overrompeld door alles zal hij zeker niet zijn, hij kent alles toch al?
Leuke variatie voor een dodenrit.

Mijn paard werd gelongeert toen ze 2 jaar en 10maanden was, 1 keer in de 2 weken want echt leuk is het niet Haha!
Veel gewandeld, lekker los laten rennen, en die had al een conditie opgebouwd waar mensen me voor waaschuwde, laat staan als je het zoals die meiden volhoudt.

Een bit kan geen kwaad, zeker als hij wat onopgevoed is.

miss_abo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:11

Ik ben het eens met dat het bitje niet zo erg is. Als je hem een bitje in doet om te wandelen is het prima, dat kan niet tot problemen leiden lijkt me.
Longeren is een ander verhaal, volgens mij is het doel van longeren een paard sterker maken. Trainen dus.. Een paard van nog geen 2 jaar is nog niet volgroeid en kan je dus niet volop gaan trainen. Vergelijk het met een gymles van kinderen uit groep 3 (zakdoekje leggen etc) en een gymles van 6e klassers (coupertest etc) dat is dus een duidelijk verschil en dat verschil moet er ook bij paarden zijn.
Het makkelijk praten als je zomaar met dat paard begint, er een bit in hangt en de grootste mond hebt maar jij kent het paard langer en waarschijnlijk ook beter.. Een paard opvoeden moet met gevoel en respect (van het paards kant maar ook zeker van jou kant) gebeuren en volgens mij doen die andere dat niet echt..

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:58

Ik maak uit jou verhaal op dat die meisjes alleen die merrie zouden rijden, dat ze in eerste instantie niet eens iets met het veulen zouden doen, of heb ik dit verkeerd? Want als dát zo is, kan je daarover wel praten met de eigenaar. Nou heb jij natuurlijk de pech dat de eigenaar alles wel best vindt, maar het is zíjn paard dus hij zou er ook wat verantwoordelijkheid over moeten nemen! Hij is degene die ervoor moet zorgen dat het paard correct wordt opgevoed en ingereden, en hij is ook degene die aansprakelijk wordt gesteld als het niet goed gebeurt. Ik weet dat jij er niet zoveel aan hebt, maar misschien kan je de eigenaar ermee overtuigen? Knipoog

Wat Sily zegt kan ik me ook wel voorstellen, als het veulen nou al te sterk is om fatsoenlijk mee te wandelen, en je geeft hem nou een gigaconditie, dan kan je fatsoenlijk inrijden vergeten zou je bijna denken... en te vroeg inrijden is ook geen optie.. tjah ik zou neit weten wat je eraan kan doen, maar probeer zowel de eigenaar als die twee meisjes tóch zover te krijgen dat het goed komt met je verzorgpaardje. Succes!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:07

Wat zonde.. Scheve mond
Je moet zo'n beestje gewoon geen bit in doen, het is nog een speel paard, die je spelender wijs iets bij moet brengen.
Desnoods doe je een halstertje met hengstenketting eronder.
En longeren echt niet doen met zo'n jong paard, veel te belastend voor de benen..
Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen..

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:18

Dat longeren niet goed is voor jouw arme verzorgpony staat vast. Een bitje kan geen kwaad om eens in te doen en ta laten wennen, mits je het niet gebruikt om zo'n jong ding ín bedwang' te houden. Als je daar een bit voor nodig hebt, dan moet je wat aan de opvoeding doen en dat kan ook zonder bit. Ik denk dat jouw probleem is, dat je het zelf erg zielig vind (logisch), maar er verder weinig aan kan doen. Zolang het niet je eigen paard is, mag de eigenaar beslissen wat wel en niet mag. Het enige wat erop zit is om de eigenaar te overtuigen. Misschien kan je wat voorbeelden verzamelen van wat er allemaal mis kan gaan als je te vroeg met dingen als longeren begint en hem/haar daarmee kan overtuigen.

Vervelende situatie joh. Succes!!

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:15

Hun komen zichzelf wel tegen als ze het behalve het longeren volgens het boekje doen en ze gaan erop zitten op zijn derde....
hmmm nou boek de ambulances alvast maar!!
dat beest heeft dan zo een mega conditie aangezien longeren ook meer een conditie trainer is dan rijden (weinig stappen aan de longe)..

Tip van de dag::: Neem de videocamara mee als ze er op gaan

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:46

Een bit in okee, dat gaat nog wel.
Dat ze het paard 1 a 2 keer in de week longeren, hm tja, ik heb mijn paard ook wat vroeg weleens gelongeerd en die is er probleemloos 14 mee geworden (dat is ie nu) alleen zou ik eens met ze praten over dat uúr.
Een uur longeren is belastend voor zo'n jong beest, je mag hooguit een kwartier lichte arbeid aan de longe doen.
Ik zou als ik jou was beginnen over dat het aangetoond is dat een uur kort op de volte lopen nadelig is voor de benen.
Staat vast wel ergens in van die africhtingsboeken.
Misschien kan je, om ze 'goed' te stemmen eens belangstelling hebben voor hun technieken en je zo opstellen dat je wat van ze wil leren en dan bijv. met een boek aankomen waarin staat dat dat slecht is..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:47

Wat vind je zieliger: een bit in op twee jaar of een ketting over de neus? Een tweejarige die niet is opgevoed is gewoon bloedlink.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:04

bah word helemaal naar van dit topic.
waarom hebben ze geen geduld?!
volgens mij zijn die vrouwen gewoon ''penny'' echt zo van wij weten wat we doen, uh tja....