Ik vind het verschrikkelijk, maar het gebeurd dus sinds kort met mijn verzorgpaardje..
Hij was tot voor kort hengst, heeft het grootste gedeelte van zijn jeugd alleen gestaan, de eigenaar heeft hem nauwelijks tot niet opgevoed. Hij wordt in juni 2 jaar en is gaat nu dus al een week of twee als ruin door het leven. Hij staat nu wel samen met een oudere merrie.
Toen hij nog wat jonger was hebben mijn vriendin en ik hem leren poetsen, vaststaan, wandelen etc. maar hij is nu gewoon echt te sterk en te groot en gewoon te link om nu nog met hem te wandelen.
Beestje heeft serieuze heropvoeding nodig, dat mag wel duidelijk zijn, maar ik heb de ervaring er niet voor en de eigenaar weet er niks vanaf. Nu heeft hij een tijdje geleden twee andere verzorgmeisjes aangenomen. Daar wist ik helemaal niks vanaf. De meisjes waren dus eigenlijk uit op de merrie, om erop te rijden, maar wilden ook de ruin wat bijbrengen. Ik poets hem een paar keer per week maar laat hem voor de rest maar omdat ik het alleen maar erger kan maken als hij doorkrijgt dat hij zoveel sterker is. {Hij wordt overigens wel dagelijks op wei gezet door de eigenaar}
Die verzorgmeisjes.. {ofja; meisjes.. ze zijn toch al in de 20 & 38
}, hebben een heel ander idee over opvoeden en nu zijn ze dus begonnen met longeren, mét bit. "Zo hebben ze hun eigen paard ook ingereden dus dat is goed"Ik krijg het de eigenaar, noch de meisjes, niet aan hun verstand hoe slecht het is. Dus ik moet maar toekijken hoe zij mijn knollerd verpesten.
De eigenaar is voor geen rede vatbaar, hij is gewoon blij dat er iets met zijn paard gebeurd. Ik ook, maar niet op deze manier.
Het gebeurde achter mijn rug om dus ik was vreselijk kwaad toen ik het hoorde maar ik heb die woede maar even opzij gezet en besloot dat ik ze toch wel even wou ontmoeten; misschien dat ze niet wisten hoe oud hij was ofzo.
Maar ze wisten het wel degelijk. "Maar het is toch veel te vroeg voor een bit? Hij is nog geeneens 2 jaar oud. Waarom gebruiken jullie een bit?"
"Om respect te krijgen van hem, want nu is hij nog klein maar als hij 3 jaar is en helemaal volgroeid, kun je er helemaal niks meer mee"
"Is respect dan niet gebaseerd op vriendschap en vertrouwen?!"
"Jawel, maar met een bitje erin kun je hem gewoon beter aan"
Ik vraag me af of ze wel verstand hebben van paarden.
Ok, daar gaat hij dan; "om respect te krijgen" is natuurlijk een belachelijke reden, maar hoe slecht is het precies om nu al met bit te beginnen? Vinden jullie dat het in sommige gevallen wel 'goedgepraat' kan worden?
Om over het longeren nog maar te zwijgen..

Ik voel me kei stom om dit hier te typen omdat ik het antwoord toch al weet, maar misschien dat er uit de reacties nog een wijze tip komt.
Laten we het hopen..
groetjes, Hilde
Oh ja, en please bare in mind dat het niet mijn paard is, ik realiseer me heel goed hoe bar slecht dit is, maar ik heb er dus niks over te zeggen.
eerst vind je t verschrikkelijk en nu vind je dat ie al een halfjaar eerder gelongeerd had moeten worden? snap t niet helemaal......