Slingerende pony zo flexibel voor de kar ist gevaarlijk !!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Slingerende pony zo flexibel voor de kar ist gevaarlijk !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:24

Hallo
Een pony die ik ken en die ik maby een aantal keren zou gaan rijden heeft het volgende probleem .
Als je erop rijd en je wilt zeg maar sturen naar links gaat die enorm met het hoofd etteren en vervolgens slingert door het bedoelde figuur .
Ook met rechte stukken legt die het hoofd naar rechts / links en de kont naar binnen en buiten maar blijft dus heel lelijk rechtuit lopen .
Ook voor de kar is het niet echt fijn je hoeft maar iets te sturen of zijn hele lichaam is al aan die kant .
Hij slingert ook heel erg ervoor wat al vaak voor gevaarlijkte situaties gezorgt heeft .
Nou heb IK er nog geen 1 keer mee gement of gereden dus aan mijn rijden kan het niet liggen .
Ik denk dus dat de ruiter zijn benen niet goed gebruikt kwa naar achteren en naar voren{rechtsom binnenbeen achter buitenbeen achter de singel} zodat de pony tussen de ruiter blijft .
En de eigenaar vind het nu dus wel welletjes want die ziet zijn pony langzaam verknalt worden .
En ik bood aan om hem te helpen maar als het goed gaat wou ik wel dat het andere meisje er fulltime mee ging stoppen want anders helpt het nog niet .
Maar omdat IK ook nog geen ervaring heb met zulke pony's wou ik eerst deze vraag stellen aan jullie .
Weten jullie wat ik moet doen ????
Hooplijk wel zodat de eigenaar straks tevreden kan zeggen dat ik hem verder mag blijven rijden Knipoog

elmiran

Re: Slingerende pony zo flexibel voor de kar ist gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:48

als je t niet weet zou ik er niet op gaan...dan maakt t niet uit of jij of dat andere meisje erop zit. is het nog een jonge pony? een pony bij mij op stage slingert ook heel erg, die loopt nu nog maar kort voor de marathon wagen. zweepje erbij houden en goed sturen en hij loopt weer recht. Als je de pony gaat rijden zou ik zeker lessen gaan volgen anders word het misschien alleen nog maar erger.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:47

Dat ben ik zowizo ook al wel van plan .
De pony is nu 6 jaar dus opzich nog best jong ..
Hij is altijd bereden door een meisje die nooit serieus reed echt aanpakken en rijden deed ze niet .

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:19

Het is gewoon heel belangrijk (beetje cliche misschien) dat ze goed les krijgt! Ze moet leren hoe ze der paardje rechtstelt, begrenst en over zn rug krijgt door middel van der been en zithulpen.

Ik vind je verhaal eerlijk gezegt een beetje onduidelijk en kan niet voor me halen hoe dat paardje nou presies loopt maar het idee wat ik wel heb is dat het iig niet op zn eigen benen is..

Wat ze dus moet doen is rechtrichten, over zn rug rijden, op 4 benen zetten dat die beter in everwicht komt en zn achterhand sterker maken.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:36

Ik denk dat het probleem ook is, dat je paardje niet goed rechtgericht is en niet op eigen benen. Wat je dan krijgt als je met je paardje naar buiten gaat, dat je paardje geen steun heeft aan iets. Dus moet hij op eigen benen gaan lopen, maar dat vind tie erg moeilijk. Dus je paardje gaat slingeren.
Op het moment dat je paardje met zijn kont naar binnenloopt en met zijn hoofd telkens naar links gebogen, dat komt omdat hij niet goed rechtgesteld is!

Dus let er goed op dat je in de bak op de binnenhoefslag rijd en hem op zijn eigen benen laten lopen. Dus opsluiten tussen je benen moet zo min mogelijk zijn, alleen even corrigeren. In het begin zal het veel been beteken, maar later steeds minder. Wat je namelijk krijgt als je je been eraan houd en hem dus eigenlijk met jouw benen rechthoud..dat als je dan weer voor de kar loopt dat die benen weer weg zijn en hij dus weer geen steun heeft!
Op het moment dat je paardje recht op de tweede hoefslag kan lopen, probeer hem dan zo soepel mogelijk te maken. Dus links instellen/rechts instellen en veel voltes of slangevoltes met stelling. Want dan wordt je paardje soepel en als hij dan weer voor de kar loopt, dan is het geen blok beton meer met sturen Knipoog

Maar goed, in het kort Haha! :
- rechtrichten
- op eigen benen laten lopen
- soepel maken

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en let er op dat dit wel een kwestie is van geduld, het is niet morgen al goed (maar dat had je al wel door denk ik)! Ik hoop dat de eigenaar beslist dat je mag blijven!
Veel succes Knipoog

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 09:23

Hoi
Dankje wel voor je reactie ik heb er zeker wat aan en ga er ook mee bezig als ik mag blijven .
Een goede vriendin die heeft die pony zadelmak gemaakt en in het begin gereden alles ging echt netjes en uvita liep ook altijd heel mooi maar op dit moment rijd er een meer dan stevig meisje op die het zadel helemaal naar de klote gereden heeft en zelf ook nog us niet kan rijden .
En het ergste is diegene is gestopt met les .
Wat je juist nooit moet doen vooral niet met een pony die zo'n probleem heeft .
Ik ga er maandag avond/middag op als de eigenaar eris en hooplijk heb ik strax een bijrijd fjordje erbij , dankzei me beste vriendin want zei rijd daar op een drachtige merrie en een jonge hengst die ze overigens zelf ingereden heeft .
Heeeeel erg bedankt maar tips of opmerkingen blijven natuurlijk altijd welkom ....