Schouderbinnenwaarts, hoe het dus echt moet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Schouderbinnenwaarts, hoe het dus echt moet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 18:21

Tja, daar wilde ik eens een topic over starten.
Ik heb namelijk altijd geleerd om mijn binnenbeen op zn plek te houden, buitenbeen naar achter om te begrenzen. Maar nu hoor en zie ik steeds meer mensen die hun binnenbeen naar achterleggen... Ook zie ik hier op bokt mensen die dit adviseren bij schouderbinnenwaards...
Zo leer je je het je paard toch totaal verkeerd aan?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 29-05-05 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schrijffout gecorrigeerd op verzoek topicstarter.

M3isSi3j

Re: Schouderbinnenwaards, hoe het dus echt moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:24

Zo doe ik het ook.. net of ik een volte 10 meter ga in zetten enkel drijf ik der dan met mn binnenbeen zijwaards en begrens ik der met mn buitenteugel om te voorkomen dat ze te ver van de hoefslag afgaat. Met mn buitenbeen hou ik der voorwaards. Ik verander enkel de plek van de druk en heel af en toe maak ik een ophouding op mn buitenteugel indien nodig.. thats all!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:34

Binnenbeen houdt ik altijd gewoon op zijn plaats. Dat is immers het been waar het paard omheen buigt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:13

ja hoor zo heb ik het ook geleerd binnenbeen op de plaats buitenbeen iets naar achteren. Maar de nijging is nogal gauw om het andersom te doen hoewel ik dat dus niet makkelijker vind, maargoed

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:24

ik ken mensen die het ook allemaal op verschillende manieren doen. Het ligt er ook aan hoe je het aan je paard geleerd hebt, of hoe het hem geleerd is.
Ik rijd ook op de manier zoals TS beschrijft maar kan me voorstellen dat als je met buitenteugel de voorhand rijdt, je dan af en toe je binnenbeen verplaatst om de achterhand op zn plaats te houden. Buiten been blijft de voorwaarts drijvende en binnenbeen de begrenzende.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:47

Veel mensen doen hun binnenbeen naar achteren om de kont naar buiten te drukken, maar dit is geen schouderbinnenwaarts.
Ik zet zelf altijd de voorhand naar binnen met mijn buitenbeen en wat buitenhand. Vervolgens voorkom ik dat hij van de hoefslag af gaat met mijn binnenbeen en zorg dat hij zo gebogen blijft. Mijn binnnenhand houd ik gewoon ontspannen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 13:33

Ik zag zelfs in de ZZ-licht dat er mensen waren die hun binnenbeen naar achteren legden... Dat de jury daar niet op let... Nagelbijten / Gniffelen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:39

Ik ben het met Frunnik eens: veel mensen doen dat om de kont naar buiten te drukken, maar dan is het gewoon wijken.
Schouderbinnenwaarts onderscheid zich van wijken door de buiging.
Je doet eerst beide handen naar binnen, en zodra het paard met zijn voorhan naar binnen komt zorg je er met je binnenbeen op de singel voor dat het niet afwend. Je buitenbeen is naar achter om te voorkomen dat het paard uitzwaait.
Dat uitzwaaien gebeurt zeker als je je binnenbeen naar achter legt. Daardoor verliest het paard buiging.
Als je je binnenbeen naar achteren moet leggen voor reactie dan heb je je paard niet goed aan de hulpen.

Ik moet zeggen, dat ik zelf die fout ook regelmatig maak, maar ik weet dat het fout is.

Je zult dan ook vaak te horen krijgen: meer buiging in het schouderbinnenwaarts..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:46

Inderdaad als je het binnenbeen terug legt dan wordt het meer een kont buitenwaarts drukidee dan schouderbinnenwaarts.
Als het ware dus van hand veranderen en zodra het voorhand de hoefslag verlaat vliegensvlug met het binnenbeen zijwaarts drukken . Zorgen dat buiging en stelling behouden blijven.

Ik vind het nog steeds enorm moelijk om mijn binnenbeen ook daadwerkelijk lang te houden maar oefening baart kunst zeggen ze.
Je ziet vele mensen het verkeerd doen. En zelfs een keer in een artikel in de bokt van een jaar of wat terug stond zelfs een foto gepubliceerd waarin het fout ging. Is ook eigelijk vreemd opzij voor een been dat op de plaats blijft Verward
A;s je het zo bekijkt is het hele rijden vreemd een overgang naar bv halthouden moet je voorwaarts rijden met been Verward

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:58

Wij doen dat schouderbinnenwaarts ook regelmatig in de les en dan moeten wij idd altijd het binnenbeen op de plaats, lang houden. Wij hebben het iig ook op de manier van jou geleerd, Iris82.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:00

Bij het schouderbinnenwaarts heb ik áltijd mijn binnenbeen op de singel liggen, nooit erachter, ik heb ook nooit geleerd dat je zo (weliswaar de foute versie) schouderbinnenwaarts kan vragen. Buitenbeen leg ik ook niet naar achteren, dan begint het weer teveel op de traver hulp lijken en krijg je renvers. Ik laat mijn binnenbeen dus liggen maar drijf even licht aan en met mijn buitenteugel ondersteun ik de schouderbinnenwaarts.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:44

Met de buitenteugel de voorhand naar binnen brengen en om het binnenbeen plaatsten, zodra de juiste buiging er is leg ik m'n binnenbeen een fractie naar achter voor de 'zijwaartse' beweging. Buitenbeen blijft waakzaam, want het is inderdaad niet de bedoeling dat de kont naar buiten wordt geduwd. Ik leg dus wel mijn binnenbeen ietsiepietsie naar achter, maar pas als de SB is ingezet, en niet om 'm in te gáán zetten.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:47

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Re: Schouderbinnenwaarts, hoe het dus echt moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:22

Tuurlijk kan dat, alleen vindt de jury in de dressuuring dat waarschijnlijk een minder goed plan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:49

Ik leer het dan dus ook verkeerd. Maar wel van iemand die een ruiter tot grand prix niveau heeft opgeleid :S .. En deze grand prix ruiter geeft zelf ook op deze manier de hulpen. Het lijkt me inderdaad net wat je het paard aanleert.. Mijne loopt redelijk schouderbinnenwaarts, en niet buitenkontwaarts of hoe jullie het hier noemen.
Ik denk dat ieder zijn eigen manier van rijden en beenligging heeft..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:56

Japke_Z schreef:
waarom zou de ene methode nou zonodig goed zijn en de andere fout, het is maar net hoe je het je paard leert. Je kan hem ook leren schouderbinnenwaarts te gaan als je aan z'n oor trekt, lijkt me alleen wat minder handig.....

Ja, maar dan is het een kunstje, en geen dressuurrijden.
Dressuurrijden gaat niet om de oefeningen zelf, maar om de wijze waarop die oefeningen worden uitgevoerd. Schouderbinnenwaarts willen we graag met goed ondertredend binnenachterbeen zien en met buiging. Iets dat je steeds weer moet vragen en controleren tijdens de schouderbinnenwaarts.

Als je aan zijn oor trekt, zal hij wel zijn voorhand naar binnen doen, maar verder de oefening op zijn eigen manier uitvoeren.
De uitspraak komt niet voor niets van Gert Jan Bruggink. Een springruiter, die het gebruikte om aan te geven dat je ook door aan eht oor te trekken links of rechtsaf kon gaan kon leren. Hij zei er niet bij dat dat dan een correcte wending zou worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:49

Ik heb het ook zo geleerd. Binnenbeen lang op de singel, buitenbeen pas naar achteren leggen als je paard schuin gaat ipv buigt. En verder alles op je buitenteugel doen, niet aan je binnenteugel komen. Op mijn vorige stal lag altijd een ontzettend diepe hoefslag, dus reden we altijd schouderbinnenwaarts op de tweede hoefslag. Nu heeft mijn paard dus de neiging als ik een schouderbinnenwaarts inzet op de tweede hoefslag te gaan lopen en dan verder te gaan. De neiging om mijn binnenbeen naar achteren te leggen is dan erg groot. Maar toch gaat het beter als ik met mijn buitenteugel bepaal hoe ver hij gaat. Verder zul je mij ook weleens mijn binnenbeen naar achteren zien leggen. Vooral op wedstrijd, als het dan even niet perfect lukt kan het dan weleens helpen het er toch enigzins fatsoenlijk uit te laten zien.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:08

Idd binnenbeen op de plaats houden, buitenbeen naar achteren om het eventueel uitzwaaiende buiten-achterbeen te begrenzen.

Dit is niet een kwestie van 'hoe het jou en je paard aangeleerd is', als je logisch nadenkt is dit de enige goede manier.

Je verwacht van je paard dat hij lb aanneemt, maar hoe moet hij dat doen als je binnenbeen naar achteren ligt en je dus nooit meer aan de binnenkant kan blijven zitten? Dan belast je juist de spiergroep die je vrij moet houden voor de nodige buiging en blijft hij dus NOOIT los onder het punt waar je zadel ligt.

En als het je zo niet lukt, is je paard dus niet goed genoeg aan je binnenbeen. Terug naar de basis dus...

En inderdaad, het is triest, maar 8 van de 10 juryleden ziet het niet, en 1 van de 2 die het wel zien zegt er niks van...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:56

mijn instructrice zegt dat een paard in een volte/wending niet alleen voor het zadel moet buigen, maar ook achter het zadel. Wij krijgen dus wel aangeleerd om in bijv. een volte 10 meter of bij schouderbinnenwaarts je binnenbeen net even iets terug te leggen.
Als je je been op de singel hebt en hij moet daar om heen buigen voelt de buiging meer voor het zadel. Als je je binnenbeen net een paar centimeter naar achteren legt, voelt het alsof je paard meer door zijn hele lijf buigt. De kunst van goed schouderbinnenwaarts is volgens mij dat je met je binnenbeen voldoende naar je buitenteugel rijd, waar je hem goed genoeg kan begrenzen om hem mooi gebogen naar binnen te zetten...
Als je te veel doet, dan zwaait het paard uit...

Deze zelfde discussie is er over de hulpen van het wijken. Of je dat doet met je binnenbeen op of achter de singel...

Ik denk dat jeje hulpen zo geeft hoe je paard er het beste op reageert. Dus bij het ene paard moet je je been wat verder naar achteren leggen, bij het andere paard moet je hem juist heel duidelijk naar voren houden omdat hij anders gelijk uitzwaait.
De kunst is je hulpen steeds verder te verfijnen zodat ze steeds minder opvallen. Maar als ik naar tv kijk naar wissels om de pas in de Grand-prix zie je ook vaak genoeg nog ruiters die van links naar rechts zwaaien met hun lichaam en hun benen van schouder naar lendenen (iets overdreven, maar jullie begrijpen me vast wel Knipoog)
Dressuur is africhting, en hoe beter je paard is afgericht, hoe minder je van de hulpen zult zien...

Trouwens ook over het achterwaarts gaan is er verschil van mening... Bij de 1 moet je bekken achterover kantelen (diep zitten) en weerstand bieden (dus zoals je halthoud, ga je door in achterwaarts) bij mijn instructrice en ik geloof ook bij Coby van Balen ( van de Bit-tijdschriften stonden hulpen beschreven) moet je juist je zit iets verlichten zodat je paard makkelijker achterwaarts kan stappen. En de pony's die ik rijd reageren daar beter op. Als ik weer voorwaarts moet ga ik namelijk weer bekken kantelen en "rechtop zitten" en sta iets toe en dan gaan ze weer voorwaarts. Als ik al diep zit en been geef, dan snappen ze vaak niet dat ze nu weer vooruit moeten. Maar ja, dat verschilt ook hoe het ze aangeleerd is en waar ze zelf het beste op reageren...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:54

Ik laat ook mijn binnenbeen op zn plek en t buitenbeen iets naar achteren. Verder moet ik ook altijd een klein beetje naar binnen zitten maar echt heel miniem zie je eigenlijk niet. Maar het is ook de bedoeling dat je paard om je binnenbeen heenbuigt als het ware. Zo zegt mn instructrice t iig en t werkt Lachen

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:03

Bij de springpaarden die ik in de dressuuruitbracht was mij geleerd om mijn binnenbeen naar achter te leggen en nu bij een nieuwe instructeur moet ik idd binnenbeen op de plaats houden, buitenbeen achter de singel en nu in het trainen wel iets de binnenhand van de hals maar de rest idd op de buitenteugel.
Ik moet hem nu in het trainen op 4 sporen rijden. Gisteren bij de clinic van Leunes van Lieren was het wel intressant om te zien hij wilde graag dat de SBW op 2,5 spoor werd gereden dit om het achterbeen beter te laten onder treden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 17:55

joyce B schreef:
mijn instructrice zegt dat een paard in een volte/wending niet alleen voor het zadel moet buigen, maar ook achter het zadel. Wij krijgen dus wel aangeleerd om in bijv. een volte 10 meter of bij schouderbinnenwaarts je binnenbeen net even iets terug te leggen.
Als je je been op de singel hebt en hij moet daar om heen buigen voelt de buiging meer voor het zadel. Als je je binnenbeen net een paar centimeter naar achteren legt, voelt het alsof je paard meer door zijn hele lijf buigt.

En ik heb altijd geleerd dat ik op de kleine volte mijn buitenbeen iets naar achteren moet houden om te voorkomen dat ie zn kont naar buiten zwaait.

Mij lijkt wel dat ondanks je verhaal van: je moet doen wat bij welk paard het best past, er eigenlijk toch maar 1 manier is, waarop een schouderbinnenwaarts rijtechnisch goed gereden wordt.

Ik merk namelijk ook dat op de manege waar ik nu rij de paarden makkelijker in de sb gaan als ik mijn binnenbeen naar achter leg, maar dat doe ik dus bewust niet omdat ik meen dat ik dan geen lb verkrijg.
Dat krijg je toch niet met je been naar achter, je drukt zo eerder de lb weg als dat je m extra vraagt....
Maar jij beweert dus precies het omgekeerde?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:10

Idd gewoon been op de plaats houden Iris Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:50

:Het schouderbinnenwaarts gaan.

Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat. Het schouderbinnenwaarts gaan is, als dit wordt uitgevoerd op de juiste wijze - het paard licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter en zich bewegend op de correcte hoefslagen - niet alleen een oefening voor de souplesse, maar ook voor de verzameling, immers het paard moet bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere been brengen en daarbij zijn binnenheup laten zakken.

De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen.

Bij het ingaan van een volte vanuit schouderbinnenwaarts, dient het paard vanuit het schouderbinnenwaarts met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in te gaan (dus niet eerst recht stellen).

Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar schouderbinnenwaarts of travers mag het paard niet tussentijds recht worden gesteld, doch dient met een doorgaande en vloeiende beweging in de gevraagde oefening te worden gebracht.
"

Hoe wil je je paard dan om je binnenbeen buigen als je dat been terug legt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:46

Kafue schreef:

Hoe wil je je paard dan om je binnenbeen buigen als je dat been terug legt?

Nouja dat wilde ik dus eigenlijk vragen ja. Haha!