moeilijk galopperen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

moeilijk galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 13:42

hallo allemaal,
ik zit met een probleem:sinds een tijdje rij ik op een nieuw manegepaard,het is een echte lieverd die ook heerlijk rijdt,alleen als ik een paar minuten met hem heb gegaloppeerd ben ik helemaal afgemat.
hij word in de galop voor mijn gevoel erg sterk,hij gaat op zich niet eens heel hard(wel gewoon lekker vlot)maar hij gaat ontzettend op mijn hand hangen tijdens de galop,terwijl hij tijdens de stap en draf juist lekker licht in de hand is.nog niet nageeflijk,maar dat gaat al beter.
maar goed,omdat hij dus zo aan mij hangt tijdens het galopperen,ga ik te veel achterover zitten,en ik heb dan het idee dat ik het zadel uitvlieg.
ik rij uiteraard gewoon in de les,maar de instructrice waar ik de laatste keer les van had,kraakte alles af wat ik deed(in sommige gevallen terecht,maar ze zei me niet hoe ik het dan wel moest doen)maar nu vraag ik me dus wel af hoe ik dat het beste kan aanpakken de volgende keer zonder compleet afgemat te raken.ook kom ik behoorlijk veel uit het zadel in de galop,terwijl hij niet eens zo hoog opgooit(misschien spanning?)

sorry voor de lap tekst,maar ik wil graag weten hoe ik het de volgende keer beter kan aanpakken

Agnes75

Re: moeilijk galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:08

Moeilijk he die galop, ik had er ook veel moeite mee! Dat ie hangt, kun je alleen oplossen door veel been te geven en van voren los te laten (dan is er niets meer te hangen). Zelf moet je zorgen dat je ontspannen zit en de teugels niet nodig hebt om in het zadel te blijven zitten. Je wordt moe omdat je teveel moeite doet om in het zadel te blijven, dus waarschijnlijk span je teveel.

Dat opgooien moet je opvangen vanuit je bekken, dus komt ie omhoog, buikspieren aantrekken en je onderbuik naar je rug trekken. Zo kantel je je bekken naar achteren. Je rug verder wel goed recht houden, hoofd omhoog en lekker zitten. Dan volg je z'n beweging weer omlaag door je onderbuikspieren weer te ontspannen en je bekken weer rechtop te zetten. Oefen maar eens op een stoel, zodat het vanzelf gaat. Op deze manier kun je je bovenlichaam veel beter stil houden en houd je beter controle over je benen. Probeer eens te voelen met je ogen dicht, ga rustig met de beweging mee. Succes!!! PS: als je instructrice je weer "afkraakt", vraag haar dan ook hoe zij denkt dat je het op kunt lossen!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:00

Het is een kwesty van kracht van uit de achterhand en everwicht.. Ik weet niet of je weet hoe oud het paardje is en wat er hier voor ooit mee gedaan is!?

Wat je moet doen is heeel veel overgangen en schijnovergangen rijden.. constant ben je tempo wisselingen aan het maken en dan kunnen grote overgangen zijn als halt-draf of draf-halt maar ook heel minimaal als een enkel stapje terug op je zit of een pasje verruimen op je been. Probeer hierbij zo min mogelijk de constante druk die je op je teugels heb te veranderen.

Als die veel overgangen moet maken komt die goed aan je zit/beenhulpen, zal die er van achtere meer bij komen (de voorwaarde hiervoor is wel dat je hem actief houdt!!) en hij zal meer over zn rug komen. Op het moment dat losser word in zn rug en zn achterhand erbij zet zal die beter op 4 benen gaan lopen waardoor die op zn eigen been loopt en niet meer in jou hand!

Pas als die in stap en draf echt lekker loopt galopeer je pas aan.. Ook hiervoor geld dat weer: veel overgangen en schijnovergangen maken.. Voorkom dat die in je hand gaat hangen door hem bezig te houden waardoor die op alle 4 zn benen blijft lopen en niet op jou hand. De kunst is om hem terug te zetten in stap of draf voordat die in je handen gaat hangen en harder gaat.. Als die nou sterk word moet je hem ff goed naar vore rijden en dan op je zit weer terug naar draf en opnieuw beginnen.

Ga niet, echt niet terug trekken als die gaat hangen kan je beter je teugels los laten want echt contact heb je toch niet meer.. anders word het een touwtrek wedstrijd en dat win je niet van hem..

Succes!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:21

@ M3isSi3j:

Ik denk dat het heel moeilijk is om op zo'n manier in een groepsles te rijden!
De theorie is goed, maar in een manege les kan je niet op je eigen houtje overgangen maken.

@ snoevie

Probeerje handen laag te houden en net boven de schoft, met 1 a 2 cm
de handen van elkaar af ,polsen flauw gebogen.

Doe je schouders naar achter en maak je zo lang mogelijk. Waarschijnlijk ben je ook doodop van het galopperen door de zenuwen en daar door ga je hem vast houden,
waardoor het paard weer gaat hangen.

Probeer wat te spelen met je vingers en maak af en toe als ie zo hangt een kleine ophouding,
maar zorg er dan voor dat je goed je been eraan houd anders valt ie terug in de draf.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:15

Dat ligt er een beetje aan op wat voor manier en niveau er les gegeven word. Als je zelfsstandig figuren mag rijden kan je best in de volte een paar keer een overgang rijden, op de hoefslag kan je schakelen en af en toe een binnenhoefslag volgen.

Als je constant in een rijtje rijd word hte moeilijk maar ook dan zou je als laatste veel speling kunnen brengen in het tempo hoor!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 07:58

ik rij gelukkig in mijn les voor mezelf,indien nodig mogen we ook schakelingen maken en eventueel even een overgang,als je de rest maar niet in de weg rijdt.het is een paard van 5 jaar,die erg veel buiten heeft gereden,maar verder nog erg groen is.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:45

Het is lastig dat het een manegepaard is, met 1 uur in de week kan je er niet veel aan veranderen. Probeer veel overgangen, of schijnovergangen te rijden, vraag hem lekker rond en zet hem goed aan het been.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:10

ja in een uur kan je natuurlijk geen ankypaard van hem maken,maar ik ben al blij met de tips die er al staan,want het is voor hem ook fijner als ik tijdens het galopperen beter in het zadel zit.