Is dit een goede manier om hangen te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Is dit een goede manier om hangen te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:32

Hallo,

Ik rij al een tijdje 2x per week een paardje van 12. Hij hangt erg met rijden en heeft altijd zijn hoofd (ver) naar voren. Vooral in de galop hangt hij erg, dit is erg irritant en je krijgt er last van in je armen. Ik weet dat je met goed voorwaards houden het minder moet worden, maar dit helpt niet echt goed.

Helpt een Thiedemann-teugel om hangen en het hoofd te ver naar voren doen voorkomen? (dit is toch een ''vriendelijke hulpteugel''?)
Weten jullie anders hoe ik dit op een andere manier kan oplossen?
Alvast bedankt...

groetjes....

Sannum

Re: Is dit een goede manier om hangen te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:48

en thiedemann zal niet helpen. wat je als eerste moet proberen is je paard goed los krijgen in de mond. hierdoor kun je hem als hij los laat steeds iets verder 'terughalen' .

dit is een kwestie van veel tijd en geduld Knipoog

tenzij je het op de on-orthodoxe manier wilt doen.. De slofteugel. geef hem simpelweg geen kans.
Er zijn voor en tegenstanders van deze manier. ik ben een voorstander.

maar kies dat wat jou het beste lijkt! veel succes!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:49

Een thiedemann-teugel is inderdaad een vriendelijke hulpteugel en kan helpen als je paard zijn hoofd hoog de lucht in wil gooien. Ik denk dat het voor het hangen niet zo erg werkt.
Je moet proberen korte ophoudingen te maken en dan meteen weer los te laten. Als je loslaat heeft ie immers niets om op te hangen.
Als ie zijn hoofd naar voren steekt, een ophouding en been. Verder heel veel overgangen rijden, je paardje beter aan je been krijgen en vooral niet terugtrekken want dat win je toch niet.
succes

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:52

Ik rij zelf ook een paard die, vooral na een tijd, behoorlijk kan hangen. Ik rij haar nu nog met slof, maar niet omdat ze hangt, ik vind persoonlijk dat de slof het hangen echt niet vermindert. Door druk op de slof te zetten wordt het paard alleen maar dieper ingesteld en krijgt dus meer kans om te hangen. Voorwaarts rijden, ontspannen wanneer zn hoofdhouding goed is en ophoudingen maken lijken mij een betere methode...Geduld is ook wel handig, veel oefening is hierbij wel nodig!

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:54

het paard wat ik altijd rijd hangt ook heel snel in de teugels. Wat bij mij erg helpt is zodra hij gaat hangen, mijn handen ietsjes omhoog en benen geven, zodat hij weer netjes gaat lopen. Gewoon voorwaarts houden dus eigenlijk.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:00

Nee lijkt me niet echt een goede manier.
Je lost het ook niet op door voorwaarts te rijden, maar door hem sneller in de reflexen te maken. Veel tempo-wisselingen, overgangen, en ophoudingen maken als hij zich er weer uit wil drukken maar daarbij ook met je been even knijpen zodat je niet alleen vanuit de hand werkt en het een trekwedstrijd wordt. Dus ook meteen weer lucht geven na een ophouding want jouw hand moet luchtig zijn anders wordt hij het ook niet.
Succes Knipoog

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:04

Ben het met Lenn eens, denk dat dit idd de beste manier is. Met voorwaarts tijden bedoel ik ook eigenlijk vooral benen eraan houden, niet tijdens de ophoudingen langzamer laten lopen (beetje verkeerd verwoord, maar goed Haha!). Succes ermee!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:29

Vind de van Lenn en Lottew ook de juiste manier.

Als het paard gaat hangen, maak dan een kleine ophouding omhoog en geef bij die ophouding dan ietsmeer been. Het paard komt dan omhoog en jij ontspant dan weer. Het is heel erg belangrijk dat je met een luchtige , dus meeverende hand rijdt. Jij moet je paard niets geven om op te kunnen hangen. als jij je handen vast zet zal het paard alleen maar meer gaan hangen in je hand.

Denk zelf dat dit ook een beetje met balans temaken heeft. Het paard zoekt steun op jou hand. Wat Jenn ook aangeeft veel overgangen stap/draf (en terug natuurlijk draf/stap) en schakelen in tempo.

Succes.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:12

bovenstaande tips,

en ik zou ook heel goed je binnenbeen eraan houden, die extra...

veel voltes rijden met overdreven veel binnenbeen en dan met buitenteugel veel opvangen. als ze te sterk is, geef je zoveel als nodig is, en ga je nog meer overgangen en/ of nog meer voorwaarts rijden... tot je weer kunt oppakken..
misschien kun je ook een riempje aan je zadel klikken, bv aan de gespen van de beugelriemen.. als ze dan een beetje hangt maar je niet wilt meegeven, kun je het riempje erbij houden.. rukt ze je arm er ieg niet uit... Tong uitsteken

dit is mijn ervaring, hielp bij mij, maar hoop dat het bij jou ook werkt...
succes ieg!!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:41

Hoihoi,
ik ken jou probleem, het paardje dat ik nu rij heeft t ook heel erg gehad, toen ik der ben gaan rijden liep ze heel erg op de voorhand, heel erg lang in haar lichaamen hard. Hierdoor kreeg ik haar hele gewicht aan de voorkant in mijn handen omdat ze van achteren zoveel kracht zette om naar voren te gaan en dit kreeg ik allemaal aan de voorkant in mijn handen. Ik heb hier heel lang aan moeten werken en ben er nog steeds mee bezig maar het is wel echt een wereld van verschil geworden! Ja Ze heeft nu geleerd om compacter en hogerop t lopen met t kontje meer naar beneden waardoor ze van achteren niet meer zo sterk voort te duwen (ze moeten dan nu meer bergop gaan duwen).
Ik heb hier met een hele goede instructrice aan gewerkt. En zonder haard had ik t niet gekund. Ik denk dat t heel belangrijk is dat je goede instructie nodig hebt als je echt aan dit probleem wil gaan werken.
Ik ben zelf idd ook bezig geweest met het paard losser maken in de hals en nek (zodat ze zich niet zo lang kon maken), met haar rustiger krijgen (dat ze op mijn tempo loopt) en later ging dat wel over in tempowisselingen van heel erg verzameld tot flinke arbeidsdraf zo kan je je paard compacter krijgen en laten zakken met t kontje. Door de verzameling (bijna piaff zeg maar) wordt ie compacter en moet ie meer gaan zakken en als je dan weer weg draaft (kan natuurlijk ook in galop en stap) dan moet ie leren dat dan ook toe te passen. Dit zijn wat dingetjes die je kan doen. Maar veel figuren achterelkaar rijden is ook handig zo heeft ie minder de kans om harder te gaan en zich weg te drukken (bv op een lange zijde).
Maar kan je echt aanbevelen om er met instructie mee aan het werk te gaan. Een ander ziet vaak meer enz.

Heel veel succes!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:14

Het paard moet weer leren om op eigen benen te lopen en zolang jij als 5e been blijft fungeren zit je voor.......Lips are sealed Knipoog

Begin dus met de teugel HELEMAAL los te gooien en overgangen halt-stap te rijden, zonder je teugels te gebruiken. Paard moet direct wegstappen op weinig been en terugkomen op geen of nauwelijks teugel.

Pas als dat werkt een klein beetje contact met de mond zoeken, doe eerst maar met teugels in één hand (voorkomt dat je teveel gaat doen) en stuur met je benen en met de teugel tegen de hals.

Als dat werkt kan je langzaamaan meer contact gaan zoeken, maar altijd als ie gaat hangen of omhoog komt, direct weer lang maken en been erbij geven.

Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat! Haha!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:12

voortswaarts houden is niet de oplossing, de achterhand achief houden en op zn eigen benen laten lopen is de oplossing. Veel overgangen rijden, dat ie snel op je been blijft reageren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:03

ik heb ene dier gereden wat ook ontzettend steun zocht in je armen, voor je gevoel hing het hele dier erin.
die moest ik een tijd lang met een lange teugel gaan rijden zodat hij geen kans kreeg.

lange teugel, met minimaal contact, gaat hij hangen, maak je de teugel nog langer.
veel overgangen rijden in de stap en draf, galop laat je een tijdje helemaal zitten.
door de overgangen word hij sterker in de achterhand

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:06

deze teugel is een oplossing, maar je kan ook het paard goed proneren met het bit te laten spelen, en desnoods dan een scherper bid.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:27

Aggielachie: ik heb zo'n gevoel dat jij niet helemaal weet waar je over praat :S...Het paard laten proberen met het bit te spelen? Wat bedoel je daar mee, en een scherper bit slaat echt nergens op...Lekker makkelijk, problemen oplossen met hulpmiddelen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:47

Een Theidemann helpt voor dit probleem niet. Het belangrijkste is dat het paard aan de hulpen is, dus laten we met aan de kuit zijn beginnnen. Daarnaast is het belangrijk dat het paard ontspannen, los en soepel is. Het paard moet de hals en het hoofd op de goede manier strekken en laten zakken. (telescoop beweging).

De oefeningen zijn genoemd en eerder op bokt beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:03

Ik heb mijn paard met thiedemann gereden. Hij is hierdoor heel sterk in zijn hals geworden en is juist meer gaan hangen.

Ik rijd nu met myler comfortsnaffle level 1 en hij hangt soms nog een beetje, wat meer been en even zelf loslaten van voren en hij is weer bij de les. Heb er wel mee moeten spelen zoals bovenstaand is aangegeven, maar verandering van bit en zeker geen hulpteugel hebben een mega verandering gegeven. Je moet je paard wel helpen door zijn achterhand sterker te maken zodat het voor hem makkelijker wordt. Dit heb ik gedaan door veel te galopperen.