Hoihoi,
ik ken jou probleem, het paardje dat ik nu rij heeft t ook heel erg gehad, toen ik der ben gaan rijden liep ze heel erg op de voorhand, heel erg lang in haar lichaamen hard. Hierdoor kreeg ik haar hele gewicht aan de voorkant in mijn handen omdat ze van achteren zoveel kracht zette om naar voren te gaan en dit kreeg ik allemaal aan de voorkant in mijn handen. Ik heb hier heel lang aan moeten werken en ben er nog steeds mee bezig maar het is wel echt een wereld van verschil geworden!
Ze heeft nu geleerd om compacter en hogerop t lopen met t kontje meer naar beneden waardoor ze van achteren niet meer zo sterk voort te duwen (ze moeten dan nu meer bergop gaan duwen).
Ik heb hier met een hele goede instructrice aan gewerkt. En zonder haard had ik t niet gekund. Ik denk dat t heel belangrijk is dat je goede instructie nodig hebt als je echt aan dit probleem wil gaan werken.
Ik ben zelf idd ook bezig geweest met het paard losser maken in de hals en nek (zodat ze zich niet zo lang kon maken), met haar rustiger krijgen (dat ze op mijn tempo loopt) en later ging dat wel over in tempowisselingen van heel erg verzameld tot flinke arbeidsdraf zo kan je je paard compacter krijgen en laten zakken met t kontje. Door de verzameling (bijna piaff zeg maar) wordt ie compacter en moet ie meer gaan zakken en als je dan weer weg draaft (kan natuurlijk ook in galop en stap) dan moet ie leren dat dan ook toe te passen. Dit zijn wat dingetjes die je kan doen. Maar veel figuren achterelkaar rijden is ook handig zo heeft ie minder de kans om harder te gaan en zich weg te drukken (bv op een lange zijde).
Maar kan je echt aanbevelen om er met instructie mee aan het werk te gaan. Een ander ziet vaak meer enz.
Heel veel succes!