Hellup kan mijn benen en handen niet stil houden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hellup kan mijn benen en handen niet stil houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 20:40

Wie heeft er tips voor mij. Hoe hard ik ook probeer kan mijn onderbenen niet stilhouden. Als ik lichtrijd of kuitdruk geef dan lijk ik net een harlekijn Haha! Bloos mijn benen en handen gaan dan mee maar vooral mijn benen. Heb iedere week les (sinds een maand of wat heb daarvoor 5 jaar geen les gehad maar wel gereden) maar lijk het maar niet voor elkaar te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 25-05-05 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ninatje

Re: Hellup kan mijn benen niet stil houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:45

ik ken het problem haha, het is bij mij ook al heel lang zo gegaan, totdat ik erop gewezen werd dat ik op mijn tenen reed in plaats van op de bal van mijn voet. Ik heb daar toen aan gewerkt, voormijn gevoel zat ik veeel te ver in de stijgbeugels maar dat was niet zo. Nu zijn mijn benen wel een stuk rustiger. Bovendien: als je je onderbenen ontspant (loslaat), je tenen naar voren hebt in plaats van naar opzij en dus je voeten góed (= ver genoeg) in de beugels, zouden je benen vrij stil moeten liggen, al is het natuurlijk ook een kwestie van oefenen Knipoog

DromenLies

Re: Hellup kan mijn benen en handen niet stil houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:58

mmm... misschien moet je proberen met n touwtje om de nek te rijden en dan dan vasthouden als je rijdt...
kun je wel goed doorzitten of heb je daar moeite mee?
misschien is het een idee om anders een keer zonder beugels te rijden zodat je leert te zitten en dan zonder beugels proberen licht te rijden zodat je leert onafhankelijk te kunnen lichtrijden...

nou ja misschien een beetje nutteloze tips deze maar succes iig

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:03

Laat je paardje longeren door iemand, laat je armen afhangen en probeer gewoon lekker ontspannen te gaan zitten. Pas als je zit goed is, kan stil gaan zitten. Probeer heel goed de beweging van het paard te voelen en hierin mee te gaan. Stil zitten is namelijk mee bewegen met het paard.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:20

ocianx schreef:
mmm... misschien moet je proberen met n touwtje om de nek te rijden en dan dan vasthouden als je rijdt...
misschien is het een idee om anders een keer zonder beugels te rijden zodat je leert te zitten en dan zonder beugels proberen licht te rijden zodat je leert onafhankelijk te kunnen lichtrijden...

Doorzitten doe ik meestal ook niet lang nee vind ik op de meeste paarden moeilijk uit te zitten. Zal eens een keer zonder beugels rijden deden we vroeger in de manegeles wel eens. Loeizwaar dat wel en spierpijn de andere dag.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:21

liesje1986 schreef:
Laat je paardje longeren door iemand, laat je armen afhangen en probeer gewoon lekker ontspannen te gaan zitten. Pas als je zit goed is, kan stil gaan zitten. Probeer heel goed de beweging van het paard te voelen en hierin mee te gaan. Stil zitten is namelijk mee bewegen met het paard.

Hier heb ik eigenlijk ook nooit echt bij stil gestaan Bloos .

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:37

gouda schreef:
ocianx schreef:

Doorzitten doe ik meestal ook niet lang nee vind ik op de meeste paarden moeilijk uit te zitten. Zal eens een keer zonder beugels rijden deden we vroeger in de manegeles wel eens. Loeizwaar dat wel en spierpijn de andere dag.

haha ja klopt het went kan ik je ook vertellen.
ik heb een tijdje een pony gereden die ik helemaal ergens achter uit t land moest plukken dus ik nam een halster of een hoofdstelletje mee en nam een aanloopje en sprong erop ... zo heb ik het een beetje beter geleerd; door gewoon veel te doen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:13

Als je 'pas' weer een maand les hebt, zou ik nog geen wonderen verwachten Lachen Stil zitten is gewoon ontzettend moeilijk (mijn onderbenen zwabberen ook alle kanten uit). Misschien kan je een (paar) keer zitles nemen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 07:32

Heb de laatste jaren op mijn oude paard alleen maar buitenritjes gemaakt vaak zonder zadel. Maar misschien moet ik idd weer wennen en wat sterker worden ofzo.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:51

ik rij op een dressuurzadel en moest met mijn centered riding les de beugels echt een stuk korter doen. ook moest ik mijn knieën ietsjes aanklemmen en ontspannen met mijn schouders iets naar voren zitten. een beetje met een holle buik. ik merkte meteen dat ik veel beter (lees rustiger) in het zadel zat dan het 'borsten vooruit en schouders naar achteren ' verhaal.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:53

hoi, ik ken je probleem !! Ik rij zelf veel buiten (strand, duin, bos) en dan merk ik ook vaak dat ik vooral mijn voeten niet goed stil kan houden en dat (bij sommige zadels) mijn knieën gaan zwabberen. Ik rij ook behoorlijk op mijn tenen en als ik merk dat ik erg ga zwabberen, druk ik mijn hakken extra uit of ik probeer rustiger te gaan zitten. Ik kan zelf erg goed zonder zadel en zonder beugels rijden, aangezien ik het veel gedaan heb. Toen ik nog manegeles had reed ik heel veel op een bolle KWPN-er met behoorlijk wat schoft, maar daar kon je heerlijk zonder zadel op rijden. wel een beetje die ruggegraat in je kont en t stuiterde wel, maar t ging prima !! ik heb er ook wel zonder zadel mee buiten gereden. Nu heb ik me eigen hafje, waar ik ook weleens zonder zadel mee rij. Helaas maakt die er vaak misbruik van dat hij sterker is als ik zonder zadel zit en dus ff lekker een paar handstandjes te gaan maken in de galop, en dan wordt ik gelanceerd !!! In de bak gaat helemaal niet zonder zadel want dan begint ie al te bokken en te klieren als je aan wilt draven.... verder kan je best met m zonder zadel rijden.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:17

wat ook wel eens kan helpen is heel bewust mee te veren met je enkelgewrichten (doorzitten dan Tong uitsteken) soms door al te fanatiek te proberen je hakken uit te drukken word je te stijf in je enkels...wat meeveren helpt om je been stiller te houden Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:32

tja lastig. Goed en veeel oefenen. En uiteindelijk zal het moeten lukken. Maar verwacht idd geen wonderen, ga maar eens naar de grand prix ofzo kijken, er zijn er maar weinig die zo perfect zitten als bv Anky, terwijl die ruiters toch rijden op het hoogste nivo. En het scheelt ook per paard, ik kan op sommige paarden stiller zitten dan op mijn eigen paard. Maar wat hier boven al gezegd is, stilzitten is meebewegen met je paard. Gewoon ontspannen zitten jezelf lang maken goed concentreren op de bewegingen en ze proberen te volgen.

Verder weet ik ook niet met watvoor laarzen ofiets je rijd. Eerst kon ik redelijk mijn been stilhouden met rubberen laarzen of schoenen als het paard lekker liep. 1,5 jaar terug kreeg ik leren laarzen. Ik kan nu met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk doorzitten met alleen stalschoenen aan. Zadel kan ook een stukje schelen. Wat ik altijd zo lastig vind is als je je teveel op je houding concentreert je vaak snel gaat verkrampen. Het is gewoon een van de moeilijkste dingen aan paardrijden goed zitte. Succes!

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:11

Ik ken dat probleem. Ik had er ook last van. Ik raad je aan om gewoon eens vaak zonder zadel te rijden. Een goede oefening om je balans te houden en dus ook beter stil leren zitten!!

aggielachie Haha!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:31

Hoi Gouda,
Toevallig ken ik jou en je paardje Knipoog
Zonder zadel rijden is absoluut niet aan te raden (zowel voor haar rug als voor jouw edele delen), aangezien Kaylee nog niet zo veel bespiering heeft. Zonder beugels kun je wel af en toe proberen... Geduld, gewoon lekker oefenen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:46

Zonder zadel zit ook nog niet echt lekker gelukkig omdat ze op haar rug nog wat spieren mist.
Ga zelf nu ook binnenkort aan de fysio misschien gaat het dan ook wel beter. De les van vrijdag ging ook weer wat beter gelukkig. We komen er wel.