ik rij de laatste tijd bij mijn privéles op een (manege)paard die nog erg jong is (5 jaar), en heel veel in zich heeft als he om dressuur gaat. Alles gaat hartstikke goed tot nu toe, stelling, wijken, wending om de voorhand, wending om de achterhand gaat steeds beter, loopt netjes aan de teugel, maar de enige twee problemen bij mij zijn het halthouden en de galop. Halthouden op zich doet hij hartstikke netjes, maar zodra hij stilstaat issie met zijn gedachten ergens anders, staat ie niet meer aan de teugel en kan ik hem met normale hulpen niet meer terug in stap krijgen, laat staan in draf, ik moet bijna altijd een tikje geven. Bovendien, als hij stilstaat reageert hij ook niet meer op de teugelhulpen, het lijkt wel of hij stilstaan combineert met 'ik ben klaar' of zoiets.
in de galop is het aanspringen het probleem. Hij doet het al steeds beter, maar het aanspringen blijft lastig voor hem (hij is al gecorrigeerd omdat hij in het begin helemaal niet wilde aanspringen), en nou reageert hij nog steeds niet optimaal op mijn hulpen. In dehoek aanspringen lukt wel steeds beter, maar zodra ik op de volte of op de lijn ac moet aanspringen draaft hij alleen maar sneller, terwijl ik toch echt de juiste hulpen geef (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, zithulpen en stelling vragen...)
weten jullie misschien oplossingen voor deze twee problemen?