Yep, erg bekend mee!
Mijn pony had balans en evenwicht problemen ivm 2 tot 3 jaar luieren. OPnieuw begonnen en galop was een ramp. Eerst gewerkt aan stap en draf. Zonder hulpteugels, touwtjes e.d. longeren. Veel overgangen stap,draf. Onder het zadel heb ik de eerste paar weken geen galop meer gevraagd omdat het TE gevaarlijk werd.
Ook tips als voltes e.d. werkten absoluut niet. Ze ging scheef hangen, bokte continu en het voelde niet prettig voor haar en mij.
Ik gooi haar altijd eerst even los voordat ik ga longeren. Zeker 1 keer in de week laat ik haar zowel links als rechts los galopperen.
Aan de longe heb ik het steeds opgebouwd. Ik longeer bijna om de dag en in het begin werkte ik aan het aanspringen in galop aan de longe vanuit een rustige draf. Als ze goed aansprong beloonde ik haar wel, maar ik ben eerst veel gaan oefenen op van rustige draf in galop.
Die galop was erg uit balans. Te weinig kracht in de achterhand om echt goed die kont eronder te gooien en niet naar binnen te blijven vallen.
Eerst een half rondje, dan een rondje..zo langzaam opbouwen.
Na een week of 2 ben ik galop gaan vragen onder het zadel. Aanspringen vanuit rustige draf en op de lange zijden. Tot ik bij de hoeken kwam en dan terug in draf. Na een week dit te hebben gedaan ben ik haar op de volte gaan sturen....en wat bleek...galop was meer in balans en zelfs beheerst! Ik wist niet wat ik voelde.
Ze heeft er nu nog steeds moeite mee, dat gaat niet van de een op andere dag. Ik vraag onder het zadel altijd galop zowel links als rechts. Als ze eruit valt blijf ik de hulpen geven totdat ze minimaal een of twee rondjes goed heeft gegaloppeerd (voltes dan, ik ga de bak niet helemaal door).
Ook werk ik veel met balkes en wat kleine hindernisjes. Minimaal 1 keer in de week als ik haar losgooi leg ik wat balkjes weg. Zo train ik haar achterhand. En ik moet zeggen dat ik nu na 3 a 4 weken echt verschil begin te merken! Ze zet haar achterste hoeven in de afdruk of over de afdruk van haar voorste hoeven weg en de gangen gaan veel beter. Meer beheerst...
Succes in ieder geval en sorry voor het lange verhaal. Maar misschien heb je er wat aan!