actief rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:12

hey,

mijn paardje is nogal van de trage kant dus ben ik met sporen gaan rijden omdat ze op een zweep (bijna) niet reageert,maar ze loopt nog altijd niet actief genoeg.De sporen zijn afgerond en ik wil niet met langere gaan rijden.Wie weet nog een andere oplossing om ze vlotter te laten lopen?

groetjes

Mocca

Re: actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:17

Sporen zijn niet om een paard actiever te laten lopen, maar om je hulpen te verfijnen. Actiever wordt een paard van veel overgangen, duidelijke hulpen (zonder spoor) en goede training Lachen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:19

veel overgangen rijden, zodat je dr wakker maakt he, en ik zou lekker wel zonder sporen rijden, en dan 1x drijven met je kuit, geen reactie gelijk een tik met de zweep, zo heb ik het gedaan bij de merrie die ik rij, en ik hoef me kuit maar aan te drukken en k heb een middendrafje of verruiming wat ik maar wil, ze gaat gewoon nr voren gelijk, en dat willen we hebben he ! reactie Tong uitsteken dus, ik zou het zonde vinden om gelijk te gooien me sporen om je paard naar voren te schoppen....

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:30

ok,maar die sporen zijn bij haar ook wel goed want ze reageert ook niet echt goed op de hulpen,vooral niet op die voor galop...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:19

Consequentie is hier van groot belang.

Actie is reactie. Als jij dus been geeft moet je paard daar een reactie op geven. Doet hij/zij dat niet, geef je op het moment dat jij been geeft een tikje met de zweep achter je kuit. Het paard gaat daarin naar voren. Rijdt het paard een paar passen voorwaarts door en neem hem daarna weer terug en herhaal dit weer, dus been en het paard moet weg. Ook kan je bijvoorbeeld in de stap, draf en galop blijven schakelen in tempo. (paar passen weg een weer terug).
Sporen zijn er niet om je paard voorwaarts te rijden, maar om je hulpen te verfijnen, dus om nou sporen te gaan gebruiken om overgangen te rijden ben ik het niet mee eens. (wat je zelf hierboven aangeeft overgang van draf naar galop).

Als je gewoonweg consequent blijft, dus actie is reactie, komt het helemaal goed en heb je ook geen spoor nodig om het paard voorwaarts te rijden. Het is belangrijk dat het paard voorwaarts gaat denken. Het paard moet ten alle tijden voorwaarts blijven lopen en eigenlijk harder willen dan de ruiter aangeeft. (voorwaartse drang).

Ikzelf heb ook nogwel eens dat als ik op mijn paard stap dat ze totaal niet aan mijn been is. Ik ga dan gewoon veel overgangen rijden en schakelen in tempo. Als ik dit de eerste 10 a 15 minuten goed (dus consequent Actie/Reactie) doe ben ik de rest van het uur klaar en heb ik een paard dat super fijn aan de hulpen is. Doe ik dit niet goed en heb ikzelf zoiets "de rest komt morgen wel" blijft het paard vrij lauwtjes aan het been.

Succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:21

sporen zijn er voor om je hulpen te verfijnen, zou er nu nog niet mee gaan rijden pas als je moeilijkerder oefeningen moet doen.
ben het met OrissE_GipsY eens.....gewoon een tik geven als ie niet reageert op je been. Heb je al les? denk dat je intructrice/instructeur je wel kan helpen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:33

Paard moet reageren op kuitdruk, bij uitblijven reactie wat meer kuitdruk, geen reactie dan een tikje. Oefenen via overgangen. Belangrijk is bij een goede reactie "het belonen". Het paard reageert op "het belonen". Als je zit niet goed is, of als de benen niet stil liggen kan het paard geen onderscheid maken tussen kuithulpen en onduidelijke beendruk. Dus goed zitten, benen ontspannen laten liggen en alleen kuitdruk geven wanneer je een hulp wilt of moet geven. Ook niet steeds hulpen geven. Als het paard doet wat het moet doen, dus niet als ruiter actieve hulpen geven. Belonen en straffen niet overmatig doen. Belonen moet de overhand hebben. Woorden, een klopje en aai. Niet constant tegen een paard praten, af en toe op de goede momenten.

Belangrijk is dat je een paard laat onspannen, losmaakt en soepel maakt. Als een paard graag de hals strekt en het hoofd op de goede manier op elk moment wil laten zakken, daarbij het bit opzoekt dan is het paard het meest ontvankelijk voor meewerken. Het aanleren en uitvoeren van oefening kost dan de minste inspanning.

Maak een paard niet moe, een paard moet hetzelfde of beter de rijbak uitkomen als dat het erin gaat. Neem de rust momenten op het goede moment. Laat het paard wennen aan onmiddelijke reacties vooruit, alle problemen die je met een paard kan krijgen, los je het gemakkelijkst in gang op. Als je een draf vraagt en het paard springt aan in galop, dan is dat een reactie vooruit. Dus niet straffen, het is een reactie vooruit. Het gaat om reageren op de kuitdruk.

Kuitdruk geven niet doen met kloppen of schoppen. Als je de hakken omlaag doet door op de bal van de voet in de beugel te steunen. spant de kuitspier in je benen aan. Die druk is voldoende om elk paard onmiddelijk te laten reageren.

Belangrijk is konsekwent blijven. Paard houdt van duidelijkheid, dezelfde handelingen, dan geeft zekerheid en vertrouwen.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 18:41

ok:D

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:45

eerlijk gezegd zou ik die sporen eraf halen, omdat dit de makkelijke weg is voor jou, maar tegelijkertijd ook de slechte manier. zo leert je pony nooit aan je hulpen te worden. je moet er eerst voor zorgen dat je pony sowieso goed aan je been is, ook bij wendingen e.d. gewoon blijven doen, doorgaan! en zeker consequent zijn, constant hetzelfde doen: overgangen rijden, vooral voorwaartse. het is ook goed om in een bepaalde gang tempowisselingen te rijden: arbeidsdraf-uitgestrekte draf- arbeidsdraf- verzamelde draf- middendraf etc... succes!