Hulp voor wijken - werkt uit in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Hulp voor wijken - werkt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:34

Mijn merrie is erg goed voor het been, al zeg ik het zelf. Met de juiste hulpen, bijv. voor het aanspringen in de stap naar de galop, gaat heel erg goed.

Nu mijn vraag: Tijdens onze trainingen oefenen we weleens schouder binnenwaarts, wijken etc. Steeds als ik mijn been iets verleg, springt zij aan in de galop.

Met wijken, gaat ze als een speer richting de bakrand en neemt haar achterhand niet meer mee, het wordt zo dus een erg verdraait beeld.

Iemand tips waar ik mee aan de gang kan gaan vanavond, om te oefenen?

Mireille1970

Re: Hulp voor wijken - werkt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:59

Ja. Niet meer als 5 meter wijken, liefst vanaf de binnenhoefslag naar het midden en hou controle, liever langzaam scherp opzij en bji het uitzwaaien stoppen en opnieuw verder gaan en steeds corrigeren door weer rechtuit te gaan, dan hard opzij.

Dus veel korte en langzame stukjes. Probeer te denken terug en opzij, terug en opzij, terug en opzij... het voorwaartse heeft die van jou al en ze is al goed aan het been dus dat is dan het probleem niet als ze eenmaal WACHT op jou.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:27

@Mireille1970: Bedankt voor de tip. Ga ik zéker uitproberen vanavond!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:43

tip van hierboven (Mireille1970) vind ik een goede tip.

Ik denk ook dat dit een beetje met balans en kracht te maken heeft.
zodra jij gaat wijken moet je paardje nog meer op het achterbeen komen, maar als hij daar nog niet voldoende kracht voor heeft of hij het heel erg moeilijk vindt is het makkelijker voor het paard om aan te springen in galop, dan zijn achterbeen extra onder de massa te zetten. gewoon een questie van blijven oefenen en steeds weer even terug naar de basis en heel veel overgangen.

dit komt denk ik weer helemaal goed.
de rest gaat wel goed, zoals ik hierboven kan lezen.

succes

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:19

Dank je wel voor je reactie, Droefje!

Wat ik mezelf afvroeg is of het niet ook aan mijn beenligging kan liggen? Zoals ik al vertelde reageert ze heel erg op je been, elke verschuiving vangt zij op. Het klopt toch dat je met bijv. wijken je been iets naar achteren behoort te leggen?

(Corrigeer mij als ik het mis heb Ja )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:27

Is goed...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:40

siko schreef:
Dank je wel voor je reactie, Droefje!

Wat ik mezelf afvroeg is of het niet ook aan mijn beenligging kan liggen? Zoals ik al vertelde reageert ze heel erg op je been, elke verschuiving vangt zij op. Het klopt toch dat je met bijv. wijken je been iets naar achteren behoort te leggen?

(Corrigeer mij als ik het mis heb Ja )

klopt inderdaad dat je je been iets moet verplaatsen naar achteren.
als jij been geeft vraag jij je paard om actiever te worden op het achterbeen, dat kunnen verschillende vormen hebben: voorwaarts en opzij. als jij de hulp voor opzij geeft, dan moet het achterbeen dus extra ondertreden en als hij dat moeilijk vindt loopt hij als het ware weg voor jouw been. maar hij moet jou hulp begrijpen en moet iets uit kunnen voeren op jouw hulp, maar als hij daar dus nog niet de kracht voor heeft dan loopt hij er voor weg.

succes

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:52

Okee, dan is dat punt dus duidelijk, dank je wel!

Dus kortom de volgende hulpen moet ik dus geven om haar voor mijn been te wijken is:

1. begrensen van je teugel
2. been iets naar achteren verplaatsen
3. buiten been erbij voor het niet weglopen (wat mijn paard dus
doet)
4. Blijven herhalen, niet teveel achter elkaar blijven vragen en zodra het fout gaat, terug naar het begin?

Als ik iets vergeet of fout ben, dan hoor ik het graag!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:57

Ja en hou het tempo onder controle. Geen tempowisseling voelen. En begrens je Buitenteugel. Niet teveel stelling (anders drukt hij zijn buitenschouder in je teugel zeg maar)...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:03

Precies, dat zei ik ook al.... dan weet hij niet waar je heen wilt... en moet hij zich overgeven aan jouw hulpen en zich daarop concentreren...

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:04

Misschien is het ook een tip als je wijkt vanaf de hoefslag naar binnen toe. Dus niet alleen maar vanaf de middenlijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:08

Officieel moet je je binnenbeen dus niet naar achter doen! Binnenbeen op de singel. Beide handen iets naar binnen plaatsen, en je binnenschouder iets naar achter, en dan met de binnenzitbeenknobbel in combinatie met je binnenbeen t paard opzij duwen. Buitenbeen zorgt dat t paard voorwaarts blijft en de achterhand niet voor doet. Buitenhand voorkomt dat t paard over de schouder wegloopt. Zo heb ik t geleerd!
In principe zijn de hulpen voor t wijken en de galop bijna identiek. Om aangaloperen te leren is t ook een manier om dat vanuit t wijken te doen. Omdat je dan al de eenzijdige kuitdruk hebt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:33

Bij het wijken moet het voldoende zijn om je op je zit zijwaarts te gaan. Oftewel als je BV naar rechts wijkt voor het linkerbeen draai je bovenlichaam naar de hoefslag houdt je binnen teugel van de hals en de buiten tegen de hals een met je been iets aanzetten en dan moet het ook lukken. Zonder je been echt overdreven naar achteren te doen

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 22:00

Mireille1970 schreef:
Ja en hou het tempo onder controle. Geen tempowisseling voelen. En begrens je Buitenteugel. Niet teveel stelling (anders drukt hij zijn buitenschouder in je teugel zeg maar)...

Vanavond heb ik dit dus geoefend, pff.. merkte veel verzet van haar kant en vanaf de hoefslag naar het midden begreep ze al helemaal niet, wat je al zei: ze drukt dus echt haar schouder in de teugel, werd helemaal krom ik haar lijf en maakte steeds de overgang naar de galop.

Tips nodig... Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:09

Heb maar 1 tip: rustig blijven, niet laten merken dat je het vervelend vindt, en gewoon kilometers maken en oefenen oefenen oefenen.

Echt, geloof me, plots komt het goed!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:46

Mireille1970 schreef:
Heb maar 1 tip: rustig blijven, niet laten merken dat je het vervelend vindt, en gewoon kilometers maken en oefenen oefenen oefenen.

Ben het helemaal met je eens Mireille

Siko: Komt echt helemaal goed. jullie zien dadelijke ineens het licht en wijkt als de beste. Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 08:51

droefje schreef:
Mireille1970 schreef:

Ben het helemaal met je eens Mireille

Siko: Komt echt helemaal goed. jullie zien dadelijke ineens het licht en wijkt als de beste. Knipoog

Haha Haha! Dát wil ik meemaken! Vanavond gaan we weer oefenen, probeer wel afwisselend te blijven, anders denkt ze straks dat ik helemaal niks beters meer te doen heb dan wijken Knipoog

En ook dit keer ga ik mee met jullie: We heben al zoveel gewonnen, met tijd, dan winnen we dit ook wel weer (ga ík vanuit hihi Lachen )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:58

Als je maar op de momenten DAT je wilt wijken steeds zorgt dat je consequent hetzelfde probeert EN dat je goed afsluit (al zijn het maar 4 passen).

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 10:09

@ Mireille1970: Je bedoeld toch met afsluiten het sluiten van je teugel en buitenbeen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:11

Oh nee sorry, in deze zin bedoelde ik dat je altjid op het goede moment moet stoppen. Dus neem genoegen met 4 goede gecontroleerde passen (die van jou zijn zeg ik dan altijd) en stop dan met wijken, ga wat anders doen. Snap je?

En zo bou je het uit tot je straks gewoon duizenden gecontroleerde passen kunt wijken.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:28

Haha Haha! Nu is het duidelijk bedankt voor je hulp Mireille!!
En zodra we duizenden gecontroleerde wijkpassen kunnen maken, dan ben je de eerste die het hoort!!

Heb je nog een tip toevallig hoe je de achterhand met schoudervoor beter op de plaats kunt houden? Knipoog

(Buit ik nu meteen al je kennis uit? hihi Lachen )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:36

Onthou dat je binnenhand de stelling controleerd en je buitenhand het tempo. Daarbij niet te banaan laten worden maar ietsjes recht houden (ook niet te want dan ben je aan het wijken op de hoefslag zeg maar). Hou je buitenhand laag, verplaats je gewicht niet teveel, recht erboven blijven zitten, recht voor je kijken en je buitenbeen iets terughouden om tegen het schot duwen te voorkomen en ook hier geldt gebruik de binnenhoefslag. Doe net of je van hand wil veranderen en neem hem dan voorzichtig een paar passen voorwaarts schoudenbinnenwaarts mee. Binnenbeen op de plek houden en niet te veel mee doen (controleert je tempo), buitenteugel laag en begrensen, binnenteugel iets aannemen en dan "luchten"...
Is dit begrijpelijk? Ben niet gewend het op te schrijven....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 13:15

Ja, alles is duidelijk, alleen dat luchten moet je me nog even uitleggen... Waarschijnlijk als je het hebt uitgelegd zeg ik: oh... Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:21

ik denk: je binnenhand iets toestaan, niet losgooien, maar licht contactteugel houden. zodra je je binnenhand naar je toe beweegt, dan belemmer je je paard. je rijd als het ware met de handrem erop.

zodra jij je binnenhand te vast houdt, dan kan hij zijn binnenachterbeen niet mooi en goed doorgeven naar voren, vandaar luchtige binnenhand

Mireille corrigeerd me wel als ik het fout heb. Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:39

Heel goed Droefje..... Dank je! Wauw wat een teamwork....