galop-stap overgang?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

galop-stap overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 22:47

als Ex beter is moet ik mijn galop-stap overgang er in gaan steken, zodat we van daaruit verder kunnen werken aan de eenvoudige wissel. (stap-galop is geen probleem appart, maar of hij het ook doet in 4 passen stap na een galop-stap overgang?)

maar dat lukt dus nog niet. Hij verzamelt, ik trek mijn kruis aan (ga dus niet meer mee met de beweging) maak me lang (tegelijk wel te verstaan Clown) en sluit tegelijk wat op vanvoor. gevolg? hij gaat op zijn duizendste gemak in draf en daarna in stap Rolleyes

hoe zorg ik dat hij gewoon een galop stap overgang maakt?

'meer verzameling' zullen de meeste wel zeggen, of 'nog niet sterk genoeg'
hoe oefen ik dat hij extra verzameling heeft én dat hij door krijgt wát nou precies de bedoeling is? en hoe maak ik hem sterker? (ik gok dat het laatste eerder het probleem is eigenlijk)

het is dat ik nu even tijd genoeg heb om te denken over tips etc! De eerste we(e)k(en) zal ik nog niet aan die overgang denken en al blij zijn als hij weer kan lopen, maar daarna zou ik toch willen weten hoe ik hem het best sterk genoeg maak (rustig aan wel te verstaan)

weet iemand goede oefeningen om hem voor te bereiden? Let wel dat deze goed zijn voor een b combinatie (officieel, onofficieel = thuis in de bak, zijn we al een stukje verder! als die overgang erin zit kan ik pas over naar een hoger niveau, en gezien het feit dat mijn wedstrijden (toen hij nog niet uitlag) snel gingen en de wp (5 in 1 wedstrijd) nogal snel binnen komen. Zou ik toch willen dat deze er een beetje in zit. Want het niveau dat we deze overgang moeten maken zit echt niet meer zo ver weg! Lachen

graag wil ik tips voor deze overgang! Hoe ik hem sterker maak of hoe ik hem eventueel kan doen 'doorkrijgen' wat de bedoeling is van de hulpen?
of waar de fout in mijn hulpen zit dat hij deze overgang gewoon niet kan snappen?

ik weet dat mijn lesgever het zou moeten zien. Maar wat je in de les niet mis doet kan je thuis wel mis doen natuurlijk. Meestal onbewust Lachen Ik ben maar een weekje bezig geweest met deze overgang, maar ik voelde geen vooruit gang, hij bleef eerst rustig in draf gaan en daarna pas in stap. En na een weekje dagelijks deze overgang te maken verwacht je toch dat hij ietsje sneller reageert?

Of verwacht ik gewoon te snel resultaat?
(sorry voor het lange verhaal dat misschien iet wat verwarrend verteld is)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: galop-stap overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 23:06

Toch nog meer verzameling in je galop krijgen. Ga maar eens heel kleine volte's galopperen en arbeidspirouettes. Als je voelt dat je paard dan echt op het achterbeen komt is het vrij eenvoudig om de overgang naar stap te maken zonder draf ertussen door ineens alles ''naar buiten'' te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:32

Ik denk dat arbeidspirouettes voor deze combinatie nog een beetje te hoog gegrepen zijn en ook niet nodig.

Ik zou samen met je instructie gaan werken aan heel veel schakelen in de galop. Doe dat met een oog op de grond erbij zodat jij zelf het juiste moment leert aanvoelen en niet maar wat aanrommelt.

Stel je ahw voor dat je komt binnengalopperen bij A en op X wilt gaan halthouden. Net als je de overgang inzet bedenk je dat je het je fout herinnert en in deze proef bij G moet halthouden! Dus je rijd weer naar voor zonder dat je ooit halt gehouden hebt.

Wat je nu moet leren aanvoelen is hoe je pony sluit in de galop, meer buigt in de spronggewrichten en daardoor dus meer verzameld. Vervolgens rijd je pas naar voor op het moment dat je pony het binnenachterbeen het meest onder de massa plaatst. Door zo heen en weer te schakelen in de galop maak je hem sterker en zul je meer verzameld kunnen galopperen.

Goede timing is heel belangrijk bij tempowisselingen, in welke gang dan ook. Je moet dat gewoon leren aanvoelen door heel veel kilometers te maken en het verschil te leren voelen tussen een juiste overgang en een waarbij jij te vroeg of te laat komt met je hulp. Daarom is een oog op de grond heel belangrijk in deze fase.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:43

Als je paard niet voldoende zijn gewicht naar achteren verlegt, zal hij de galop-stap-overgang ook al snel via draf maken.

Voor het oefenen van de eenvoudige wissels, moest ik inderdaad net als Zep zegt terugrijden in de galop en daarna weer doorrijden.
Ik rijd in galop terug tot zowat staptempo (maar een paar passen, want dit is zwaar!!!) en rijd daarin weer naar een arbeidsgalop (of soms zelfs een middengalop, iets schoudervoor).
Daarna weer een keer zowat staptempo opzoeken in galop en weer naar voren.
Voelt dit goed aan, dan kun je een keer het staptempo opzoeken en dan doorsluiten naar de stap.
Doordat je het staptempo opzoekt, kan je paard bijna niet via draf naar stap.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:08

Ik ga voor het veel,schakelen in galop, een paar passen flink terugrijden, en dan er weer uit.
Zo net zolang totdat hij met het terugrijden heel makkelijk wordt, en het goed een paar passen vol kan houden, en niet gaat hangen/wringen.
Voelt hij goed, dan probeer je hem dus naar stap te sluiten.
Succes he!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:41

oke dank je voor de tips! Ik ga meer proberen te schakelen!

vreemd genoeg kan hij de stap-galop overgang wél zonder 1 pas draf, maar de galop-stap overgang niet Lachen

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:51

Dat is niet zo heel vreemd hoor. Als je paard een voorwaarste drang heeft, is naar voren veel makkelijker dan terug. Voor de overgang galop-stap is ook veel meer verzameling nodig dan de overgang andersom

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:04

Stap-galop is veel makkelijker dan galop-stap. Dat merk ik bij Dennis ook, die heeft er ook moeite mee. Hij is uit zich zelf niet echt voorwaards, dus daar ligt het niet aan. Er is gewoon veel meer kracht en verzameling voornodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:25

Dennis: Ex is ook niet erg voorwaarts eigenlijk, dus ik gok ook niet dat het daar aan ligt! Maar, helpt voltes verkleinen ook om zijn achterhand sterker te maken waardoor ie meer kan verzamelen?

Rozamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:32

veel oefenen, dan wordt hij vanzelf sterker.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:45

Uuh... eenvoudige wissels moeten toch pas in het Z? En je rijdt nu B? Ik zou er toch niet vanuit gaan dat je ook in t M nog 5 wp per wedstrijd zult halen. Btw kunnen erg veel paarden (ook niet echt verzamelde- op hoog niveau gereden paarden) een overgang stap-galop maken, maar veel minder galop-stap.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:11

Als je zeker weet dat je hier aan toe bent, probeer dan een keer een volte te sluiten en daaruit je overgang naar stap te maken. Op een kleine volte moet je pony het achterbeen meer onderbrengen en kan hij dus een betere overgang maken. Let op dat je niet teveel met je hand rijdt in de overgang, dan krijg een een 'schokkende' beweging en wordt je pony er niet verzamelder van. Denk eraan galop-stap is geen doel opzich! Het is alleen een middel om betere verzameling te krijgen.

Wat ik ook wel eens doe is eerst naar de contragalop toe gaan, en in de contra gaan verzamelen. Dan kan je je pony tegen de bakrand aan zetten en kan hij niet over de schouder weglopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:42

Kieffertje schreef:
Uuh... eenvoudige wissels moeten toch pas in het Z? En je rijdt nu B? Ik zou er toch niet vanuit gaan dat je ook in t M nog 5 wp per wedstrijd zult halen. Btw kunnen erg veel paarden (ook niet echt verzamelde- op hoog niveau gereden paarden) een overgang stap-galop maken, maar veel minder galop-stap.

met zo´n instelling kom je inderdaad de B nooit uit...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:47

Veel mensen maken zich al druk over de stap op het moment dat ze voelen dat het paard sluit om te gaan stappen. En willen dus voorkomen dat hij gaat stilstaan. Blijf sluiten TOT JE STAPT. Dus terug en zwaarder zitten, hand laag en stil eraan, eventueel stem erbij, en dan langzaam, langzaam (met impuls) en dan HO... op het moment dat je voelt dat hij bijna stil gaat staan na de galop open je heel rustig je hand en stap je weg... maar wel pas als je bijna stilstaat en het voorbeen nog uit de laatste galopsprong moet landen. EN wat het ook makkelijker maakt is tellen, tel je galopsprongen... als je telt hou je ritme. Succes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 07:46

Kylan en zep: ik rijd in Belgie onder kempische regionale, ergens in de a5 of a6 moeten wij al eenvoudige wissel doen Lachen onze proeven zijn meer op verzamelen/veruimen gebouwd. (kempische regionale toch, lrv zijn jullie proeven.)
dus het is nog niet eens zo gek om daar al aan te denken gezien ik re niet meer heel erg ver van verwijderd zit.

ik kopieer eenstukje uit de a6, ik zit in de e5 dus moet nog de a5 door en dan zit ik daar al. vandaar dat die oefening er rustig aan in moet zitten, de jury's die ik tot nu toe heb gehad punten erg hoog, dus Scheve mond

K-B Van hand veranderen in middenstap
10 B (Bij het bereiken van de hoefslag)
Links aangalopperen, arbeidsgalop
11 C-X-C Cirkel (eenmaal rond)
Aan de open cirkelzijde (+/- X) over de manenkam strijken (überstreichen)
12 C Hoefslag volgen
H-K Middengalop
K Arbeidsgalop
13 F-X-H Van hand veranderen
(arbeidsgalop)
14 H Eenvoudige galopwissel
15 C-X-C Cirkel (eenmaal rond)
C Hoefslag volgen
voor die wat mij ong niet geloven:

http://users.skynet.be/krdressuur/proeven/a6_2000.htm

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:00

Zep: Aangezien er ontzettend veel zit tussen Z en B, en de gemiddelde ruiter die op Z-niveau met zijn paard in de B zit naar mijn idee toch iets raars gedaan heeft (waarom nu pas begonnen - in de B) vind ik mijn vraag nog niet zo raar. Je hebt er op dat moment meer aan dat je alle L-proeven netjes kan lopen en dat de basis goed is. Nog een vraag aan TS: Wat wordt bedoeld met over de manenkam strijken Verward

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:57

Ik rij geen wedstrijden omdat ik geen trailer heb en alles bij mij ver uit de buurt is, maar ik rij ook gewoon verder met mijn paard, als je dan een M oefening wilt doen maar je hebt nog geen B proef gereden maakt dat toch niet uit. Als je het fijn vindt om wedstrijdgericht te trainen. De dressuur boeit mij gewoon en of je nou wedstrijden rijdt of niet maakt toch niet uit!!! (dit naar aanleiding van een paar reacties hihi!!)

Ik heb juist met mijn paard het probleem dat hij heel snel uit de galop valt als ik hem probeer terug te rijden, wegrijden gaat errug makkelijk haha maar terugrijden niet, dat vindt hij supermoeilijk.. stap galop gaat wel, galop stap niet, omdat hij dus moeilijk te verzamelen is ondankt als errug veel oefenen!.. Je bent dus niet de enige met zon soort probleem!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:50

kieffertje; persoonlijk begrijp ik uit zep's reactie dat ze het met jou eens is Lachen
over de manenkam strijken is eigenlijk gewoon de handen vooruit doen en weer op de plaats, om te zien of het paard nageeflijk is, en niet in de krul getrokken word! (dus dat hij niet zijn hoofd omhoog gooit wanneer jij hem teugel geeft)

nogmaals: ik rijd in Belgie en de proeven zijn hier anders! In de a6 moeten wij al eenvoudige wissel! En die proef ligt niet meer zoooo ver weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:37

Ik was het zeer zeker niet met Kieffertje eens. Als je alleen maar traint voor het niveau waarop je rijdt kom je nooit een spat verder.

Dit soort overgangen hoort voor mij bij de basisopleiding van je paard.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:50

Ik ben ook bezig met de eenvoudige wissels te oefenen, ik rijd nu M2 en ook mijn paard wil gemakkelijk van stap naar galop en andersom moeilijker! Toch gaat het al een stuk beter!
Het gaat best wel om aanvoelen! Als je op de volte bijvoorbeeld probeert de galop verzamelt en rustig te krijgen, voel ik altijd dat ik op een gegeven moment heel lekker kan zitten en alles vanzelf lijkt te gaan! Mijn paard galoppeert dan verzameld, ik tel dan vaak tot 3 (helpt echt) en doe dan de overgang terug! Gewoon veel oefenen denk ik!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:56

Inderdaad zoals ik ook al aangaf TELLEN! Scheelt enorm. Je zit dan automatisch in het juiste ritme en gevoel en doet iets op het juiste moment.

Wat ook helpt is aan het einde van een kleinere volte (dus op het moment dat je weer richting hoefslag gaat) wat meer richting het schot rijden (hij komt dan zelf al iets terug omdat hij niet tegen het schot aan wil) hij zal dan sneller anticiperen op je hulp tot stappen.