galop lukt niet onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

galop lukt niet onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:09

hey bokkers

ik hoop dat er iemand kan helpen
ik doe veel grondwerk met me paard en ik berijd haar 4 dagen in de week
tijdens longeren doet mijn paard het super maar zodra ik erop ga zitten krijg ik haar niet in galop want de draaft half en half in galop
en dat vind ik frustrerend want ik wil zo graag starten met wedstrijden maar ze moet eerst goed lopen
ik heb nu al zoveel geprobeert maar ik weet het niet meer
ze is nog jong maar waarom kan ze aan de longe wel galopperen en onder het zadel niet??
hopelijk kan iemand mij tips geven

ps..
ik krijg wel les van een gediplomeerde instructrice
maar wil gewoon wat tips hebben

M3isSi3j

Re: galop lukt niet onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:14

Dat heeft volgens mij gewoon te maken met kracht te kort of gebrekkig everwicht... Hoe oud is je paardje en hoe lang is die al onder het zadel?

Wat je kan doen om zn everwicht te verbetere en sterker te krijgen in zn achterhand:

* balkjes lopen
* cavelletjes lopen
* kleine sprongetjes
* veel aanzetten in galop (eventueel vanuit stap) en dan kleine stukjes galoperen dus niet te lang
* bergjes rijden
* mul zand rijden
* longeren met pessoa teugel

je moet dus je paardje recht maken, sterker in de achterhand en zorgen dat die beter in balans komt. Als je veel overgangen en schijnovergangen rijdt zal die ook losser worden in zn rug waardoor die beter op zn achterhand komt te zitten. Dit zal ook helpen om de galop te verbeteren.

succes

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:24

hey bedankt
mijn paard is 4 1/2 jaar
springen kan ze als de beste en haar achterhand daar zijn we al mee aan de gang want dat is nog waardeloos
zou het daaraan liggen??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:31

ja grote kans.. je moet je voorstellen dat een paard van nature voor 80% zn gewicht op zn voorhand draagt.. Het aanspringen van galop gebeurd vaniut de achterhand en deze moet opeens het volle gewicht gaan dragen. Door voor de helft te blijven draven kan je paardje zn gewicht beter verdelen en dus de achterhand ontlasten.

Verzamelen is niet meer dan je paard eerst op 4 benen te laten lopen (dwz 50% van het gewicht op de voorhand en 50% van het gewicht op de achterhand) en dit dan vervolgens door te zetten tot die meer op zn achterhand heeft dan op zn voorhand.

Een paardje van 4,5 die is vaak ook nog niet helemaal goed in balans. Dus je weet waar je aan kan werken Knipoog

Succes

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:32

oke bedankt !!
dan ga ik nog meer aandacht besteden aan de achterhand en dan kijk ik wel verder

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 06:29

reageerd ze wel goed op je been? als je bij de overgangen ook al niet zo'n super reactie krijgt, is het logisch dat ze naar galop toe ook al niet zo super reageerd. dus zorg dat ze perfect aan je been is, en maak heel veel overgangen.

wat je ook kunt doen is iemand anders haar laten longeren, en dan zelf erop gaan zitten.
het kan ook zijn dat ze gewoon niet snapt wat je bedoeld.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:08

misshcien haal je haar uit haar evenwicht waardoor ze niet durft te galopperen (of hij).

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:11

hoi,
het lukte mijn haflingermerrie eerst ook niet.
Ik heb het haar geleerd door op buitenrit, op een zandpad waar we alleen maar rechtuitreden, te laten galloperen,
dit regelmatig geoefend, en daarna ook weer in de bak geprobeerd,
dit lukte eerst niet, toen heb ik iemand voor me uit laten galloperen en toen lukte het wel.

veel succes

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:10

Als ik het goed begrijp longeer je haar zelf en ga je er daarna op? ik zou dan iemand anders laten longeren zodra jij erop gaat. Ze weet immers de stemhulp voor galop aan de longe. Jij gaat erop en gaat gewoon stappen en draven, als je wil gaan galopperen laat je diegene die de longe vasthoud 'Galop' zeggen en geef je zelf de hulp. Zo leert je paardje de stemhulp en jouw beenhulpen combineren. Zodra het aan de longe goed gaat kan je het eens los proberen, zeg dan wel ook 'galop' in het begin, dat kan je later afbouwen tot ze goed reageert op alleen je been. Succes