Galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliesss

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:40

Mijn Haflinger lijkt niet echt fatsoenlijk te kunnen galopperen.
Aangalopperen was eerst een drama, maar gaat nu gelukkig goed.
De galop op een lange zijde is alsof het een bulldozer is, maar daar galoppeert hij wel. Bij een bocht echter kun je het vergeten en dreigt hij uit de bocht te vliegen, gaat struikelen, en valt in draf. Meestal red je het precies wel of precies niet de bocht door. Een volte is al helemaal een beproeving.

Ik heb niet het idee dat het klieren is; volgens mijn vindt hij het gewoon echt heel moeilijk. Aanspringen in de goede galop is een kwestie van geluk (en lastig te zien/voelen!) en overkruide galop is ons ook niet vreemd. Integendeel.
Galopperen aan de longe is vooralsnog niet echt een goed plan; hij doet een paar stappen; dreigt onderuit te gaan en breekt uit om maar recht te kunnen gaan. Je kunt er bij wijze van spreken als een waterskieer achteraan gaan dan.

Ook met losgooien/opjagen zie je dat hij struikelt, overkruist, uit de bocht vliegt. En daarvoor hoeft hij niet eens hard te gaan. Een beheerst galopje zit er zowiezo niet in, dus proberen hem langzamer te laten galopperen eindigt in een hoop gestruikel.

Buiten precies hetzelfde; zolang we recht gaan is het geen punt; kan hij braaf galopperen, maar een bochtje en het feest is over.

Iemand tips over hoe hij kan leren galopperen?

(btw; hij is 6, bijna 7)

M3isSi3j

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:05

Ik zou je paardje eerst eens aan de lange lijnen leren aangaloperen op je stemhulp. Op de cirkel is het moeilijk om contra aan te springen voor hem en zonder belasting van de ruiter kan die werken aan zn everwicht. Ondertussen ga jij tijdens het rijden werken aan het rechtstellen van je paardje (binnehoefslag rijden, lange lijnen rijden ed.) en zn kracht. Als je paardje recht gesteld is zal die beter in balans komen.

Daarbij zal die meer kracht in zn achterhand moeten krijgen om op 4 benen te lopen ipv enkel op zn voorhand. Dit kan je trainen door veel overgangen te rijden, mul zand rijden, bergjes rijden, balkjes lopen, cafeletjes lopen, kleine sprongetjes te maken ed.

Pas als die recht is, meer kracht heeft en een betere balans heeft zal die beter kunnen aan springen en dit merk je aan de lange lijnen. Als dit allemaal goed gaat ga je pas weer proberen je paardje onder het zadel te laten aangaloperen. GEbruik je beenhulp en geef daar bij je stemhulp.. Als je dit in de eerste wending van de korte zijde doet heb je de volgende wending om hem terug te nemen op je zit als die fout zit. Galopeer dan niet te lange stukken achter elkaar (geld ook voor aan de lange lijnen) maar zet hem vaak aan en neem hem na een half rondje, een volte of een zijde weer terug in draf..

Succes