Mijn Haflinger lijkt niet echt fatsoenlijk te kunnen galopperen.
Aangalopperen was eerst een drama, maar gaat nu gelukkig goed.
De galop op een lange zijde is alsof het een bulldozer is, maar daar galoppeert hij wel. Bij een bocht echter kun je het vergeten en dreigt hij uit de bocht te vliegen, gaat struikelen, en valt in draf. Meestal red je het precies wel of precies niet de bocht door. Een volte is al helemaal een beproeving.
Ik heb niet het idee dat het klieren is; volgens mijn vindt hij het gewoon echt heel moeilijk. Aanspringen in de goede galop is een kwestie van geluk (en lastig te zien/voelen!) en overkruide galop is ons ook niet vreemd. Integendeel.
Galopperen aan de longe is vooralsnog niet echt een goed plan; hij doet een paar stappen; dreigt onderuit te gaan en breekt uit om maar recht te kunnen gaan. Je kunt er bij wijze van spreken als een waterskieer achteraan gaan dan.
Ook met losgooien/opjagen zie je dat hij struikelt, overkruist, uit de bocht vliegt. En daarvoor hoeft hij niet eens hard te gaan. Een beheerst galopje zit er zowiezo niet in, dus proberen hem langzamer te laten galopperen eindigt in een hoop gestruikel.
Buiten precies hetzelfde; zolang we recht gaan is het geen punt; kan hij braaf galopperen, maar een bochtje en het feest is over.
Iemand tips over hoe hij kan leren galopperen?
(btw; hij is 6, bijna 7)