handen stil houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:34

ik heb net met de zoekfunctie gezocht naar topics over handen stilhouden tijdens de draf maar helaas kwam ik niet veel tegen dus ik vraag het even opnieuw.

Ik heb vreselijk veel moeite om mijn handen stil te houden tijdens het draven ik neem ze heel erg mee tijdens het licht rijden en maik is daar erg gevoelig op als ik ze niet stil kan houden.

Mijn evenwicht is ook niet geweldig op haar maar ik kan geen evenwicht oefeningen doen omdat ik haar niet op een kleine volte kan zetten omdat we nu juist we begonnen zijn met rijden i.v.m HKO.

ik heb al eens een touwtje aan mijn zadel gehad maar dat vond ik echt vreselijk rijden ik kon daar echt niet mee overweg.
Ik heb al wel de tip gehad om een post elastiek te gebruiken om mijn pols die breekt zodra je er af zou vliegen maar ik wil het eigenlijk zelf doen zonder touwtje/elastiek.

dus heeft iemand tips?

Caesar

Re: handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:56

Je handen houdt je in principe pas stil vanuit je ellebogen... Probeer dus vanuit je elleboog te werken naar de stilte.. Het kan ook helpen om je pinken op het zadel te houden...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:58

Ik zou toch aan je gehele zit gaan werken.. als jij niet mooi mee komt in de beweging zal je helemaal lichaam wiebelen inclusief je handen. Vraag of iemand je paardje wilt longeren zodat jij er zonder zadel zit oefeningen op kan doen.. zo hoef jij niet op het tempo en het sturen te letten en kan je paardje lopen zonder hinder in zn mond..

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:56

misschien kun je meer je benen er aan houden en met je ellebogen wat meer tegen je zijen aan kan drukken? bij mij hielp dat wel Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:12

ik zweer juist bij zo'n bokriempje..

gewoon vastklippen, bv aan de gespen van je beugelriemen.

als het goed gaat, gewoon zo rijden, en als het wat minder gaat, pak je dat riempje erbij. desnoods alleen met je pink...
je merkt het dan vanzelf als je je handen te hoog houd..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:36

M3isSi3j: zoals ik hierboven al had vermeld mijn paard mag niet gelongeerd worden, mijn zit is verder vrij netjes alleen zodra ze wat sneller gaat heb ik soms moeite met mijn evenwicht.

het vreemde is dat ik nooit moeite heb gehad met mijn zit, handen stil houden en dat terwijl ik bijna alleen maar zonderzadel reed op mijn tinker, daar schijn je ook een goede zit van te krijgen maar op mijn kwpn-er lukt het niet zodra ze in een wat hoger tempo gaat lopen. Maar mijn handen neem ik zoiezo mee ook al is haar tempo normaal.

ik zal het gaan proberen met mijn ellebogen!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:28

wat voor mij werkte als oefening is een doodsimpel stro touwtje aan de ogen van het borsttuig van je zadel vast maken. de touwtjes op de lengte maken waar je handen moeten zijn. vervolgens je pinken erdoorheen doen en rijden maar! deze manier heeft voor mij heel veel nut gehad

succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:48

Misschien een beetje vreemde tip, en weet ook niet of ie voor jou werkt, maar je zou eens kunnen proberen met lichtrijden iedere keer als je gaat staan, of als je aandrijft in de tact van de beweging, in je hoofd tactmatig mee te denken: stil, stil, stil en daarbij concentreren op je handen. Zo concentreer je je even heel sterk op je handen zodat je niet "vergeet" om ze stil te houden. Succes!

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:36

Ik heb het ooit geleerd door mijn ellebogen tegen mijn zij aangeplakt te houden, dat helpt echt!

aggielachie

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:33

Maar of dat het nou bevoordelij is voor je zit.. je ellebogen functioneren als schanier en voorkomen dat je je armen vast zet en dus vast houdt in zn mond. Door soepel in je shcouders, elllebogen en polsen te blijven heb je een rustige aanleuning met de mond.. Als je een van deze 3 vast gaat zetten word je aanleuning gelijk al minder.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:54

inderdaad zoals M3isSi3j niets vastzetten.

een stille hand wil nog niet zeggen een zachte hang. 9 van de 10 x is een stille hand een vaste hand

je moet aan je hele houding werken. zo los en ontspannen mogelijk blijven zitten. been los, rug los, schouders los en je armen naast je lijf laten hangen. probeer te ademen vanuit je onderbuik, zodra jij dit doet, dan kan je je bovenlijf niet meer vastzetten.

je zal zien als je je hele lijf gaat ontspannen dan gaan je handen/elleboog mee met de beweging van je paard, dus van voren naar achteren en niet meer van boven naar beneden.

dus puur proberen zo ontspannen mogelijk te blijven zitten met je hele lichaam.

succes

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:53

droefje schreef:
inderdaad zoals M3isSi3j niets vastzetten.

een stille hand wil nog niet zeggen een zachte hang. 9 van de 10 x is een stille hand een vaste hand

je moet aan je hele houding werken. zo los en ontspannen mogelijk blijven zitten. been los, rug los, schouders los en je armen naast je lijf laten hangen. probeer te ademen vanuit je onderbuik, zodra jij dit doet, dan kan je je bovenlijf niet meer vastzetten.

je zal zien als je je hele lijf gaat ontspannen dan gaan je handen/elleboog mee met de beweging van je paard, dus van voren naar achteren en niet meer van boven naar beneden.

dus puur proberen zo ontspannen mogelijk te blijven zitten met je hele lichaam.

succes

Inderdaad ik ben het met jullie eens! Bloos
Een stille hand, is een hand die niet van zijn plaats komt, dus een hele harde hand. Je moet verend vanuit heel je lijf werken, en dit kan alleen door ontspanning.
Ik heb zelf ook een klantje die dit doet, en zij moet van mij met lange teugels rijden, zodat ze balans leert te vinden in met haar zit, en niet door steun te zoeken in de teugels.

Van zonder zadel rijden krijg je inderdaad een goeie zit, van zonder zadel en hoofdstel rijden, een nog betere! Tong uitsteken

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:07

Hallo,
De mens heeft een perfect schokdempingssysteem. vanuit nature zou je dus op elk moment, met elke beweging je handen perfect stil kunnen houden.
Ik denk dat de oplossing veel simpeler is: ontspan, en doe het rustig aan.
succes!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:04

ik heb t soms ook enorm...vooral als ik met iets kortere teugels moet rijde dan dat ik prettig vind rijde dan gaan me hande wappere tijdens t lichtrijden