Paard gooit achterhand naar binnen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

messy

Paard gooit achterhand naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 08:35

Hallo wie kan mij helpen?

Als ik met mijn paard aan het rijden ben en aan galoppeer dan gooit hij steeds zijn achterhand naar binnen en wanneer ik rechtuit galoppeer dan loopt hij zo goed als een travers in de galop.

kan iemand mij wat tips geven hoe ik dit kan oplossen?

M3isSi3j

Re: Paard gooit achterhand naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:11

doe je binnenhand eens een stukje van de hals of omhoog en kijk of dit dat verbeterd. Hierbij hoef je niet de druk op je teugels te veranderen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:12

je moet niet proberen om de achterhand achter de voorhand te zetten, maar zet op zulke momenten de voorhand voor de achterhand. dat werkt een stuk beter!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:39

Je kan dit op verschillende manieren controleren:

- Spring eens aan met stelling naar buiten...
- Houd eens een zweep tegen zijn achterhand, reactie?
- Let op je binnenhand, heeft die misschien meer druk?
- Wat doet je buitenbeen?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:45

mijn paard doet dat ook heel erg. je zou ook veel op de binnenhoefslag kunnen gaan rijden dan moet het paard leren om op zijn eigen benen te gaan lopen. mijn instructeur geeft mij ook altijd dit advies:

LiSSy schreef:
je moet niet proberen om de achterhand achter de voorhand te zetten, maar zet op zulke momenten de voorhand voor de achterhand. dat werkt een stuk beter!

hij zecht dan er altijd bij als je de achterhand terug gaat diewen maken ze er al snel een spelletje van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:12

mijn lesgever loste dit op door meer stelling naar binnen te vragen. Lachen (de voorhand dus voor de achterhand zetten gelijk liSSy al zei)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:16

Mijn paard was zo krom als een banaan, en gooide altijd haar achterhand naar binnen. In stap, draf en ook in galop. We hebben er heel lang aan moeten werken om dat eruit te krijgen. Maar het meeste met rechtzet oefeningen. En rij veel binnenhoefslagen en A-C lijnen, zodat je paard onafhankelijk gaat lopen. En altijd, maar dan ook altijd de voorhand VOOR de achterhand zetten. Niet zomaar weer die achterhand naar de hoefslag drukken, daar wordt het alleen maar erger van, en zo wordt je paard dus nog schever.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:49

Houd je buitenteugel maar goed tegen de hals

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:22

Aqua8horse schreef:
Houd je buitenteugel maar goed tegen de hals

bedoel je hiermee tegen de hals,of gewoon de buitenteugel meer erbij houden?
ik was toevallig dit toppic aan het bekijken,en zag deze reactie,niet stom bedoeld,maar was even benieuwd hoe je het bedoeld Lachen

wat ook goede oefening is,schouden binnenwaarts rijden Lachen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:55

Mijn instructeur zei altijd dat ik mijn paard met stelling naar buiten moest laten galopperen.. dit hielp bij hem niks..
mijn jonge paard galoppeerd ook scheef (ik doe denk ik wat fout) maar zou ik dat bij hem ook al mogen/kunnen corrigeren denken jullie? hij is net 3 maand onder het zadel

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:09

Je kan het op verschillende manieren oplosssen. Ik heb ook een jong paard die zo krom als een banaan was. Je moet in de gaten houden dat je NIET met jouw binnenhand gaat rijden, aangezien hij dan nog schever wordt!

Je kan oefeningen rijden zoals de achterhand naar buiten rijden, waar je eigenlijk het probleem al tegenkomt dat hij over de schouder zal proberen weg te lopen. Je kan ook licht schoudervoor gaan rijden en je kan de schouderpartij voor de achterhand rijden, door bijvoorbeeld lengtebuiging naar buiten aan te vragen. (Houd in de gaten dat als jij op bijv. de rechterhand rijdt en je dan lengtebuiging naar links vraagt, hij moet buigen vanaf de schoft en de schouder iets naar rechts moet lopen).

Juist door bovengenoemde oefeningen te rijden ga je hem steeds rechter krijgen.

Succes ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:02

het paard is dus scheef, vraag maar aan bets hier op bokt hoe het op te lossen is...zij heeft mij ook geholpen en heb weer een heerlijk recht paard!!!

gerdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:19

hey

mijn paard liep ook met de achterhand naar binnen, maar door haar alleen maar op de binnen hoefslag te rijden zodat ze geen aanleuning heeft van de bakrand werd het al een stuk beter. ook deed ik haar schoudervoor rijden dus net een beetje der schouder naar binnen zetten ook op de volte en dan proberen om een beetje der achterhand naar buiten te drukken, maar natuurlijk niet de hele tijd gewoon kleine stukjes. ook kan het zijn dat ze het gewoon nog niet aankan omdat der achterhand te slap is door die sterker te maken gaat ze misschien wat rechter lopen dit kan je doen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden en vergeet daarbij ook vooral niet dat de rug mooi ontspannen moet zijn.

suc-6 ermee

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:29

idd veel op de tweede hoefslag rijden en met beide handen de voorhand voor de achterhand brengen. Meer stelling vragen heeft geen zin aangezien ze hier van de buitenschouder buiten goien dan nog liever contra stelling.

@Casca je kan er zeker wel mee beig gaan om je paardje recht te richten. Veel binnenhoefslag rijden. en je mag hem al best corrigeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:44

Lissy gaf een zeer correcte tip.
Ik maakte de fout vroeger ook bij mijn paard door zijn achterhand terug te drijven met mijn been, hielp niets.

Ik moest inderdaad de voorhand voor de achterhand zetten. Daarvoor moet je de buitenteugel er inderdaad heel goed aan houden, ter begrenzing van de buitenschouder. Hiervoor moet je je hand dus tegen de schoft aan zetten en druk uitoefenen, desnoods met het gevolg dat het paard zich iets naar buiten stelt (zie opm. Marije). Maar dat is wel rechtsstellen.

En rechtrichten is noodzakelijk voor een paard om goed na te kunnen geven.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:02

Mijn pony wil dit ook wel eens doen.. Ik denk dan eigenlijk gewoon steeds als ik op de hoefslag rijd een beetje naar schouderbinnenwaarts.. en op de binnen hoefslag rijden wil ook wel eens helpen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:41

wat je ook zou kunnen doen is gewoon eens een keer op een dikke bustrens te rijden...zodat je paard meer druk aan kan nemen van voren...(hangt ervan af waar je nu op rijdt) en dan je handen wat hoger dan normaal doen en meer van de hals...met gelijke druk op 2 kanten...zo kan je je paard ook recht maken...het lukte bij mij iig wel...en zoals al eerder genoemd...altijd de voorhand voor de achterhand...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:51

Garfield schreef:
Je kan het op verschillende manieren oplosssen. Ik heb ook een jong paard die zo krom als een banaan was. Je moet in de gaten houden dat je NIET met jouw binnenhand gaat rijden, aangezien hij dan nog schever wordt!

Je kan oefeningen rijden zoals de achterhand naar buiten rijden, waar je eigenlijk het probleem al tegenkomt dat hij over de schouder zal proberen weg te lopen. Je kan ook licht schoudervoor gaan rijden en je kan de schouderpartij voor de achterhand rijden, door bijvoorbeeld lengtebuiging naar buiten aan te vragen. (Houd in de gaten dat als jij op bijv. de rechterhand rijdt en je dan lengtebuiging naar links vraagt, hij moet buigen vanaf de schoft en de schouder iets naar rechts moet lopen).

Juist door bovengenoemde oefeningen te rijden ga je hem steeds rechter krijgen.

Succes ermee!

Kan hier niks meer aan toevoegen. Ga hier dus helemaal in mee.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:54

stelling/schoudervoor in galop is idd goede manier, werkt prima.
wat je de daarbij kunt doen is het afwisselen, niet alleen stelling/buiging naar binnen maar ook naar buiten.
door dit af te wisselen (kleine stukjes in het ritme van de galop) krijgt ja paard niet zoveel kans om een kant vast te houden of zich sterk te maken Lachen en het is ook nog eens een geweldige losmakende oefening (scheve paardjes willen ook nogal eens wat stijvig zijn Tong uitsteken)
je kunt het ook nog overal doen..hoefslag, binnenhoefslag, op een volte of gewoon lekker tijdens een buitenritje Haha!

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:57

Mijn 4 jarige doet dit ook, maar hij is volgens mij niet krom, want hij doet zowel links- als rechtsom de kont naar binnen en dus niet alleen 1 kant. Schouder naar binnen plaatsen lukt redelijk en hij wordt dan wel wat rechter, maar in galop dondert hij wel snel naar binnen. In stap en draf lukt dit heel goed, alleen de galop nog niet.

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:43

ik kan me echt helemaal in dit topic vinden..

ik heb hier ook heel erg problemen mee en oefen er al lang mee.
ik ga zeker aan de slag met de dingen die hier staan, meeste wist ik al, maar ooooo wat is het moelijk!!

het is echt heel erg lastig vind ik, mijn paardje is erg scheef, ben ook bij Atoine de Both geweest, hierna ging het even iets beter, maar het is erg moeilijk zonder begeleiding (heb maar 1 keer in de week (groeps)les)

wat ik bij Atoine moest doen om recht te stellen is een lijn van E of B naar A of C rijden en dan moest je paard een rechte lijn blijven lopen en ondertussen moest je rechterstelling vragen, zodra ze over dr buitenschoude heenliep, gelijk linkerstelling vragen, liep ze daar weer overheen, weer rechterstelling. net zolang totdat je een rechte lijn kon stappen met rechter en linker stellingen zonder dat zij meer druk op haar ene kant zette.

weet niet of dit te snappen is, maar het helpt ook al iets.

is er iemand die er veel ervaring mee heeft, en die het uiteindelijk is gelukt op te lossen?
Wil diegene mij aanmelden op msn? (PB even?)
of is er iemand in de buurt van Barneveld die mij 'les'wil geven?

groetjes anita

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:02

Klinkt als een scheef paard. Rechtrichten is dan het belangrijkste. Dan wordt de galop vanzelf beter. Er zijn al veel goede tips gegeven zoals veel stelling rijden en zijgangen rijden.

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat veel info over rechtrichten.

Verwacht niet meteen resultaat. Stug blijven trainen in het rechtrichten en dan wordt het echt beter. Ik spreek uit ervaring...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:44

Bijna ieder paard doet dit in het begin van de africhting. Vaak kun je het pas echt goed corrigeren tegen de tijd dat de sb erin zit.
Dan kun je hem iets schoudervoor rijden (vaak is dit voor het oog niet te zien, maar dan loopt hij wel recht).
Als hij de schoudervoor niet kent dan kun je zijn achterhand ook nog niet echt plaatsen en dan wordt het moeilijk. Wat geen schande is overigens.
Dus gewoon rustig verder trainen in het los en soepel maken en in galop denken aan de schoudervoor.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:10

Mijn verzorgpony doet dit ook altijd. Ze doet dit altijd op het begin als ze nog niet lekker aan mijn been is, en misschien nog een beetje stijf is. Ik moet altijd even goed gassen. Als ze weer recht loopt, weer verzamelen, steeds als ze weer 'scheef'gaat lopen moet ik gas geven. Na een paar rondjes oudt ze ermee op. Als ze met gassen nog niet lekker loopt, geef ik soms een tikje tegen haar bil.

Elineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:37

Je moet het gewooon laten, alle paarden hebben wel iets wat niet goed is. Laat het gewoon je moet er mee leren leven!