verschil draagspier en stuwspier?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

verschil draagspier en stuwspier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:30

Gebruikt het paard andere spieren bij het stuwen en dragen of is het de zelfde spier die anders gebruikt word?

Ik vraag me dit al langer af, maar kom er zelf niet uit. Ik hoop dat iemand op bokt duidelijk kan uitleggen hoe dit in zijn werk gaat. Liefst met visuele ondersteuning Haha!

Als het hier niet hoort dan merk ik het wel.

Tyrza

Re: verschil draagspier en stuwspier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:43

Er bestaat niet 1 enkele spier die voor beide functies kan fungeren.

Als ik zo vrij mag zijn wat foto;s te gebruiken (let niet op mijn houding, is een momentopname Knipoog) :

hier draagt en stuwt het paard in de beweging naar voren en naar links, dus zowel een voorwaartse als een dragende drang. Dit zie je doordat het achterbeen goed ondertreed (voorwaarts), het paard is zeer gesloten, zelfs de teugel wordt wat losgelaten omdat hij anders te gesloten raakt. Door de geslotenheid ontstaat er balans en kan hij vanuit deze balans het appuyement naar links maken

Deze foto is een jaar ervoor gemaakt, zelfde concours. Hier zie je het paard in uitgestrekte draf lopen. Dit vind hij vrij moeilijk, wat zich uit in spanning in de rug. Dit zie je terug in het achterbeen wat "na" blijft. Bovendien is er op dat moment niet echt sprake van durchlassigkeit (dwz contact en lossigheid door het hele lijf). Het ziet er wat geforceerd uit:

De foto's zijn niet geweldig, maar zo krijg je een heel klein beetje indruk wat ik bedoel Knipoog
Laatst bijgewerkt door Oscar op 22-05-05 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd omdat deze geen antwoord geven op de gestelde vragen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 20:41

Bedankt Tyrza, maar niet helemaal wat ik graag wil weten.

Had het beter moeten verwoorden, maar ik zoek eigenlijk de spieren die zorgen voor stuw en draagkracht. Dus waar die zitten.

Je moet het paard dus sterker maken om het te kunnen laten stuwen en draagen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:26

die spieren zitten overal..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 07:33

Alle spieren werken samen, maar er is dus geen speciale spier die zorg voor de stuw en draagkracht.

Hoe zit het dan met paarden die enkel stuwen of dragen? Zijn de spieren van het paard dat niet stuwd te kort en van het paard dat enkel stuwd te lang (slap)?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:42

Bij mijn weten zijn het dezelfde spieren maar op een andere manier gebruikt doordat ze op een andere manier getraind worden.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:07

Je kunt paarden die op stuwen gereden worden heel goed onderscheiden van die op dragen gereden worden. De dragers hebben veel meer kont, vooral in de breedte. Bij stuwers (zie je veel bij sportpaarden die voorwaarts in de zin van up tempo worden getraind) zijn die spiergroepen minder ontwikkeld. Zij hebben minder kont (of anders, zo je wilt Slapen ).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:19

Bedankt Friemel daar zocht ik na.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:12

ja maar hangt het dragen en stuwen niet ook van de bouw af, en het doel van de ruiter en op welke manier dit bereikt word?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:55

Nee.
Ja.
Ja.

Haha!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:19

Zijn het niet de zelfde spieren maar dan anders gebruikt door bij het dragen de gewrichten te buigen door het verplaatsen van het gewicht?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:23

Elk paard draagt en stuwt. Hoeveel een paard draagt en stuwt wordt bepaald door de bouw. Uitgaande van een bepaald paard kun je het dragen of stuwen van het paard verbeteren (trainen). Uitgaande van een dressuurpaard moet de bouw en de training de mogelijkheid hebben om van de totale energie die het paard gebruikt ongeveer 1/2 in dragen en de 1/2 in stuwen om te zetten. Ik laat met een model dat afgeleid is van echte paarden zien, waar de activiteit in elke fase van een beweging van een paard vandaan komt. Je ziet dus de activiteiten van spieren, pezen, ligamenten, maar ook andere lichaamstructuren van het paard (en van de ruiter). Het verhaal zit wat complexer in elkaar als de vraagstelling van TS suggereert. Door naar het paard te kijken kun je zien waar het paard zich sterker of minder sterk ontwikkelt en waardoor. Als je goed naar een dressuurpaard kijkt, zie je ook welk soort oefeningen een dressuurpaard tijdens training doet, zonder zelfs de training ook maar te zien. Dat kun je vaak bij een dressuurproef door goed te kijken naar een combinatie vaak beoordelen.

Bij een dressurrpaard is een zuiverheid van de gangen - als het goed is - belangrijk. Bij het paard wordt de Potentiele energie omgezet in Bewegingsenergie en omgekeerd. Ook wordt Energie als elastische energie opgeslagen. Deze energie kan gedoseerd of explosief op bepaalde momenten bij bepaalde bewegingen (afh. van de situatie en omstandigheden) inwerken op de bewegingen van het paard.

De bouw van het paard (skelet) bepaalt in grote mate wat het potentieel is aan dragen/stuwen. De spieren, pezen en ligamenten (en andere structuren) dragen er aan bij om dit voor een paard mogelijk te maken.

De ontwikkeling van deze systemen moet harmonisch zijn, als een paard zonder veel inwerking van de ruiter - de dressuur bewegingen - zo natuurlijk en zo zuiver mogelijk moet kunnen uitvoeren.