4 jarige andalusierhengst ! STeigeren bij veel druk ! HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flikka_maya

4 jarige andalusierhengst ! STeigeren bij veel druk ! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:15

hoi

ik kreeg voor mij verjaardag een vierjarige hengst ( barok ) => een ANDALUSIER ! Erg duur paard dus ... Ik rijd nu 4 jaar en heb een B-brevet . Maar ik heb nog enkele problemen met mijn hengstje !!

Even informatie:
Ik rijd hem niet met sporen of zo want hij reageert erg goed op de benen , een beetje te goed naar mijn smaak Knipoog wel rijd ik hem met dubbele teugels en een dubbel gebroken bit ...
Gewoon omdat de vorige eigenaar me dat heeft aangeraden ...

Is dit niet slecht voor mijn paardje ??

Hij komt goed aan de hand ( maar volgens mij ligt dat vooral aan die teugels ) Want het ziet er allemaal bekrompen en niet erg ontspannen uit. Vanaf ik teveel druk op de teugels zet , begint ie te steigeren...

Ik wil echt hulp want dit is ambetant en ik volg ( nog ) geen les met hem ...

iemand tips ??

dankuwel maya

M3isSi3j

Re: 4 jarige andalusierhengst ! STeigeren bij veel druk ! HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:30

de enigste oplossing voor steigeren is VOORWAARDS! Je moet je voorstellen dat als die moet blijven lopen dat die geen eens tijd heeft om op zn achterbenen te blijven staan.

Daarbij kan je hem door middel van voorwaards rijden en een klein beetje te blijven schakelen om controlle te houden over het tempo (wat je dus doet dmv been en zit hulpen) goed over zn rug rijden zodat die wat meer over zn rug komt, en dus gaat ontspannen.

Zodra die over zn rug is en ontspannnend kan je iets beter zn achterhand erbij rijden, iets wat jou paardje waarscheinlijk weinig moeite mee zal hebben, en op die manier krijg je ook weer een betere hoofd/hals houding en dus een goeie aanleuning.

Begin dus met voorwaards en rechtstellen dmv je been en zit hulpen. Blijf tegen hem praten en stel hem op zn gemak als je voelt dat die gespannen blijft en straf hem met je stem af zodra je merkt dat die tegen je been in komt en dus in tempo minderd om de kans te krijgen te gaan steigeren!

Succes ermee

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:54

Je rijdt met dubbele teugels en een dubbel gebroken bit? Snap ik niet goed...

Hij steigert als je teveel druk op de teugel zet = je geeft zelf de oplossing; minder druk op de teugels want je gebruikt teveel.
Iedereen gebruikt af en toe (teveel) druk op de teugels, maar je moet ook leren/durven loslaten! En dan voorwaarts.

En uiteraard beginnen lessen , Dan komt het wel in orde OK dan!

Veel plezier met je paardje.

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:32

Heb je normaal altijd met een gewone bustrens gereden ofzo?
Dan kan de overstap naar een gebroken bit even wennen zijn. Je bent misschien gewend wat meer druk te zetten, waardoor je paardje dit met een gebroken bit zwaarder voelt. Wat lichter met de hand dus, lijkt mij.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:35

op 4 jarige leeftijd al met dubbele teugels rijden vinn ik wel nogal vroeg Verward

maarja, jou keus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:41

En waarom meot het edeelte erbij dat ei zo duur was... komt beetje vreemd op mij over. Ik krijg het idee uit je verhaaltje dat je nog niet gewend bent aan de gevoeligheid die de meeste andalusiers hebben. Als je dat in geoie banen leidt is dat erg prettig, maar waarschijnlijk snapt jouw paard je neit goed en gaat hij daarom andere manieren zoeken om je dat duidelijk te maken.

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:49

Fellor schreef:
En waarom meot het edeelte erbij dat ei zo duur was... komt beetje vreemd op mij over. Ik krijg het idee uit je verhaaltje dat je nog niet gewend bent aan de gevoeligheid die de meeste andalusiers hebben. Als je dat in geoie banen leidt is dat erg prettig, maar waarschijnlijk snapt jouw paard je neit goed en gaat hij daarom andere manieren zoeken om je dat duidelijk te maken.

Ik denk dat ze daarmee bedoelt dat ze hem niet weg wil doen omdat hij kostbaar is.

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:02

Izette_ schreef:
Fellor schreef:

Ik denk dat ze daarmee bedoelt dat ze hem niet weg wil doen omdat hij kostbaar is.

ja dat bedoel ik wel een beetje , mn ouders hebben hun best gedaan om een goed paard te vinden en dan zou ik het gaan verpesten ! Dat wil ik niet hé !

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:03

lubbie schreef:
op 4 jarige leeftijd al met dubbele teugels rijden vinn ik wel nogal vroeg Verward

maarja, jou keus Lachen

ja mijn keus !
Bwoa het is een andalusier die erg goed beleerd en getraind is , en altijd zo is bereden geweest dus ik weet niet waarom ik het zou veranderen ? Na een half uur rijden kan ik mijn onderste teugel wel los laten , omdat hij dan ontspannen is maar in het begin heb ik die teugel nodig

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:04

longeren van te voren

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:37

ja god

dubbele teugels voor een vierjarige ? logisch dat er veel druk is op de teugels..

zoals al gezegd : rijd met een lichtere hand

en niet ontspannen ?? tjah , zal ook wel voor een deel aan die teugels liggen , probeer es met een teugel ?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:57

Weet je wat ik niet snap..Dit meisje heeft ook een topic op VVDD... Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed.. Daar geef je hetzelfde probleem aan..

Ik zou sowieso zeggen maybe is castratie een oplossing?

Liezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:01

als ze zelf zegt dat je pas vier jaar rijdt en dat je niet weet wat er aan de hand is..
Wat doe je dan met een 4 jarige HENGST, van een ras dat bekend staat om zijn gevoeligheid....

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:01

Hakkie takkie weg zakkie indd..

En ja, voorwaarts houden. Verder zou ik 'm op een gewoon trensje rijden en die dubbele teugels even achterwege laten. Ben je duidelijk nog niet aan toe.

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:03

Liezel schreef:
als ze zelf zegt dat je pas vier jaar rijdt en dat je niet weet wat er aan de hand is..
Wat doe je dan met een 4 jarige HENGST, van een ras dat bekend staat om zijn gevoeligheid....

wat is er mis met nog maar 4 jaar rijden ?

k heb toevallig wel een b brevet , kan aan de hand rijden , rijd schouder binnenwaarts en kan travers , kan wijken enzovoort ...

dit paard is gewoon een erg uitdagend beestje

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:04

Olympia schreef:
Weet je wat ik niet snap..Dit meisje heeft ook een topic op VVDD... Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed.. Daar geef je hetzelfde probleem aan..

Ik zou sowieso zeggen maybe is castratie een oplossing?

castratie zou dat niet jammer zijn ??? het is een supersexy paard met een mooie spierhoop en lekker veel temperament

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:05

Als ik zo even alle posts bekijk van deze TS dan heb ik zo de indruk dat het een grote mop is.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:06

flikka_maya schreef:
wat is er mis met nog maar 4 jaar rijden ?

k heb toevallig wel een b brevet , kan aan de hand rijden , rijd schouder binnenwaarts en kan travers , kan wijken enzovoort ...

dit paard is gewoon een erg uitdagend beestje

Gaaaap

Meid, ga op een hobbelpaard rijden ofzo, maar laat die hengst nog even staan voor je hem helemaal verkloot...

Caesar

Geldkwestie denk ik. Meisje moet perse een paard hebben wat aanzien heeft... en wat eigelijk gewoon onverstandig is.

Ik denk dat je er gewoon goed aandoet een paard te nemen wat gewoon makkelijker is. Ik denk dat dit paard op den duur een loopje met je gaat nemen, en zeker omdat hij nu nog hengst is, zal dit zeker gaan gebeuren, misschien al sneller dan je denkt...!

Ik zou gewoon door jou onervarenheid (een hengst en eigen paard zegt niets tegenover jou B-brevet, papier=papier en elk paard is anders) niet dit paard laten verpesten, hard gezegd...

Nerwen

Idra schreef:
Als ik zo even alle posts bekijk van deze TS dan heb ik zo de indruk dat het een grote mop is.

Ja, de zoveelste pennyschaduw Gaaaap Slapen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:08

flikka_maya schreef:
castratie zou dat niet jammer zijn ??? het is een supersexy paard met een mooie spierhoop en
lekker veel temperament

Dan moet je ook niet zeuren over het probleem dat ie steigert! Lips are sealed

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:09

Idra schreef:

Een grote mop ?
Je wil dus zeggen dat ik een grapje maak over dat ik een dure andalusier heb?

Zoek zelf een rijke pa hé !!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:10

flikka_maya schreef:
Een grote mop ?

Heb je foto's van je Anda?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:11

Misschien even normaal reageren TS? Je hoeft er niet over op te scheppen dat je een rijke pa hebt. Iedereen kan een zo'n paard kopen, maar wie weet wat voor lening die ervoor af heeft moeten sluiten.... van de buitenkant lijkt alles mooi, maar je kan niet in andermans portemonnee zeggen. Heb je geen fotos? Neem aan dat je van je nieuwe paard wel fotos maakt...?

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:11

Amethyst schreef:
flikka_maya schreef:
Een grote mop ?

Heb je foto's van je Anda?

kijk naar mn andere topic

daar staat er :

' ik ga vragen aan mn pa om privelessen te krijgen en om een digitaal fototoestel te kopen '

( dan ga ik dus foto's plaatsen )

en ik heb mijn topics overlezen en kom nogal arrogant over , zal er op letten dat dit mindert