Onregelmatig lopen linksom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Onregelmatig lopen linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:00

He, ik heb sinds eergister een probleempje met rijden. Rechtsom looopt me paard gewoon normaal. Kan netjes inbuigen enz. Maar als ik na een tijdje rijden linksom rij, gaat ie een beetje onregelmatig lopen. Iemand die keek zei dat ie rechtsvoor niet goed liep. Maar das wel heel apart als je linksom gaat. (anders zou ik t toch juist rechtsom merken) Hij wil linksom ook niet lekker inbuigen. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik heb zelf t idee dat t iets rijtechnisch is, maar ja, zeker weten doe ik t ook niet. Hebben jullie een idee wat t kan zijn? En hoe ik t evt. kan oplossen???

Schimmiej

Re: Onregelmatig lopen linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:10

Heej hallow,
het hoeft niet zo te zijn dat als een paard rechtsvoor kreupel is dat hij dan op rechts niet goed aan voeld. Vaker is het juist dat als een paard zijn rechterbeen kreupel is dat hij dit compenseert door juist zijn linkerbeen meer te belasten waardoor hij juist op links niet goed aan voelt. Ik zou in ieder geval laten nakijken door een dierenarts dat je het zeker weet. En als er niets aan de hand dan pas verder gaan kijken waar het dan aan ligt.
Het bv kunnen zijn dat hij vast zit op links enz. Suc6 der mee. liefs

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:12

Allereerst zou ik er goed naar laten kijken. Het kan rijtechnisch probleem zijn maar ook medisch. Dus ik zou eerst dat laten nakijken. Vervolgens als het rijtechnisch probleem zou kunnen zijn, kan zijn dat je paard niet voldoende rechtgericht is, dat wil zeggen, elk paard is van nature scheef, heeft korte spier en lange spier. Om die spieren evenlang te maken zodat je geen overbelasting krijgt, moet je de korte spier oprekken. Het is belangrijk dat er aandacht aan besteed word, om onregelmatigheid of blessures tegen te gaan, want als je je paard niet rechtricht, ga jij als ruiter je lichaamsgewicht ook compenseren met scheefheid van paard waardoor je dus na tijdje overbelasting krijgt en paard onregelmatig (of andere consequenties) gaat lopen. Zie in mijn onderschrift websitelinks staan, waar duidelijk uitgelegd word hoe je natuurlijke buiging van je paard kunt ontdekken, hoe je kunt rechtrichten en waar je op moet letten.
Succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:14

ik denk zelf dat het niet alleen aan het rijtechnische gedeelte ligt, want jij vermeld dat hij het pas doet na een tijdje rijden.

als hij in het begin iets onregelmatig loopt is ook niet correct, maar dan kan het nog met stijfheid te maken hebben. als dat het geval was, dan moet het alleen maar beter worder namate je langer rijd.

ik denk dat je het even rustig aan moet doen, dus een weekje stappen. daarna rustig oppakken, als hij dan nog niet helemaal zuiver loopt zou ik toch even een DA laten komen.

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:26

Nou ik werk voornamelijk echt alleen met probleem paarden, met HKO/spat/artrose die dus echt onregelmatig lopen in begin en dus ook stijf. Door goeie warming up en met klassieke rijmethode aan de gang te gaan krijg ik de paarden goed en zuiver (tot nu toe!)
Maar zoals ik al zei, ik zou inderdaad ook eerst kijken of het niet medisch is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:01

Heb net de Osteo gesproken. Zij zegt dat ik m eerst even aan de longe moet bekijken. Als ie daar wel goed loopt is het een balansprobleem of dat ie moeite heeft met t inbuigen. Dan moet ik m een aantal dagen aan de longe gymnastiseren. Als ie wel kreupel loopt kan ik de DA evt. bellen. (of een paar dagen "stilzetten" en dan weer kijken)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:12

Het lijkt mij niets rijtechnisch omdat hij pas na enige tijd onregelmatig wordt.
Het zou goed kunnen dat het probleem linksachter zit.
Het linkerachterbeen wordt nl meer belast op de linkerhand. Rechtsvoor en linksachter zijn een diagonaal benenpaar (in draf)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:49

Hij heeft daar een blessure gehad (la) maar daar heb ik extra op gelet. Hij loopt echt niet verkeerd of wat dan ook met dat been. Niet warm en niet dik. Moet zeggen dat ik altijd heel lang stap. En in draf valt t pas op. Dus misschien als ik gelijk zou aandraven, dat ie dan wel dus vanaf t begin niet goed loopt. Ga t straks maar eens even bekijken aan de longe!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:55

Ik zou er een da bij halen,mijn paard liep aan de longe niet kreupel en ook niet op de rechterhand,wel als ik linksom reed. Bleek dat ze hko had. succes ermee,groetjes eline

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 01:37

Ik denk toch echt dat t met t inbuigen te maken heeft. Aan de longe loopt ie goed, maar als ik meer stelling naar links vraag, trek ie me gelijk de hele bak door. Vandaag heb ik m uiteindelijk wel een stukje goed gekregen (qua inbuigen) en toen bleef ie ook goed lopen. Ik longeer m nu gewoon een dag of 2 nog, en dan ga ik er weer op en zie ik wel hoe t dan gaat. Ik ga er maar niet vanuit dat t hko of iets dergelijks is. Anders maak ik mezelf alleen maar gek. Links is altijd wel zijn moeilijke kant geweest, dus ik denk toch echt dat t daar mee te maken heeft.