Weer een drama ;( en het ging net goed.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Weer een drama ;( en het ging net goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 00:06

Eindelijk leek het rijden weer beter te gaan maar mevrouw begint weer met door drammen Boos!
Ze houdt van lopen en voor haar kan het niet snel genoeg.
Vandaag begon het redelijk maar ik wilde het graag rustig houden dus ik wilde alleen stappen.
Mevrouw dacht daar ineens anders over (er was niks gebeurd ofzo) en begon steeds wat herder te lopen, wat ik uiteraard niet zag zitten.
Eigenlijk begint het gevecht dan al, zij wil harder en ik wil dat niet... als ze niet goed naar me luistert dan laat ik haar een paar seconden stil staan en weer een paar passen lopen, begint ze weer opnieuw dan doe ik dat ook Tong uitsteken
Ik dacht altijd dat dat een goeie manier was> ik word niet boos, ga zwaar zitten, gebruik me stem, laat de teugels los als ze doet wat ik wil en ga zeker niet hangen.
Nadeel is alleen dat ze door blijft gaan en op den duur niet meer loopt maar dribbelt en blijft dribbelen.
Ik gebruik meestal een martingaal zo ook vandaag maar daar lijkt ze ineens schijt aan te hebben> hoofd omhoog en dribbelen maar.

Het is misschien echt kinderachtig maar vandaag kon ik het echt even niet meer hebben en ben in huilen uitgebarsten> ik huil normaal gesproken eigenlijk nooit.
Maar wat moet ik hier nou nog aan doen?
Ik krijg goed les, doe alles voor dat dier en ze is ook echt me alles maar beging me steeds meer af te vragen waar ik nou eigenlijk mee bezig ben.
Misschien toch eens gaan kijken naar een ander paard?
Maar dit paard is echt me alles en ze hoeft ook echt geen m dressuur te lopen maar gewoon normaal lopen is toch niet te veel gevraagd?
Heeft iemand misschien nog een tip?
Ik wil echt alles voor dit paard doen dus ook echt alles is welkom.

poes

Re: Weer een drama ;( en het ging net goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 02:00

Als het een troost mag wezen: dribbelen is een ongelooflijk moeilijk af te leren gewoonte, dus wrs liegt het niet volledig aan jou dat je paardje hiermee blijft klieren.

Zelf heb ik er niet zoveel ervaring mee. Ik weet niet of het een goed idee is om telkens halt te houden. Met het dribbelen wil je paard idd wel gaan lopen, maar de hoofdbedoeling is onder het werk uitkomen. Ze wil zich even niet concentreren op dat stappen. Door halt te houden haal je wel even de aandacht naar jou, maar wel weg van het stoppen. Dus mss bekrachtigt dit net haar gedrag.

Het is idd een goed idee om consequent te zijn: stap is stap en niet anders! Dus als ze gaat dribbelen, even goede ophouding, zwaar zitten en "ho!". Stapt ze, laat jij weer los. In het loslaten mag je overdrijven, dat is namelijk het meest effectieve stuk van je handelingen.

Probeer je paard ook goed bezig te houden. Ga veel wendingen rijden, alle richtingen uit, ...

En uiteindelijk kan het ook helpen om haar te leren laag te lopen, zo moet ze wel ontspannen. Hier kun je dus ook gericht aan gaan werken.

Verder weet ik niet of de martingaal hier wel de juiste hulpteugel is. Als ze haar hoofd omhoog doet moet jij gewoon even druk geven tot ze knikt, en dan weer lossen. Een martingaal helpt daar op zich niet echt voor, het houdt je paard gewoon stuurbaar als hij zijn hoofd hoog doet.

Sja, hoe lang doet ze dit al? Moeilijke kwestie lijkt mij!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:49

er zijn twee opties; of je geeft het op, of je gaat het gevecht aan. als je dit laatste doet is het belangrijk dat je heel consuqent bent en absoluut niet laat dribbelen. als je paard dit doet moet echt goed naar voren schoppen (het klinkt misschien hard maar dribbelen is egt fout) daarna weer terug naar stap als je paard weer begint te dribbelen doe je hetzelfde. veel succes Ach gut

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:28

Hoi,
Eerst en vooral verlies je geduld niet! Hoe frustrerend het ook is.
Je kan misschien eens proberen balkjes te leggen. Op stap-afstand.
Je paardje moet dan zijn hoofd naar beneden brengen omdat hij anders niets ziet, en als hij gaat dribbelen valt hij over de balken.
De eerste keren kan hij erg schrikken omdat hij waarschijnlijk zijn gedrag wil doorzetten. Als hij echt merkt dat hij dan wel eens op zijn bek kan gaan, gaat hij misschien opletten op zijn werk en gepast reageren. Hopelijk heb je er wat aan!
Groetjes en veel succes!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:06

Heej hallow,
Als ik jou was zou ik niet het gevecht aan gaan.
Paarden winnen toch wel.En dan verlies je toch als nog.
Je moet ook niet gaan hangen aan de teugels daar bereik je nix mee.
Dan gaan ze vaak door de hand heen lopen en dat wil je uiteraard niet.
Dus af en toe een ophouding maken werkt het best.
En stil zetten zodat hij naar jou moet luisteren.
Het is gewoon vervelend als je paardje zo drippeld maar je moet gewoon geduldig blijven. Heel veel suc6 ermee, liefs

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:09

je bent denk ik wel op de goede weg qua terugrijden.
inderdaad zwaarder en langzamer lichtrijden en hand ontspannen. je mag daarbij best een kleine ophouding maken.

dan denk je het dus voorelkaar te hebben, stuit je op een ander probleem. het belangrijkste is dat je paardje voorwaarts blijft denken. dit doet je paardje al, dus dat is alleen maar positief.

als hij gaat dribbelen, komt hij waarschijnlijk ook los van de hand, dus loopt hij achter de teugel en achter je been. zodra hij gaat dribbelen rijd je hem naar voren met contactteugel net zolang tot hij je hand weer op gaat zoeken, zodra je weer lichte druk in je handen hebt rijd je hem weer iets terug. dit gewoon consuquent vol houden, dus dribbelen - naar voren rijden.

@wondertje@ ik vind persoonlijk een gevecht aangaan geen optie, want je paardje is al vrij druk en looplustig, moet je zeker geen gevecht aangaan, want op deze manier maak je je paardje alleen maar neveuser.

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:18

Is het misschien niet zo dat je paardje wat scheef is, daardoor belast word aan 1 kant meer ten opzichte van andere kant. Want vaak is dat dus ook het gevolg dat paarden gaan lopen/rennen/spannen of wat dan ook. Elk paard is van nature scheef en heeft dus korte spier en lange spier. Om je paard in balans te krijgen (en ruiter ook) zul je de korte spier op moeten rekken en je paard recht te richten. Kijk in mijn onderschrift links van websites waar duidelijk uitgelegd word wat rechtrichten is, hoe je natuurlijke buiging van je paard kunt ontdekken en wat dus eventuele gevolgen kunnen zijn van scheefheid. Probeer het via klassieke rijmethode, het is een eerlijke en rustige methode en werkt zelfs bij de heetnekken. Ik heb zelf ook klant met heethoofd van een pony die we door deze methode heel fijn aan werk krijgen en zelfs rustig erop word. Veel succes ermee.

PS en inderdaad gevecht aangaan WIN je nooit!! Dat is grootste kolder, je krijgt alleen zelf en pony meer stress waardoor probleem veel groter word. Dat is echt de oplossing niet. Zorg dat je goed begeleid word, ook al krijg je goed les, je kunt er soms toch nog naast zitten.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:19

Ik zou persoonlijk geen versnelling terug gaan. Je moet dit voorwaarts oplossen. Dus ga draven en als ze ontspant ga dan pas terug stappen.
Paarden met wat temprament moet je toch ook naar voren rijden. Als je elke keer terug halt gaat houden, ophoudingen blijft maken zal ze zich nog meer spannen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:28

piepelotje schreef:
Ik zou persoonlijk geen versnelling terug gaan. Je moet dit voorwaarts oplossen. Dus ga draven en als ze ontspant ga dan pas terug stappen.
Paarden met wat temprament moet je toch ook naar voren rijden. Als je elke keer terug halt gaat houden, ophoudingen blijft maken zal ze zich nog meer spannen.

ben ik het ook helemaal mee eens. Knipoog

je paard mag je best wel iets terug in tempo rijden, maar in de overgang terug moet je paardje voorwaarts blijven denken, dus hij moet harder willen, dan dat hij mag. als die voorwaartse drang blijft is het geen probleem, maar inderdaad dat dribbelen, voorwaarts oplossen. Ja

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:43

Inderdaad, ik vind het verwonderlijk dat je bij een druk paard alleen wilt gaan stappen en dat sommige mensen het daar nog mee eens zijn ook... Verward

sas00 schreef:
Ze houdt van lopen en voor haar kan het niet snel genoeg.
Vandaag begon het redelijk maar ik wilde het graag rustig houden dus ik wilde alleen stappen.

Dat dit botst dat kan bijna iedereen je op een briefje meegeven!
Voor wat hoort wat en ik vind dat je elkaar best tegemoet kan/moet komen! En als je dat niet wilt of kunt, dan ga je longeren, laat je paard uitrazen en stap dan uit onder het zadel!

Rustig blijven is een pré bij zulke dieren, dus nogmaals als je dit niet aan kunt dan heb je misschien wel op het verkeerde paard gewed!

Ik bedoel het niet negatief, maar je paard zal niet opgeven, ze houdt van lopen en de aard van het beestje kun je niet veranderen!

Je moet het ook niet zien als een gevecht! Want daar bereik je niets mee en eigenlijk heb je het dan al te ver laten komen!

Dit "probleem" los je enkel en alleen voorwaarts op en door elkaar halverwege te ontmoeten! Hou elkaar gelukkig en tevreden en blijf er beide plezier in houden... en je paard doet dit niet om je te pesten, ze probeert je gewoon te zeggen wat ze wilt Knipoog !

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:01

Naast alle andere adviezen die al gegeven zijn, denk ik dat het weinig zin heeft om je te focussen op het dribbelen. Natuurlijk moet je altijd consequent zijn, maar koste wat kost consequent blijven kan ook uitmonden in het "gevecht" aan gaan, wat je dus nooit wint. Ik ben dan ook voor een wat andere benadering. Misschien kun je eens proberen het dribbelen te negeren en je paard aan het werk te zetten d.m.v. figuren te rijden, pasje te wijken, stukje schoudervoor, volte verkleinen en openen, links inbuigen dan rechts inbuigen, enz. enz. Blijf zelf ontspannen zitten, geef lucht aan de voorkant (dribbelen kan ook ontstaan doordat je misschien wat te gespannen bent aan de voorkant) en houdt je paard actief voorwaarts. Door de aandacht van het dribbelen af te leiden kan het zijn dat je paard zich weer op jou gaat concentreren en spontaan vergeet dat 'ie met jou in gevecht was over het te lopen tempo. Kort samengevat: niet focussen op het probleem, ontspannen en afleiden....

Veel succes!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:16

Kaja schreef:
Dat dit botst dat kan bijna iedereen je op een briefje meegeven!
Voor wat hoort wat en ik vind dat je elkaar best tegemoet kan/moet komen! En als je dat niet wilt of kunt, dan ga je longeren, laat je paard uitrazen en stap dan uit onder het zadel!

Rustig blijven is een pré bij zulke dieren, dus nogmaals als je dit niet aan kunt dan heb je misschien wel op het verkeerde paard gewed

Dat ben ik met je eens maar ik moet het een tijdje rustig met haar doen omdat ze een behoorlijke snee in de kootholte had zitten en deze nog niet helemaal dicht is.
Van te voren had ik haar (stiekem) een uurtje op een landje gezet en daar was ze lekker rustig dus ik dacht: kan best even rustig stappen.
Het van te voren longeren heeft echt totaal geen effect> het lijkt net alsof ze daar alleen maar heter van wordt.
Maar goed, misschien heb ik inderdaad op een verkeerd paard gewed.
Ik ga me maar eens verdiepen in het eventueel scheef zijn van me paardje.
Bedankt voor al jullie reacties, ik hoop dat het nu eens echt goed gaat komen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:46

Het paard stapt onder normale omstandigheden liever dan snel gaan. Als je wilt stappen en het paard wil in een snellere gang, dan geeft dat aan, dat stappen onprettige gevoelens of pijn veroorzaakt. Daar probeert het paard dan vanaf te komen of probeert dat te ontzien en gaat daarom draven, galopperen of iets wat in een andere categorie valt doen..... Stap is de enige gang van het paard waarbij bijna "alle spieren" worden gegymnastiseerd. Vandaar het belang van stappen bij instappen of opwarmen.

Als hierop door de ruiter een aantal keren verkeerd is gereageerd, dan ontdekt het paard al snel, dat het ook onder werk, of voor hem moeilijke oefeningen uit kan komen. Als een paard dat ontdekt heeft, dan zit het erin. Daarom moet je dat voorkomen.

Je moet dus weten of het paard ergens last van heeft of pijn heeft of dat dit als middel gebruikt wordt om onder het werk uit te komen of beide. Als je er zeker van bent dat het geen ongerief of pijn is, dan zul je dit rijtechnisch moeten oplossen. Dit kan je met longeren doen en/of door er een ruiter op te zetten, waarvan je zeker weet dat deze controle over de situatie heeft en het paard laat doen, wat het moet doen. Die ruiter moet wel weten waarmee zij/hij bezig is. Als je dit niet zelf direct kan oplossen, moet je het een ander laten doen of als je gaat longeren of rijden er iemand bijhalen die je helpt.

Hoe langer je aanmoddert, hoe groter het probleem kan worden. Het moet dus opgelost worden. Vraag of iemand je helpt, want dit kun je zo oplossen. Als dit te lang duurt en je rijtechnisch niet in staat bent om het probleem op te lossen (ook niet met begeleiding), dan is de kans groot dat het alleen maar erger wordt. (De aanname is dat het paard nergens last van heeft of pijn heeft).

Een paard dat alleen maar sneller wil, is niet voorwaarts in rijkunstige zin. Je moet dus terug naar af.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:26

ik bedoel ook niet dat je met um gaat vechten maar dat je het gaat oplossen. sorry een beetje verkeerd geforlumeert Bloos

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:40

GoldStar schreef:
Het paard stapt onder normale omstandigheden liever dan snel gaan.

Dat verschilt per paard Goldstar... daar kun je geen lijn in trekken!!

lbabw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:10

Hallo
ik heb zelf 2 helemoeilijke paardjes dat ik ook vaak even niet weet wat ik moet doen Verdrietig maar ik geef de moet niet op..!! Sigaar
Mijn ene pony wil steeds maar hard er zit dravers bloed in en ze is niet moe te krijgen en als ze dan niet normaal loot zet ik der stil en dan rustig weer verder proberen te rijden maar als dat er weer niet sint dan gaat ze zijwaards lopen met der kont naar binnen Boos! er zijn ook heus wel dagen dat het goed gaat Tong uitsteken maar de laatste tijd weet ik het gewoon even niet meer ik rij er met een tiedeman en dat help heel goed maar uiteindelijk wil ik toch gewoon kunne rijden. Vingers aflikken Soms heb ik gewoon geen zin meer om der te rijden maarja ze is alles voor me en ik wil der niet verkopen Verdrietig
wat moet ik nou doen . Verdrietig Verdrietig
groetjes jessica Ach gut

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:01

wat zegt je instructie hierover?

je zegt dat je het paardje stil laat staan als ze dribbelt enzo. Probeer niet stil te staan, maar het gedrag te "negeren" waarmee ik dus niet bedoel dat je haar moet laten lopen. Mijn paardje heeft een gelijkaardig probleem alleen schiet die weg ( heel erg hard zelf Boos! )
van mijn instructrice moet ik hem dan gewoon weer in de gang zetten waar ik mee bezig was ( in jouw geval dus stap) en gewoon weer aan het werk zetten, geen aandacht besteden dus aan het negatieve gedrag maar de aandacht op iets anders proberen te vestigen.

verder zijn er dus al heel erg goede dingen gezegd in dit topic Ja

probeer toch eens na te gaan of ze nergens pijn heeft Ja je kan maar beter zeker zijn

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:25

Er is al gekeken of ze misschien ergens last van heeft maar dat is niet zo, het gebit is ook goed en 2 maanden geleden is het zadel nogmaals nagekeken.
Daarbij komt dat ze ook echt wel dagen heeft dat het goed gaat, ik trots op haar ben omdat ze zo haar best voor me doet en ik in de zevende hemel ben.

Gedrag negeren lijkt me haast onmogelijk, ik kan haar natuurlijk wel weer in stap zetten maar dat is dan hetzelfde verhaal als stil zetten> ze gaat vervolgens gewoon weer door.
Ik ben er nog niet helemaal uit maar misschien breng ik haar anders voor een tijdje naar een africhtingsstal.
Er zijn al genoeg mensen geweest die dachten het wel eventjes te kunnen> ga nou nooit met dat idee op m'n paard zitten, het is net alsof ze het weet en je even wil laten zien dat dat dus echt niet zo is... helaas.
Maar misschien gaat het van de week weer helemaal goed, vergeet ik dit helemaal en breng ik haar niet naar zo'n stal... moet even kijken.

Maar voor alle zekerheid:
als iemand nou een goeie africhtingsstal weet.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 03:25

Ik blijf het iig een moeilijk probleem vinden. Dribbelen is idd een erg effectieve manier voor een paard om onder je controle uit te komen.

Een trainingstal kan mss uitkomst bieden, maar zorg dat je daar dan ook een paar keer kunt gaan rijden zodat je het 'juiste' gevoel kunt kweken. Veel succes iig!

En paardrijden is uiteindelijk: niet opgeven Lachen

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:15

Ik ben eens bezig geweest met een getraumatiseerd paardje dat rennen als vluchtgedrag toonde (heel natuurlijk dus eigenlijk). Een oefening die we met haar veel deden was haar zelf in draf en op een grote volte zetten en zitten. Alleen maar zitten en op het moment dat zij terug viel naar stap belonen.

Maar ik heb het idee dat dit niet jouw probleem is. Wat ik gebruik als een paard druk is en sneller wil dan ik: OK, als je hard wil, prima, maar dan zul je wel werken. Wat je dan doet is je paard op een heel klein cirkeltje zetten en aansporen om ze nog een stapje harder te laten lopen. Zeker op een klein cirkeltje is dat hard werken en daar houden ze niet zo van. Zodra je voelt dat je paard langzamer wil, nog heel even doorgaan, terugvragen en uit de cirkel stappen.

Suc6!

=^.,.^=

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:03

Ik weet wel iemand die ook in Rotterdam les geeft aan huis. Misschien kan zij je helpen, ik zal je even pb-en Sas00

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:52

sas00 schreef:

Ik zet zo mijn twijfels bij het oplossen van je "probleem" via een africhtingsstal... Ik denk namelijk dat hier héél véél tijd in gaat zitten!
En tijd = geld.

Jouw paardje moet terug naar de basis en dat wordt voor jullie beiden niet gemakkelijk, daarnaast geloof ik ook dat het een karaktertrek is van jouw paard...

Je kunt het natuurlijk proberen, maar denk wel dat je het karakter van je paard niet kunt veranderen, enkel wat bijschaven Knipoog !

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:04

poes schreef:
Een trainingstal kan mss uitkomst bieden, maar zorg dat je daar dan ook een paar keer kunt gaan rijden zodat je het 'juiste' gevoel kunt kweken. Veel succes iig!

Dat is dan ook zeker een voorwaarde anders gaat ze er niet heen Knipoog

farichta schreef:
Wat ik gebruik als een paard druk is en sneller wil dan ik: OK, als je hard wil, prima, maar dan zul je wel werken. Wat je dan doet is je paard op een heel klein cirkeltje zetten en aansporen om ze nog een stapje harder te laten lopen. Zeker op een klein cirkeltje is dat hard werken en daar houden ze niet zo van. Zodra je voelt dat je paard langzamer wil, nog heel even doorgaan, terugvragen en uit de cirkel stappen.

Suc6!=^.,.^=

Dat is ook al lang geprobeerd maar daarvan gaat ze echt helemaal over de rooie en valt liever dood neer dan opgeven Verdrietig
Er is ook al gedacht dat misschien een andere ruiter dat moest doen omdat de conditie van haar beter was maar hetzelfde verhaal, paard gaat door en door en nog eens door... zo erg dat heel haar lichaam schuimt van het witte zweet en dan echt helemaal over de rooie is en dus niet ophoudt.
Toen ik dat zag was de maat vol en heb ik het nooit meer gedaan.
Naar mijn mening doet dat bij haar eerder kwaad dan goed.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:14

Kaja schreef:
sas00 schreef:

Ik zet zo mijn twijfels bij het oplossen van je "probleem" via een africhtingsstal... Ik denk namelijk dat hier héél véél tijd in gaat zitten!
En tijd = geld.

Jouw paardje moet terug naar de basis en dat wordt voor jullie beiden niet gemakkelijk, daarnaast geloof ik ook dat het een karaktertrek is van jouw paard...

Je kunt het natuurlijk proberen, maar denk wel dat je het karakter van je paard niet kunt veranderen, enkel wat bijschaven Knipoog !

Ja, daar heb je gelijk in.
Vanmiddag komt er een vrouwtje naar stal (word net gebelt) die het verhaal heeft gehoord van een stalgenoot en wil komen kijken.
Schijnt ook altijd weer opnieuw te beginnen bij de basis, ben benieuwd.
Zelf wil ik eerst leren longeren met een dubbele longe, lijkt me ook een erg goeie training en daarbij kan zij me helpen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:18

Oh dat is positief nieuws. Ik werk ook veel met dubbele longe en werkt heel fijn, alleen als je het zelf niet kent, moet je er niet zomaar aan beginnen. Wat tof zeg.