Tong uit z'n mond laten hangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anydale

Tong uit z'n mond laten hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:10

Soms als ik rijd zie ik dat mijn paard zijn tocg uit z'n mond laat hangen, een heel klein stukje dat wel. Maar toch vind ik het niet echt prettig. Als ik helemaal niet inwerk met mijn hand doet hij het niet. Maar het is niet zo dat ik als een gek in z'n mond zit de rukken en hangen ofzow Verward
Weten jullie hoe je dat af kan leren? Ik probeer al zo min mogelijk in te werken met mijn hand..

EvaSBB

Re: Tong uit z'n mond laten hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:42

misschien is het wel een trekje van het paard dat je niet kan afleren

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:54

ik ken ook een paard die dit doet. bij hem heeft het niets te maken met de manier van rijden qua handen, want hij doet het bij iedereen.

ik denk ook niet dat dit af te leren is.
misschien dat je nog goede tips krijgt van mensen die hier meer mee te maken hebben gehad

succes

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:36

Ik zou eerst controleren of er een reden voor is dat het paard dit doet. Vooral als het paard er net mee begonnen is.

Voor het paard is het belangrijk dat:
1. hals op de juiste wijze gestrekt wordt en het hoofd op de goede manier zakt,
2. de nek van het paard los en soepel is
3. de ruimte tussen de onderkaak en de halswervels bij de keelgang groot genoeg is
4. de onderkaak wordt losgelaten en het bit wordt afgekauwd.

Het HYOID apparaat, dat is een speciale constructie voor het achterhoofdsbeen onder de oren, onder de tong en met verbindingen naar de onderkant van de hals houdt het tongbeen op de juiste plek.
Aan het tongbeen zit de tong vast.

Het belang van nageven en afkauwen staat in relatie tot de goede werking van het HYOID apparaat voor wat betreft het tongbeen.
Als het HYOID apparaat beschadigd is, of als de nek en onderkaak niet soepel zijn, heeft dit effect op het HYOID apparaat. Een van de effecten is tong uit de mond.

De losse en soepele nek, is de spiegel van alle spanning en ontspanning in het paardenlijf. Als er ergens spanning in het paard zit, bv door pijn in de rug, een achterbeen enz. dat wordt dit via de nek van het paard gespiegeld. Een goede ruiter voelt dit aan de teugels bij een goede zit. Die spanning komt dan ook in de nek, de onderkaak en dus ook het HYOID apparaat. Daarin hangt ahw het Tongbeen, met daaraan de tong.

Bij dressuur wordt tong uit de mond, niet voor niets als africhtingsfout beschouwd. Het ontaardt ook snel in een gewoonte en dan is het vaststellen van wat er aan de hand is moeilijker.

Je kan op stal, staande voor het paard een aantal controle oefeningen doen, waaruit je kan (laten) bepalen of alles in orde is. Ga hier niet zelf mee rommelen, als je dit nooit eerder gedaan hebt. Op bokt is er al vaker over geschreven.

Als het net begonnen is, kun je het met de juiste oefeningen oplossen. Er zijn ook manegepaarden die dit constant doen. Als je redelijk tot goed rijdt, dan gaat ook een manegepaard wat dit al jaren doet, weer goed lopen, dus geen tong uit de mond, en binnen het tijdsbestek van een rijles.

De ontspannings- , losmaak- en soepelmakende oefeningen zijn al vaker op bokt beschreven.

Suc6

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:05

Een merrie die ik een tijdje gereden heb, heeft dit dus haar zelf aangeleerd en mij werd verteld dat dit niet meer af te leren is. Er is mij verteld dat dit een soort van staken/gebrek is en het het gevolg van een onrustige hand. De merrie waar ik op reed stak haar tong er weliswaar helemaal uit maar dmv. een correcte aanleuning op de buitenteugel en een rustige hand is het voor een heel groot deel beter geworden, helaas niet helemaal genezen.

Succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:23

Mijn pony heeft het ook een beetje haar tong er uit hangen. Dat heeft ze al zodra het bit in haar mond gaat, dus het is echt een tik die ze heeft. Als het niet vervelend is met rijden, dan zou ik het gewoon zo laten.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:59

Ik ken 2 pony's die dat ook doen, ze doen dit zodra ze gaan rijden en stoppen zodra ze klaar zijn. Het is gewoon een tik van hun......maar zijn verder niet vervelend ofzow. Ze doen dit al zollang k me kan herinneren.
Ik denk niet dat het kwaad kan als ze de tong uitsteken.en zou het gewoon negeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:05

Mijn draver doet dit ook, het is een gewening van hem, met sommig bitten doet hij het minder dan bij ander.

Bij mijn paard is het een teken van concentratie ( net asl bij kindjes die bij iets moeilijks het puntj evan hun tong uitsteken.) of van ontspanig, als hij slaapt hangt zijn tong er ook uit.

Ook als ik zonder bit rij hangt er een puntje uit,

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 08:23

Oke ik heb eventjes al jullie reacties gelezen en er met het rijden op gelet wat er nou fout gaat.
Als hij iets moeilijkers moet doen dan gooit hij die tong eruit, dan moet ik een ophouding maken, en niet vasthouden! Hij is van nature een beetje lui Haha! maar ik weet nu tenminste wat er fout gaat. Bedankt allemaal voor de reacties!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:53

Succes ermee! Het lukt vast, zie dat je uit de lange reacties al de kern hebt weten op te maken, komt vast goed.

Het idee echter van bepaalde anderen dat het niet af te leren is is werkelijk onzin. Als het paard het in stilstand zonder bit niet doet, dan ligt het dus óf aan het bit zelf, of aan het feit dat ie niet goed aanleuning wil nemen. Niet voor niets dat het zwaar bestraft wordt in de dressuur. Dat komt doordat het een rijtechnische fout is, wat het ene paard echter makkelijker doet dan het andere paard!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:08

komt door teveel spanning in de mond, die komt weer uit je nek, rug schouder, bovenarm, elleboog en polsen.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:22

mijn fjord doet dit ook tijdens het rijden..

het heeft bij ons niks te maken met bit, druk of iets medisch het is iets dat hij als aangeleerd bij vorige ruiter doet en tja zie dat er maar eens uit te krijgen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:27

Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Daarentegen wordt het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong als een grotere fout beschouwd.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:35

mijn paard doet dit ook... (soms) idd bij het ene bit sneller dan bij het andere... ik rijd normaal met een dubbelgebroken D-trens... hiermee doet ie het eigenlijk bijna nooit... met springen rijd ik met een soort van Pessoa... met dit bit heeft ie wel snel de neiging om zn tong uit te steken