Hangen, hangen en nog eens hangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Hangen, hangen en nog eens hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:33

Zoals je mischien al uit de titel haalt hangt mijn paard heel veel, ik probeer haar steeds naarvoren te rijden als ze het doet maar dan 2 tellen later hangt ze weer. Ook in de galop hangt ze veel. Ik rijdt altijd al veel figuren en overgangen maar het helpt niet.

Hebben jullie mischien tips????????

Alline

Re: Hangen, hangen en nog eens hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:42

Zorg dat je paard niets heeft om te hangen. wanneer je paard dus ook maar een klein beetje netjes loopt, en dat is eerst echt heel weinig, heb je helemaal geeen contact meer met de mond. Zo snapt ze na een tijdje dat braaf lopen volledige ontspanning van jou kant betekend. Ook kan ze dan niet hangen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:15

Ja, in ieder geval je hand direct ontspannen en been geven en weer opvangen. Ik denk dat het paard problemen heeft met zijn of haar balans en dat ze daarom die steun opzoekt.
Probeer het probleem met je instructeur te bespreken wellicht kan die je nog meer helpen. Succes

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:46

Jep, niks geven om op te hangen, dus loslaten.
Ga eerst eens aan de balans werken. Veel figuren, overgangen, schakelen binnen een gang. Probeer ook eens op de binnenhoefslag te rijden, zo heeft ze geen steun aan de wand.
Alles aan een losse teugel. Ik neem aan dat je haar op je benen en zit kunt rijden? Zo niet, kan je dat ook gelijk leren Haha!
Ik weet niet hoe oud het paard is, maar je ziet dit toch vooral bij jonge paarden, en paarden die bij het inrijden teveel aan de teugels gereden worden voordat ze hun eigen balans hebben gevonden. Die vinden hun balans op de teugels, dus gaan hangen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:16

Allegra schreef:
Jep, niks geven om op te hangen, dus loslaten.
Ga eerst eens aan de balans werken. Veel figuren, overgangen, schakelen binnen een gang. Probeer ook eens op de binnenhoefslag te rijden, zo heeft ze geen steun aan de wand.
Alles aan een losse teugel. Ik neem aan dat je haar op je benen en zit kunt rijden? Zo niet, kan je dat ook gelijk leren Haha!
Ik weet niet hoe oud het paard is, maar je ziet dit toch vooral bij jonge paarden, en paarden die bij het inrijden teveel aan de teugels gereden worden voordat ze hun eigen balans hebben gevonden. Die vinden hun balans op de teugels, dus gaan hangen.

Kan hier eigenlijk niks meer aan toevoegen. Netjes omschreven.

Inderdaad niks geven om op te hangen. Gewoon lekker voorwaarts rijden en het hem zelf een beetje uit laten zoeken. Veel blijven schakelen, dus paar passen weg en weer terug. Stap / draf etc.

Als ik dit verhaal zo lees, zoekt dit paard zijn balans in jou handen op dit moment.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:01

Nou aan wat hierboven al gezegd is heb ik niets meer toe te voegen Lachen
Maar een tip: het kan nog wel is helpen om het sperriempje (als je dat hebt) eraf te halen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:09

Ja het is gewoonweg probleem dat paard te weinig op achterhand wil komen, eigenlijk moet paard 3/5 deel gewicht op achterhand dragen, het kan nu weleens andersom zijn of erger. Dus inderdaad wat hierboven al omschreven is, veel korte overgangen rijden en zodra het paard jouw hand op zoekt voor steun en te gaan hangen, laat het los, paard moet zelf in balans komen en zichzelf gaan dragen en dus geen hangen. Succes ermee.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:25

hoi hoi
mijn paard kon dat ook zo vreselijk goed, hij doet het nog steeds zeer graag als hij moe wordt..
het is een btje zijn manier om onder het werk uit te komen (idd slappe achterhand enz is daar de oorzaak van)

wat bij hem heel goed hielp was een ophouding OMHOOG geven..(klinkt misschien btje raar maar loslaten hielp bij hem niet want dan ging hij met zijn kop tussen zijn benen lopen Koe )

eerst gooide hij zijn hoofd dan helemaal over het bit heen, het bekende wolkjes kijken Knipoog. maar als ik daarna ging vragen tot hij in de juiste houding liep en voorwaarts reed, werd het hangen na een boel keer herhalen een stuk minder!

(hij kwam bij de juiste hoofd/hals houding ook nog los van het bit, ging er dus achter lopen, moest hem dan echt tegen het bit aanrijden=veeeel been tot hij bij die houding zelf je hand op zoekt)

nou ja hoopt dat je een btje snapt wat ik bedoel (probeer het kort uit te leggen maar daar ben ik niet zo goed in Tong uitsteken)

iig veel succes!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:15

Bets schreef:
Ja het is gewoonweg probleem dat paard te weinig op achterhand wil komen, eigenlijk moet paard 3/5 deel gewicht op achterhand dragen, het kan nu weleens andersom zijn of erger. Dus inderdaad wat hierboven al omschreven is, veel korte overgangen rijden en zodra het paard jouw hand op zoekt voor steun en te gaan hangen, laat het los, paard moet zelf in balans komen en zichzelf gaan dragen en dus geen hangen. Succes ermee.

Inderdaad! Ja

Een klein ophouden, samen met been, en dan gelijk weer ontspannen. Dan bedoel ik dus een klein kneepje, niet een ruk in zijn mond..

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:22

trek hem is in de schoenen komt ie van zelf op ze achter benen maar laat het wel door een ervaren iemand doen en het schoenen komt van hackney s af en zo leer je ze op de achter hand te komen en laten ze het bit los

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:33

had mijn pony ook... écht heel erg!
ik had er zelfs af en toe overbelaste armen van..