Dankzij Bokt voor Azië, kon ik gisteren op de goedgekeurde dekhengst Kasparow gaan rijden. Het heeft even geduurd voor het zover was, maar het was de moeite om op te wachten!
Na een rit van bijna 2 uren kwamen we aan op de stal van Tommie Visser. Hij was nog aan het rijden met zijn o zo mooie en bekende schimmel, echt een plaatje om te zien. Daarna al eens gaan kijken naar Kas zelf, die heel rustig op de trailer stond te wachten. Zijn nieuwsgierige sprekende hoofd kwam tevoorschijn door het trailerdeurtje. Wat een prachtpaard! In het echt is hij nog veel mooier dan op foto's!
Na nog een koffietje dan stilaan Kas van trailer gehaald en gezadeld. En toen erop... wat een krachtige passen onmiddellijk! Hij was heel erg gehoorzaam, maar wilde toch ook wel duidelijk laten zien dat hij hengst was. Met grote veerkrachtige passen door de bak "heb je me allemaal gezien?".
Daar was Tommie, die me aanraadde toch maar ff sporen aan te doen. En dan aan de slag. Het was een heel verschil met het vrij smalle merrietje dat ik gehad heb, en nog groter verschil met de pony waarmee ik nu recreatief dressuur rij. Maar na een paar minuten wende het al een beetje. Hij was heerlijk te rijden, en Tommie gaf heel erg duidelijke aanwijzingen. Hij gaf op een heel erg positieve manier les, en ik heb veel bijgeleerd van hem.
Na wat stappen en draven maar eens een galopje geprobeerd. Ging lekker. "Van hand veranderen en maak maar een galopwissel" zei Tommie. Pfff, dat is nu net de oefening die ik als amazone het moeilijkst vind. Maar ja, gewoon geprobeerd, en Kas sprong heel netjes om. Daarna nog wissels om de drie en zelfs om de twee passen (lukte wel niet onmiddellijk) gemaakt. Was heel erg leerrijk.
Het was in ieder geval een heerlijke ervaring, en ik wil dan ook nog ff Jessica (Dimple), de eigenaresse van Kas (ff naam kwijt) en Tommie heel erg bedanken voor deze kans uit duizenden die mogelijk gemaakt werd door hen!
Hier de foto's!
Wat rondstappen en wennen aan elkaar

Sporen aandoen

Eerste galopje

Even op adem komen (ik dan, Kas was nog lang niet moe!)

Knappe bink

En nog even samen op de foto (hier zag Kas net een ander paard)

Stukje verruimen (filmpje):
kasparow 046.mpg
Als iemand weet waar ik grotere filmpjes kan uploaden (tot 11MB), dan zet ik er de galopwissels ook nog op. Of waar ik eventueel een stuk uit het filmpje kan knippen? Want dat lukt me ook niet.
Nadat ik heb gereden ging Tommie Monty nog rijden, een (weeral) prachtige hengst. Ik kon hier ook zien hoe hij zelf rijdt: op een zachte maar duidelijke, paardvriendelijke manier. Het paard zoveel mogelijk laten uitvoeren op zo weinig mogelijk hulpen.
Het was een prachtige, leerrijke dag!

*
maar Tommie ook hoor