Terugrijden zonder trekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Terugrijden zonder trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:10

Momenteel verloopt alles prima met de training van astra. Ze loopt netjes in alle gangen. Alleen durft ze vooral na de galop nogal eens heet worden en krijg ik haar niet genoeg terug; het gaat nog erger als ik dan veel overgangen maak. Ook als ik probeer een paar pasjes te wijken op de middenlijn, moet ze maar mijn been voelen en ze schiet weg, weg wijken.
Wie heeft tips?

Bloos

M3isSi3j

Re: Terugrijden zonder trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:57

Het voordeel van de draf is dat je een paard heel goed terug kan rijden op je zit. Ga eens buiten de maat lichtrijden, langzamer dan dat je paardje loopt. Dan kan je paardje niet anders dan terug komen.

Wat misschien ook een goeie is dat als die weg wilt rennen voor je been bij de zijgangen op de lange zijde, probeer het eens op de korte zijde. Dus wijk een stukje over je binnenbeen heen naar buiten toe in de wendingen zodat je extra stelling krijgt en hij ook terug moet komen in tempo.

Wat ook een goeie methode is: halthouden en een stapje achterwaards. Halthouden kan je heel eenvoudig aanleren op je zit/stemhulpen door bij de E bv af te wenden, netjes zwaarder gaan zitten (eventueel een halve ophouding maken) en als die door loopt staat die vanzelf tegen de B aan en kan die niet meer verder. Zet hem vervolgens een pasje achterwaards (zodat je EN daarna de ruimte heb om weg te draaien EN hij ook weer meer in de verzameling komt).

Probeer veel overgangen als stap-galop, draf-galop en galop-draf, galop-stap te maken. Zo zal die van achtere sterker worden en daarbij komt die beter in everwicht. Als die sterker is, en beter in everwicht zal die de kracht hebben om terug te komen in een verzamelde draf.

oww.. PS: neem je paardje enkel terug in draf/stap vanuit gelop in de wendingen, zo zal die zn achterbeen automatisch al meer hebben bijgeplaats. Ook heeft het als voordeel dat die dan beter te begrenzen is. Galopeer ook niet te lange stukken zodat je hem terug in draf kan nemen voordat die hard gaat galoperen..

Succes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:52

ok, zal eens proberen, dank u wel!!!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:08

Ik zou gewoon proberen heel ontspannen te blijven zitten. Probeer haar eerst weer kalm te maken voordat je ook maar iets anders doet. Beloon haar en probeer een overgang naar de stap te maken en eerst weer naar de ontspanning te komen.
Ik denk wel dat je het ook rijdend kan oplossen (zoals door M3isSi3j uitgelegd) maar als ze echt heel heet worden zou ik eerst zien haar ontspannen te krijgen. Als ze het doet omdat ze gewoon niet luistert vind ik dat stilstaan en een pasje achterwaarts ook een goede tip.
En inderdaad niet te lange stukken galop.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:25

probleem is dat ze achteruit goed snapt bij het grondwerk, maar onder het zadel wordt het een trekspelletje. Maar zoals je zegt, terug naar stap tot ze weer relaxt is , is ook een goede tip!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:34

hoi astragirl
snap helemaal wat je bedoeld met het hetere paard na veel overgangen, vind die van mij ook altijd een goed plan (ach hij denkt voorwaarts zal ik maar zeggen Knipoog )
en ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je je paard dan best wel een keer streng mag terugzetten, laat haar maar goed merken wat je wil want ze snapt het heus wel maar wil liever hard! en dan bedoel ik niet dat je moet gaan hangen en sleuren maar een flinke ophouding mag best, gebreuk je stem gelijktijdig (hooooo enz) en als ze dan terug is "braaaaaaf". de volgende keer dat ze weer wil gaan "tanken" gewone ophouding en stemhulp erbij, bij mijn paard viel het kwartje toen wel weer. terug=terug en niet anders Koe
o ja en voor het achterwaarts gaan, misschien kun je vragen of iemand er bij komt helpen die vanaf de grond aanwijzingen aan je paard geeft als jij er op zit en ook hulpen geeft. geen hulp in de beurt? tikje met je zweepje op de borst wil ook wel eens helpen (aanwijzend tikje dan he geen roei geven Knipoog )

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:41

De mijne ging juist aan de ren zodra ik maar enige druk veranderde op mn teugels.. Ik denk dat het probleem niet is dat ze het doet om te vervelen maar puur omdat ze de everwicht en kracht van achteruit niet heeft. Dan kan je dat wel afstraffen door ff een ruk in zn mond te geven maar is niet eerlijk!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:50

wie heeft het over rukken in de mond? druk vermeerderen of ophouding geven is volgens mij juist niet rukken...en tuurlijk zijn er paardjes die gevoeliger zijn in de mond maar dat maakte ik niet op uit astragirl d'r verhaaltje.
tikje erbij als je paard niet reageerd op je been is toch ook "straffen"? waarom dan niet druk vermeerderen/ophouding als je paard niet reageerd op de rem?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:06

ok.. stel je voor.. elke keer als jij druk aanneemd gaat die rennen? Straf jij dit dat af met je hand of met je been? Ik met mn been..

En als jou paardje bij een normale ophouding niet reageerd of averechts reageerd kan je wel de druk verhogen (en dat is wat ikv ersta onder trekken of rukken) maar denk niet dat die dan opeens denk.. SH*T eej.. zal ik nu maar wel rustiger gaan dan?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:31

Ik geloof ook wel in het maken van een goed ophouding, maar het mag zoals gezegd niet ontaarden in een trekwedstrijd. Momenteel regageert ze nog niet fijn genoeg op een ophouding, dus zet ik haar meestal op de volte, maar soms blijft ze gewoon rennen. Als ik dan eens een ophouding maak,valt ze direct terug in draf, en das ook niet de bedoeling. Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:08

Als je paardje vanuit galop in draf valt.. gelijk terug zetten in stap en opnieuw aangaloperen. Vaak komt dit namelijk door kracht tekort of onvoldoende everwicht. Door aan te springen vanuit stap is die En weer meer verzameld, En word die sterker En zal die beter in everwicht komen..

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:41

M3isSi3j, snap best wat je bedoeld hoor, zou idd bij een paard wat wegloopt voor je hand niet meer druk op leggen maar dat was gewoon niet waar het hier om ging dus gaf ik een ander id

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:50

ow.. sorry!! Bloos

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:17

zijn we daar ook weer uit Haha! Tong uitsteken

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:11

Helemaal eens met M3isSIi3j. Ook kun je proberen, als je paard van je wegrent van het wijken om een klein volte te draaien, en dan gewoon weer opnieuw beginnen. Werkt bij mij altijd heel goed! Knipoog

Ursje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:04