hard achteruit lopen!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clappers

hard achteruit lopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:26

Mijn paard loopt met een buitenrit soms keihard achteruit!
(als ze het in de proef nu ook eens zo netjes deed)
Als ze iets ziet wat ook maar een beetje eng is stopt ze en loopt ze heel hard achteruit! soms wel 20 meter! ik kan haar wel redelijk achteruit sturen zodat we niet in een sloot belanden.
Ze is 15 en super verkeersmak! dus dat ze echt niet langs iets heen wilt omdat ze het zogenaamd eng vindt is echt onzin ze wil gewoon niet verder!
Ik heb heel veel geduld en als ze stilstaat dan blijf ik net zo lang wachten totdat ze weer vooruit gaat. Als ik namelijk nog eens sporen geef en ze heeft er nog geen zin in dan gaat ze gewoon weer achteruit!
Boos worden heeft ook geen zin want alles waar ze op reageerd doet ze door achteruitlopen! Dus ik voel me redelijk beetgenomen door haar omdat ik niet weet hoe ik dit moet oplossen!

heeft iemand een oplossing of ook zo'n ervaring?

M3isSi3j

Re: hard achteruit lopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:03

Nee heb niet die ervaring.. Wat wij altijd deden als een paard in staking ging door middel van zn achteruit: omdraaien en dan in zn achteruit zetten. Op die manier loopt die toch de kant op waar jij heen wilt.. Ik weet niet of het lukt met buiten rijden.. maar misschien is het wel de moeite waard..?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:11

Gewoon achteruit blijven rijden. Laat niet het paard beslissen wanneer het daarmee stopt, jij moet dat bepalen. Als het paard door heeft dat achteruit alleen maar moeilijker en dus ook vermoeiender is, zal het er mee stoppen. Als het paard stopt, wanneer je erom vraagt, uitgebreid belonen. Niet direct daarop herhalen. Als het weer gebeurt, hetzelfde herhalen. Bedenk dat een paard dat stil kan staan en goed achteruit kan lopen, steeds meer macht krijgt. Ga dus niet aan teugels trekken, doe het subtiel, maak er geen machtstrijd van, dan krijg je verzet, staken als stilstaan, steigeren, gaan liggen enz. Laat het paard zelf uitvinden dat achteruit lopen minder prettig is. Geen enkel paard gaat graag vanzelf achteruit. Ze ontdekken het meestal bij toeval of omdat het te vroeg in de training wordt geleerd. Een paard krijgt macht over de ruiter als de ruiter een keer verkeerd reageert en het paard dit ontdekt heeft. Ga dus geen strijd aan, dan ben je verder van huis. Dus ook niet met een zweep erachter.....

mate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:33

hahahaha sorry maar ik vind het best wel grappig.(is het niet) ik heb een paard dat idd nooit vrijwillig zien doen.
ik zou dr idd ook nog langer achteruit laten lopen dan dat ze zelf wil.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:40

D's slimm, peerd gaot niet vanself achterut, moet bly zyn met 4 passen, niet meer passen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:45

Gooffy44 kun je ook abn typen???
En @de TS: laat hem inderdaad merken dat dat achteruit lopen niet leuk is als die het uit zichzelf doet, dus door hem om te keren en achterwaarts te laten gaan.