Slome pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:58

Heey, hoe krijg je een pony voorwaartser? zonder haver voeren...
Als je haar aanspoort gaat ze eerst gewoon stappen...
Boos! pas als je een tik geeft doet ze het de rest aardig maja ze moet het meteen doen he? en ik ben bang dat ze nu aan de tikken is gewend.

Anoniem

Re: Slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:37

Ben ik erg flauw als ik zeg dat les nemen de beste optie is, omdat je daar leert rijden?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:06

ja dat is wel het beste..
hoe ik mijn pony voorwaartser heb gekregen is heel simpel:
eerst been --> geen reactie --> meer been --> geen reactie --> schoppen --> geen reactie --> been + tik --> geen reactie --> been + zweep in 1 hand en hard op zn kont meppen, met al je kracht..
klinkt hard, is wel effectief..
maar als hij luistert wel belonen Lachen
veel succes
-xXx- Lissy

*PS: les zou echt beter zijn... Lachen *

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:32

Zo sloom gaat ze toch ook weer niet Haha!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:01

Mijn ervaring is dat slome pony's meestal te weinig plezier in het werk hebben en de oplossing is volgens mij meer variatie in het werk aanbrengen. Ga lekker een keer met hem buitenrijden want zelfs de sloomste pony's worden buiten vaak actief en inderdaad consequent zijn en zorgen dat hij op alle hulpen reactie geeft.
@miss evil: schoppen zou ik in jouw rijtje eigenlijk overslaan. Ik ben van mening dat je je paard beter een tik met de zweep kunt geven na een lichte beenhulp waarop hij niet reageert.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:15

menske schreef:
Mijn ervaring is dat slome pony's meestal te weinig plezier in het werk hebben en de oplossing is volgens mij meer variatie in het werk aanbrengen. Ga lekker een keer met hem buitenrijden want zelfs de sloomste pony's worden buiten vaak actief en inderdaad consequent zijn en zorgen dat hij op alle hulpen reactie geeft.
@miss evil: schoppen zou ik in jouw rijtje eigenlijk overslaan. Ik ben van mening dat je je paard beter een tik met de zweep kunt geven na een lichte beenhulp waarop hij niet reageert.

ben ik het helemaal mee eens.

en met schoppen kom je niet ver, want je stompt ze op deze manier alleen maar af. korte beenhulp geven. en Actie is Reactie

succes

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:32

Veel overgangen maken, vooral van halthouden naar draf en schijnovergangen terug. Neem ook les, zodat je het op de goede manier aanleert.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:44

Idd ook goede tips krientje

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:00

ik zeg ook niet dat ze sloom is maar ze gaat op het begin niet in draf, de rest van het uur wel hoor!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:12

Ja SONJA FLAUW dat ben je,mijn vriendin had vroeger een pony en die was ook super eigenwijs en kon ook heel sloom zijn. Hij heeft ons een keer vreselijk voor ............ gezet. Wij liepen met hem over straat en oppeens staat hij stil, dat hield hij zeker een half uur vol.Er was geen beweging in te krijgen. 1 mevrouw was zo aardig om een wortel te brengen, maar nee hoor geen pas voorwaards.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:17

marleen_usar schreef:
Ja SONJA FLAUW dat ben je,mijn vriendin had vroeger een pony en die was ook super eigenwijs en kon ook heel sloom zijn. Hij heeft ons een keer vreselijk voor ............ gezet. Wij liepen met hem over straat en oppeens staat hij stil, dat hield hij zeker een half uur vol.Er was geen beweging in te krijgen. 1 mevrouw was zo aardig om een wortel te brengen, maar nee hoor geen pas voorwaards.

Ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:25

tip? Niet luisteren naar de tip van MissEvil. Je pony speelt met je, als hij echt zo erg is gelijk jij zegt zou ik dit doen:reageert hij niet op de minste hulp van je been neem je je zweep in 1 hand en geef je hem een tik vlak achter je been als ware 'onder' de buik in. wedden dat hij vooruit gaat? En na 3x vat hij wel dat je van hem éist dat hij reageert op je been. Heel veel overgangen maken, stap=> been=> niet meteen reactie? Tik! paar passen draf en weer een rustige over gang naar stap.
De 1ste keren ga je tegelijk met je been een tik moeten geven! Want hij moet doorhebben dat jij wil dat hi reageert! Na een paar keer ga je al geen tik meer moeten geven of heel zachtjes! En na een uur reageert je pony zónder zweep, als jij je zweep een paar keer oged gebruikt. Went hij er niet aan, gebruik je hem daarintegen 7x zacht ipv 1x hard, gaat hij na een tidj inderdaad niet meer op je zweep reageren! Want dan weet ie écht niet wat de bedoeling is van al die tikken Knipoog

dit is een vrij 'harde' manier, maar hij werkt wel. Zo leer ik mijn ponys een beetje 'bang' te zijjn voor mijn been (lees bang in de zin van meteen vertrekken als ik druk geef met mijn kuiten)

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:46

Ja ik heb idd ook geleerd tik bij je benen! Ik heb ook een keer gehad onder de proef dat die niet meer voorruit wou maa rp het begin was die best wel voorwaarts alleen toen meost ik achterwaarst dat vertikte die en toen wou ik weer voorwaarts gaan en dat vertikte die ook toen stond ik daar een min met een volle kantine die aan het lachen waren:P ach ja ik had er ook wel lol in. Maar als die dan redelijk reageerd ook veel overgangen rijden, en schijnovergangen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:43

meid, ik heb vroeger op een beest gereden die alleen liep als ie daar zelf zin in had, en dat was zeldzaam !!! dat beest ging om t misnte of t geringste stilstaan, dook de hoeken in, enz.. bij hem had drijven gewoon geen zin. Je moest gewoon net zo lang knallen tot hij liep, en dan stonden soms de striemen op zijn reet maar hij trok zich er niks van aan. t ws een uit de kluiten gewassen Merens, dikke vette koudbloed en supersterk. Reken maar, das geen pretje !!! maar na een tijdje liep hij dan wel een beetje. En dat moest je dan opvoeren en als hij dan eindelijk gewoon liep, was de les alweer afgelopen... Ik heb nooit echt een hekel aan een paard gehad, maar op dat paard stap ik nooit meer. Niet omdat ik het niet leuk vindt of ik hem niet aankan, maar het is gewoon niet leuk meer. Ik heb nu mijn eigen beresterke haf met een ijzeren wil en precies doet waar hij zelf zin in heeft. Die heb ik ook door leren lopen en bepaalde dingen afgeleerd door hem soms gewoon es een flinke loeier te verkopen. Hij doet t tenslotte zelf !! Jouw pony is gewoon eigenwijs en speelt een spelletje met je, hij houdt je aan t lijntje. Jij rijdt niet met hem maar je pony rijdt met jou, dat hoort niet. Laat t hem maar es duidelijk zijn dat jij erop zit en jij de baas bent en dat er gebeurt wat jij wilt en niet anders !!! Verkoop hem maar es een ram, als t nie gewoon kan, mag t ook weleens op de harde manier. Daar vraagt hij tenslotte zelf om.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:45

en nog iets : behandel hem maar es als een klein kind. Daar moet je ook streng voor zijn en die moet je ook consequent opvoeden. Hou voet bij stuk en zorg dat je je zin krijgt, maar zorg wel dat hij je begrijpt want anders kom je nergens.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:09

ik hoor veel verhalen, maar zo erg is het niet hoor Haha! na 1 tik, doet hij alles!! het hele uur!! haha

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:38

ja jongens niet echt fijngevoelig die tips van jullie. Misschien moet je je eerst iets verder verdiepen in het probleem en de pony voordat je de pony met de zweep de striemen op de kont slaat. ja sorry hoor maar meteen de zweep erbij pakken is wel heel onbenullig. Bij mij staat plezier in het werk voorop en al mijn paarden werken ook met veel plezier voor me, de zweep gebruik ik alleen ter ondersteuning van mijn hulpen. Als je paard zo niet voor je wil werken moet je je toch eens goed gaan afvragen wat er mis is en een tipje voor degenen die zich nu afvragen wat er mis is met hun paard begin eerst eens bij jezelf zou ik zo zeggen.

@maxielover ik hoop niet dat je die kinderen ook met de zweep slaat tot de striemen op de kont staan!!!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:39

Zucht sommige mensen gebruiken gewoon een kanon om een mugje te raken...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:52

menske schreef:
ja jongens niet echt fijngevoelig die tips van jullie. Misschien moet je je eerst iets verder verdiepen in het probleem en de pony voordat je de pony met de zweep de striemen op de kont slaat. ja sorry hoor maar meteen de zweep erbij pakken is wel heel onbenullig. Bij mij staat plezier in het werk voorop en al mijn paarden werken ook met veel plezier voor me, de zweep gebruik ik alleen ter ondersteuning van mijn hulpen. Als je paard zo niet voor je wil werken moet je je toch eens goed gaan afvragen wat er mis is en een tipje voor degenen die zich nu afvragen wat er mis is met hun paard begin eerst eens bij jezelf zou ik zo zeggen.

@maxielover ik hoop niet dat je die kinderen ook met de zweep slaat tot de striemen op de kont staan!!!

volkomen mee eens.