wie kan mij verder helpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snaauwtje

wie kan mij verder helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:18

hallo allemaal ik heb een probleem met mijn 6jarig paard shogun,er zijn dagen dat ik gewoon kan rijden maar er zijn dagen bij dat er geen garen mee te spinnen is, Boos! allereerst rij ik mijn paard los ( lang en laag ) na zo'n 10 min a 15 min en ga hem oppakken in stap dan is er nog niets aan de hand buigt gewoon naar rechts en naar links reageert op mijn kuit enz enz. op de rechterhand ga alles goed in de draf maar o weeee op de linkerhand word hij al wat minder in het begin ga het nog wel maar dan ineens krijgt meneer de kolder in z'n kop en pak dan het bit vast trek de teugels uit m'n handen en ga er in een rengalop ervandoor en is dan niet meer te stoppen , ik heb al heel veel dingen geprobeerd maar tot nu toe met weinig resultaat (voorbeelden , ophouding geven is dan nog harder rennen , uit laten gallopperen duurt ongeveer zo'n 10 min , been reageert hij meestal niet naar , enz enz) op een volte lukt ook niet , als ik maar aan de teugels komt dan gaat hij alleen maar harder gallopperen , boos worden heeft ook geen zin maar af en toe word ik zo moedeloos en ben dan toch echt boos(helpen doet het niet en is ook helemaal verkeerd maar na 6 keer wegrennen is het echt niet leuk meer Party!! ) ik heb ook de tiedeman erom gehad en dan doet hij het niet meer maar zodra ik die erafhaal gaat hij het weeeeeeeer doen . WIE kan mij nog helpen en tips geven. Bij ons op stal zeggen ze probeer het eens om hem voor dat je gaat rijden hem eerst te longeren , dit ga ik dus maar proberen Verward . meer tips zijn van harte welkom . knuffies snaauwtje

M3isSi3j

Re: wie kan mij verder helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:25

Het klinkt zo dodelijk eenvoudig maar je moet voorkomen dat die dus gaat rennen.

Wat is de reden dat die ervan door schiet keer op keer.. vraag je iets wat die niet kan (stelling? Over zn rug? Verzameling?)? heeft het een medische oorzaak? Last van zn gebit? Last van zn rug door een fout zadel?

Als je dergelijke oorzaken heb uitgesloten moet je bij jezelf eens te raden gaan hoe het kan die hij de kans krijgt jou dit iederen keer weer te flikken!?

Ten eerste moet die weten dat er van door schieten stout is, HEEEL stout! Dus zodra die gaat rennen straf je hem af.. Ik heb bij mijn paardje een keertje de zweep er over gehaalt en der zoo lang laten galoperen dat ze helemaal verrot was.. Na 3x had ze door dat he tniet meer leuk was..

Verder moet je (zoals eerder gezegt) voorkomen dat die er van door gaat.. als je weet wanneer die het doet kan je het makkelijker voorkomen.. Als die zich verveeld (wat vaak de oorzaak is) moet je hem beter bezig houden. Verder moet je contant (dus de hele tijd) controleren of jij de baas bent. Dit doe je op hele eenvoudige manieren als een overgangen, schijnovergang, schakelen, figuren rijden ed. Op deze manier hou je hem EN bezig EN weet jij tot hoe verre jij de controlle nog hebt!

Ook moe je duidelijker zijn tegen je paardje. Laat hem goed weten dat als die er van door schiet dat die fout is, maar beloon hem ook als die wat goed doet! Hou dit heel conseqent vol, iets wat heel moeilijk is! Vaak werkt het als iemand in het midden gaat staan en het constant blijft zeggen..

Succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:38

Allereerst afvragen natuurlijk of je hem de dag er voor niet overnomen hebt zodat hij mischien spierpijn heeft en zo een weg zoekt om onder het werk uit te komen.
Het ervan doorschieten is natuurlijk erg stout. Eigelijk dien je het te voorkomen en waarschijnlijk ben jij als je de linkerhand opgaat al gespannen van oh oh zou die weer. Het uitlaten rennen heeft geen zin want dan heeft die gewonnen.
Nee je moet direct op de linkerhand je linkerhand achter je bovenbeen plaatsen. Ja je leest het goed de hand met teugel direct achter je bovenbeen, wel buiten toestaan natuurlijk.
Reden hiervan is dat je hem uit zijn balans haalt en zijn binnenachterbeen dermate blokkeert dat het vele malen moeilijker is om zo te galloperen.
Is hij terug in stap of draf dan is het braaf en ga je onverstoorbaar verder met daar waar je mee bezig was. En de thiedeman en dergelijke lekker thuis laten. Gewoon van achter naar voren achterhand activeren en naar de vriendelije hand toe.

Dus probleem = zwaar zitten en binnenhand achter het bovenbeen.

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:49

M3isSi3j schreef:
Het klinkt zo dodelijk eenvoudig maar je moet voorkomen dat die dus gaat rennen.

Wat is de reden dat die ervan door schiet keer op keer.. vraag je iets wat die niet kan (stelling? Over zn rug? Verzameling?)? heeft het een medische oorzaak? Last van zn gebit? Last van zn rug door een fout zadel?

Als je dergelijke oorzaken heb uitgesloten moet je bij jezelf eens te raden gaan hoe het kan die hij de kans krijgt jou dit iederen keer weer te flikken!?

Ten eerste moet die weten dat er van door schieten stout is, HEEEL stout! Dus zodra die gaat rennen straf je hem af.. Ik heb bij mijn paardje een keertje de zweep er over gehaalt en der zoo lang laten galoperen dat ze helemaal verrot was.. Na 3x had ze door dat he tniet meer leuk was..

Verder moet je (zoals eerder gezegt) voorkomen dat die er van door gaat.. als je weet wanneer die het doet kan je het makkelijker voorkomen.. Als die zich verveeld (wat vaak de oorzaak is) moet je hem beter bezig houden. Verder moet je contant (dus de hele tijd) controleren of jij de baas bent. Dit doe je op hele eenvoudige manieren als een overgangen, schijnovergang, schakelen, figuren rijden ed. Op deze manier hou je hem EN bezig EN weet jij tot hoe verre jij de controlle nog hebt!

Ook moe je duidelijker zijn tegen je paardje. Laat hem goed weten dat als die er van door schiet dat die fout is, maar beloon hem ook als die wat goed doet! Hou dit heel conseqent vol, iets wat heel moeilijk is! Vaak werkt het als iemand in het midden gaat staan en het constant blijft zeggen..

Succes ermee

het klinkt inderdaat dood eenvoudig,maar mijn trukkendoos is leeg!

Het probleem is als ik hem dus met de zweep slaat wat ik dus al eerder heb geprobeerd word hij nog gekker en gaat dan nog harder en gaat hij plat door de bocht zo plat dat hij bijna onderuit gaat , het wordt dus levensgevaarlijk ,

het wegrennen is heel varieerend de ene keer is het ondeugt en de andere keer denkt ik dat hij gewoon geen zin meer heeft om nog iets voor mij te doen , varieren in het rijden doe ik constant ik rij volte's slaggevolte's' gewone volte's gebroken lijnen enz enz ,

verzamelen komt er vaak niet eens wat van maar als we dit doen doet hij dit op z.n gemak ,overgangen doe ik elke keer en dat gaat wel goed op de rechterhand en in het begin op de linkerhand ook wel maar dan in een keer is meneer gewoon weg , soms ben ik hem voor en kan hem dan onder controle houden maar hij verzint elke keer weer een andere manier om dus weg te racen,

het is wel vreemd als ik dus les heb doet hij het niet het lijkt wel of hij mij wil pesten als ik alleen met hem aan het rijden ben , ik heb al aan m'n les instruktriece gevraagt wat ik dus anders doet als in de les maar zij zegt dus dat ik niets anders doet en dat ik goed bezig ben, allen zeggen ze tegen mij zet hem tegen de wand aan ? ten eerste gaat dat niet omdat ik geen stuur meer heb en ten tweede hij gaat zo hard dat ik ook het lef niet heb om dit dus te doen ( ik ben nog niet levensmoe begrijp je ) Nagelbijten / Gniffelen

ik weet het soms ook niet meer en z'n rug is goed en z'n benen ook die zijn een tijdje geleden nog op de foto gegaan en m'n zadel licht ook perfect dat heb ik allemaal al gecontroleerd z'n gebit is ook goed , vadaar deze kreet Hyper!

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:52

Kafue schreef:
Allereerst afvragen natuurlijk of je hem de dag er voor niet overnomen hebt zodat hij mischien spierpijn heeft en zo een weg zoekt om onder het werk uit te komen.
Het ervan doorschieten is natuurlijk erg stout. Eigelijk dien je het te voorkomen en waarschijnlijk ben jij als je de linkerhand opgaat al gespannen van oh oh zou die weer. Het uitlaten rennen heeft geen zin want dan heeft die gewonnen.
Nee je moet direct op de linkerhand je linkerhand achter je bovenbeen plaatsen. Ja je leest het goed de hand met teugel direct achter je bovenbeen, wel buiten toestaan natuurlijk.
Reden hiervan is dat je hem uit zijn balans haalt en zijn binnenachterbeen dermate blokkeert dat het vele malen moeilijker is om zo te galloperen.
Is hij terug in stap of draf dan is het braaf en ga je onverstoorbaar verder met daar waar je mee bezig was. En de thiedeman en dergelijke lekker thuis laten. Gewoon van achter naar voren achterhand activeren en naar de vriendelije hand toe.

Dus probleem = zwaar zitten en binnenhand achter het bovenbeen.

dat is makkelijker gezecht als gedaan je linker hand achter je bovenbeen zetten Boos! je kan geeneens aan de teugel trekken want hij blokkeerd zij'n nek en ga alleen maar harder rennen . jij mag het van mij komen proberen maar wens je dan ook veel succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:07

Dan heel veel gewicht op je binnenbeugel overbrengen ga maar echt op de binnenbeugel leunen breng hem uit balans het is denk ik de enige mogelijkhied. Zodra de balans verstoord is direct binnenteugel naar je toehalen.

Je woont me te ver weg maar anders.

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 23:14

Kafue schreef:
Dan heel veel gewicht op je binnenbeugel overbrengen ga maar echt op de binnenbeugel leunen breng hem uit balans het is denk ik de enige mogelijkhied. Zodra de balans verstoord is direct binnenteugel naar je toehalen.

ik zal het weer gaan proberen ,
het enige wat er twee jaar geleden hielp was dat m'n oude stalbaas er een longeerlijn aan vast klikte en als hij er dus vandoor wilde gaan er een flinke ruk aan gaf en dit werkte wel even maar kwam na een tijdje natuurlijk weer terug , het was een oplossing maar ik vind dit dus niet de goede ik moet het toch ook zelf op kunnen lossen je kan toch ook geen wedstrijd rijden met iemand in de bak met longeerlijn de proef rijden , Slapen

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 23:16

Kafue schreef:

jammer dat je te ver weg woond wand je mocht het echt van mij komen proberen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:25

snaauwtje schreef:

Het probleem is als ik hem dus met de zweep slaat wat ik dus al eerder heb geprobeerd word hij nog gekker en gaat dan nog harder en gaat hij plat door de bocht zo plat dat hij bijna onderuit gaat , het wordt dus levensgevaarlijk ,

het wegrennen is heel varieerend de ene keer is het ondeugt en de andere keer denkt ik dat hij gewoon geen zin meer heeft om nog iets voor mij te doen , varieren in het rijden doe ik constant ik rij volte's slaggevolte's' gewone volte's gebroken lijnen enz enz ,

verzamelen komt er vaak niet eens wat van maar als we dit doen doet hij dit op z.n gemak ,overgangen doe ik elke keer en dat gaat wel goed op de rechterhand en in het begin op de linkerhand ook wel maar dan in een keer is meneer gewoon weg , soms ben ik hem voor en kan hem dan onder controle houden maar hij verzint elke keer weer een andere manier om dus weg te racen,

het is wel vreemd als ik dus les heb doet hij het niet het lijkt wel of hij mij wil pesten als ik alleen met hem aan het rijden ben , ik heb al aan m'n les instruktriece gevraagt wat ik dus anders doet als in de les maar zij zegt dus dat ik niets anders doet en dat ik goed bezig ben, allen zeggen ze tegen mij zet hem tegen de wand aan ? ten eerste gaat dat niet omdat ik geen stuur meer heb en ten tweede hij gaat zo hard dat ik ook het lef niet heb om dit dus te doen ( ik ben nog niet levensmoe begrijp je ) Nagelbijten / Gniffelen

ik weet het soms ook niet meer en z'n rug is goed en z'n benen ook die zijn een tijdje geleden nog op de foto gegaan en m'n zadel licht ook perfect dat heb ik allemaal al gecontroleerd z'n gebit is ook goed , vadaar deze kreet Hyper!

Je hoeft je paard toch niet te straffen door hem te slaan! Wat ik bij mn paardje doe is gewoon een keiharde klap op der kop.. zodra ze stil staat beloon ik.. ja, het is lastig.. maar oefening baard kunst. Ook willen stemhulpen helpen.. als jou paardje een bepaalde stemhulp relateerd aan een straf (als een tik) zal die hier heel sterk op reageren zonder te vluchten.

Wat je zegt over veiligheid: heb je zeker gelijk in! Het moet wel leuk blijven en niet je kop gaan kosten.

Je paardje tegen de muur zetten: is een goeie optie maar dan moet die nog niet al te hard gaan.. dus daarvoor moet je onwijs snel reageren!

Het probleem zit toch in de overwicht.. en dit moet je dan ook gewoon aanpakken door streng, duidelijk en vooral conseqent zijn. Misschien is een worksshop freestyle een optie.. hierbij leer je hoe je de baas kan zijn over je paardje door op zijn manier te communiceren. Heel veel goeie verhalen over gehoort!

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 23:31

M3isSi3j schreef:
snaauwtje schreef:

Je hoeft je paard toch niet te straffen door hem te slaan! Wat ik bij mn paardje doe is gewoon een keiharde klap op der kop.. zodra ze stil staat beloon ik.. ja, het is lastig.. maar oefening baard kunst. Ook willen stemhulpen helpen.. als jou paardje een bepaalde stemhulp relateerd aan een straf (als een tik) zal die hier heel sterk op reageren zonder te vluchten.

Wat je zegt over veiligheid: heb je zeker gelijk in! Het moet wel leuk blijven en niet je kop gaan kosten.

Je paardje tegen de muur zetten: is een goeie optie maar dan moet die nog niet al te hard gaan.. dus daarvoor moet je onwijs snel reageren!

Het probleem zit toch in de overwicht.. en dit moet je dan ook gewoon aanpakken door streng, duidelijk en vooral conseqent zijn. Misschien is een worksshop freestyle een optie.. hierbij leer je hoe je de baas kan zijn over je paardje door op zijn manier te communiceren. Heel veel goeie verhalen over gehoort!

dat is inderdaat een optie waar ik zelf ook over heb gedacht als ik er niet uit kom ga ik dit ook zeker doen , Pling
Bedankt dat je mat mij meedenkt en zal zeker jullie op de hoogte houden .
knuffffffffffff snaauwtje

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 02:12

Het is altijd moeilijk om daar vanachter een computer wat over te zeggen. Gezien de problemen die jij beschrijft, lijkt het alsof het paard balans problemen heeft. Hierdoor kan hij pijn of vervelend gedrag krijgen. Heb je wel eens naar je zadel laten kijken door een (echte) deskundige zadel maker. Heel vaak is het een probleem van het zadel in combinatie met de balans. Aan die balans kan je onmogelijk werken als je zadel niet (goed) passend is.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:03

inderdaad een lastig probleem.

je moet het leren aanvoelen, wanneer hij wil gaan rennen. zodra jij het aan gaat voelen, kan je al ingrijpen, maar zoals M3isSi3j zei met klap op zijn kop: is denk ik niet de oplossing.

hij heef denk ik gewoon moeite met zijn linkerbuiging en om er onderuit te komen gaat hij rennen. gewoon langzaamaan opbouwen dat buigen. niet in een x teveel willen. zodra hij iets versnelt, dan even rechtstellen en desnoods even stappen.

met rennen: inderdaad proberen hem naar de wand te brengen.
zodra hij gaat rennen. ontspan je even je hand en na die ontspanning maak een een ophouding met je rechterhand en rechterbeen erbij. als jij niet je teugels vastpakt, dan heeft je paard ook niets om vast te pakken en van niets naar een flinke ophouding, moet hij wel reageren. van een spanning naar iets meer spanning dat werkt niet, want jou inwerking moet dan zo groot zijn om hem iets te laten doen.

succes

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:42

Probeer het idd eens door hem eerst te longeren als hij er dan vandoor gaat dan moet in principe de meeste energie er af zijn voor wat hij nog over heeft laat je hem uitgalloperen en vervolgens als hij moe is nog een paar rondjes extra (de lol moet er immers af).

Wat je daarnaast ook kan proberen is inplaats van stelling naar binnen juist extra veel stelling naar buiten vragen en met je binnenhand begrenzen. Op die manier maak je het hem moeilijker om weg te galoperen dan als je stelling naar binnen vraagt. Dan kan hij namelijk op de volte galoperen en nu dus niet want je stelling is naar de bakrand en daar kan hij niet doorheen.

iig veel suc6

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:50

Zelf denk ik ook aan een balans probleem. Wat je zegt dat linksom het probleem zit denk ik dat je paadr sterk rechts gesteld is en dus moelijk linksom stelling kan aannemen en helemaal niet lang.

Vraag dus wel veel linker stelling in zijn lichaam, maar kort zodat hij geen verkramping krijgt en dus pijn.

Rennen moet je voorkomen dat is helemaal waar, maar kijk dan wat de oorzaak is van dat lopen en pak dat aan.

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 06:47

hoi

de stelling is bij hem helemaal geen probleem op links ( en rechts ) de stelling op links doet hij automatisch als wij op de rechterhand rijden ik weet dat mijn paard een iets kortere nek heeft dan normaal maar dat hoeft geen probleem te zijn als hij in de wei staat kan hij ook z'n nek achterstevoren draaien hij ligt hem nog net niet op z'n rug maar dat scheelt niet veel, ik weet ook als ik erop zit het anders is als in de vrijheid , en mijn balans is ook goed , hij loopt ook niet onregelmatig of uit balans Verward
ik ga inderdaat proberen hem eerst te longeren en daarna rijden , we zullen kijken of dat helpt .

we hebben trouwens een maandag wedstrijd gehad en dat ging prima twee winstpunten , Lachen ik snap er soms helemaal niets meer van .

er zijn dagen bij dat hij heerlijk te rijden is ?
maar als meneer er ( denk ik ) geen zin aan heeft dan vind hij het geweldig om mij eens even de bak te laten zien in een snelllllllllvaart en pakt dan zijn bit vast (onstuurbaar dus ) met z'n oortjes erop,

het zadel is door een zadelmaker nagekeken en ligt perfekt op z'n rug het is zelfs zo erg dat ik bijvoorbeeld zonder singel zou kunnen rijden en hij blijft nog op z'n plaats liggen . Verward

bedankt voor jullie tips en jullie horen nog van mij , snaauwtje