Mijn pony stopt met springen als hij zijn vriendjes ziet..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

Mijn pony stopt met springen als hij zijn vriendjes ziet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:45

Ik spring nu M/E met mn pony, ben gelijk de eerste keer uitgebeld op hindernis 4(heb daarna nog HC gesprongen 1x en daar ben ik tot hindernis 3 gekomen). Het probleem is eigenlijk dat als ik in de springring ben en rikky andere pony´s ziet, hij alleen naar zijn "collega´s" wil.

Als we hebben gegroet en de bel gaat, dan springt hij wel tot hij de eerste hindernis tegenkomt die langs de uitgang gaat. Hij stopt daar en gaat staan stuiteren (zie avater, steigerfoto). Ik heb dus vaak een goede ronde als hij in een afgesloten bak moet springen. (ook niet altijd, want hij is dan alleen!) Maar het buitenseizoen is dus eigenlijk vreselijk.. (losrijring naast de bak) Vaak heeft hij al een soort van rem naar de hindernis die aan de uitgang ligt, waardoor ik hem niet goed meer bij kan rijden en hij onmogelijk kan springen (iig op deze hoogte). Ik geef hem dan een mep totdat hij weer drang naar voren heeft, en dan rij ik opnieuw aan. Voor hij die drang nara voren weer heeft zijn we meestal wel 40 sec verder. Thuis heeft hij dit probleem niet en springt hij eigenlijk alles, net zoals bij het inspringen. Ik spring niet zo heel hoog in(hou de lol erin zeg maar), en soms spring ik dus als ik ben uitgebeld nog even in de inspringring en laat ik de hindernis een flink eind omhoog gaan(hoger dan in het parcours). Hij doet het dan vrij gemakkelijk, zonder een rem of anker dat achter hem aan sleept! Hoogte is dus het probleem niet!

Ik word er echt gek van en heb geen idee meer hoe ik dit moet oplossen. Ik ben altijd consequent en bokken en steigeren mag hij niet ongestraft doen! Hij is van zn karakter natuurlijk al niet echt de makkelijkste, en ik blijf het ook wel proberen. Maar door dit gedrag word ik zelf ook een beetje onzeker. Laatst heb ik een cross gedaan en dat deed hij over het algemeen best goed. Het zit hem dan ook echt niet in het probleem dat hij het niet aankan(dit waren moeilijkere hindernissen dan in een normaal M parcour) Maar in het anker dat hij aan zn staart heeft hangen..

wie heeft de overtuigende tip? Hoe laat ik mn pony inzien, dat zijn sociale leven voor mij minder belangrijk is dan zn werk!

Roos_M

Re: Mijn pony stopt met springen als hij zijn vriendjes ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:10

Heel lastig! Ik heb zelf geen idee, maar veel (oefen) wedstrijden rijden en niet toegeven aan hem...niet aan je zelf twijvelen, je heb de L ook uitgereden dus dit komt ook weer helemaal goed, probeer niet zenuwachtig te zijn en overdreven belonen als hij het goed doet (ik weet ook niet hoe in een parcour maar iniedergeval zachtjes tegen hem praten na de sprong)

Het was maar een idee...

Succes!

Gr. Roos

evita_

Re: Mijn pony stopt met springen als hij zijn vriendjes ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:30

He wat een lastig probleem!
Ik heb het gevoel alsof er bij jou ook een rem opzit, en dat jij precies weet bij welke hindernis in het parcour het fout gaat. Dit kan invloed hebben op je paard. Het is moeilijk te zeggen wat kan helpen voor jou paard, maar je kunt een paar dingen proberen.
Hoe is je pony met springen, vind hij het leuk? Wil hij normaal (thuis) graag over de hindernis heen? Als jullie normaal een parcour springen mag hij dan gelijk naar zijn vriendjes, ik bedoel, ga jij staan of stappend praten met vriendinnen op paarden na het springen?
Je kunt proberen om een paar vriendinnen uit te nodigen als je thuis springt, en die naast of in de bak te plaatsen, zo boots je de wedstrijdsfeer wat na. Wat je verder nog kan proberen zijn een paar psychologische oefeningen..
Je paard krijgt pas rust als hij klaar is met het werk, bepaal dus duidelijk thuis wanneer je klaar bent met werken en dan mag hij doen wat hij wil.
Beloon hem uitzonderlijk als hij springt, maak dat hij het leuk vind en er niet van weg wilt! Want eigenlijk zegt hij, ik wil niet springen, ik wil naar mijn vriendjes toe.
Concentreer je helemaal op de hindernis, denk aan niets anders om je heen behalve je paard en het springen. Doe alsof er geen enkel andere paarden staan naast de bak, en negeer zijn kloterige gedrag. Probeer niet te gaan vechten en slaan, maar gewoon negeren. Staat hij stil en is niet vooruit te branden, negeer hem en wacht net zo lang totdat hij weer normaal doet. Wil hij lopen, dan moet hij stilstaan, wil hij naar zijn vriendjes toe, dan drijf je hem rustig zo ver mogelijk daarvandaan en moet hij daar stil staan. Probeer engelengeduld te hebben, ook op een wedstrijd. De aanhouder wint in dit geval! Succes!