Geduld *HELP*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Geduld *HELP*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:54

Hallow,

Ow ow wat ging het vandaag weer lekker Boos! Oke ze heeft 3 weken niet gelopen, maar gister ging het super goed ..
Vandaag dus duidelijk niet ..
Hoofd omhoog, versnelling op zn hoogst en scheuren maar .. *zucht*
Na kwartier ging het redelijk, wil ik stoppen na een half uur omdat het redelijk goed ging toen, gaat ze doen alsof ze kabouters ziet .. *nog diepere zucht*
Ik kreeg haar dus met geen mogelijkheid dichter dan 2 meter in de buurt van die hoek dus wat doe ik dan ..
Keer flink met de sporen erin, keer een snuk en een flinke schreeuw, maar nee ook dit helpt niet dus dan de zweep er maar op..
Ben 15 minuten bezig geweest.. tussendoor elke keer weer ff rustig van de hoek af en er weer naartoe rijden, maar ow ow wat was ik boos en ja idd dat werkt tegenovergesteld..

Nu het echte probleem.. Het gaat altijd zo als ik twee dagen achter elkaar rijdt.. de eerste dag loopt ze super en de dag erna loopt ze een rodeopaard te spelen waardoor ik dus boos wordt en mezelf en haar helemaal opfok (waardoor ze nog irritanter gaat doen)
Hebben jullie hier tips tegen?
Alvast bedankt !!

p.s. Ze is wel in de puberteit dus dat heeft ermee te maken maar vooral tips hoe ik het rustig op kan lossen, uiteindelijk heb ik wel gewonnen maar als het elke keer zo moet .. Boos!

Babeth

Re: Geduld *HELP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:29

Zodra je merkt dat je paard weer gaat etteren moet je jou bui voor zijn. Ik heb hetzelfde gehad als jij hoor ik verloor ook altijd mijn geduld te koste van het paard.
Ik heb mezelf toen aangeleerd door mijn eige bui voor te zijn en juist de plekken waar het paard kliert even niet opzoeken. Zo voorkom je dat je zelf je geduld verliest en kun je als de bui een beetje gezakt is weer opnieuw beginnen. Desnoods stap je even af en loop je aan de hand erlangs.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:53

Niet te veel verwachten omdat het de eerste dag goed ging. Ik word altijd kwaad als ik hoge verwachtingen heb die dan niet uitkomen. Gewoon lekker aan de slag gaan maar vantevoren al in je achterhoofd houden dat hij weleens zou kunnen gaan vervelen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:22

1e dag rijden, 2e logeren? En inderdaad, als het wat minder gaat dan doe je gewoon wat makkelijker werk. En als ze ergens niet langs wil dan ga je eerst aan de andere kant van de bak rijden en pas als ze 100% luistert probeer je er weer langs te gaan. Probeer nooit een gevecht aan te gaan, maar slimmer dan je paard te zijn.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:12

negeren, negeren en nog eens negeren. Cool blijven en vooral vriendelijk blijven vragen. Met ongeduldig worden, prikken met je sporen enz. wordt het alleen maar erger. Als het je niet lukt... afstappen. Om de dag rijden is geen gek idee.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:54

Niet teveel verwachten als je al drie weken niet gereden hebt.
Luisteren okee, maar naar drie weken vakantie moet je haar niet overnemen.

snaauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:03

liesje1986 schreef:
1e dag rijden, 2e logeren? En inderdaad, als het wat minder gaat dan doe je gewoon wat makkelijker werk. En als ze ergens niet langs wil dan ga je eerst aan de andere kant van de bak rijden en pas als ze 100% luistert probeer je er weer langs te gaan. Probeer nooit een gevecht aan te gaan, maar slimmer dan je paard te zijn.

dit vind ik dus echt een goeie Haha! wanneer ben je slimmer als je paard hij verzind elke keer wat nieuws ze zijn soms veel slimmer dan je wel denkt gr een ervaren ruiter met slimme paarden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:06

Misschien heeft ze spierpijn van de vorige dag rijden?
Maar, als je weet dat 2 dagen achter elkaar rijden dit resultaat heeft waarom blijf je het dan doen? Ga de 2e dag wat anders doen, buiten rijden, longeren, ...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 02:26

Dat doet een paard als hij of zij uit balans is. Door te gaan rennen compenseren ze hun balans. Het hoofd omhoog heeft te maken met het wegdrukken van de rug.
Je hebt denk ik te maken met een paard wat niet goed in balans loopt en naar alle waarschijnlijkheid niet recht is. Hierdoor kan een paard veel en uiteen lopende klachten krijgen. Je zou je paard kunnen helpen door hem te leren dragen. Dan loopt het paard in balans en is het paard recht. Dan gebruikt hij of zij zijn of haar rug correct Andersom hoeft dat niet: een recht paard hoeft niet altijd in balans te zijn.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:56

Aqua8horse schreef:
Dat doet een paard als hij of zij uit balans is. Door te gaan rennen compenseren ze hun balans. Het hoofd omhoog heeft te maken met het wegdrukken van de rug.
Je hebt denk ik te maken met een paard wat niet goed in balans loopt en naar alle waarschijnlijkheid niet recht is. Hierdoor kan een paard veel en uiteen lopende klachten krijgen. Je zou je paard kunnen helpen door hem te leren dragen. Dan loopt het paard in balans en is het paard recht. Dan gebruikt hij of zij zijn of haar rug correct Andersom hoeft dat niet: een recht paard hoeft niet altijd in balans te zijn.

Dit zou idd kunnen, maar waarom doet ze het de eerste dag niet, de tweede dag wel, daarna heeft ze vaak een dag rust en dan rijd ik weer 1 of 2 dagen na elkaar maar het is elke keer de tweede dag..
Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ze me leert dragen?
Ze is net 4 dus het zou idd kunnen dat ze nog niet helemaal in balans is..

Ik wil nu in elk geval om de dag gaan rijden om te kijken of het dan beter gaat, maar het is gewoon vaak dat ik twee dagen na elkaar genoeg tijd heb om te rijden en dan weer 3 dagen minder tijd, waardoor ik alleen maar kan longeren..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:58

Aqua8horse schreef:

Dus als een paard ergens in één keer spoken ziet heeft dat met zijn balans te maken?? Rolleyes

nOek_BijOu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:54

hallo,

ik heb gehoord dat al je paard 'spoken' ziet hem moet proberen er schoudernbinnenwaarts langs moet rijden.. het schijnt te werken Haha!
en ik hoor jou juist dat paarden ondeugend worden als ze zich vervelen... probeer dus geen rondje hetzelfde te laten zijn: tempo wisselingen, fuguren rijden en neem ook vaak genoeg even een pauze, stappen lange tuegel, rug ontspannen, spieren ontspannen...

ik hoop dat je er wat een hebt, ik kan natuurlijk vanaf hier de situatie niet helemaal inschatten maargoed..

groetjes en veel succes ermee!...!...!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:58

Dit probleem herken ik helemaal! Die van mij is nu 6 maar ziet ook steeds kaboutertje ofzo, maar dan komt me moeder eraan want ik word dat ook boos, maar die zegt dan laat hem naar binnenkijken en doe net of er niks aan de hand is, en ga rustig verder met de oefeningen. Dus later loopt die er wel rustig langs. Want als die een x schrikt denk jij van nu kan die nog wel een keer gaan schrikken daar en dan ga jij er gespannen opzitten en op 1 of andere manier voelt het paard dat heel goed, en gaat express zo lopen klieren. Die van mij houd dat dus ook wel een tijdje vol maar ook omdat ik er zo op ga zitten, en later als ik het eigenlijk wel een beetje vergeten ben gaat die wel weer redelijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:07

Ik kan me ook voorstellen dat je paard spierpijn heeft. Als ie drie weken niet gewerkt heeft, en het de dag daarna (binnen een kwartier) helemaal goed ging, heeft ie toch behoorlijk zijn best gedaan lijkt me.
Schouder binnen (of in ieder geval stalling vragen weg van de enge plek) helpt overigens wel, maar natuurlijk niet als het met spierpijn te maken heeft.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 06:59

T was de eerste keer dat ik er weer opzat,
niet de eerste keer dat ze weer beweging kreeg..
De week ervoor heeft ze al 3 keer een half uurtje aan de longe gelopen om alvast een beetje te wennen en met super lopen die dag ervoor bedoel ik dat ze op een gegevenmoment nagaf en weer op mn hulpen reageerde, niet dat ze meteen startklaar was Knipoog
maar t zou togh ook gewoon pubergedrag kunnen zijn?
En ze begon pas te etteren toen ze klaar was en ik er bijna af wou gaan..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:45

Heel simpel lijkt het me. Zorg in ieder geval voor voldoende afwisseling. Niet alleen 2 dagen rijden, dan even nix en dan weer 2 dagen rijden. Zeker als je weer begint met trainen is goede training belangrijk.

Op deze leeftijd zijn ze zeker aan het puberen, maar om het daar op te gooien is niet altijd correct. Ga eens een keer met haar wandelen, rijd de ene dag, gooi haar los/ longeer haar de andere.

Het kan zeker aan de balans liggen, het kan ook simpel dwarsliggen zijn. Je geduld bewaren is erg belangrijk, dat zeker.

Ik zie alleen niet in waarom je gelijk je sporen erin moet prikken en de zweep eroverheen moet gooien? Je werkt met je benen, niet met je zweep of je sporen. Op je beenhulpen moet ze reageren, doet ze dit niet, moet je daaraan werken.

Bouw het rustig op, verwacht geen wonderen. Iedereen heeft wel eens een mindere dag.

Afstappen raad ik af! JIJ bent de baas en je moet absoluut niet opgeven. Als ze echt niet door een hoek wil, kun je afstappen en haar aan de hand langs/door de hoek leiden. Stap echter wel weer op en ga net zolang door zodat jij en je paardje een fijn ritje hebben gemaakt.

Op een gegeven moment zie je absoluut van tevoren al wanneer ze iets gaat uithalen. Ze gooit haar hoofd omhoog, of gaat versnellen, op dat moment moet je direct reageren! Draai een volte zodat ze vaart mindert e.d.

Ik heb momenteel een machtstrijd met mijn pony van 12 die denkt dat ze 5 is. Zit er zonder sporen en zweep op en als ik echt boos ben geef ik haar eent ik met de vlakke hand en verhef ik mijn stem. Staken en om het minste geringste sjezen als een idioot vind ze geweldig. Zolang ik rustig blijf (is erg moeilijk uiteraard) en duidelijk maak dat ik de baas ben komt het vanzelf wel goed. Afstappen en opgeven is een teken dat ze heeft gewonnen en daar maakt ze absoluut misbruik van!

Veel succes, en als het echt niet gaat, haal er iemand bij die je vanaf de grond aanwijzigingen geeft!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:18

goh meid, denk je es in hoe dat paard t vindt : die ziet elke dag weer dezelfde muren van dezelfde bak.... das tog nie leuk ? dan zou ik ook trucjes gaan verzinnen om onder t werk uit te komen !!! je paard verveelt zich. zeker een jong paard heeft daar gauw last van. Probeer je paard te amuseren. de ene dag dressuur, dan es lekker een buitenritje, keertje longeren, keertje springen, keertje opjagen, keertje wandelen, enz. Hou dr besig !!! Hou t spannend !! Zorg dat t elke keer weer een verassing is voor je paard wat je gaat doen. En als je dan een keer wat meer achter mekaar in de bak wil rijden, bewaar dan je geduld e nbeloon je paard als ze tr goed doet. door prikken en meppen wordt je paard alleen maar nerveus en denkt ze dat het haar schuld is, hoewel de schuld tog vaak bij de ruiter ligt.... probeer es na te gaan, of je soms zenuwachtig bent als je weer langs die ene plek moet waar ze laatst zo tekeer ging.... een paard voelt dan dat jij nerveus wordt en dan wordt zij dat ook, en dat gaat niet samen. Als je voelt dat je gaat ontploffen tegenover je paard, tel dan eerst tot 10, maar dan zonder te ontploffen !! Op deze manier raakt je paard alleen maar het vertrouwen in jou kwijt en gaat jullie band alleen maar kapot. Het enige wat ik kan zeggen, probeer je geduld te bewaren, schreeuwen heeft geen nut want een paard begrijpt het niet. Hij wordt alleen maar bang van je en met slaan en schoppen bereik je ook niets. een zweep en sporen zijn niet om een paard te straffen, maar te corrigeren. Anders moet je ze niet gebruiken, want dat is gewoon zielig. Tuurlijk geef ik mijn paard weleens een lel, om hem ervan bewust te maken dat hij iets doet wat niet mag, maar niet om iets af te leren war een paard ook niks aan kan doen. Met leifde en geduld bereik je veel meer dan met een zweep en scheldpartijen. Voel je niet aangevallen door dit berichtje, ik zeg alleen maar dec waarheid en ik bedoel het goed. Veel succes ermee !!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:06

ik denk dat dit alleen op te lossen valt met geduld en vertrouwen.

zeker niet die sporen erin schoppen en die zweep erover.
sporen en een zweep zijn hulpmiddelen om jou hulp te verduidelijken en het is zeker geen strafmiddel.

zodra je de hoek doorkomt dat je pony eng vindt, dan inderdaad stelling naar binnen. je mag daarbij echt wel je hand verder (dan normaal) van de hals afhalen en meer binnenbeen geven. sta je buitenhand iets toe, hij loopt dan misschien wel iets over zijn buitenschouder weg, maar dat is latere zorg. als hij maar zonder mokken de hoek door gaat.

rijdt een paar voltes in die hoek, maar zodra hij er braaf doorheen loopt geliijk weer hoefslag volgen en heel goed belonen met stem en hand. ook als je de hoek doorgaat, mag je best je hand over zijn hals heenhalen.

met rust en belonen kom je verder dan met straffen.

succes

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:21

Mss moet ik het nog iets duidelijker zeggen, maar..
Ze heeft voldoende afwisseling, loopt dag en nacht in de wei, 1 keer per week losgegooit in de bak als beweging, 1 of 2 keer longeren en 2 of 3 keer rijden ( op dit moment ongeveer) dus verveling zal het echt niet zijn..

Verder werd ze pas vervelend toen ik aan het uitstappen was, het rijden ging (op de eerste 10 minuten na) goed, dus dacht ik dan stap ik je uit en kun je weer de wei in, en toen begon ze dus in de hoek te etteren terwijl ik daar met het uitstappen al 2 keer langs was geweest..
Ik weet niet of het zo duidelijker is..

Ik voel me niet aangevallen door jullie berichten want ik weet dat jullie het goed bedoelen en normaal blijf ik ook rustig maar als ze stokstijf stilstaat en ammal gaat klooie terwijl ze weet dat ze eigg bijna klaar was (wat nu ik het opschrijf mss ook een rede had kunne zijn voor dr stakingen) De zweep erop en sporen erin is ook geen goede oplossing, maar ik vertik het om van haar af te stappen omdat ze op dat moment al gewonnen heeft, ik zeg zelf ook al dat dit averechts werkt Knipoog

Togh bedankt en als er nog tips zijn .. zijn die van harte welkom, ik hoop dat het zo wat duidelijker is

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:01

LoveJoew schreef:
Aqua8horse schreef:

Dit zou idd kunnen, maar waarom doet ze het de eerste dag niet, de tweede dag wel, daarna heeft ze vaak een dag rust en dan rijd ik weer 1 of 2 dagen na elkaar maar het is elke keer de tweede dag..
Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ze me leert dragen?
Ze is net 4 dus het zou idd kunnen dat ze nog niet helemaal in balans is..

Ik wil nu in elk geval om de dag gaan rijden om te kijken of het dan beter gaat, maar het is gewoon vaak dat ik twee dagen na elkaar genoeg tijd heb om te rijden en dan weer 3 dagen minder tijd, waardoor ik alleen maar kan longeren..

Ik denk dat dat komt omdat ze na de eerste dag last van haar rug heeft. Als je haar een dag rust hebt gegeven, zie je dat het de dag nadat je gereden hebt, zich weer herhaalt. Het heeft dus niets met spoken zien te maken,
chalotje!

Het leren dragen is een speciale techniek. Dat zou jouw paard heel goed kunnen helpen. Ook denk ik dat het misschien de moeite loont om eens naar je zadel te laten kijken. Als het zadel niet goed past(en dat komt heel precies) kan dat ook problemen geven, vooral met de rug. Van Triest in Meppel is daar erg goed in. Hij komt in ieder geval ook op bepaalde maandagen aan huis. Ik denk dat je vooral met een jong paard voorzichtig moet zijn. Hoe beter je de zaken voor elkaar hebt, hoe minder problemen en dus ergenis en kosten.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:17

Gewoon van te voren longeren.En vooral niet eropin gaan als ze zo lastig is.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:28

Ja het is frustrerend als ze ergens niet langs willen. Maar ga dan juist niet naar de hoek toe schoppen. Dat werkt helemaal niet. Zo geef je aandacht voor die plek en hebben ze de kans om het 'eng' te vinden.

Je moet ook niet boos worden als het wat minder goed gaat als gister. Je hebt tenslotte 3 weken niet gereden zeg je zelf. Dan kun je niet verwachten dat het elke dag weer goed gaat.

Oefen gewoon rustig verder. Wordt niet boos. Ga anders stil staan en tel tot 10. Of leg je zweep weg.......... Veel succes. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:31

Paard heeft gewoon spierpijn! Je kan toch niet drie weken niet rijden om dan even maar je dingetje te gaan doen. Wees blij dat hij zo braaf is.......

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:39

ik ben geen kenner maar volgens mij rij je haar waneer het jouw uitkomt en als jij toevallig eens zin hebt vind je het gek dat ze dan zo reageert er mischien aan gedacht dat als jij 3 weken niks doet en eens 30 min op je fiets gaat zitten eens kijken hoe jij je dan voelt de dag erna probeer iedere dag conseqent met haar bezig te zijn al is het maar een half uur longeren of rijden of wandelen al haal je haar maar van het land en poetstt haar loopt een rondje door de bak en zet haar weer in het land doe dat eens en ga geen strijd aan dat win je niet je moet slimmer zijn net als al die anderen zeggen Haha! ik heb ook zo een problemen gehad als ik niet conseqent iedere dag met mijn ruin bezig ben en hem 1 dag laat staan dan kun je hem schieten dus mischien wel zelf schuld dikke bult Haha! Bloos

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:04

Probeer haar bezig te houden, dat lijkt mij de enige oplossing. Maar ook zo dat ze haar energie een beetje kwijt kan, het kan goed zijn dat ze te veel energie heeft en zich verveeld, dan krijg je dus renactie's.
Doet zedat vaker van die hoek? En is het dan steeds dezelfde? Zo ja, zou ik ook eens kijken of daar iets raars ligt, als dat zo is je paard goed laten zien en dan gaan rijden.

Over dat geduld hebben: Gewoon tot 10 tellen, diep ademhalen en opnieuw beginnen, gewoon normaal vragen zoals je het de eerste keer deed. Ik weet dat dat moeilijk is (been there, done that) maar uiteindelijk heb je er wel baat bij omdat je toch wat meer geduld krijgt (tenminste ik).
En een tip: als je een keer chagrijnig bent, dan niet gaan of alleen maar even een aaitje geven of los gooien, maar niet gaan rijden, want dan word je snel boos en gaat het van kwaad tot erger.

Succes ermee!