andere ruiter, ander paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

andere ruiter, ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 23:51

Ik mag nu een pony'tje rijden van mensen. Het ruitertje (eigenaaresje) is nog maar 8 en heeft nog niet de nodige kracht/zelfzekerheid om het diertje echt onder controle te hebben. Daarbij komt nog dat ie púúr springericht gereden is. Stelling kende die niet, en ontspannen? Goh nooit van gehoort Clown Toen ik em zag lopen had ik echt zo iets van; tjeeee Bloos! Dat word nog eens werken Clown

De 1ste keer, bleef ie wat gespannen, 2de x dat ik hem reed (donderdag) kreeg ik priveles van Micheline, en ja hoor! de ontspanning begon te komen, dat neusje kwam wat meer naar onder en ja hoor! Hij begon aan de teugel te lopen! Ik moest doorvragen van Micheline tot hij wat te diep liep. Alles goed en wel ik stap uit enz. Volgende dag les bij Sandra (ja veel les, maar heb zondag en maandag wedstrijd op em dus moest em gewend worden, en hoe wen je beter aan een paard dan met een lesgever die je fouten corrigeert? Knipoog )

en bij Sandra ging mijnheer ontspannen. Wij hebben een spiegel in de bak hangen, en hij liep echt een stuk mooier. Het ruitertje dat em normaal rijd ging er weer op. En ze draafde een stukje, en weer kwam de 'oude pony' te voorschijn...

Vandaag reed ik hem weer, en hij werd al ietsje stiller van hoofdhouding. Hij voelde ontspannen en voelt ook al veel losser in zijn lijf, hij kan nu zijn stelling (hoewel ik er nog enorm veel moeite voor moet doen in galop!) Enz.

Nu zei mam, dat de eigenares gisteren gezegd had (had mn les gezien) dat de pony in kwestie onder mij een heel andere pony was.

Dus de stelling: andere ruiter, ander paard. Klopt?
Merken jullie dat bepaalde ponys bij een ruiter veel makkelijker loopt dan bij een andere?
Hij is bij mij ook erg werkwillig, heeft die oortjes het grootste deel van de tijd richting mij (alles is ook zo spannend Clown) Terwijl hij van zijn andere ruitertje wat profiteert kwa aandacht.

Britt

Re: andere ruiter, ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:54

jaah zeker weten! ik rij gewoon op een manege maar het paard waar ik op rijd loopt onder mij heel anders als onder iemand anders hoor Ja hij voelt ook echt wel wat voor een ruiter er op zijn rug zit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:04

Ja dat klopt. Ik heb genoeg paarden in een paar minuten zien veranderen als mijn instructrice er op stapt. Dit natuurlijk alleen als er een basis inzit. Een groen paard dat niet geleerd heeft om te ontspannen, of een paard met een blessure gaat niet meteen anders lopen bij een ander.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:05

Ik heb manegepaarden onder een bekende Z2 ruiter zien veranderen in paarden die slechter werden. Hij ging er ook niet meer op. Een andere ruiter die niet wedstrijden rijdt, maar wel veel dressuur ervaring heeft, rijdt met die paarden en zou ze bij wijze van spreken zo op de trailer naar een concours voor een wedstrijd kunnen brengen. Een paard voelt direct wat er op z'n rug zit en het etiket M2,Z1,Z2 of wat dan ook krijgt dan ook een hele andere betekenis.

Dr. Reiner Klimke kwam eens op een bedrijf en vroeg toen naar het weinig beleerd paard van stal. Hij ging even met dat paard rijden en maakte er in de sessie een paard van wat iedereen op stal zou willen hebben. Kort daarvoor behoorde dat paard in de categorie "niet best".

Op een bekende dressuurstal in Nederland werd een dressuur paard geshowd door een bekende dresuur amazone. De vraag was of het paard de galopwissels al beheerste. Het antwoord was dat het paard er nog niet aan toe was en dat dit nog niet in de training was opgenomen. Uit het publiek kwam toen iemand (niet in rijkleding) die zei dat het paard het wel kon. Die iemand ging even op dat dressuur paard rijden. Het paard sputterde even tegen, de onbekende ruiter moest de knoppen even vinden. Even later reed hij met het paard, allerlei dressuur oefeningen (op het hoogste niveau) die het paard nooit eerder had gedaan. De onbekende ruiter in kostuum bleek: Johan Hinnemann te zijn. Hij liet zien wat je met een paard en een goede zit in zeer korte tijd kan doen. (er is dacht ik een video van).

Moraal: de kwaliteit van de ruiter bepaalt en beinvloedt wat een paard laat zien.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 15-05-05 10:32, in het totaal 3 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:09

is ook zeker mijn ervaring. Iemand die niet dagelijks met je paard hoeft te werken heeft ook geen beeld voor ogen. Daarmee bedoel ik dat ze er vaak wat onbevangener opstappen. Zij kijken van de zijlijn en kijken door een heel ander brilletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:12

Ja klopt helemaal

Citaat:
Een groen paard dat niet geleerd heeft om te ontspannen, of een paard met een blessure gaat niet meteen anders lopen bij een ander.

Zelfs die eerste daarin kun je duidelijke verandering in zien.
Tuurlijk niet dat je er dan de proef mee in kunt, maar wel net dat stukje meer rust

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:13

Het moet ook klikken tussen ruiter en paard. Er zijn paarden die bij een hele goede ruiter als een krant lopen, maar op zich geen slecht is. Bij de zelfde ruiter kunnen andere paarden wel geweldig lopen.
Ik vind wel, de ruiter maakt over het algemeen het paard, maar een talentloos paard zal nooit een crack worden. Hij kan wel verbeterd worden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:26

Niet mee eens. Een goede ruiter kan het paard aanvoelen en tot ongekende hoogtes brengen. De klik moet er wel zijn, en het gevoel moet er ook zijn. Iemand die puur technisch rijdt en het gevoel mist gaan nooit alle paarden aanvoelen. Maar er zijn ook andere ruiters. Ruiters met gevoel en inlevingsvermogen.

Wat maakt in jou ogen een goede ruiter uit? Iemand die op alle soorten paarden een behoorlijk niveau kan bereiken, of iemand die één paard tot Olympisch nivau kan brengen en daarna nergens meer is?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:02

Het eerste type ruiter is natuurlijk de beste, maar daar had ik het niet over.
De ruiter met inlevingsvermogen en gevoel, hoeft nog niet van elk paard een crack te maken. dit paard kan best met een minder goede ruiter beter springen of zich beter gedragen. Dit zijn over het algemeen de minder goede paarden. Het belangrijkste is dus de klik tussen ruiter en paard.
En bij een goede ruiter (Lees gevoel en inleving) zullen er dus mee paarden klikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:06

Ook niet mee eens.

Hoe hoog een paard scoort tijdens een wedstrijd (of Nederlands Kampioenschap) ligt altijd aan het niveau van de tegenstanders. En als de tegenstanders al niet veel zijn, ben je zo maar Nederlands Kampioen! Lips are sealed

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:29

daarom vind ik het wedstrijdniveau van ruiters ook helemaal niks zeggen, veel te veel mensen fixeren zich daar op..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:47

Ja, ik vindt dat ook wel kloppen. Maar laatst ging mijn instructrice even op mijn verzorgpony, en ik zag wel dat de dingen waar mijn verzorgpony nog wel eens vervelend bij doet enzo, nog wel duidelijk aanwezig waren. Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:03

ja, het makt verschil...
Moenira loopt in de kinderlessen toch wel ietsje anders dan bij mij als we echt aan het rijden zijn...
En een goede ruiter zal haar vast nog beter aan de hulpen en aan het lopen krijgen en er oefeningen uit kunnen rijden waar ik nog geen kaas van gegeten heb... En dat vind ik logisch Tong uitsteken

Ik heb mijn eigen pony ook zien veranderen toen een jongen er op klom en hem eens echt aan het werk zetten. hij vond het niet leuk, in het begin, maar daarna werd het een heel andere pony met heel andere uitstraling... Bij mij diet ie dat alleen als er iemand bij mij in het weiland gaat mennen Knipoog hahahaha Tong uitsteken

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:18

Ik ben het absoluut eens met "andere ruiter, ander paard". Als ik bv. de eigenaar van één van de paarden die ik rijd (recreatieve ruiter, om het zo te zeggen) in de les zie rijden... Bloos

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:45

met deze stelling ben ik het zeker eens !

Bij mijn vorige stal ging de eigenaar op mijn paard ; gevolg een steigerd paard wat als doel had zo snel mogelijk degene van mn rug af, volgens hem spoorde mijn paard niet en was ie rijp voor de slacht.. terwijl mijn huidige instructrice er alles mee kan doen, omdat zij veel meer rust in zich heeft.

Inderdaad zegt het niveau waarop iemand wedstrij rijdt niet zo veel, ik ken mensen die rijden Z of hoger maar kunnen op een ander paard weinig tot niets ( vaak omdat ze op de een of andere manier de basis een beetje kwijt zijn geraakt) terwijl de eigenaar er alles mee kan doen. Daarom heb ik bij het zoeken van een bijrijdster ook niet gevraagd naar iemand op M of Z niveau, maar naar iemand die zacht in de hand en hulpen is en de basis gewoon kent, dan komt de rest vanzelf wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:30

ik rijd maar B. En dat zal ook nog wel eventjes zo blijven ook denk ik. Maar dat doet er niet toe. Het paard in kwestie ontspant nóóit. Ik mocht hem rijden en hem mee op wedstrijd nemen. Goed, tijdens het inrijden begint paardlief te kauwen op het bit maar hij maakt er een spelletje van om nogal snel dat hoofd omhoog te gooien. Tijdens de 1ste proef, het 2de deel liep hij heerlijk! 2de proef helemaal gespannen en geen ontspanning in te krijgen Scheve mond Heb er foto's van maar zo gespannen. Toch loopt hij, zelfs al is hij gespannen, netter bij mij. Hij loopt in redelijke stelling (voor zover dat mogelijk is in 6 x rijden, hij word van het type 'zo snel mogelijk over de hindernissen' pony naar een 'netjes in de juiste stelling een proefje rijden' pony omgeschoolt Clown Woensdag was het een crossmoter die plat door de bocht ging, vandaag heb ik op msp (dus een wedstrijd waar het niveau van de ponys vrij hoog ligt, en waar ik me persoonlijk op deze pony niet thuis voelde Clown) 55% en 54% gereden. Hoewel er over echt ontspanning en aan de teugel geen sprake was. Terwijl het meisje dat hem normaal rijd, op een gewone clubwedstrijd meestal laatste word. En dat merk ik vaak dat als iemand anders op een pony kruipt dat de pony dan beter/slechter loopt. Afhankelijk van hoe de persoon rijd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:42

Cassidy schreef:
Ook niet mee eens.

Hoe hoog een paard scoort tijdens een wedstrijd (of Nederlands Kampioenschap) ligt altijd aan het niveau van de tegenstanders. En als de tegenstanders al niet veel zijn, ben je zo maar Nederlands Kampioen! Lips are sealed

Ben ik toch benieuwd op welke NK jij doelt, want op een NK rijden ipc altijd een aantal goede ruiters mee, en je moet meestal 3 dagen goed presteren om aan kop te komen.

Maar goed, daar ging het dus totaal niet over.

Een paard reageerd over het algemeen verschillend op elke ruiter.
Soms kan een paard zich beter laten zien onder een ruiter die een beetje shocking rijd. Dit zijn over het algemeen paarden met minder kwaliteit. Dit paard kan bijvoorbeeld onvoorzichtig springen of lastig zijn bij een ruiter die fatsoenlijk en met gevoel rijd.

Deze betere ruiter zal wel met meer en kwaliteitvollere paarden overweg kunnen. Met meer verschillende paarden klikken dus.
De minder goede ruiter zal maar met een enkel paard klikken.

Dus alk paard kan anders zijn onder verschillende ruiter. De ruiter maakt een heel groot deel van het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 16:13

Ik rijd meestal wat gevoeligere en nerveuzere paarden. Dit gaat me veel beter af dan zon koelbloedig dier. Ik heb ooit een 'beginner' op ex laten stappen en een heeeeeel klein beetje draven, omdat ze wou 'voelen' hoe hij liep Rolleyes (die meid heeft later de baas willen spelen over wat ik deed met mijn ponys Verward vandaar de Rolleyes) En ex liep absoluut niet aan de teugel, en tja. Helemaal gespannen etc. Het leek alsof hij niet wilde lopen voor dit meisje. Het was dus een heel andere pony! Want ex is heel werkwillig, ik moet hem zelfs tegen zichzelf beschermen blijkt, want hij gaat door tot het te laat is Scheve mond (ben ik nu achter) en bij haar weigerde hij van echt te werken.

Ik rijd op veel verschillende paarden. Het ene moet je iets 'groffer' rijden, af en toe wat harder rijden Scheve mond (hoewel dat minder en minder word) En bbij het andere mag ik alléén maar zit en been hulpen geven. Want anders staat hij op zijn achterbenen, ex zit er tussen in. En andere paarden waar ik ooit eens op gereden heb waren weer anders. Dus als ruiters op meer paarden rijden passen ze zich sneller aan/gaan ze beter rijden/klikt het met meer paarden omdát ze zich sneller aanpassen.

Waardoor als je dat soort ruiters (ruiters met gevoel) op paarden zet het sneller klikt. En deze paarden helemaal veranderen van manier van lopen etc.) dus de stelling: een ruiter met gevoel kan over het algemeen minder om met paarden van mindere kwaliteit. Klopt niet echt, want Palo is ook geen pony van 'hoge kwaliteit' maar ik kan er toch mee om, terwijl ik volgens bijna iedereen die me ziet rijden een 'ruiter met gevoel' ben. En de meeste ruiters met gevoel op mijn manege kunnen met bijna elk paard overweg. Natuurlijk, bij het ene paard heb je 'de klik' al wat sneller dan bij het andere. Maar vaak hebben ze de paarden in een uur toch al een stuk netter lopen!

nOek_BijOu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:32

Hallo.. Lachen

Ik wilde even kwijt, dat het zeker zo is dat een paard op elke ruiter anders reageert, het is dus niet zo dat alleen wij als ruiters beter op meerdere paarden kunne rijden maar het is ook voor paarden goed als er een paar mensen op rijden (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)! Knipoog
Ik heb het zelf bij mijn verzorgpony ook: er rijd een meisje van vijf op en dat gaat super ze doet geen stap verkeerd en loopt heel voorzichtig
Bij mij (ik ben vijftien) is ze ook wel lief maar doet ze toch af en toe ondeugend en bij dat andere meisje niet Bloos Knipoog

veel plezier verder en suc6!..!..!

nOek_BijOu

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:44

Een ruiter kan een paard maken of breken. Niet iedere ruiter is handig genoeg om het "beste" uit een paard naar boven te halen.
Daarbij is wedstrijdniveau van ondergeschikt belang in mijn ogen.
Ik heb veel meer respect voor amazones/ruiters die meerdere paarden op Z en hoger niveau starten en ze daar ook allemaal vanaf 0 naartoe hebben gereden.
Je ziet helaas ook veel amazones met reeds doorgereden paarden die Z en hoger starten maar het gevoel missen, die missen in mijn ogen een stukje basis.
Ik vind het zelf ook het leukst om paarden waar ik mee de sport in wil vanaf de L te starten en zo samen in het werk te groeien. Ik behaal daar zelf de beste resultaten mee.
Maar het ene paard past ook beter bij een bepaald type ruiter.
Bij ons op stal staat ook een meisje met een Jazz die de GP oefeningen beheerst maar zij krijgt er nog geen B proef mee rondgestuurd.
Daarbij start mijn instructrice straks haar 3e paard in het Z2, helemaal vanaf groen opgeleid. En weer 3 andere die volop in training zijn. Kijk, dat vind ik knap en dat is ook iets wat ik zelf zou willen kunnen. Ben volop bezig en met haar begeleiding moet dat lukken.