Tips voor bergopwaarts galoperen?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Tips voor bergopwaarts galoperen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:04

hallo

Heeft er iemand tips voor het bergopwaarts galoperen?

Ik oefen het nu met steeds halve op houdingen, maar heb het idee dat dat niet altijd vriendelijk gebeurd, al zeg ik het zelf Bloos Want als je een keer een andere sprong er tussen hebt trek je al snel wat meer aan de teugels dan alleen een halve ophouding!

Alle tips zijn welkom!

hier even wat foto's hoe die nu galopeert!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

er zit af en toe ook wel een redelijk goede tussen maar dat is nooit altijd zo.
Afbeelding

Ik ben trouwens op deze foto nog niet bezig met het bergopwaarts rijden, en ik vond hem hier de hele tijd nooit zo super rijden omdat er best veel wind was en hij best sterk was, ook heb ik me handen hier Super laag!!!

Kaja

Re: Tips voor bergopwaarts galoperen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:56

Een voorwaarde voor bergopwaarts galoperen is dat de achterhand onder de massa beweegt. De achterhand kan zo een deel van het gewicht op de voorhand over nemen, waardoor de voorhand meer vrijheid krijgt en het bergopwaartse idee ontstaat.
Als je naar de foto's kijkt loopt de achterhand van jouw paard achter de massa... Je paardje kan zo nooit tot dragen komen om de voorhand de vrijheid te geven!

Hou je nog niet bezig met bergopwaarts galoperen, maar met het sterker maken van de achterhand.
Zoek goede instructie die je daarbij kunt helpen, je maakt sneller iets kapot, dan goed Knipoog !

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:26

Bergopwaarts galopperen komt vanuit dragen van de achterhand. Dus veel tempowisselingen vooruit en terug (ook terug met been erbij). Beter aan het been maken en aktief van achteren. Daarna zal hij zich vanzelf wat meer gaan oprichten. Werk van achter uit in plaats van de voorkant met je hand te corrigeren! Succes!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:46

okeej, ik ga nu rijden dus dan ga ik me richten op de achterhand er bij te rijden. Verder heb ik ook goed les 2x in de week dus ik zal het dan ook nog vragen of we er extra aandacht aan kunnen besteden. Ook was de achterhand wel redelijk en was ik bezig maar door omstandigheden ben ik er 2 weken uit geweest. Nu ben ik weer vol op aan de slag.
Dus nu ga ik maar eens de achterhand trainen door veel overgangen te rijden.
Bedankt alvast!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:51

hoi,

Zorg dat je paard goed door het kaak- en nekgewricht is en dat hij galopeert zonder dat je been nodig hebt en ieder moment makkelijk naar voren kunt galoperen en ook weer goed terug kan - waar je soms veel hand voor nodig hebt. Als je dit werk regelmatig herhaalt zal je galopwerk duidelijk verbeteren.
Als je in het hele galoperen de achterhand iets naar binnenzet en dit ook oefent op voltes zal het verzamelen ook wat makkelijker gaan. Doe dit wel op de binnenhoefslag zodat je het rechtrichten kunt blijven controleren.

Groetjes,
Vudress

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:19

Ik heb dus vanmiddag gereden, de bak was wat nat maar hij liep naar mijn gevoel wel lekker.
Ook heb ik heel veel overgangen gereden, ik voelde nog niet echt verschil maar dat kan ook haast niet in 1x.
De volte in galop/draf/stap kleiner en groter maken dat is toch ook goed om de achterhand te versterken, of het in ieder geval er bij te rijden?
En vudress, nog even een vraagje wat bedoel je met kaak- en nek gewricht??
Verder heb ik denk ik wel wat aan je tips, ga morgen weer trainen dus dan neem ik dit ook mee!
Als ik verbetering voel maak ik snel weer foto's en dan kunnen jullie misschien wat verbetering zien, wat dan ook komt dankzij jullie (en dan ook mijn instructie van de vereniging)!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:49

Hai Anniek,

Allereerst zou ik persoonlijk de beugels even een gaatje korter maken zodat je meer tot zitten komt.
Dan moet je toestaan op de binnehand het lijkt erop dat je die iets terug laat werken. Als die terug werkt dan blokkeer je het binnenachterbeen zodat die niet naar voren weg gezet kan worden. In die blokkade komt dat been dan niet duiidelijk onder de massa maar wordt geblokkeerd waardoor je die vlakker en minder taktvol wordt in zijn gang.
Sta toe. Verder veelvuldig de overgang stap ---> galop ---> stap maken. Dat geeft je het gevoel voor de overgang en sterkt hem meer dan km's galloperen. In die overgang moet je rechtop zitten, diep en met de benen om het paard en het bekken gekanteld trek de buik naar je toe. Nu spring je aan maar sta toe dat doe gelijk zijn eerste pas naar voren afmaakt.
Sucses. En denk zelf ook berg op berg op berg op en kijk naar voren of omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:51

@Kafue: een ruiter die L2+12 is zou ik nooit gaan adviseren galop-stap-galop te gaan oefenen om zodoende de galop te verbeteren. Het gevaarlijke aan die oefening is dat veel mensen in de galop-stap er alle impuls uit rijden en daardoor een perfecte 4-tact galop laten zien. Die paarden maken dan wel een overgang galop-stap maar vallen daar dan in door een gebrek aan impuls.

Het advies is veel simpeler: tempowisselingen rijden! Hou je paard daarbij klein in de hulpen. Let er op dat je bij het terug rijden in tempo je paard los van de hand blijft rijden. Je paard moet een overgang terug in tempo opvangen op de achterhand.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:59

Kafue schreef:
Verder veelvuldig de overgang stap ---> galop ---> stap maken.

De combinatie is nog te jong om dergelijke oefeningen te beheersen zonder onnodige fouten te maken!
Bovendien galopeert het dier uit elkaar, het sluiten wat nodig zal zijn voor dergelijke overgangen, kan dus nooit correct gebeuren!

Tempowisselingen en overgangen sterken het dier.... op eigen niveau, wat het aankan!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:10

Stap-galop is misschien nog iets te moeilijk ( alhoewel dat niet echt te beoordelen is vanaf hier), maar ik probeer de galop te verbeteren door veel galop-draf overgangen te rijden.

Eerst sluit ik hem wat terug in galop, en dan probeer ik een overgang te rijden waarbij hij mooi lichte binnenstelling houdt, en niet in mijn hand duikt, dus tijdens de overgang ben ik waakzaam met mijn been en blijf ik trillinkjes met mijn buitenhand maken. Valt hij in mijn hand, en kan ik dat niet meer met een trillinkje oplossen, dan geef ik been naar voren, zodat het achterbeen weer actiever wordt. Dan probeer ik de overgang opnieuw te rijden.
Het aangalopperen probeer ik echt tegen de hand aan te doen, dus zonder de teugels los te gooien en zelf naar voren te gaan zitten, hij moet op mn been reageren.

Ook rijd ik wel richting middelgalop en terug, maar uit ervaring kan ik vertellen dat dat voor mij moeilijker was dan overgangen draf-galop en terug, omdat het paard in de middengalop snel weer wat uit elkaar valt, en dan wordt het nog moelijker om hem terug te nemen.
Voor de impuls in de galop is het wel goed om tóch een paar sprongen te verruimen, maar precies zoveel dat je hem nog bij elkaar kan houden!

Maar goed, dit is hoe ik het altijd doe, deze methode past bij mij en mijn paard, misschien is het voor jullie wel totaal ongeschikt.
Bovendien moet ik ook nog veel leren!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:34

In principe is de overgang stap galop makkelijker voor een paard te maken dan de overgang draf galop.

En oefening baart kunst, je hoeft niet gelijk 100 punten correct het gaat om de overgang en het vooral de eerste paar sprongen berg op eruit rijden en dan weer doorsluiten. Daarin is de overgang terug voor het luistern en de overgang naar galop voor de krachtontwikkeling.

Of het dier te jong is kan ik zo niet beoordelen ik heb geen leeftijd zien staan.
Ik denk ook niet dat het leeftijdsgebonden behoeft te zijn., Gewoon oefenen en in oefening hoeft hetr ja niet super mooi eruit te zien het gaat om de training.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:47

Hoi,
Met het loslaten van het kaak- en nekgewricht bedoel ik dat je paard het gewricht daar loslaat, dat je paard dus nageeft.
Als je toch overgangen stap-galop wilt gaan oefenen moet je er goed aan denken dat je de tact bewaart. Ik zou het simpeler houden door voornamelijk in het galoperen zelf te schakelen, ik denk dat daar ook al heel veel werk ligt zodat je dan vanzelf naar dat soort grote overgangen toewerkt.

Groetjes,
Vudress.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:04

ok, ik ga dit allemaal even proberen en kijken wat het beste bij ons past.
De overgang stap-->galop oefenen wij ook al best lang op les, maar als ik die thuis oefen merk ik dat die de +/- de eerste 2 a 3 sprongen wel redelijk bergopwaarts doet, maar daarna gaat die dus eigenlijk weer bergafwaarts.
Verder rijd ik nu op sarena bijna 2 jaar en ze is nu 6 jaar. (en ik ben 13).
Vudress bedankt, ik ga het proberen. Ook met de tips van Kafue kan ik wel wat mee dus dat ga ik sommeteen ook mee nemen als ik ga rijden. Ook vind ik de manier van venetia wel aantrekkelijk en ga ik dat zeker ook nog een keer proberen als de rest niet werkt.

De combinatie te jong? Dat valt toch wel mee??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:49

Te jong in de zin van te onervaren!
Als je ervaren genoeg bent, kun je zelf aan de hand van de foto's ook wel zien dat je paardje zijn achterhand achter de massa beweegt!

Kan aan de bouw liggen van je paard, maar daar kan een goede ruiter mee overweg en zal atijd de achtehand erbij en eronder rijden!

Kafue geeft een oefening op die pas in het Z gevraagd wordt!
Als het zo'n simpele oefening is als zij zegt, waarom wordt die dan niet gevraagd in het L?

Stap-galop vereist precisie, correct rijden en ondersteuning van de ruiter om impuls en tact te behouden!
Iedereen kan het oefenen en rijden, maar het gaat om de manier hoe...
Galop-draf is voor een paard stukken gemakkelijker, nog makkelijker als draf-galop!

Maar goed dit is mijn mening.... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:55

Als je je handen wat hoger houdt kan het paard ook niet zo duiken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:04

Mijn paard (5 jaar) maakt altijd een grote sprong als ik haar op een volte 10 m zet en haar dan laat aangalopperen. Vandaag toevallig ook nog gedaan en ze kwam van voren en met haar rug helemaal omhoog (met een grote kreun, want het kostte haar kracht!).. Maar goed, dit moet je wel kunnen en je moet deze (gigantische) verzameling wel vast kunnen houden en daarvoor moet je idd die achterhand sterk hebben. Vwb de overgang stap-galop, ik ben het er niet mee eens dat dit voorbehouden is aan de hogere klassen dressuur. Mijn paard heeft moeite met aanspringen in de linkergalop, maar vanuit stap doet ze het flitsend. En ze is nog maar 5. Dit komt omdat de takt van de stapbeweging gelijk is aan de takt van de galop. In de draf kan evenwichtsverlies optreden, dus in sommige gevallen kan stap-galop zeker een optie zijn. Er moet dan idd geen impulsverlies optreden van galop naar stap. Ik heb verder altijd geleerd dat draf-galop overgangen altijd goed zijn, paar sprongen galop en dan weer naar draf, en weer opnieuw. Goed je kuit erbij en dan komt die achterhand op den duur er bij en kan je paard van voren meer omhoog komen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:28

Kaja schreef:
Te jong in de zin van te onervaren!
Als je ervaren genoeg bent, kun je zelf aan de hand van de foto's ook wel zien dat je paardje zijn achterhand achter de massa beweegt!

Kan aan de bouw liggen van je paard, maar daar kan een goede ruiter mee overweg en zal atijd de achtehand erbij en eronder rijden!

Als het zo'n simpele oefening is als zij zegt, waarom wordt die dan niet gevraagd in het L?

Stap-galop vereist precisie, correct rijden en ondersteuning van de ruiter om impuls en tact te behouden!
Galop-draf is voor een paard stukken gemakkelijker, nog makkelijker als draf-galop!

Maar goed dit is mijn mening.... Knipoog

Ik oefen die oefening dus ook met begeleiding van me instructeurs en ik denk dat als hun zeggen dat ik die oefening moet oefenen, dat ze dan ook weten of wij het aan kunnen of niet.

Ik wist zelf ook al dat de achterhand er niet goed bij was, dat heb ik ook al lang gevoeld, de overgangen gaan ook nog niet heel soepel en hij heeft ook nog moeite met achterwaarts (daar ben ik dus ook al druk mee bezig, onder begeleiding) Maar ik had zoiets van als hier op bokt nog goede tips zijn die ik kan gebruiken is het altijd mooi meegenomen!

Linksom kan sarena heel goed verzamelen, zegt mijn instructrise ook. Maar dat bergopwaartse mist die dan net.
Rechtsom is een heel ander verhaal, hij valt uit elkaar en springt ook niet bergopwaarts. Daar ben ik dus ook al mee bezig om het gelijk te krijgen, ik had het een keer bijna gelijk maar dat was dus misschien 5 lesjes, en daarna ben ik te dom geweest om het te blijven herhalen en is het weer het zelfde geworden. Maar ik heb het vermoeden dat die binnenkort weer erg gaat veranderen in galop omdat ik er nu meer aandacht aan besteed ( nu herhaal ik andere oefeningen ook hoor;)).

Verder ook nog even bedankt voor de reacties!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:04

Anniek schreef:
Ik oefen die oefening dus ook met begeleiding van me instructeurs en ik denk dat als hun zeggen dat ik die oefening moet oefenen, dat ze dan ook weten of wij het aan kunnen of niet.
............
Linksom kan sarena heel goed verzamelen, zegt mijn instructrise ook. Maar dat bergopwaartse mist die dan net.

Ik weet niet van wie jij allemaal les hebt en wat de kennis en kunde van jouw instructeurs is. Ik weet wel dat er vreselijk veel mensen zijn die lesgeven [met of zonder diploma] waar ik geen hoge pet van op heb.....

Wel goed verzamelen maar nog niet goed bergopwaarts kunnen galopperen Die vat ik niet, volgens mij zeg je hier iets wat per definitie nooit waar kan zijn...... Dan zet ik op mijn beurt grote vraagtekens bij de ervaring/kennis/kunde van je instructrice.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:09

Misschien verwart de TS verzamelen met langzamer galoperen.... Verward

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:27

Maar goed dit is mijn mening.... Knipoog[/quote]

Mijn grote probleem bij het aangalloperen is altijd dat ik alles
"weggooi" waardoor Yfande alleen maar harder gaat draven.

Ik heb sinds een tijdje (heb ik al eerder aangegeven) weer privéles
waarbij het ging om het verkrijgen van een onafhankelijke zit (dit
omdat ik na een val nogal bang ben geworden).
Aan het eind van de 2e les, zei mijn instructrice dat ik vanuit de stap
aan moest galloperen, heel eerlijk, op dat moment had ik zoiets van:
"jeetje, heb je nu helemaal niet geluisterd naar wat ik wou ? gewoon
zitles en niet van die moeilijke dingen waar ik nog helemaal niet aan
toe ben". Ik heb dat toen ook tegen haar gezegd en ze zei: ik wil
alleen zien of Yfande naar jou luistert, doe het nu maar".
Ze gaf als tip dat ik naar boven moest gaan kijken en denken "ok, en
nu aangalloperen". Het lukte, ik heb toen voor het eerst gevoeld wat
de betekenis is van "aanspringen in gallop" en niet "vallen in gallop".

Wel een beetje lange uitleg, ik weet, maar ik wou alleen zeggen dat
ook een hobbyknakker als ik vanuit de stap aan kan galloperen en
als het inderdaad een Z oefening is dan ga ik vanavond met een hele
gelukzalige grijns op mijn gezicht naar bed, want we hebben het
vandaag een paar keer geoefend en het ging prima.
Ik heb nog steeds meer moeite om Yf vanuit de draf in gallop te krijgen
dan vanuit de stap.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 06:26

Aimee schreef:

Nou wie weet, misschien galoppeert die dan ook wel bergopwaarts als die zo lekker galopeert maar heb ik het misschien niet door ofzo, ik zal het binnenkort nog een keer aan me moeder vragen, die mag tenslotte tot en met de L lesgeven,, dus die kan het ook wel zien.

Die oefening zal wel in het Z worden gevraagd maar me instructeur zegt die oefening niet voor niets, en het is toch mooi meegenomen als je pony die oefening al kan. En als je die oefening onder begeleiding doet neem ik aan dat het ook goed gebeurd, je hebt niet voor niets les!

En de overgang galop-->draf daar heeft mijn paard juist meer moeite mee dan het aanspringen van draf-->galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 06:46

Anniek schreef:
Aimee schreef:

Nou wie weet, misschien galoppeert die dan ook wel bergopwaarts als die zo lekker galopeert maar heb ik het misschien niet door ofzo.....

Te beoordelen aan de door jou geplaatste foto's lijkt me dat uitgesloten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:09

Een stap-galop-overgang is niet zo moeilijk, maar een GOED UITGEVOERDE stap-galop-overgang wordt al een stukje lastiger.
Als jij de achterhand wilt versterken, ga dan eerst eens bezig met stukje verruimen in draf (en niet versnellen). Vanuit de arbeidsdraf een halve ophouding, dan één pas verruimen en zodra je voelt dat hij verruimt meteen weer arbeidsdraf.

En begin bij het begin en niet halverwege. Dus eerst goed aan het been zijn, goed nageeflijk en dan pas verder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:39

Kitty schreef:
Een stap-galop-overgang is niet zo moeilijk, maar een GOED UITGEVOERDE stap-galop-overgang wordt al een stukje lastiger.

En begin bij het begin en niet halverwege.

Inderdaad, je kunt het beter van begin af aan goed doen, dan halverwege weer je fouten recht moeten breien....

Iedereen kan "trucjes" rijden! Maar een beetje goed is niet goed!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:28

Als je de fotos bekijkt dan zijn er een paar op het verkeerde moment genomen fotos. Een foto plaatst ec hter het achterbeen duidelijk onder terwijl de binnenhand van de TS terug werkt dus blokkeert.
Mischien is de galop zwak, niet gedragen. De achterhand sterk je juist in de eerste paar sprongen. Als de TS schrijver er 3 gedragen kan springen dan is ze gek als ze er vijf maakt want dan is het doel van de oefening weg.

Het vanuit stap aanspringen is makkelijker in verband met de beenzetting dan het vanuit draf aanspringen. Bovendien heeft de ruiter veel meer kans om juist te zitten en de hulpen toe te passen. De kans dat er een correcte aansprong komt is dus groter dan vanuit draf, maar dat is mijn idee.
Een 6 jarige kan dit met gemak en is daar niet te jong of te onervaren voor. Zij start uiteindelijk ook L dus een beetje begrepen heeft ze het wel.

Dat het een Z oefening zou zijn, ja nou en? De proef is om te laten zien wat je kunt. Een B paard hoeft ook geen galop te kunnen wisselen tijdens een vligende galopwissel en toch zou ik willen dat ik mijn ruin dat wel in het begin had geleerd had ik nu niet zoveel ellende ermee.
Alle jonge paarden leren dat bij ons direct een week onder het zadel en ze kunnen het al. Mischien niet gedragen verzameld maar ze hebben het idee tussen de oren.

En daarmee bedoel ik dat je neit teveel moet trainen volgens je boekje maar meer volgens dat wat je paard nodig heeft en aanbied.
Er zijn bepaalde dingen die NOOT in de dressuur gevraagd worden en toch door bepaalde mensen mee genomen worden.
Je moet je overigens altijd een klasse vooruit trainen thuis alvorens in die lage klasse te starten. En dat betekend dat je in de L al zeker moet werken aan de M.