Steeds meer in staking

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Steeds meer in staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:39

Zoals de tekst al zegt gaat mijn paard met steeds meer dingen in staking. Voorbeeld: met buitenrijden ineens halverwege boven op zijn rem en achteruit en zijwaarts net zolang tot we bijna in de sloot liggen want meneer wil terug naar stal. Ik ben er dus al een paar keer afgesprongen om niet in de sloot terecht te komen Boos!
Zweep, benen geven etc hebben geen effect, hij gaat dan alleen maar harder achteruit. Hem in zijn achteruit het verder laten lopen werkt ook niet want dan staat ie alleen maar zijwaart te gaan of hij loopt gewoon helemaal niet meer en zodra de zweep dan tevoorschijn komt gaan we gewoon weer achteruit richting sloot!!! Gisteren haalde hij tot 3x toe ditzelfde truukje uit vlak voor de bak. Ik wilde in de buitenbak gaan rijden en stap dan meestal voor ik de bak ben op. Zodra ik erop zat maakte meneer rechtsomkeer richting stal en was met geen mogelijkheid meer om te keren richting bak en aangezien ik geen kant meer op kon, kon er dus weer afstappen om het daarna tot 2x toe weer te proberen om op een fatsoenlijke manier de bak in te komen. Uiteindelijk ben ik maar eerst in de bak gaan staan en toen opgestegen. Als hij uiteindelijk in de bak is gaat het goed, maar buiten de bak staakt hij gewoon consequent. Een leuk buitenritje maken zit er dus niet in Boos!
Pubertijd kan het niet zijn, hij is tenslotte al 13. In het begin deed hij dit nooit en sinds een week of 2 haalt ie steeds meer van deze truukjes uit. Het lijkt wel of ie de hele dag in zijn stal wil staan.
Iemand ervaring hoe ik dit aanpak?? Nogmaals zwepen etc helpen niet.

Esther28

Re: Steeds meer in staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 10:29

Niemand???

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:36

Bij het kleinste beetje dat hij verkeerd doet hem al op zijn plek wijzen, als hij bij de kleine dingen gehoorzaamt zal hij dat bij de grotere dingen (zoals keihard naar de stal rennen.. ) ook doen. En vooral nooit opgeven! Als je hem zijn zin geeft heeft hij gewonnen en zal hij het alleen maar vaker proberen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:43

Ik heb met Goof hetzelfde gehad, het feit is dat het paard weet dat jij verstijft of bang bent hem aan te pakken omdat hij richting sloot gaat. Hij kent dit truukje dus blijft hij dit doen, zodra hij weer maar dreigt ga jij spannen en heeft hij alweer gewonnen.

Mijn moeder is wel eens mee geweest en er achteraan gelopen met de longeerzweep maar zodra ik weer alleen ging was het hetzelfde liedje

Het enige wat helpt en wat mij heeft geholpen is niet meer te verstijven of bang te zijn als hij richting sloot gaat. Ik heb hem zelfs keer proberen door te trekken in de sloot (was niet zo diepe sloot met weinig water) toen koos hij eieren voor zijn geld.

Zodra hij merkte dat dit dreigmiddel geen effect had omdat ik hem deze kant opdwong als hij zonodig moest en hem ook daadwerkelijk keer in greppeltje heb getrokken merkte hij dat dit geen zin meer had en heeft dit truukje opgegeven.

Ik weet niet of je dit ook bij jou paard moet doen, kans dat er iets gebeurd is groot, je moet weten wat je doet en waar je het doet. Je moet het zeker niet bij grote brede diepe sloot doen met veel water! En als jij zelf niet durft niet doen! Dan kan je het beter proberen op te lossen door hem te laten merken dat dit dreigen (want dat is het en niet meer!) geen effect op jou heeft.

En vooral is het toch zodra hij merkt dat dit geen dreigmiddel meer voor jou is dan is zijn lol er af en werkt zijn truuk niet meer dus is het meestal over (grote kans dat hij wat anders verzint).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:12

Een buitenrit kan alleen succesvol slagen wanneer je dressuurbasis voldoende is voorhet paard waarmee je naar buiten wilt. Imo is dit probleem vooral een gebrek aan controle van de ruiter. Alleen door dressuurmatig te werk te gaan kun je dat oplossen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:49

Mijn paard liep toen Z1 toen hij hiermee begon en L springen dus ik denk dat het me niet ontbrak aan voldoende basis.

Wel ontbrak het in het begin het plaasten van mijn juiste reactie door te verstijven en er af te stappen heeft hij al gewonnen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:54

Jippie schreef:
Een buitenrit kan alleen succesvol slagen wanneer je dressuurbasis voldoende is voorhet paard waarmee je naar buiten wilt. Imo is dit probleem vooral een gebrek aan controle van de ruiter. Alleen door dressuurmatig te werk te gaan kun je dat oplossen.

Ik ben het deels met Jippie eens, tuurlijk moet de basis goed zijn om je paard te laten merken dat deze truukjes geen zin hebben en dat de ruiter degene met de controle is, maar sommige paarden zijn dressuurmatig goed te rijden en beginnen pas tijdens buitenritten te emmeren over de meest kleine dingen.

Neem nou mijn paard: vanochtend een buitenrit gemaakt. Ze is dressuurmatig fijn te rijden, maar buiten net even iets anders. Zij heeft bijv. de tik om in 1x om te draaien als haar iets niet zint of na het stilstaan rechtsomkeerd te maken...

Ik zou je adviseren om gewoon door te zetten, wie niet waagt wie niet wint! (op een verantwoordelijke manier dan!)

Succes, ben benieuwd of het beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:08

Skipper schreef:
Mijn paard liep toen Z1 toen hij hiermee begon en L springen dus ik denk dat het me niet ontbrak aan voldoende basis.

Wel voor dat paard op dat moment. Op dat moment in die situatie ontbreekt het jou aan controle en is je paard niet gehoorzaam. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij niet kunt rijden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:14

Als je het idd zo bedoeld dan ben ik het met je eens. Ik vatte het andere anders op als groen zijnde qua ruiter.

En dan is de vraag als je eenmaal die controle niet heb gehad en het paard heeft het truukje door hoe los jij het dan op? Ze blijven het doen en dat is dan volgens mij doordat de ruiter ook verstijft en denkt van "oei als we maar niet de sloot in gaan" daar ben je je controle dan kwijt.

En om uit die vicieuze circel te geraken en weer controle te krijgen zal het bij de ruiter moeten veranderen in denken (en reactie in het lijf) als je wil ga je maar en op het moment dat het paard merkt dat het truuckje niet meer werkt (dat is het niet meer niet minder) dan heb je weer controle.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:36

Niet opgeven dus en bv als hij terug naar stal rent en hij staat stil dan doe je dat stukje wat hij heeft gerend opnieuw. Je rijdt weer terug naar die zelfde plek en dan ga je weer op de tempo die jij wilt terug naar stal.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:41

Wat een irri paardje, ik heb dat ook wel eens gehad, alleen dan niet buiten maar in een bak. het klink een beetje bruut maar ik zou afstappen en hem een oplawaaier geven met de zweep( wel op de achterhand zodat hij ook kans moet krijgen om wel naar voren te lopen.)

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:14

Ik heb ook zo'n paard gehad. Hij begon er ook nog bij te stuiterballen wanneer ik hem een oplawaai met de zweep gaf. Op die manier kon ik niet zo snel weer voldoende evenwicht krijgen om hem te beletten zich weer om te draaien. Dit paard probeerde ook altijd richting sloot te gaan en te dreigen. Boos!
Hij had het tot die tijd nog nooit eerder geprobeerd. Ik reed er Z mee en ging er ook wekelijks een keer mee naar buiten, maar ineens was het helemaal mis...

Maar ik heb toch door gezet. Ik heb hem met de sporen en zweep geprobeerd naar voren te houden. Toen hij toch de sloot weer in wou heb ik hem er gewoon ingetrokken... Toen lag hij dus op zijn knieen in de sloot. Bloos
Ik heb mijn sporen er weer ingezet en hem er weer uitgereden. Toen wou hij het direct nog eens proberen, maar zodra hi dicht bij de sloot kwam koos hij eieren voor zijn geld en ging toch maar naar voren. Ik heb er nooit weer problemen meegehad.
Het is denk ik ook een beetje een kwestie van doorzetten wie de baas is op dat moment. Hoe hard het er op een gegeven moment ook aan toegaat. Iemand met een longeerweep is misschien ook nog een optie...

In ieder geval veel succes ermee

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:16

Ik zou iemand meenemen die hem eens met de longeer zweep op zijn flikker geeft.

Klinkt hard maar dit is pure dwarsheid en dit soort K.. geintjes kunnen hele gevaarlijke situaties opleveren(denk aan wanneer een auto wilt passeren)

De sloot in laten lopen is ook een goed idee.

het zijn warschijnlijk goede oplossingen het nadeel is alleen dat er een behoorlijk risico aanzit.

Doet ie het ook als en ander erop zit.?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 14:09

In ieder geval bedankt voor de reacties. Maar zoals al gezegd in de bak als ik dressuur aan het rijden ben is het een engel dan doet ie alles braaf. En die sloten zijn behoorlijk diep en een hoge steile kant dus m.i. de sloot in laten lopen is geen optie, dat risico vindt ik te gevaarlijk. Het rare is gewoon dat ie dit in het begin dat ik em had niet deed en gewoon alles braaf deed. Maar de trukendoos gaat steeds meer open. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet echt een superheld ben,maar ik spring er wel af als de situatie gevaarlijk dreigt te worden. Het is volgens mij ook pure dwarsheid, want aan de longeerlijn en aan de hand heeft ie ook wel eens truukjes proberen uit te halen, maar toen heeft ie op zijn lazer gehad en nooit meer gedaan. Maar ik er naast loop ben ik toch een grotere held dan als ik er op zit. Het rare is met een ander paard erbij doet ie het dus niet. En hij doet het ook niet altijd op dezelfde plaats, bv de ene keer als we net 100 meter van stal zijn en de volgende keer als we halverwege de rit zijn. En ik stap er toch er niet op met het idee van "als ie maar niet omkeerd of de sloot inloopt". Ik stap er gewoon relaxed op en de rit (voor zolang die duurt) gaat ook relaxed. Maar ik geef niet op, hij zal leren dat we niet gaan waar hij naar toe wil, maar waar ik naar toe wil. Ik hou jullie op de hoogte.......

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:14

Ik snap dat je het griezelig vindt om op je paard te blijven zitten, wanneer hij zo raar doet, maar ga er geen gewoonte van maken om telkens af te stappen wanneer hij zich omdraait. Ik zou ook wanneer hij op het erf zich omdraait en weer naar stal wil niet afstappen om hem mee te nemen.
Als je voorheen ook altijd te paard van de stal naar de bak ging, kan hij dit nu toch ook gewoon doen. Al duurt het dan wat langer.
Ik zou hem dan gewoon doorslaan naar de bak en toch wel kwaad worden. Je kunt niet constant blijven afstappen en ook tijdens een buitenrit moet je paard ten alle tijde gehoorzaam zijn aan je been en naar voren toegaan. ( jij bepaald toch zeker wat er gebeurd!) Knipoog

Begrijp ik het trouwens goed dat je hem nog niet zo heel lang hebt, want anders denk ik dat hij je gewoon aan het uitproberen is en moet je even consequent optreden...

Wat gebeurd er als je hem echt helemaal opsluit tussen je benen en zweep? Dus wanneer hij eigenlijk alleen nog maar naar voren toe kan? Gaat hij omhoog of reageert hij dan niet meer op het been/zweep?

Veel succes

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:45

Hij gaat opzij, naar achteren ondanks zweep en benen en het vervelende is dus dat ie iedere keer een richting ingaat waar ik of klem kom tussen paard en muur of achterstevoren richting sloot ga, waardoor ik er wel af moet. Ik heb vandaag wat grondwerk gedaan en heb hem meteen heel streng aangepakt. Aan de longeerlijn, niet meteen luisteren naar commando, meteen met de zweep erachter. Na een paar keer reageerde hij meteen op mijn stem. Ik heb hem idd sinds februari. Dus kan idd ook uitproberen zijn of we hebben zoals ze dat zo mooi zeggen een "dominantieconflict"haha. Ik blijf positief en ga morgen weer aan de slag. (gewapend met zweep en iemand met de longeerzweep erachter Haha!
Wat volgens mij ook wel meespeelt is dat bij de vorige eigenaar (zo is mij verteld) hij lekker zijn gang kon gaan en doen wat hij wilde. Wilde de vorige eigenaar naar links en hij naar rechts, dan gingen ze ook naar rechts. Hij heeft dus lekker altijd zijn zin gedaan zonder dat dat bestraft werd of iets. Dus misschien dat em daar ook het probleem in zit.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:04

Dat is het; hij weet dat als hij maar stout genoeg doet, jij er echt wel af gaat... mijn paard heeft ook zo'n trucendoos.
Er NIET afstappen is echt de enig oplossing. En VEEL harder slaan!

Dit klinkt echt superl*llig, maar het is echt zo. Je kunt hem maar beter 1 of 2 keer de striemen op zijn lijf meppen, dan dat jullie dadelijk allebei iets breken... je nek ofzo...

Wees consequent in wat je doet, neem iemand anders mee, en word niet boos. Je moet namelijk goed blijven nadenken bij wat je doet. En prijs hem de hemel in als-ie iets doet wat ook maar lijkt op wat je graag wilt dat hij doet!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:11

hoe herkenbaar! mijn paard(Z1 dressuuur dus ook daar is de basis aanwezig) doet dit altijd als we alleen naar buiten gaan, niet alleen kliert hij op weg van huis af, nee terug richtig huis (waar die normaal al steigerend en stakeje dterug naar toe rent als we op de heenweg zijn...) draait ie ook om voor 'onzichtbare spoken' en rent dan dus juist van huis weg...

nou is er 1 ding wat werkt, oke ik heb er veel commentaar op gehad, maar he veiligheid voor alles en ik wil toch graag weer thuis komen als ik buiten ben geweest Nagelbijten / Gniffelen

ik hou mn zweep naast zn hoofd, wil hij naar rechts omdraaien dan krijgt ie me een knal tegen de rechterkant van zn hoofd(op andere plaatsen meppen haalt niets uit, hij draait om, terugdraaien of achteruit zetten=omhoog, voorwaarts drijven=ook omhoog)

en nouja, hij schrikt zo van die mep tegen zn hoofd, dat ie van schrik weer in zn vooruit gaat Tong uitsteken ook heb ik weleens met 2 zwepen gereden, hij draait nml zowel naar links als naar rechts om, en ff snel zweep van hand verwisselen heb je dan echt geen tijd meer voor

heb met hem al eens tegen een vrachtwagen aangezeten en in de sloot gelegen, over een akker heengegaan en toen via ee sloot de andere weg op gesprongen(80 km weg) en sinds ik dus zo mn zweep gebruik haalt ie het nog maar zelden in zn hoofd, zweep ff naast zn hoofd laten zien is nu al genoeg Knipoog

kopschuw wordt ie er ook niet van, hij weet dondersgoed dat ie op zo'n moment fout is Knipoog
deze manier verdiend geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel, iig bij mijn 'eeuwige staker' wel! na 5 jaar ellende op straat kan ik nu weer veilig over straat in mn eentje Haha!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:33

Ik heb het ook gehad met mijn paard, bij mij heeft het trucje met de longeerzweep heel goed gewerkt. In dit geval dan mijn vriendin die mee was op haar pony, afgestapt was en een tak van de boom af getrokken had en mijn paard een enorme mep verkocht had. Heel af en toe komt het staken terug, maar ik voel het al aankomen, dan is het een keer sporen erin en klaar.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:45

Is het niet handig om eerst te kijken waarom je paard dit doet? Zoals je zelf al zegt vind jij het eng (wat ik me wel kan voorstellen hoor) maar daar reageert jou paard op. Misschien heeft je paard wel te weinig zelfvertrouwen en vind hij het echt eng. Als hij niet genoeg vertrouwen in jou heeft en niet in zichzelf is het logisch dat ie wat probeert om weer naar huis te gaan, waar het veilig is. Je zegt zelf dat ie het niet doet als er een ander paard bij is, dan durftie wel.

Ik zou eerst proberen om in een veilige omgeving (zoals de bak) je paard meer zelfvertrouwen te geven. Enge dingen met hem doen, om te laten zien dat ie jou kan vertrouwen en dat ie zichzelf kan vertrouwen.
Daarna kun je es rustig met hem aan de hand naar buiten. Jij bent dan namelijk de leider en dan is het ook minder eng.

Hoe meer jij je paard met geweld dingen dwingt, hoe minder het vertrouwen in jou wordt. Misschien heeft het dan op den duur wel het gewenste effect, na veel slaan en gevaarlijke situaties, maar je relatie met je paard is eraan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:48

Mijn vorige paardje had dat ook..
In de bak gehoorzaam maar als we aleen het erf af wilde ging de rem erop en gingen we enkel maar in de achteruit en van voren omhoog. (met mij aan de wandel ervoor of een ander paard erbij deed ze niets.)
Wat ik bij haar merkte was dat het zelfvertrouwen van haar ver te zoeken was..
Dus ben ik haar na het longeren aan een dubbele longeerlijn (lange teugel dus) de weg uit laten stappen.
Eerst net naast haar schouder en steeds meer naar achter.
Hier wende ze vrij snel aan en kreeg meer vertrouwen in haarzelf.
Daarna (heeft ongeveer 4 weken geduurt) kon ik alleen met haar de weg uit en was er geen probleem meer.
Het kan natuurlijk in jouw geval heus wel zijn dat hij inderdaad te vaak zijn zin gekregen heeft en dat hij door dat ritme heen moet.
Ik denk dat je zelf het beste kan bekijken of dat met een harde of zachte hand moet gebeuren.
(als Woes ergens niet langs wilt of hji drijgt terug naar stal te gaan helpt het bij hem dus niet om het te straffen maar het helpt wel om hem even de situatie te laten bekijken en met zachte hand weer er langs te rijden)
In ieder geval veel succes!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:55

Alline schreef:

Hoe meer jij je paard met geweld dingen dwingt, hoe minder het vertrouwen in jou wordt. Misschien heeft het dan op den duur wel het gewenste effect, na veel slaan en gevaarlijke situaties, maar je relatie met je paard is eraan.

sorry maar mijn paard heeft geregeld onder de striemen gezeten(staken&steigeren ook in de bak, op bakrand staan etc etc) en buiten krijgt ie er nogsteeds af en toe van langs, en dan dus met de zweep tegen de zijkant van zn hoofd als ie dreigt om te draaien, maar onze band is er dus echt niet slechter door geworden!

gister stond ie in t bos bij een cafeetje vast met nog een paard, hij trok zich los en ik loop er heen en hij komt meteen op me af gelopen, als ie me niet vertrouwd oid zou ie wel weglopen dan ipv naar me toe komen, ook de foto's van de link in mn onderschrift maken dat duidelijk

als je paard aan t kloten is op straat moet dat er hoe dan ook uit, dat is gewoon te gevaarlijk, en gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks en op de grove manier hoor! krijgen ze niets van!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:22

Is het niet beter om te achterhalen waar een bepaald gedrag vandaan komt? Je kan een paard wel het ik weet niet wat slaan, maar vaak lost het niets op. Mijn jonge paard staan in de wei en het is een echte klever, als ik rij blijf ik in de buurt van de wei het is daar lekker ruistig. Verkeersmak is hij bijna maar nog geen 100 %, als hij een weggetje naar de wei denkt te zien dan wil hij naar de wei. Ik kan slaan enz maar hij wil naar de wei, nu stap ik af als hij naar de wei wil en ik ga dan te voet verder. Dat werkt heel goed, hij leert dan toch dat hij niet zijn zin krijgt. En het gaat iedere dag veel beter zonder ook maar 1 mep. Ik vind dat je moet meppen als echt niets meer werkt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:27

marleen_usar, jouw paard is harstikke slim en met ene beetje pech sta je er strax buitne meer naast dan dat je e rop zit Knipoog

al die dingne heb ik ook geprobeerd, afstappen, fiester ervoor, ander paard erbij etc etc alles gaat goed, tot ik er opzit en in mn eentje naar buiten wil

jammer hoor, alles geprobeerd, dan maar flink aanpakken, en heel raar hoor maar het werkt super Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:05

Toch denk ik dat je moet weten waarom een paard het doet, iemand met claustrofobie zet je ook geen half uur in een lift. Maar sommige mensen hebben zo weinig geduld tegenwoordig. Terwijl je met geduld toch ver kan komen. Ik heb vandaag ook weer heerlijk buiten gereden, mensen die Usar kennen staan versteld dat hij zo braaf is buiten. Ze willen het eerst zien en dan pas geloven. Daar kwam geen dwang of zweep aan te pas, die gebruik alleen als het niet anders meer kan.Ik rij graag voor mijn plezier en Usar moet het ook leuk vinden, als ik terug kom bij de wei met een heerlijk gevoel dan vind ik dat fijn. Ik heb er in 3 weken dat hij in de wei staat een compleet ander paard van gemaakt, de mensen staan versteld.