Waarom zo negatief over het Passoa Bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Waarom zo negatief over het Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:05

Ik heb de zoekfunctie gebruikt over een Passoa Bit en alles wat ik er hier over kan vinden op Bokt is behoorlijk negatief.

Ik rijd mijn paard zelf met een Passoa Bit en kan niet anders zeggen dan dat ik er geweldig tevreden over ben! Mijn merrie is / was behoorlijk verreden kan ik wel zeggen. Ze was heel hard in de mond, wilde absoluut niet nageefelijk zijn en maakte er altijd een gevecht van als het om netjes afbuigen ging. Ik kan zelf behoorlijk rijden al zeg ik het zelf ( M dressuur gestart) maar kreeg met dit paard helemaal niks voor elkaar.
Nu ik haar met een Passoa Bit rijd gaat het heel goed, ze heeft nu tenminste respect voor heel iets teugeldruk en nu is ze tenminste te berijden !!
Het grote voordeel vind ik dat ik nu met heel iets teugeldruk een heleboel kan bereiken! Resultaat nu kan ik eindelijk heel zacht zijn met mijn handen en er zijn geen gevechten meer. Ik weet uiteraard dat er gereden moet worden met de zit en je benen, maar wat doe je als je alleen met je zit geen overgang van draf naar stap voor elkaar krijgt en op het moment als je toch een halve ophouding maakt je paard alleen maar "vecht" ? Dan is het Passoa Bit toch echt wel een uitkomst.

Waarom schrijf ik dit? Omdat het toch in sommige gevallen echt geen schande is dat je met een Passoa Bit rijd en het een geweldige uitkomst kan zijn voor hele moeilijke paarden.

Billy

Re: Waarom zo negatief over het Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:06

Passoa is een drankje.
Als jij het bit consequent zo noemt heb je je er niet in verdiept.
Het bit heet nl Pessoa.
En het is geen uitkomst, het is een bekkenbreker bij verkeerd gebruik, waardoor je je paard in de hand kunt houden, maar je lost er niks mee op.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:11

Billy schreef:
Passoa is een drankje.
Als jij het bit consequent zo noemt heb je je er niet in verdiept.
Het bit heet nl Pessoa.
En het is geen uitkomst, het is een bekkenbreker bij verkeerd gebruik, waardoor je je paard in de hand kunt houden, maar je lost er niks mee op.

Gut e gut... sherp opgemerkt hoor.
Misshien heb jij je niet in mijn bericht verdiept, bij goed gebruik kan het dus juist een oplossing zijn. Er als je goed gelezen had had je geweten dat ik er juist heel veel mee opgeschoten ben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:12

Ja, ze heeft nu pijn in dr mond als je druk op het bit zet, dus wil ze wel luisteren.
Daarom werkt het zo goed.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:15

ach, wat hier wordt altijd moeilijk gedaan met rare bitten en hulpteugels. Als je vind dat heb bij jouw werkt dan ga je er toch gewoon mee door ??

@ billy; hoe kun je dat zeggen? Ken je de ruiter en het paard?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:17

Nee, ik ken de werking van het bit.
En een gebroken bit met hefboomwerking werkt als een notenkraker, en dat doet pijn.
Ik ben van mening dat een bit met hefboomwerking nooit gebroken mag zijn, omdat de krachten die erbij vrij komen veel groter zijn dan je denkt.
ik rij zelf met Pelham buiten, maar dan wel een ongebroken pelham

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:41

ja, maar jij weet niet hoe zij er mee omgaat. Als een ruiter er goed mee om gaat dan doet het een paard niet pijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:08

Ik reed mijn paard ook met een pessoa met springen omdat ze vaak te sterk werd en dan paniekerig als ik haar tegenhield. Omdat de pessoa meer op de mondhoeken inwerkt ipv op de lagen kon ze die druk wel verdragen en werd ze meer ontspannen en beter te rijden. Ik hoefde ook veel minder sterk in te werken.

En doordat ze uiteindelijk met dit bit veel fijner ging lopen kan ik nu weer met m'n gewone dubbelgebroken trensje springen.

Als ze een periode weer erg sterk en drammerig wordt gebruik ik 'm nog wel eens.

Ik gebruik(te) 'm trouwens op advies van mijn instructeur, en gooit echt niet overal zomaar van alles in.

Ik vind een pessoa dan ook geen onvriendelijk bit, als je er maar met beleid mee rijdt.
En het ene paard zal er fijn op lopen en een ander niet...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:43

Jij hebt nu het gevoel dat je maar weinig druk zet, maar door de hefboomwerking heb je een hele scherpe inwerking bij weinig druk. Jij zet dus wel degelijk enorm veel druk op zijn mond, je hebt het alleen zelf niet door. Dat is het probleem van een pessoa bit en alle andere bitten die scherp inwerken.

Als een paard niet goed reageerd op een normaal bitje, gaat hij niet ineens goed lopen omdat je een ander bit indoet. Het probleem is er nog steeds. Jij hebt er alleen geen last meer van omdat jij minder druk hoeft te zetten op je bit om iets voor elkaar te krijgen. Je paard echter heeft er wel degelijk last van. Die voelt niet dat jij weinig druk zet. Die voelt een hele scherpe inwerking.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:26

Heb je er een foto van? ik kan hem niet voor me halen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:04

PartTwo schreef:
Heb je er een foto van? ik kan hem niet voor me halen...

Afbeelding
Bron:Divoza

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:42

Ik rij mn fries buiten ook met een pessoa/passao bitje. Het voordeel ervan vind ik dat als ik mn 2de teugel, die aan de onderste ring zit, los laaat hangen mn paardje er geen benul van heeft dat er een ander bitje in hangt dan normaal.

Ik pak enkel die 2de teugel op als ik net ff te laat ben en ze onder me vandaag vlieg en ik der dus niet meer op mn zit, stem en gewone teugel hulp terug krijg. Dat is me nu 1x overkomen in het kleine jaartje dat die erin hangt. Daarna had ze al gauw door dat het wegrennen niet meer de oplossing was.

Ik vind het oneerlijk tegen over je paardje als je dit bit met een enkele teugel op het een van de onderste ringen rijdt omdat je je paardje dan geen mogelijkheid geeft te reageren op de normale teugelwerking. Eerst waarschuwen, dan pas scherper inwerken als het echt niet meer anders kan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:42

ik ken de werking ervan erg goed, ik cross een paard met een pessoa (teugels dus aan de gewone bitring) en bij de eerste echte ophouding die ik maakte, had ik een prachtige sliding stop te maken. Houd jezelfd dus niet voor de gek, het bit komt door de hefboom een stuk sterker in. Op zich niets mis mee om eens tijdelijk als noodoplossing te gebruiken, maar voor permanent gebruik gewoon in de bak is het IMO niet geschikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:05

bij ons op de manege werd het wel een tijdje gebruikt bij een paardje, die was gewoon niet te houden in de bak. Ze liep jachten en was daar ook altijd een van de snelste en altijd moeilijk te houden, het werkte wel Clown natuurlijk een verkeerde manier maar jah bij een manegepaard Nagelbijten / Gniffelen (en nou zeg ik niet dat manegepaarden geen paarden zijn en er daarom alles mag worden ingehangen enzovoort, maar wel dat er veel verschillende ruiters oprijden en dat je daar voorzichtig mee moet zijn) ze is later ook weggegaan om dit soort redenen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:23

hmm datb bit lijkt wel op het bit dat ze bij een manege die ik ken gebruiken maar heb ze daar nog nooit over en pessoa bit oid horen praten..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:45

Ik rij er ook verschillende paarden mee op concours en vind het geen verkeerd bit mits het goed gebruikt word.
Sommige paarden kunnen zich gewoon erg sterk maken in de ring en dan is zo'n bit ideaal. Het is wel belangrijk dat je met een stille hand rijd en niet in de mond blijft hangen beven de sprong.
Voor een paard dat erg op de hand wil gaan hangen kan het ook een fijn bit zijn, maar weer bij correct gebruik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:09

Omdat eht uitgaat van het principe je paard met kracht in te houden. Iets wat gewoon niet waar is.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:28

foutief gebruik

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:31

Als ts met heel weinig teugeldruk haar paard makkelijk kan houden, zegt dit genoeg over de inwerking van het bit lijkt mij.
Bovenstaande verhalen van Lielle en laurae sluiten precies aan bij mijn mening over dit bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:40

Het lijkt voor jou zachter, omdat je minder met je handen hoeft te doen

Voor het paard is het duidelijk heel anders, anders regeerde hij hier ook niet op.
Dus ondanks jou zachtere inwerking, toch nog scherper.

Zoals Lielle al zegt, leuk voor even, maar niet voor altijd.
Uiteindelijk krijg je hem hier niet losser mee.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:57

Waarom is zo'n bit dan gemaakt? Om in de kast te hangen voor de sier?
Als iemand hem goed gebruikt is er toch niks mis mee? Je komt toch haast nooit aan de teugel, omdat je alles met zit en benen doet, teminste de meeste dingen. Als je het pessoa goed gebruikt kan het toch geen kwaad? Waarom heeft anders iemand het bit uitgevonden als het toch te zielig is?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:42

Zoals veel mensen hier al boven hebben gezeg. Dit bit werkt erg zwaar in. Ik gebruik het zelf ook, maar alleen voor buitenrijden met dubbel teugel. Ik heb een haflinger met een nek erop en met galloperen gaat het nog wel eens mis. Alleen hiervoor heb ik het bitje en teugel hangt buitenom het galloperen gewoon los.
Ik vind dat je hier geen paard nageefelijk mee mag rijden. Als ik zag hoe heftig Fabiola reageerde op een beetje druk (ze is een taaie) weet ik heel goed dat, dat echt scherp in werkt. Ik heb ook eerst alle info erover gezocht en wist waar ik aan begon, maar ik zou nooit maar dan ook nooit mijn paard trainen met dit bitje.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:56

Ik heb ook een tijdje met dit bit gereden. Was op aanraden van mijn instructeur. Aangezien, Klaartje een stevig ras is en vaak haar zin wou hebben, dan gooiden ze heel haar gewicht in de strijd om haar zin te krijgen. Dan werd ik het zadel uitgetrokken en dan nam ze de benen met mij. Dus toen ben ik met een pessoabit gaan rijden.
Alsof de wereld opnieuw op ging voor ons samen. Eindelijk we konden weer leuk rijden samen. Geen getrek meer, geen rodeo. Eindelijk ze begon heerlijk te ontspannen. Ze begon echt super te lopen.

Het rijden ging weer lekker en aangezien een pessoa voor mij tijdelijk was. Rijd ik haar nou met een ongebroken rubber bitje. Op het begin weer getrek en er tussen door gaan. Maar nou 1 week later gaat het rijden weer lekker. behalve in de galop, daar moeten we nog op gaan werken.

Dit bit heeft mij echt super geholpen. Ik weet wel je moet niet alleen met je handen rijden. Maar op begeven moment, ging Klaartje misbruik maken van haar gewicht. Als zij is niet lukt vond, dat deed ze het ook niet. En dan gooiden ze haar gewicht in de strijd.
Ik ben dus alleen maar positief over dit bit! Alleen waarom dit bit toch vaak als "slecht" word beoordeleeld. Begrijp ik ook echt. Als je een harde hand hebt en je handen niet rustig kan houden. Dan doet dit bit maar kwaad dan goed.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:58

laurae schreef:
Jij hebt nu het gevoel dat je maar weinig druk zet, maar door de hefboomwerking heb je een hele scherpe inwerking bij weinig druk. Jij zet dus wel degelijk enorm veel druk op zijn mond, je hebt het alleen zelf niet door. Dat is het probleem van een pessoa bit en alle andere bitten die scherp inwerken.

Als een paard niet goed reageerd op een normaal bitje, gaat hij niet ineens goed lopen omdat je een ander bit indoet. Het probleem is er nog steeds. Jij hebt er alleen geen last meer van omdat jij minder druk hoeft te zetten op je bit om iets voor elkaar te krijgen. Je paard echter heeft er wel degelijk last van. Die voelt niet dat jij weinig druk zet. Die voelt een hele scherpe inwerking.

precies!

daarom hang ik nooit een gebroken bit met hefboomwerking in de mond van mijn paard

met een ongebroken bit met hefboomwerking heb ik, mits goed gebruikt, geen enkele moiete! zelfde geldt voor andere hulpmiddelen, maar een gebroken bit met hefboomwerking is een notenkraker! een lichte ophouding komt erg hard aan bij het paard, en dat is gewoon niet fair.
jij hebt nu het idee dat je met weinig kracht en zonder gevecht kan rijden, idd voor jouw gevoel is dat zo, maar in de mond van je paard komt dit toch echt heel anders over!

oveigens ben ik een Z1 ruiter en vind mezelf absoluut geen goede ruiter dus niveau zegt weinig over rijkunsten Knipoog maar dat verschilt ook weer per persoon en qua paard etc

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 01:32

Anniek schreef:
Waarom is zo'n bit dan gemaakt? Om in de kast te hangen voor de sier?
Als iemand hem goed gebruikt is er toch niks mis mee? Je komt toch haast nooit aan de teugel, omdat je alles met zit en benen doet, teminste de meeste dingen. Als je het pessoa goed gebruikt kan het toch geen kwaad? Waarom heeft anders iemand het bit uitgevonden als het toch te zielig is?

Er zijn wel ergere bitjes dan de pessoa (*zie het topic: waar dienen deze bitjes voor..) Die hangen ook niet voor de sier in de kast!

Ik heb ooit eens de uitspraakt hier op bokt gelezen: waar de rijkunst stopt gaat de tuikast open.. dit is echt waar!

Ik gebruik het bit zelf, en ja ik geef toe: ik kan mn paard af en toe niet hand haven tussen een tientale vrachtwagens op een 60 km weg.. en dan gaat mij de veiligheid toch echt ff boven de gebruiksvriendelijkheid! Dit klinkt heel grof en dat is het eigelijk ook.. maar ik kan me het niet permiteren dat mn paard voor zn vrachtwagen springt! dan heb ik liever zn bitje in dat ik hem terug kan trekken op zn plek op het momend als dat nodig zou zijn.. dan dat ik samen met mn paardje onder een vrachtwagen lig!

Ik denk dat bij de meeste bitjes ( niet allemaal omdat vele ook de mogelijkheid van eerlijkheid niet bieden) geld dat als die goed gebruikt word het wel degelijk werkzaam zou kunnen zijn!

(En ja ik vind ook dat alles rijtechnisch is op te lossen.. ik heb ook 3 weken pijn in mn buik gehad dat ik dit moest gaan doen maar ik werd af en toe echt bang van mn paaardje!)