Ongewenst changeren, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Ongewenst changeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:31

heey bokkers,

Ik rijdt iedere zaterdag op een 6 jarige ruin, welke op allebei de handen de galop gewoon goed kan en met het aanspringen zit het probleem ook niet. Als ik even aan het galloperen ben dan gaat hij uit zichzelf omspringen. Ik heb al wel goed gelet op mijn eigen houding in de galop, zoals mijn buitenbeen duidelijk achter de singel en het binnenbeen duidelijk erop. Ik heb al veel bij mezelf gezocht alleen nu merk ik dat hij het ook vaker bij andere mensen doet.
Het is geen springpaard dus daar kan het probleem niet liggen.
Dus... wie heeft er tips???

Groetjes sjaslique

Britt

Re: Ongewenst changeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:38

waarom zou het dan een springpaard zijn?
ik dacht dat wanneer een paard changeerde uit zichzelf dat zijn achterhand dan nog niet sterk genoeg was Nagelbijten / Gniffelen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:40

Nou wat je ziet als een paard springpaard is of is geweest, dat ze dan ook vaak en snel omspringen. Omdat een springpaard namelijk veel wisselt van galop tijdens het parcours.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:46

Doet hij het ook als je op de volte rijdt, of alleen als je rechte stukken galoppeert? Anders zou je namelijk eerst wat meer op een grote volte kunnen galopperen. Rijd veel overgangen om de achterhand sterker te maken en galoppeer korte stukjes.
Doet hij het ook als je tempowisselingen in de galop maakt? Probeer de stukjes die je galoppeert het paard goed bij elkaar te houden, zodat ie goed zijn achterhand gebruikt..
Veel succes ermee!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:51

Hij doet het ook als ik op een volte rijdt. Ik schakel als het ware wel veel in de galop maar als je een wedstrijd hebt kun je dat moeilijk doen. Vorige week zaterdag moest ik L1 rijden en toen enkele sprongen middengalop en toen sprong hij dus wel om. Ik denk dat het een kwestie wordt van veel oefenen.

Bedankt voor de reacties.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:56

Tja, let dan goed op de stelling en buiging, hou je paardje bij elkaar... Ik heb ook eens een paardje gereden die het deed om onder het werk uit te komen en na een paar keer heel boos worden was het ineens afgelopen, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij de jouwe ook werkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:03

Let er goed op dat je met je binnenhand voldoende meegeeft. Als je hem daarop teveel tegenhoud krijgt hij geen ruimte om goed door te springen. Vooral bij een verruiming, als jij vraagt voor meer sprong. Verder in contragalop, geregeld eens omstellen in de hals maar wel dezelfde been/zithulpen blijven geven. Daar word hij soepel van en leert om niet zomaar op de teugel om te springen maar pas op je been. Als hij wel omspringt terug naar draf of stap en weer contragalop aanspringen. Bij mijn paard werken stemhulpen best goed. Als hij omspringt of dreigt te gaan changeren duidelijk nee te zeggen, en zoniet goed belonen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:24

Rustiger en beter in balans zitten.... je gaat waarschijnlijk lopen schuiven in het zadel waardoor ook automatisch je beenligging onstabieler wordt... en je dus misschien wel ongewenst een beenhulp geeft.

Wat te doen als je paard changeert en jij doet dus niet wat hier boven geschreven staat is gewoon doorblijven galloperen en goed je buitenbeen eraan houden (galophulp) je zult zien dat ze het dan moeilijk vinden worden en dan gewoon weer omspringen.

Succes Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:43

Ik rijd ook zo'n omspring geval Knipoog
Bij haar is het gebrek aan kracht en balans.
Vorig jaar deed ze het met gewoon galoperen, toen vooral op de voltes en als ik scherp door de bocht moest, toen dat bijna over was moesten we middengalop oefenen en gebeurde het met vooruit en terugrijden (nu nog steeds af en toe) en nu moet ik haar achter meer aan het werk zetten en gebeurd het ook weer vaker.
Belangrijkste isdenk ik je paard sterker maken en zelf goed stil zitten en de galophulp herhalen...
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:17

BrittKitt schreef:
ik dacht dat wanneer een paard changeerde uit zichzelf dat zijn achterhand dan nog niet sterk genoeg was Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij is dat niet altijd zo hoor. Mijn eigen paard van 12, Z2 dressuur changeert nog steeds uitzichzelf tijdens het longeren, ook met bijzets.

Onder het zadel doet hij het alleen wanneer iemand onrustig in het zadel zit, dan maakt hij zelf de wissels om de pas om de balans van de ruiter te compenseren. Eigenlijk is dat superbraaf en super gehoorzaam, moet je als ruiter maar stiller blijven zitten [toch!]
Tong uitsteken

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:34

iedere keer als hij changeert, direct nog een keer changeren ( zodat hij weer goed gaat). als je dit vaak genoeg doet, houd hij er waarschijnlijk snel mee op.
en let idd op of je goed stil zit.

DearDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:17

Als je paard ongewenst changeert komt dit meestal omdat hij het net heeft aangeleerd en nog niet helemaal door heeft wanneer het nu wel en niet moet. Verward In het begin changeert hij helemaal niet... daarna doet hij het op de verkeerde momenten en daarna gaat hij het beter snappen en zal hij het uiteindelijk alleen doen als jij het wil.

Wat je nu moet doen is consequent door trainen en hem gewoon corrigeren als hij het uit zichzelf doet... dan zal hij vanzelf begrijpen dat changeren alleen gewenst is als jij het van hem vraagt! Pling

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:59

Een uit zichzelf changerend paard is niet sterk genoeg in de achterhand. Probeer zelf recht boven het paard te zitten en het paard zelf ook recht te laten lopen. Hoe lang is het paard al onder het zadel? Hoe oud is hij en wat is er tot nog toe mee gedaan?

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:23

Wat je vaak ziet is dat een paard je op de 'buitenkant' gooit omdat dat nou eenmaal makkelijker is voor een paard. Dan kan hij het binnenachterbeen vanonder de massa steken en hoeft daar dan niet zoveel mee te dragen. Dus ga heel goed voelen waar je zit, zodra je voelt dat je op de buitenkant zit, meer gewicht op de binnenbeugel drukken en (bij wijze van spreken) op het binnenachterbeen gaan zitten. Hoe meer jij het b.a.been activeert hoe moeilijker het voor het paard wordt om om te springen. Succes!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:03

....oooowww, ik rij er ook op eentje die als je niet goed je hulpen geeft, changeert....ik doe echt veel contra, goed op mn hulpen letten, desnoods wat overdreven, goed op mn eigen houding letten...en ik wordt weer rijkelijk beloond als ik het goed doet!(blijft ie gewoon contra)...zoniet, geeft ie een zwieber en hup, changeren maar...ik haal hem dan terug naar draf en begin gewoon weer opnieuw(net zolang totdat ik het goed doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:32

Waarschijnlijk balans- en/of krachtprobleem, danwel zitprobleem van de ruiter. Is zonder het te zien echt niet te beoordelen. Wat zegt de instructeur ervan?