doodse mond....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

doodse mond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 16:49

Klinkt heel raar, maar ik heb de volgende vraag.

Mijn paardje is een beetje inzelf gekeerd, zoals ik het laatst hoorde. Ik kan hem redelijk nagevelijk rijden, maar echt fijn ontspannen in zijn nek doet hij niet. De DA heeft hem al bekeken en kon geen lichamelijk mankement ontdekken.

Ik rijd hem met een watertrens. Het is van een soort koper, wat al wat activiteit moet oproepen. Hij is niet sterk en hangt ook niet. Zodra je hem hebt overtuigd dat de baas zijn centen niet van blik zijn, wil hij ook wel wat voor je doen. Het is dus geen staker of luie werker.

Ik zit er echter af en toe over na te denken om toch nog een nader bit te proberen. Ik weet alleen niet goed of dat ook echt iets is. Ik bedoel hij loopt echt niet beroerd, maar het is net dat laatste beetje. Hij wil gewoon op de een of andere manier niet lekker kauwen op zijn bit. Als je hem wat doorstelt dan begint hij wel te kauwen, maar miscchien dat er een bitje is wat iets meer kan stimuleren. Ben dus absoluut niet op zoek naar een scherp bit. Ik wil gewoon een vriendelijk bitje.

Ik heb zelf al gedacht aan een dubbelgebroken watertrens of een kneveltrens (ligt stiller in zijn mond?)

Misschien dat jullie eens met mij mee willen denken en jullie visie willen geven.

In ieder geval bedankt voor het lezen. Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.....

Lusitana

Re: doodse mond....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:11

Ik stuur je ook een pb zo.
Maar in principe moet je dit oplossen met oefeningen die hem levendiger maken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:13

Helemaal met lusitano eens. Dit klinkt als een in zich zelf gekeerd paard die enkel werkt als hij weet er niet onder uit te komen. Er zit geen enkele wil en vrolijkheid in. Grondwerk zou het paard uit deze geslotenheid helpen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:10

Ik heb vorig jaar een paardje op stal gehad die ook gortdroog bleef in zijn mond. Ik heb ook veel afwisselende werk met hem gedaan. Hij bleek ook nog eens braaf langs de weg te zijn, dus een vriendin heeft hem een paar keer meegehad. Toe begon hij wel enorm te schuimen. Hij werd er ook heel vrolijk van. Nu hebben we een heel groot natuurgebied bij ons achter dus we hoeven niet ver langs de weg, maar wellicht is dat een idee. Ik heb ook wel eens een beetje appelstroop op het bit gesmeerd. Dit doe ik ook wel met jonge paarden. Daar gaan ze ook wel van kauwen en daardoor meer speeksel ontwikkelen. Ik heb er trouwens altijd een enkel of dubbel gebroken watertrens inhangen...

Veel succes!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:39

hoi egnie Lachen
ik denk dat redelijk nagevelijk gewoon nog net ff niet genoeg is..sommige paarden zijn nou eenmaal net even lastiger ontspannen te krijgen in het kaak en nekgewricht en dan schuimen ze dus ook (nog) niet. een krul of een lage hoofd hals houding betekend niet altijd dat ze ook daadwerkelijk ontspannen zijn. lekker blijven rijden met je gewone bitje en veel losmakende oefeningen doen (stelling, buiging in alle gangen) helpt misschien wel Lachen
en het ene paard kwijlt gewoon meer dan het andere, die van mij begint al zodra het bit er in hangt, gewoon op stal! hij vind het lekker om te kauwen op zijn bitje een ander paard moet daar misschien even van "overtuigd" worden Lachen

R0MY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:14

Als je toch een ander bit wilt proberen. Ik rijd een aantal paarden die waarvan een aantal erg goed gingen lopen op een bitje vaneen dubbelgebroken K&K

R0MY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:16

Wat ik er nog even bij wilde zetten is dat ik die nieuwe bedoelde. Ik dacht K&K ultra.. Is een erg duur bit maar 9 van de 10 reageren er erg goed op. Het is een vrij dun bitje met een klein stukje in het midden, sommige paarden houden er nu eenmaal niet van als hun moet vol zit aangezien een paardenmondje niet zo groot is.
Groetjes Romy

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:05

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik rijd al veel overgangen en stellingen met hem. Hij kauwt al wel meer dan in het begin, dus we zijn goed bezig. Longeer hem nu af en toe met een touwtje en dat werpt ook zijn vruchten af.

Ik heb zelf ook al zitten nadenken over dat nieuwe K&K bitje. Ga ik denk ik toch maar eens proberen.

Ik heb trouwens foto's van hem bij ITP. Kopje heet Mijn knappe vent.
Weet niet hoe ik het moet linken.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Enne ik doe er zeker wat mee.....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:23

't is meer cammouflage dan een oplossign maar je kan proberen hem voor het rijden met het bit in een suikerklontje te geven, met bit in uiteraard. Daar willen ze nog wel eens wat smakelijker van worden.
Aan de andere kant niet ieder paard schuimt evenveel. Het is ook weer niet zo dat als je paard niet schuimt dat er iets mis is.

Het schuimen ontstaat doot stimuleren van de speekselklieren die ter hoogte van het kopstuk van het hoofstel zitten. Bij een bepaalde mate van nageven worden deze klieren gestimuleerd en krijg je schuim.

Het ene bit maakt het paard wat soepeler in de mond dan het andere, maar is dus niet persé de oorzaak van schuim. Ik heb 1 paard die schuimt gelijk dikke klodders als het hoofdstel eraan zit en een die minimaal een beetje een wit randje krijgt na een half uur rijden.

Schuim is wel een goed teken, maar ook weer niet zaligmakend, een paard kan best wel fijn in de mond zijn zonder dat het schuimt.