tips gezocht voor een pony die teveel op het bit kauwt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maudlien

tips gezocht voor een pony die teveel op het bit kauwt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:34

mn pony kauwt erg op het bit, ze pakt het vast tussen dr kiezen en dan laat ze het weer los, ze blijft het dus niet vasthouden.
Maar hierdoor kan ik erg slecht contact houden omdat ze continu ermee bezig is, ze is heel druk ermee.
Heeft iemand een tip voor bijvoorbeeld een ander soort bitje dat misschien kan helpen of een andere tip??
Ze had eerst een enkel gebroken watertrens, maar nu heb even een dubbel gebroken watertrens om te proberen of dit beter gaat, maar dat gaat het niet, het helpt niks.

Ze doet dit overigens alleen in stap en als ze stil staat, in draf en galop doet ze het niet en heb ik er geen last van.

Ik hoop dat iemand een goeie tip heeft! Ja

GoldStar

Re: tips gezocht voor een pony die teveel op het bit kauwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:52

Heb je een gaatje lager hangen al geprobeerd? Dan ligt het bit iets lager en wat verder van de kiezen af. Hoe de pony dan met de tong omgaat moet je even afwachten.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:56

GoldStar schreef:
Heb je een gaatje lager hangen al geprobeerd? Dan ligt het bit iets lager en wat verder van de kiezen af. Hoe de pony dan met de tong omgaat moet je even afwachten.

Dit heb ik al geprobeerd, dan pakt ze het juist nog meer tussen dr kiezen en gaat ze ermee spelen, omdat het "losser" hangt, dus dat was geen oplossing.

Maar bedankt voor de tip

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:11

Het knabbelen op het bit is op zich niet verkeerd, en als ze dat alleen doet met stilstaan en stappen en je er verder geen last van hebt zou ik er verder geen probleem van maken (mijn merrie doet het namelijk ook). Ik heb dat zelfs liever dan een paard dat helemaal niets doet met het bit.

Wat je aan de paardentandarts kunt vragen is of hij een bit seat op de voorste kies kan maken, de voorste kiezen die het bit kunnen vastpakken schuin afslijpen zodat ze het bit niet meer tussen haar kiezen kan nemen. Persoonlijk vind ik dat dan weer een te drastische maatregel voor iets waar je geen last van hebt.

Een ander bit gaat in dit geval niet helpen. Ze zal het altijd wel blijven doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:28

Past je bit wel goed en hangt het wel op de juiste plek in de mond , is het niet te dik ?

Het klinkt alsof het erg oncomfortabel aanvoelt waardoor ze er constant mee aan het rommelen is omdat het onprettig zit...

Paardentandarts kan goed kijken of er bijvoorbeeld een kies niet helemaal okee is , en of het paardje wel genoeg ruimte in de mond heeft.
Probeer anders eens een bitloos hoofdstel ?

Het enige nadeel daarvan is dat je er geen dressuurwedstrijden mee mag starten.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:40

Cassidy schreef:
Het knabbelen op het bit is op zich niet verkeerd, en als ze dat alleen doet met stilstaan en stappen en je er verder geen last van hebt zou ik er verder geen probleem van maken (mijn merrie doet het namelijk ook). Ik heb dat zelfs liever dan een paard dat helemaal niets doet met het bit.

Wat je aan de paardentandarts kunt vragen is of hij een bit seat op de voorste kies kan maken, de voorste kiezen die het bit kunnen vastpakken schuin afslijpen zodat ze het bit niet meer tussen haar kiezen kan nemen. Persoonlijk vind ik dat dan weer een te drastische maatregel voor iets waar je geen last van hebt.

Een ander bit gaat in dit geval niet helpen. Ze zal het altijd wel blijven doen.

Het probleem is juist dat ik er in stap wel last van heb, ik kan dan bijna geen contact met dr mond houden, hierdoor lukt aanleuning in stap bijna niet.

Maar inderdaad een bit seat op de voorste kiezen is wel weer heel drastisch.

Maar jij denkt dat er dus geen echte oplossing voor is?

Maar ik heb er in stap wel last van, het stappen gaat steeds slechter doordat ik geen aanleuning heb.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:42

pmarena schreef:
Past je bit wel goed en hangt het wel op de juiste plek in de mond , is het niet te dik ?

Het klinkt alsof het erg oncomfortabel aanvoelt waardoor ze er constant mee aan het rommelen is omdat het onprettig zit...

Paardentandarts kan goed kijken of er bijvoorbeeld een kies niet helemaal okee is , en of het paardje wel genoeg ruimte in de mond heeft.
Probeer anders eens een bitloos hoofdstel ?

Het enige nadeel daarvan is dat je er geen dressuurwedstrijden mee mag starten.

Maar het gekke is, ze doet het alleen in stap en als ze stilstaat, in draf en galop niet. Ieder jaar komt de tandarts ervoor, dus ik denk dat ze wel genoeg ruimte heeft.

Een bitlooshoofdstel vind ik wel weer het andere uiterste...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:05

Ik rij western dus ik heb er niet zo'n probleem mee, omdat ik toch niet met constante aanleuning rijdt. Misschien geeft je pony zo wel aan dat ze liever een andere rijstijl heeft? Haha!

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:30

Cassidy schreef:
Ik rij western dus ik heb er niet zo'n probleem mee, omdat ik toch niet met constante aanleuning rijdt. Misschien geeft je pony zo wel aan dat ze liever een andere rijstijl heeft? Haha!

Nou ze zou er misschien best geschikt voor zijn, ze kan heel snel wenden enzo... Knipoog

Maar zijn er nog meer mensen met goeie tips??

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:26

misschien doet ze het een beetje uit verveling? Probeer een heleboel tempowisselingen in stap te maken om haar bezig te houden en haar gedachten bij het bit opzoeken te houden.
Ook andere oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts kunnen helpen.
Haar gewoon goed aan het werk zetten in stap en goed opsluiten tussen je been en hand. Ook kan je de overgang naar de draf verbeteren, steeds een snellere reactie op je been eisen. (dan gaat ze wachten op een aanwijzing van jou en is ze met het werk bezig)
Als de reactie op je been verbetert, zal ze ook minder gaan kauwen.
Veel succes en laat je nog even weten of het helpt?
groetjes lisette

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:26

Mijn merrie doet het al op het moment dat ze het bit inkrijgt, op stal. Daar is van verveling geen sprake, bit in en kauwen maar. De TA kon aan haar tanden voelen dat ze knaagde, ze waren helemaal glad.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:55

Je zegt dat je ook geen fijne aanleuning hebt als hij op zijn bit kauwt dus heb je volgens mij te weinig activiteit in de stap. Probeer met je handen mee te gaan met de beweging van zijn mond (in stap gaat het hoofd steeds een beetje naar voren en dan weer naar achteren, als jij je handen helemaal stil houdt krijgt hij telkens een snukje in zijn mond, alleen in stap dus!) en wat extra bij te drijven zodat hij wat voorwaartser wordt. Heb dit probleem ook gehad met mijn pony, maar dan in draf, je zag telkens een boogje in de teugel komen terwijl ik mijn handen wel stilhield. Ik moest het van mijn instructeur zo oplossen en ik merk nu ook dat als mijn pony echt fijn voorwaarts is hij het niet meer doet. Maar dat kauwen op zich is wel een goed teken hoor, het is ook goed als hij dat wel blijft doen maar dan alleen met zijn hoofd stil.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:19

LilPetat schreef:
Je zegt dat je ook geen fijne aanleuning hebt als hij op zijn bit kauwt dus heb je volgens mij te weinig activiteit in de stap. Probeer met je handen mee te gaan met de beweging van zijn mond (in stap gaat het hoofd steeds een beetje naar voren en dan weer naar achteren, als jij je handen helemaal stil houdt krijgt hij telkens een snukje in zijn mond, alleen in stap dus!) en wat extra bij te drijven zodat hij wat voorwaartser wordt. Heb dit probleem ook gehad met mijn pony, maar dan in draf, je zag telkens een boogje in de teugel komen terwijl ik mijn handen wel stilhield. Ik moest het van mijn instructeur zo oplossen en ik merk nu ook dat als mijn pony echt fijn voorwaarts is hij het niet meer doet. Maar dat kauwen op zich is wel een goed teken hoor, het is ook goed als hij dat wel blijft doen maar dan alleen met zijn hoofd stil.

Ze houd dr hoofd wel stil. ze kauwt alleen op het bit.
Het bit beweegt zo erg dat ik dus geen contact kan houden, dr hoofd beweegt niet meer dan normaal.
De beweging van het hoofd in stap kan ik helemaal niet volgen, zo erg kauwt ze.
Extra drijven zei mijn instructrice ook ,maar dat helpt niet.
(Teveel drijven gaat ook niet, want dan gaat ze keihard scheuren, het is een nogal over actieve arabier, iets actiever drijven kan wel, maar dan blijft ze nog evenveel kauwen als ervoor.
Ik heb echt al heel veel dingen geprobeerd, maar het helpt allemaal niks. mijn instructrice weet ook niet zo goed meer wat we nog meer kunnen proberen.

maar in ieder geval bedankt voor de tip.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:27

liesje1986 schreef:
misschien doet ze het een beetje uit verveling? Probeer een heleboel tempowisselingen in stap te maken om haar bezig te houden en haar gedachten bij het bit opzoeken te houden.
Ook andere oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts kunnen helpen.
Haar gewoon goed aan het werk zetten in stap en goed opsluiten tussen je been en hand. Ook kan je de overgang naar de draf verbeteren, steeds een snellere reactie op je been eisen. (dan gaat ze wachten op een aanwijzing van jou en is ze met het werk bezig)
Als de reactie op je been verbetert, zal ze ook minder gaan kauwen.
Veel succes en laat je nog even weten of het helpt?
groetjes lisette

Veel figuren rijden heb ik ook al geprobeerd, ja het is echt heel erg, ik heb al zoveel geprobeerd en niks helpt gewoon
tempowisseling heb ik ook geprobeerd, zodra ik ga draven dan doet je het niet meer maar zodra ik weer ga stappen dan begint ze meteen weer, hoe vaak en hoe snel ik ook overgangen rijd.
Ze reageert al heel erg goed op mn been, het is een erg werklustig arabiertje, die heel snel en goed reageert op je been.

Erg bedankt voor de tip, maar ik heb het al geprobeerd en het helpt niks allemaal, het is echt heel erg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:19

Hoe reageert ze als je een felle eenzijdige ophouding maakt op het moment dat ze gaat knagen?

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:08

Cassidy schreef:
Hoe reageert ze als je een felle eenzijdige ophouding maakt op het moment dat ze gaat knagen?

Ik heb dat even geprobeerd net, maar ze blijft door gaan met kauwen, ze houd geen minuut op. Dus dat heeft niet geholpen.

Maar bedant in ieder geval!

Nog meer tips????

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:45

Eigenlijk moet ik een bit hebben ( voor tijdelijk ofzo) waar ze niet op KAN kauwen, misschien dat dat helpt, of bestaat dat niet??
Ik zie echt geen andere optie meer, of vinden jullie dit niks??

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:16

maudlien schreef:
Eigenlijk moet ik een bit hebben ( voor tijdelijk ofzo) waar ze niet op KAN kauwen, misschien dat dat helpt, of bestaat dat niet??

Ik heb voor mijn pony een bitje wat kan ronddraaien, een Robart heet het.(heeft beetje het uiterlijk van een watertrens maar dan iets dikker Doordat het bitje alle kanten op kan draaien is het niet mogelijk om vast te pakken omdat het wegrolt zegmaar. Ik heb bij mijn pony een hele goede aanleuning. Dit bitje kan je gewoon bij divoza bestellen en heeft gewoon een normale prijs.
Ik wist ook nooit van het bestaan, maar het werkt goed.
Hopelijk kan ik je hiermee helpen Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:33

Mijn pony deed het ook en later bleek dat hij haken aan zijn kiezen had. Daarna was het meteen over.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 14:51

Raimondlover schreef:
maudlien schreef:

Ik heb voor mijn pony een bitje wat kan ronddraaien, een Robart heet het.(heeft beetje het uiterlijk van een watertrens maar dan iets dikker Doordat het bitje alle kanten op kan draaien is het niet mogelijk om vast te pakken omdat het wegrolt zegmaar. Ik heb bij mijn pony een hele goede aanleuning. Dit bitje kan je gewoon bij divoza bestellen en heeft gewoon een normale prijs.

Ok, bedankt voor de tip!

ik heb eens bij Divoza gekeken, dat ziet er wel handig uit!
Alleen de prijs viel me wel erg tegen, 43 euro.........
Het is natuurlijk maar net wat je duur vind, maar dat vind ik niet goedkoop!
Ik zal er eens over nadenken, bedankt in iedere geval voor het advies!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:16

[/quote]

Ok, bedankt voor de tip!

[/quote]

Hij stond bij mij voor 27 euro Verward in de divoza ....... hmm Ziek[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:48

Hoe oud is jouw pony eigenlijk?
vivaar doet het ook. ook met lange teugel, ook met aanleuning en ook in draf maar dan iets minder. ik heb er totaal geen last van, de aanleuning word er niet minder om en ze schudt niet steeds met haar hoofd oid. Maar zij is 3..

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:25

Raimondlover schreef:

Ok, bedankt voor de tip!

[/quote]

Hij stond bij mij voor 27 euro Verward in de divoza ....... hmm Ziek
[/quote][/quote]

Ik heb op internet gekeken, maar ik ben net naar de ruitersport zaak geweest en ik heb er 1 gekocht, eens ff kijken of het helpt!

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:27

Alacairion schreef:
Hoe oud is jouw pony eigenlijk?
vivaar doet het ook. ook met lange teugel, ook met aanleuning en ook in draf maar dan iets minder. ik heb er totaal geen last van, de aanleuning word er niet minder om en ze schudt niet steeds met haar hoofd oid. Maar zij is 3..

Die van mij is al 13...
Maar die van mij kauwt zo erg, dat het hele bit continu in beweging is, het bit is geen moment niet in beweging en daardoor kan ik bijna geen aanleuning houden. Ik heb er wel behoorlijk last van.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:45

Astra doet dit ook soms, ook in draf, terwijl het bit goed past en er een goede aanleuning is. Ook gooit ze vaak haar tong boven het bit, ze speelt er wat mee, wel vervelend soms. En mijn vriend spant dan de sperriem strakker, maar persoonlijker vind ik dat het erger wordt daarmee , tja