om te beginnen ben ik van mening dat ieder lichamelijk gezond paard de Z2 moet kunnen halen.
Het ideale dressuurpaard moet aan een aantal eisen voldoen maar waar moet een doorsnee 'dressuurpaard' aan voldoen? Per slot van rekening kan niet ieder paard naar de olimpische spelen.
Om terug te komen op de 'sterk achterbeen opmerking'. Is een paard dan een paard met een normaal achterbeen dan ineens *maar* een paard dat toevallig dressuur loopt?
Voor mij spelen (tot de Z2 of misschien zelfs lichte tour) twee andere heel belangrijke dingen mee. Een paard dat soepel is het lijf is een goed karakter heeft.
Ik heb dus zo'n paard. Mooie ruime taktmatige gangen maar niet geweldig veel kracht in het achterbeen of een spectaculair voorbeen (wat elkaar logischerwijs op zou moeten volgen).
Hij is wel ontzettend soepel in zijn lijf (ondanks dat hij heel erg compact is, zo zie je maar weer, bouw zegt echt niet alles).
Daarnaast heeft hij een super karakter (voor mij). hij gaat niet snel over de zeik, laat zich niet gek maken. Nieuwe oefening? rustig afwachten wat die tweebener nu weer van je wil en niet staken of gek worden. Als er een deur dichtslaat tijdens een proef bijft hij de rust zelve, waar andere paarden weg springen. dat scheelt een hoop punten
. Hij zou dus alle oefeningen tot de lichte tour moeten kunnen leren. Nou denk ik wel vaker dat eigenlijk veel meer mensen eigenlijk een paard zouden moeten hebben zoals die van mij, ipv een dressurcrack waar ze amper mee overweg kunnen omdat hij gewoonweg te heet is. Zouden niet veel meer mensen eens naar hun kunnen moeten kijken en een 'dressuurpaard' moeten kopen wat bij hun kunnen past (of ga ik nu te ver of topic?)