wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 22:37

Naar aanleiding van een opmerking naar aanleiding van een paar foto's van mijn paard: hij getuigde niet echt van een heel sterk achterbeen, heb ik eens zitten denken wat nou een paard een dressuur paard maakt.

om te beginnen ben ik van mening dat ieder lichamelijk gezond paard de Z2 moet kunnen halen.
Het ideale dressuurpaard moet aan een aantal eisen voldoen maar waar moet een doorsnee 'dressuurpaard' aan voldoen? Per slot van rekening kan niet ieder paard naar de olimpische spelen.

Om terug te komen op de 'sterk achterbeen opmerking'. Is een paard dan een paard met een normaal achterbeen dan ineens *maar* een paard dat toevallig dressuur loopt?
Voor mij spelen (tot de Z2 of misschien zelfs lichte tour) twee andere heel belangrijke dingen mee. Een paard dat soepel is het lijf is een goed karakter heeft.

Ik heb dus zo'n paard. Mooie ruime taktmatige gangen maar niet geweldig veel kracht in het achterbeen of een spectaculair voorbeen (wat elkaar logischerwijs op zou moeten volgen).
Hij is wel ontzettend soepel in zijn lijf (ondanks dat hij heel erg compact is, zo zie je maar weer, bouw zegt echt niet alles).
Daarnaast heeft hij een super karakter (voor mij). hij gaat niet snel over de zeik, laat zich niet gek maken. Nieuwe oefening? rustig afwachten wat die tweebener nu weer van je wil en niet staken of gek worden. Als er een deur dichtslaat tijdens een proef bijft hij de rust zelve, waar andere paarden weg springen. dat scheelt een hoop punten Knipoog . Hij zou dus alle oefeningen tot de lichte tour moeten kunnen leren.

Nou denk ik wel vaker dat eigenlijk veel meer mensen eigenlijk een paard zouden moeten hebben zoals die van mij, ipv een dressurcrack waar ze amper mee overweg kunnen omdat hij gewoonweg te heet is. Zouden niet veel meer mensen eens naar hun kunnen moeten kijken en een 'dressuurpaard' moeten kopen wat bij hun kunnen past (of ga ik nu te ver of topic?)

baroen

Re: wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 04:09

ik snap wel wat je zegt.. maar ook weer niet.. ik weet nl niet of er zoveel mensen zijn die ondanks alles een dressuur topper uit hun paard willen rijden .. als iets er niet in zit , zit het er niet in... het kan idd zijn dat sommige paarden afgedaan worden als weinig in de dresuur en dan met andere training en ruiter ze het wel super doen...

een goed dressuur paard, een paard wat z2 tot veel hoger moet gaan lopen moet qua exterieur wel aan een aantal eisen voldoen...bv.. met een zwakke achterhand, een steil achterbeen..komt hij niet of nauwelijks weg in een uitgestrekte gang....kun je trainen wat je wilt maar dat gaat niet... een paard met erg veel knie actie..die komt vaak naar boven..ook geen paard waarvan je strek gangen kunt verwachten, een paard wat te lang is in de rug... komt ook niet prettig en gesloten wendingen door enz enz... helemaal niet dat die paarden niet super kunnen zijn, maar nee, die zullen het niet halen in de Gp en hoger....

en of elk lichamelijk gezond paard z2 moet kunnen halen? nee niet dus...

Ik heb dus zo'n paard. Mooie ruime taktmatige gangen maar niet geweldig veel kracht in het achterbeen of een spectaculair voorbeen (wat elkaar logischerwijs op zou moeten volgen).
Hij is wel ontzettend soepel in zijn lijf (ondanks dat hij heel erg compact is, zo zie je maar weer, bouw zegt echt niet alles).
Daarnaast heeft hij een super karakter (voor mij). hij gaat niet snel over de zeik, laat zich niet gek maken. Nieuwe oefening? rustig afwachten wat die tweebener nu weer van je wil en niet staken of gek worden. Als er een deur dichtslaat tijdens een proef bijft hij de rust zelve, waar andere paarden weg springen. dat scheelt een hoop punten . Hij zou dus alle oefeningen tot de lichte tour moeten kunnen leren.

dat stukje snap ik niet... waarom zou jou paard dan de oefeningen tot lichte toer moeten kunnen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:29

Ik ben ook wel van mening dat ieder normaal gebouwd, vierkant correct bewegend paard met de juiste africhting Z moet kunnen lopen.

Daarna komt enige extra kwaliteiten toch wel van pas en om de hoek kijken.
Mijns inziens is het met name in de zwaardere proeven belangrijk dat je een paard hebt met een hele goede galop, die kan buigen in de gewrichten en talent heeft om zich te laten zetten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:36

Een paard moet naar mijn inzien niet alleen redelijk goed gebouwd zijn, maar ook kloppen tussen de oren...
Een van de belangrijkste dingen vindt ik zelf takt en regelmaat van de beweging.
aan een swungend paard heb je op zich minder dan een paard wat zich met veel takt en regelmaat door de baan beweegt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:40

dressuur=africhting.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:42

Lusitana schreef:
dressuur=africhting.

tuurlijk, maar er zijn type paarden die het nou eenmaal veel makkelijker hebben dan een ander.
een paard wat totaal dressuurgefokt is en de juiste bouw heeft om de hogere oefeningen te doen zal veel eerder in het Z komen dan bijvoorbeeld een zangersheide die echt op het springen gefokt is en dus ook een totaal andere bouw heeft.

ik denk dat de TS daar op doelt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:46

Tsja, maar je ziet ook een aantal springgefokte paarden die het heel goed doen in de dressuur, dus zo'n groot verschil in bouw zal er toch niet zijn?

Uiteindelijk is denk ik de combinatie paard-ruiter ook heel belangrijk. Niet iedereen zal uit een bepaald paard het beste kunnen halen, maar dat betekent nog niet dat het een 'slecht' paard is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:47

ik zal wel even wat foto's zoeken... een vriendin van mij had een voltaire, zangerheide. en nu heeft ze een gribaldi. je ziet heel duidelijk een verschil in lopen, terwijl ze beide correct gebouwd waren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:52

Ja hallo, maar dan spreek je dus over een WEDSTRIJDdressuurpaard. Dat is dan waar kan ik de hoogste punten mee halen. Daar heb je het weer, de hele dressuur krijgt een andere betekenis omdat zelfs de jury nu graag een bepaald soort paard met bepaald soort bewegingen ziet. Ik denk persoonlijk dat zoiets niet goed is voor de sport of het paard.
Maar goed even on-topic blijven, er is geen enkele belemmering in een paard wat anders gebouwd is om ook hoog te komen. Als je van de paarden aan de top standfoto´s maakt en je legt ze op elkaar, zul je zien dat er maar weinig precies matchen.
Het zit hem idd meer in de beweging, en dan wel die graag gezien wordt. Maar op zich hebben flistende gangen natuurlijk niets met dressuur te maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:53

het springpaard:
Afbeelding

het dresuurpaard:
Afbeelding

springpaardje liep heel leuk, kon makkelijk een M proef aan. maar het ging altijd maar zozo.
dressuurpaard danst gewoon en ik denk dat dat een groot deel te maken heeft met zijn bouw, dat hij gewoon makkelijker kan bewegen.

lusitana: ik heb het niet perse over een wedstrijddressuurpaard waar je dus de hoogste punten mee kan halen.
maar een echt dressuupaard is gewoon anders gebouwd en kan veel makkelijker bewegen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:57

Lusitana schreef:
Ja hallo, maar dan spreek je dus over een WEDSTRIJDdressuurpaard. Dat is dan waar kan ik de hoogste punten mee halen. Daar heb je het weer, de hele dressuur krijgt een andere betekenis omdat zelfs de jury nu graag een bepaald soort paard met bepaald soort bewegingen ziet. Ik denk persoonlijk dat zoiets niet goed is voor de sport of het paard.
Maar goed even on-topic blijven, er is geen enkele belemmering in een paard wat anders gebouwd is om ook hoog te komen. Als je van de paarden aan de top standfoto´s maakt en je legt ze op elkaar, zul je zien dat er maar weinig precies matchen.
Het zit hem idd meer in de beweging, en dan wel die graag gezien wordt. Maar op zich hebben flistende gangen natuurlijk niets met dressuur te maken.

Vind je dat laatste echt?

Dan praat je over dressuur als "kunstjes laten zien"... en dat vind ik geen dressuur.

Als we het hier hebben over het dressuurpaard versus het springpaard laten we dan uitgaan van een PAVO-cup bijvoorbeeld. Reken dat er dan verschil is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:00

Het verschil in inderdaad heel duidelijk!
Al denk ik dat je door bepaalde trainingsmethoden misschien ook al wel een deel van het verschil kan opheffen.

Al geloof ik wel dat misschien het onderste paard ook voor een beginner misschien wat makkelijker rond te sturen is en de oefeningen wat makkelijker aan te leren zijn.

Ik ben het wel met lusitana eens dat dressuur meer is dan een proefje waarbij door de juryleden toch vaak erg selectief beoordeeld wordt...

Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat in elk paard een dressuurpaard zit, soms moet je er alleen wat meer moeite voor doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:01

Mireille1970 schreef:

Vind je dat laatste echt?

Dan praat je over dressuur als "kunstjes laten zien"... en dat vind ik geen dressuur.

Als we het hier hebben over het dressuurpaard versus het springpaard laten we dan uitgaan van een PAVO-cup bijvoorbeeld. Reken dat er dan verschil is.

Wat vind jij dan wel onder dressuur vallen als je de PAVO-cup aanhaalt?
Uiteindelijk is dressuur de africhting van het paard en niet het proefje toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:04

Dat bedoel ik ook. Maar kijk eens bij het losrijden (ik kijk nooit proeven, vind ik nutteloze informatie, zie liever een fantastisch bewegende en goed gereden 4-jarige dan een nette proef op de letter die scoort)...

Dat bedoel ik dus eigenlijk. Qua beweging onderscheid zich dan een dressuurpaard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:06

Okee, hoe zit het dan met het allround paard? Ik ken zat paarden die en Z dressuur en Z springen lopen. En wat dacht je van een military paard? Dan rijden ze dressuur op pezige Volbloeds.
Het ligt helemaal niet zo makkelijk als paard X is dressuur paard en paard Y is springpaard.

En ponies dan?
En barokke paarden, die duidelijk anders bewegen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:08

Ik vind barokke paarden soms geweldige dressuurpaarden Haha!
Ponies zijn soms klein uitgevallen paarden, en soms totaal anders. Maar dat betekent niet dat je ze niet dressuurmatig kunt trainen, m.i.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:11

Lusitana schreef:
Okee, hoe zit het dan met het allround paard? Ik ken zat paarden die en Z dressuur en Z springen lopen. En wat dacht je van een military paard? Dan rijden ze dressuur op pezige Volbloeds.
Het ligt helemaal niet zo makkelijk als paard X is dressuur paard en paard Y is springpaard.

En ponies dan?
En barokke paarden, die duidelijk anders bewegen?

j maar nu zeg je dus: DE RUITER maakt het verschil. Dat kan ook.

Ik zie Friezen in het Z. Is het daarom een dressuurpaard?? Nee. Een Fries wordt namelijk niet als dressuurpaard gemaakt per definitie.
(dit is slechts 1 voorbeeld hoor)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:16

Als je puur let op het uitoefenen van het gevraagde denk ik dat het wel kan, maar ik denk ook dat je dan wel rekening moet houden met de tijd die je er in moet steken.

Ik heb een springpaard, hij kan wel degelijk al die oefeningen aanleren, ook zijn karakter werkt mee, lekker bomproef, maar qua danstechniek komt hij te kort en kan dit nooit aanleren. Ik denk eerlijk gezegd ook dat je heel wat jaren meer moet uittrekken om het zelfde te bereiken dan met zo een dressuurcracker. Je ziet het al in het losrijden, heeft hij al een achterstand met het lekker gaan lopen. Die echte dressuur sportgefokte paarden hebben al meteen meer soeplesse als ze al 1 rondje hebben gelopen. Daarentegen kan mijn paard ook al die oefeningen aanleren, maar ja het is niet lekker voor het oog..... Wat je noemt dat achterbeen gebruik en dan het strekvermogen van het voorbeen komt mijn paard iig ruimschoots te kort.

Als antwoord op je vraag geef ik een paard wordt dressuurpaard als hij binnen een redelijk termijn van jaren aan training proefgericht zijn punten kan lopen. Het is nl ook wat de jury wil zien en als je allemaal dansmariekes in de ring hebt, zul je geen punten rijden want het plaatje steekt te ver af met de anderen.... Helaas want het paard voert ook de kunstjes correct uit,..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:17

Ja, ik vind het leuk dat de Fries voorbij komt. Dat is nl weer een verhaal apart. Die is natuurlijk eeuwenlang gefokt als tuigpaard en harddraver. de galop is er toen bij in geschoten. Nu zijn ze al een flinke tijd op weg om er goede dressuurpaarden uit te fokken, maar toch hebben veel een aantal kenmerken die idd werk onder de man een beetje belemmeren. Zoals dus SOMS een gebrekkige galop, een lange, weke rug en de natuurlijke neiging om op te krullen. Ik zeg met name werk onder de man en niet dressuur.

Daar raak je een goed punt, Mirielle, want een paard moet op zich wel goed in staat zijn de ruiter te dragen en de houding aan te nemen zoals die bij dressuur gevraagd wordt.

Blijft dat dressuur de ondergrond is voor andere sporten dus behalve dan bij het mennen, is dit een voorwaarde voor al het werk onder de man.

(bewerkt om "soms" uit te vergroten)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-05 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:19

russel, jij hebt het dan wel weer over punten halen. Dat is op zich een ander doel dan alleen gymnastiseren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:25

Punten halen vind ik erg onbelangrijk.

Een goed ongeplaatst paard thuis dat super loopt en mooi gereden wordt is wel veel leuker dan een paard dat scoort alleen op proeftechniek. Voor mij dan he.

Ik dacht dat we zochten naar het specifieke aan een dressuurpaard los op 3jarige leeftijd. Dus zonder invloed van de ruiter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:28

Dat is op zich een leuke invals hoek. Het uiterlijk zegt dan of het geschikt is voor africhting? Of toch weer om te scoren in de ring?
Dan kunnen we een leuk spelletje doen om te kijken of de theorie klopt. We plaatsen een foto en men raadt of het een dressuurpaard is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-05 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:29

Voor africhting tot een meer dan gemiddeld dressuurpaard.

Dat scoren in de ring vind ik niet zo bijster...

Wat vind jij nou van nature een goed dressuurpaard (kenmerken?)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:31

Dat is juist het probleem, Mireille, ik denk niet dat er kenmerken zijn voor een dressuurpaard... (behalve dan dat het de ruiter comfortabel moet kunnen dragen)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:32

Dus een paard dat alleen maar tolt of telgangd of enorm de hals heeeeeeeel laag in de borst heeft steken en een heel kort voorbeen heeft IS per definitie wel een dressuurpaard?