Jullie visie op lichtrijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Jullie visie op lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 22:30

Lichtrijden.... tijdens het oefenen in de bak , wanneer rijden jullie licht , op welk been , en WAAROM op dat been ?

Ik vind het wel grappig om te horen dat sommige mensen op het binnenvoorbeen lichtrijden (dus als dat naar voren komt) en anderen juist op het buitenbeen...

Is dat nieuwerwets ofzo , een ander modern inzicht , of gewoon FOUT ?

Ik heb al jaren geen les of wedstrijdambities gehad dus wellicht heb ik iets gemist ?

Hoe rijden julie licht , ben ik benieuwd naar ? Lachen

Anneliesss

Re: Jullie visie op lichtrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 00:44

altijd op het buitenvoorbeen.
Waarom? Omdat ik het zo geleerd heb... Welke redenatie erachter gaat weet ik niet. Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 03:56

het lichtrijden op het buiten been heeft een evenwichts functie voor het paard... niet dat hij anders omvalt, maar qua stelling, bochten enz..anders werk je hem/haar anders tegen wanneer je op het binnen been lichtrijd... bij sommige paarden, vooral die nogal vast zitten op een kant kan het helpen om op het "verkeerde"been te gaan lichtrijden...maar goed dan moet je wel precies weten wanneer je dat doet..wanneer je "gewoon leuk rondjes rijdt met je paard en er verder weinig van vraag maakt het niet zoveel uit behalve dat het in de wendingen wat vervelend kan zitten...soms, en dan bij jonge paarden die een galop aan moeten leren kan het juist helpen om op het "verkeerde been "licht te rijden en van uit daar in een wending aan te springen...

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:18

ik ben alleen aan het lichtrijden tijdens het losrijden, de rest van de tijd ben ik alleen maar aan het doorzitten. en lichtrijden doe ik op het buitenvoorbeen. waarom? geen iddee.. t is me zo aangeleerd, en als ik op het verkeerde been aan het lichtrijden ben voel ik dat meteen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:55

Buitenvoorbeen, staat overigens ook zo voorgeschreven in dressuurproeven. Maar ik zit liever door, omdat ik mijn paard dan beter aan kan voelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:01

Altijd buitenvoorbeen. Iedereen die ik het anders heb zien doen deed het onbewust fout.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:04

Altijd op het buitenvoorbeen, anders kom ik de bocht niet door.
Ik rijd eigenlijk bijna altijd licht, omdat ik mijn paard nog niet goed nageeflijk kan rijden en dan zit dat niet lekker. Als ik hem er eenmaal doorheen heb is lichtrijden veel lekkerder, dan voel ik inderdaad mijn paard veel beter aan.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:16

Op het buitenvoorbeen. Ook mij is dit zo aangeleerd, rij ik per ongeluk even op het verkeerde been licht, dan voel ik het gelijk en ik vind het absoluut niet lekker zitten. Ook merk ik bij mijn haf als ik dit doe hij anders de bochten door gaat en ik hem moeilijker ingebogen krijg. Of is dit maar verbeelding? Voor mijn gevoel niet.
Maar als ik echt aan het werk ben met hem, zit ik ook liever door, heb ook ik een beter contact met hem.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:17

Ik zit bijna nooit door en lichtrijden doe ik op het buitenvoorbeen. Als je op het buitenvoorbeen lichtrijdt, ontlast je het binnenachterbeen van je paard, en dat moet het zwaarste werk verrichten in wendingen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:28

PattyOosten schreef:
Ik zit bijna nooit door en lichtrijden doe ik op het buitenvoorbeen. Als je op het buitenvoorbeen lichtrijdt, ontlast je het binnenachterbeen van je paard, en dat moet het zwaarste werk verrichten in wendingen.

mee eens. je paard houdt je op deze manier manier in balans.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:08

Ja net als de andere buiten voor been.. Is me zo aangeleerd..
Maar ik zit liever ook door.. (rijdt op 2 friezen en die gaan allebei makkelijker als ik door zit..)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:02

Heeft inderdaad met de balans van je paard in de wending te maken. Buitenvoorbeen dus.
Wanneer ik lichtrij ligt aan het paard waar ik op zit.
Tijdens losrijden altijd lichtrijden, bij een ervaren paard daarna veel doorzitten. Met een erg jong paard helemaal niet, alleen voor het aangalloperen even.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:01

lichtrijden doe je altijd op het buiten voor been. gewoon weg omdat dit te maken heeft zoals al eeder gezegt balas, wendingen e.d

als je aan het warm rijden bent moet je ook altijd licht rijden omdat dit makkelijker is voor je paard.

zo heb ik dit altijd geleerd en zal het ook altijd blijven doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:50

Precies, lichtrijden op het buitenvoorbeen, maar als je buiten lang draaft wel af en toe van been verwisselen. Verder altijd lichtrijden bij het losrijden en bij jonge paarden zoveel mogelijk lichtrijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:33

lichtrijden in de bak op buitenvoorbeen omdat dit voor het paard makkelijker is en omdat ik dit zelf zo gewend ben, lichtrijden op een buitenrit maakt niet veel uit, maar betrap mezelf er wel op dat als ik aan de rechterkant van de weg rijd dat ik dan óók weer op het buitenbeen ga lichtrijden Clown maar dan gweoon af en toe wisselen enzo, ook een beetje wat het paard het fijnste vind lopen

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:43

De kant waar de manen niet hangen, op de een of andere manier heb ik het me aangeleerd naar de kant te kijken waar de manen niet hangen. Zo heb ik overzicht, maar het laatste jaar gaat het steeds meer op gevoel, als ik verkeerd zit voel ik dat.

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:01

Zelf ga ik ook altijd lichtrijden op het buitenvoorbeen (net als vele anderen). Dit heb ik zo aangeleerd en ik heb geleerd dat dat is voor de balans, maar ook dat het paard dan niet teveel aan één kant belast wordt. (Zie PattyOosten.)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:51

Ik rijd ook op het buitenvoorbeen licht, wanneer hij echt goed los is (hangt ook sterk van het paard af) ga ik doorzitten, dan is het dát dat hem het minste stoort.
Vroeger deden we vaak oefeningen als 2 tijden lichtrijden, 1 doorzitten (mexiaans lichtrijden dacht ik). Een keer je die techniek doorhebt vind ik hem ook behoorlijk vriendelijk.

Sowieso let ik bij veel paarden sterk op om zo vlak mogelijk licht te rijden, dus beugels lang genoeg en heel zacht op en neer te gaan, vooral in het begin om hun rug goed te laten doorkomen en ze te doen ontspannen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:12

solarpleure schreef:
De kant waar de manen niet hangen, op de een of andere manier heb ik het me aangeleerd naar de kant te kijken waar de manen niet hangen. Zo heb ik overzicht, maar het laatste jaar gaat het steeds meer op gevoel, als ik verkeerd zit voel ik dat.

Maar niet elk paard heeft de manen naar dezelfde kant hangen. Dit vind ik eigenlijk een rare manier om te bekijken op welk been je wilt gaan lichtrijden.

Ik rij zelf altijd op het buitenvoorbeen licht. Dat rijdt het fijnste, is me aangeleerd en op wedstrijden wordt daar ook naar gekeken. Knipoog

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:14

Bij ons werd het inderdaad ook zo aangeleerd, lichtrijden op het buitenbeen. De uitleg die wij kregen: aangezien tijden de draf het diagonaal paar benen tegelijk van de grond gaat --> als je staat als je buitenbeen naar voor gaat ontlast je op da moment ook het binnenachterbeen dat naar voor gaat. Het ging er dus om dat je door te lichtrijden op het buitenvoorbeen je het paard het makkelijker makte om zijn binnenachterbeen te gebruiken...

Ik rij lang en veel licht omdat ik niet tevreden ben over mijn doorzitten. Vind het dan vriendelijk voor mij paard er een beetje rekening mee te houden. Als hij fijn loopt na het losrijden ga ik wel doorzitten, dit paard zit namelijk ook wel erg fijn dus dan gaat het wel. Als de ontspanning om een of andere reden verdwijnt los ik het nu nog lichtrijdend op.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:16

lichtrijden in de bak zou ik ook op het buitenvoorbeen doen, zo is me dat gelerd, maar ik rijd nooit in een bak
Buiten rijd ik altij dlicht, ik kan niet doorzitten, dan krijg ik vreselijk rugpijn. Ik wissel iedere 20 pasjes van kant, dus dan sta ik 2 pasjes (ipv van 2 pasjes zitten) zodat ik op het andere been lichtrijd. Zo is me dat vroeger geleerd toen ik jachtpaarden trainde voor mensen, om te voorkomen dat het paard eenzijdig belast wordt.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:30

Ik rijdt altijd licht, buitenvoorbeen om mijn pony t helpen want hij heeft nog heel veel moeite met zijn balans. Om die reden rijdt ik ook zowat alleen maar licht, doorzitten doe ik pas als ik voel dat hij goed over zn rug loopt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:09

Ik rij eigenlijk altijd licht. Ik heb mijn paard gekregen toen hij nog jong was en toen moest het en nu doe ik het nog steeds. Mijn paard zit als een huis met doorzitten, dus ik hoef het niet echt te trainen. En als hij zo z'n bui heeft springt hij in iedere hoek aan in galop als ik doorzit Clown

Met binnenstelling vragen wil ik wel eens een paar passen op het binnenbeen lichtrijden omdat hij dan netjes op de hoefslag blijft Bloos , maar dat is alleen de eerste 10 minuten. Daarna is hij zo soepel dat het niet meer nodig is Haha!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:13

buitenvoorbeen, dit is mij geleerd. ik rij altijd licht want van doorzitten krijg ik echt gigantische kramp, ik heb werkelijk alle mogelijke manieren, tips etc uitgeprobeerd maar ik kom maar niet van die kramp in mijn ribbenkast af, gek wordt ik ervan, 5 minuten hou ik het vol maar langer gaat niet lukken.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:21

Lichtrijden doe ik op het binnenachterbeen Knipoog Buitenvoorbeen dus, zoals de meeste. Op die manier ontlast je het binnenachterbeen bij het ondertreden. Bij wendingen is het dressuurmatig de bedoeling dat het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, als jij op dat moment staat werk je hem het minst tegen.

Zodra ze los genoeg zijn door het lijf en achter snel genoeg g aik lichtrijden. Het hangt ook af van wat voor oefeningen ik rij. Het komt vaak genoeg voor dat ik de hele les blijf lichtrijden.