tips voor loswerken van een vast zittend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

tips voor loswerken van een vast zittend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:14

nou de titel zegt het eigenlijk al Tong uitsteken
ik rijd nu voor ongeveer 1 week een paardje dat vast zit van onder tot boven letterlijk!
zelfs de benen staan stijf, in de hals is geen buiging te krijgen en mooi netjes door de hoeken lopen is voor het paardje onmogelijk zo lijkt het!
ik rijd enorm veel voltes probeer haar in te buigen, naar buiten te laten kijken, ik rij overgangen maar ik vraag me serieus af of dit paardje ooit nog redelijk soepel wordt.
na een kwartier rijden zijn mijn armen als het ware helemaal uitgeput van het "vast houden wachten tot ze mee geeft onmiddelijk meegeven om na 2 tellen weer vast te houden totat ze weer 2 tellen meegeeft"
heb nu losjes een elastiek erom gedaan om toch iets meer hulp te hebben want ik weet echt niet meer hoe ik dit paardje door haar lichaam kan laten lopen!
dus hebben jullie tips om een paard wat compleet vast zit langzaam maar zeker los te maken in het lichaam?
Graag! Haha!

Anoniem

Re: tips voor loswerken van een vast zittend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:23

Heel eerlijk gezegd zou ik uberhaupt niet op zo'n paard gaan zitten, want dat is niet gezond in z'n lijf.
Wat is de oorzaak van die extreme stijfheid?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:34

ze is 2 maanden verkocht geweest en het is daar helemaal fout gegaan Ach gut , gelukkig heeft de eigenaresse het paard terug gekocht en heeft mij gevraagt om het paardje te rijden als zij weg is.
de oorzaak van de stijfheid is dus waarschijndelijk gebeurt in de 2 maanden dat ze verkocht is geweest.
maar nog voordat dit alles gebeurt is en nog voordat de eigenaresse hem voor de 1e x kreeg heeft ze M dressuur en M springen gelopen de stijfheid is dus niet altijd geweest

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:44

ze hebben dat paard dan letterlijk vast getrokken (denk ik)
maar misschien heeft hij ooit eens vast gelegen in zijn stal enz kan allemaal.

wat betreft het rijden: goed voorwaarts en met een meeverende hand. zeker niet proberen om dit paard nageeflijk te rijden, want als hij losser wordt in zijn lijf en op het achterbeen komt dan komt het hoofd vanzelf.

blijf inderdaad voltes rijden en lekker voorwaarts. hand voor been aan. zodra die volte een beetje een eitje wordt moet je dit gewoon negeren. overgangen rijden van stap weer draf enz.

mijn paard was ook een stijf paard, maar na alles lessen die ik gehad/nog steeds heb is het nu een paard dat los door haar lijf heen loopt. dus lekker voorwaarts, overgangen en zeker niet belemmeren aan de voorkant. hoofd komt vanzelf.

succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:00

Veel longeren misschien? Eventueel met bijzet (zou dit niet te strak doen), maar zeker ook zonder bijzet zodat hij zichzelf weer vrij durft te bewegen. En inderdaad als je gaat rijden, niet te veel vragen.. lekker voorwaarts, veel overgangen.

Denk dat het paard zijn zelfvertrouwen ook kwijt is en deze weer terug moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:12

Ik denk dat ik zo'n dier eerst een tijdje het land in zou doen om weer een beetje bij te komen. Want als je een dergelijk 'resultaat' geboekt hebt in 2 maanden bij een paard, dan heb je iets echt niet handig aangepakt.

Daarna voorzichtig op gaan pakken met bv grondwerk en weer heel rustig onder het zadel.
Is ze niet spierbevangen oid?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:55

Misschien moet je eens mee naar een gyropractor of hoe zoiets ook heten mag.. maar verder weet ik het ook niet..:S veel suc6 in ieder geval!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:08

mmm spierbevangen? daar zal ik het een met de eigenaresse over gaan hebben,, en toch maar eens voorstellen om de dierenarts erbij te halen om dit te ondetzoeken.
zou een kraker misschien een idee zijn>

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:49

Sonja schreef:
Ik denk dat ik zo'n dier eerst een tijdje het land in zou doen om weer een beetje bij te komen. Want als je een dergelijk 'resultaat' geboekt hebt in 2 maanden bij een paard, dan heb je iets echt niet handig aangepakt.

Daarna voorzichtig op gaan pakken met bv grondwerk en weer heel rustig onder het zadel.
Is ze niet spierbevangen oid?

OK dan!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:37

Ik denk dat dit paard een lichamelijke klacht heeft. Ik zou er een chiropractiker of osteopaat naar laten kijken. Je kunt er ook een dierenarts bij halen maar de kans is aanwezig dat hij niks kan vinden, dus vandaar dat ik een osteopaat of chiropractiker erbij zou halen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:00

maseren voor je gaat rijden... idd veel naar voren rijden en overgangen

veel succes

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:30

het paardje van me moeder had het ook toen we haar kregen
over der hele lichaam stijf
dat is nu al helemaal niet meer zo

wij hadden der gewoon de hele dag buiten staan dat ze zelf lekker der gang kon gaan en in het begin met rijden heel veel stappen en dan beetje figuren maar echt niet met strakke hand gewoon ontspannen en dan beetje draven. dan ging ze wel recht door de bochten in het begin maja dat komt vanzelf goed. als jij stijf bent ga je je benen ook niet meteen in je nek leggen. lijkt mij dan begin je ook gewoon rustig

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:40

ik zou niet eens gaan rijden op een dier wat zo vast zit. begin eens met rustig longeerwerk, wel goed opbouwen. straks krijgt je paard spierpijn en dan ben je nog verder van huis.
pessoateugel doet wonderen bij dit soort paarden. dubbele longe ook.
bevestig je longeerlijn zo dat je stelling kunt vragen en de buitenschouder kan begrenzen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:30

dushi88 schreef:

veel succes

je paard nooit zelf masseren. Wij hebben hier niet voor geleerd en je kan het probleem alleen maar erger maken.

dit moet je overlaten aan de mensen die weten wat ze doen.

succes

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:36

Zo had ik mijn paard Kornalijn toen der tijd ook gekocht. Na allemaal blessures en door de dierenarts te horen gekregen dat ik er niets meer mee kon dan af en toe het bos in gaan heb ik hem lekker eerst een half jaar op het land gegooid en niet naar omgekeken. Kon hij even bijkomen. Daarna ben ik hem weer gaan pakken en toen ben ik de eerste maand (opbouwend) alleen maar met een lang teugeltje rechtuit gaan stappen in het bos. De maand erna de draf opgepakt en daarna de galop. Daarna wat longeerwerk en toen in de bak er weer wat mee gedressuurd. Nu mag ik alles weer met me paardje, terwijl toen ik hem kocht hij afgeschreven was. Neem er dus wel de tijd voor en niets snel willen omdat hij al M is. Mijn paard was ook Z. En zijn nu net weer met B wedstrijden begonnen. Gewoon veel tijd, geduld en liefde geven!!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:31

droefje schreef:
dushi88 schreef:

veel succes

je paard nooit zelf masseren. Wij hebben hier niet voor geleerd en je kan het probleem alleen maar erger maken.

dit moet je overlaten aan de mensen die weten wat ze doen.

succes

ik masseer mijn paard altijd zelf voor het losrijden (dus de spieren beetje losser maken) ik zie niet in waarom je dat niet zelf zou kunnen doen..... je moet ook niet gaan lopen hakken ofzo, alleen wrijven over de nek, de rug, de benen enz enz dat kan al wonderen doen

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:40

nou als ik mag vragen ik heb zelf ook een pony die niet nageeft behalve als hij heet word maar dan loop die teveel onder me weg me instructrise is er vandaag op gegaan hij zit ook te vast iin zijn rug ik zal je zeggen wat ik doe:

1x in de week wil ik hem aan de pasoa dat helpt egt maar doe het de eerste keer niet te strak bouw het rustig op. ik zal niet gauw naar een fysiotherapeut gaan heb ik ook gedaan en helpte nie bij die fysio dan. iedereen is anders.

doordat die niet zijn rug gebruikt gaat het hem later pijn doen dus ik masseer altijd zijn rug spieren met zo'n lange dunne witte fles en groene tekst erop het is voor stijve op spierpijn het is niet erg als je het erzelf op smeert want maseren kun je bijna niet verkeerd doen of je doet het met zo'n massage borstel

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:41

stijfheid op spierpijn bedoel ik

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:47

als je er in het begin erop gaat goed proberen laag nabeneden te spelen en ruim door stappen als je dan gaat draven dan ga je heel veel van hand veranderen. niet beginnen met gebrokenlijnen maar meer met voltes of lange scheve lijn zoals k-x-m enzo. maar je laat hem laag en diep je moet het gevoel hebben dat je uit het zadel word gewipt en als er wat verkeerd gebuirt of wat dan ook gewoon weer rustig oppakken pas in draf als die aan de teugel is ook zo met galop
als je moe bent gewoon weer even stappen lang naar beneden armen ontspannen en later weer werken

maar geef het niet op hoe eerder ij de moed opgeeft hoe meer spierpijn hij krijgt ..dan maar spierballen kweken gewoon doorgaan

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:55

bedankt allemaal!
maar het probleem is ook wel een beetje dat het paardje niet van mij is maar van een vriendin van mij (ik rijd haar af en toe als mijn vriendin weg is)
maar ik zal het met haar erover hebben (weer rustig opbouwen ect. en de tips nagaan die jullie gegeven hebben)

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:42

Ja, vooral lekker buiten laten lopen en aan halster longeren (op eigen benen laten lopen). Zoals al eerder is gezegd: niks forceren, niet nageeflijk rijden, lekker voorwaarts, veel afwisseling in stap en draf. Dan komt dat hoofdje vanzelf wel.