Doel of middel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

Doel of middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:09

N.a.v. een offtopic subdiscussie binnen het onderwerp "extreem achter de loodlijn rijden"...

Zijn de oefeningen (gevraagd in dressuurproeven) een op zichzelfstaand doel of een middel?

Hoe kan een sb doel op zich zijn?
Ik kom niet verder dan een manier om punten te verzamelen op wedstrijdjes. Dat is een mensendoel, geen paardendoel.
Ik zie alle oefeningen niet anders dan een middel om vorm te geven.

Marion Schreuder verwoordt het helder:

‘De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.’
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
* de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
* de harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
* door het onderbrengen van de achterhand wordt de voorhand verlicht (dit is het begin van de enige juiste lichtheid), voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
* het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, hetgeen resulteert in lichtheid van aanleuning naarmate de balans verbetert.

Op welke manier is een sb of andere oefening een doel voor jullie?

Anoniem

Re: Doel of middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:12

Een oefening is nooit een doel. Zijn allemaal bedoeld voor de resultaten die je hierboven beschreven hebt. Genoemde oefeningen zijn ook allemaal gewoon basisopvoeding.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:16

Doel is het welzijn en de manier van bewegen van je paard.

Oefening is slechts hulpmiddel om daartoe te komen. De gradatie en uitvoering vertellen of iemand op de juiste manier bezig is. Ongeacht hoe je er naartoe werkt.

Als je met een stramme bok kan appuyeren is het een kunstje en behoort het toe aan het circus.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:16

De oefeningen gevraagd in de dressuurproef zijn een middel. Het is een maatstaf waarin jij kunt laten zien hoever je met je paard bent. Alleen spelen op wedstrijden meerdere dingen een rol mee dan alleen je trainingsniveau van thuis.
Daar heb je te maken met andere omgeving, zenuwen van ruiter en paard, ect.

Dus de oefeningen die je in de proef rijd zijn een middel op zich, want dankzij deze oefeningen en die je natuurlijk thuis kunt varrieren om je paard zowel lichamelijk als geestelijk te sterken. Dus meer conditie, spierkracht en geestelijk bestand tegen het werk.

Kijk maar in de L2 bijvoorbeeld vraagt men wijken voor het been 5 meter daarbij lichtrijden, je traint je paard wordt sterker. Als vervolg in de L2 10 meter wijken daarbij doorzitten.
Mocht je in de B nog ongeveer in de L moet het al precieser en in de M en Z nog precieser.

Zodra je dus de oefeningen als doel ziet dan gaat het volgens mij de verkeerde kant op, daar je je dan teveel focust en voorbij loopt aan het doel van de dressuur.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:19

Kafue schreef:
De oefeningen gevraagd in de dressuurproef zijn een middel. Het is een maatstaf waarin jij kunt laten zien hoever je met je paard bent. Alleen spelen op wedstrijden meerdere dingen een rol mee dan alleen je trainingsniveau van thuis.
Daar heb je te maken met andere omgeving, zenuwen van ruiter en paard, ect.

Dus de oefeningen die je in de proef rijd zijn een middel op zich, want dankzij deze oefeningen en die je natuurlijk thuis kunt varrieren om je paard zowel lichamelijk als geestelijk te sterken. Dus meer conditie, spierkracht en geestelijk bestand tegen het werk.

Kijk maar in de L2 bijvoorbeeld vraagt men wijken voor het been 5 meter daarbij lichtrijden, je traint je paard wordt sterker. Als vervolg in de L2 10 meter wijken daarbij doorzitten.
Mocht je in de B nog ongeveer in de L moet het al precieser en in de M en Z nog precieser.

Zodra je dus de oefeningen als doel ziet dan gaat het volgens mij de verkeerde kant op, daar je je dan teveel focust en voorbij loopt aan het doel van de dressuur.

mee eens, kan er niets anders van maken

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:41

Mijn doel is een oefening zo correct mogelijk uit te voeren en daarbij mijn paard sterker te maken en hem in het 1e geval 100% gezond en fit te houden (zowel lichamelijk als geestelijk).
Als het doel (de gevraagde oefeningen op het nivo waarop je uitkomt) bereikt is dan werk je door naar het volgende doel.
Maar ten alle tijde blijf ik kijken of mijn paard wel klaar is voor het doel wat ik wil bereiken.
Maar de oefeningen die gevraagd worden in de dressuur zijn ook weer een middel om je paard klaar te maken voor het volgende nivo.
Dus ik vind de oefeningen een middel en een doel op zich.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:51

Ik ben het helemaal met Friemel eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:40

Ik denk dat het nogal afhangt van het niveau waarop je wedstrijden start.

Tuurlijk, an sich zijn de oefeningen een middel en geen doel. Maar in de proef rijd je voor wat er in die proef gevraagd wordt.

Mooi voorbeeld daarin vind ik bijv de aanleuning. Vaak komt het punt waarop de ruiter het fijnste gevoel heeft, niet overeen met waar hij in de proef moet lopen. Je kunt daar met een "oog" op de grond gewoon in je proefgerichte training aandacht aan schenken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:04

Is dat wat je in je voorbeeld noemt niet vreemd dan, Zep?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:09

Aqua, de post van Zep is van mei 2005. Bewust Zep aan het uitpluizen???????

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:33

Nee, Cornelie. Wat beweegt jou om dat te denken?
Ik kwam dit topic gewoon weer tegen. Bovendien heb ik geen behoefte om Zep uit te pluizen maar ben ik gewoon ginteresseerd in dat wat zij schrijft. Met andere woorden, het had ook iemand anders kunnen schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:15

Nou je hebt mazzel dat ik nog weer eens op RT kwam kijken want zoveel post ik hier niet.

Ik bedoel het zoals het er staat. Veel paarden lopen voor je gevoel het fijnst op een punt waarbij ze voor het oog niet het perfecte plaatje geven. Met behulp van een oog op de grond kun je jezelf aanleren welk gevoel past bij de ideale wedstrijdhouding en je paard in de proef in die houding voorstellen. Dat zal je dus een hogere score opleveren, terwijl je thuis eigenlijk fijner rijd als je je paard net een tikkie langer/korter/hoger/dieper/doohalen wat nvt is hebt lopen.

Dat is gewoon proefgericht rijden. Ik rijd thuis bijna nooit een oefening exact zoals die in de proef gevraagd word.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:30

Ok, dank je wel voor je uitleg.

Ik denk dat wij dan een verschil van mening hebben. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een paard het best loopt als hij voor de ruiter het fijnst voelt. Dus ook op een wedstrijd zou dat in mijn ogen zo moeten zijn.

Maar wat versta je onder de ideale wedstrijdhouding?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:37

De houding die de Fei voorschrijft

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:48

Is die houding dan niet gelijk aan dat optimale gevoel?

Dat zou toch tegenstrijdig zijn. Immers een paard heeft toch maar 1 balans?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:53

niet elk paard aqua

75% bij wijze van spreke loopt het best in balans volgens het plaatje van de fei............ de andere 25 % loopt beter anders OF heeft anders nodig omdat lijf en lendenen anders nodig hebben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:58

Dat geloof ik niet KiWiKa. Er is toch maar 1 evenwichtsmechanisme in een paard?

Een paard wat niet in balans loopt, loopt niet correct. Dat weten ze bij de FEI ook.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:59

Aqua8horse schreef:
Nee, Cornelie. Wat beweegt jou om dat te denken?
Ik kwam dit topic gewoon weer tegen. Bovendien heb ik geen behoefte om Zep uit te pluizen maar ben ik gewoon ginteresseerd in dat wat zij schrijft. Met andere woorden, het had ook iemand anders kunnen schrijven

Ik waar al wat langer op bokt rond en het is mij niet geheel onbekend welke bokkers niet echt met elkaar overweg kunnen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:02

Aqua8horse schreef:
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een paard het best loopt als hij voor de ruiter het fijnst voelt.

Ik heb dit er even uitgehaald als een aardig 'tricky' opmerking.
Ik weet dat jij geen voorstander bent van LDR.
Maar wat als die houding ( of welke houding dan ook ) voor een ruiter het fijnst aanvoelt? Dan is dat volgens jouw woorden ook de beste houding voor een paard ?! En dát ben ik niet geheel met je eens. Als ik naar mijzelf kijk. Mijn paard voelt het fijnste als hij een duikboot nadoet. Maar volgens de fysio is dat een houding die voor mijn paard totaal niet gewenst is. Dus dat is niet het beste voor hem. En op die momenten is het wel fijn als iemand vanaf de grond even meekijkt. En je een ander gevoel aanleert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:03

Aqua8horse schreef:
Dat geloof ik niet KiWiKa. Er is toch maar 1 evenwichtsmechanisme in een paard?

Een paard wat niet in balans loopt, loopt niet correct. Dat weten ze bij de FEI ook.

nee, er is geen een paard het zelfde En elk paard heeft zijn eigen balans op zijn eigen manier

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:14

Dat geloof ik dus niet KiWaKa
Evenwicht is evenwicht.

Corneile: Ik ga ervan uit dat een paard alleen fijn kan voelen voor een ruiter als het paard en de ruiter samen in balans zijn.

Als een ruiter vindt dat een paard goed aanvoelt en niet in balans is, zie ik dat als een probleem van de ruiter. Of hij weet niet wat hij voelen moet of hij neemt genoegen met minder. (!!! Dit is een voorbeeld en slaat dus op niemand!!!) Ik ga er overigens vanuit dat een ruiter voor 99% altijd zelf de oorzaak is van een probleem met zijn of haar paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:36

Maar wie praat er over een probleem

Het is gewoon een feit dat een groot deel van de paarden niet voor het gewenste plaatje loopt op het moment dat ze voor de ruiter het fijnst aanvoelen. Maar dat zegt niet dat ze meteen heel akelig zijn als je ze in "proefhouding" hebt lopen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:38

Als je zelf niet in balans bent of loopt, heb je als mens toch ook een probleem?

Ik zie niet waarom dat anders zou zijn van een paard.

Leuk om op deze manier met je te communicren Zep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:42

Maar waarom zou hij volgens jou meteen in disbalans zijn

Blijkbaar nog niet zoveel verder doorgereden paarden gereden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:44

Ben jij als je uit balkans bent dan niet in disbalans?
Als je uit je evenwicht bent, ga je dat toch ook compenseren? Doe je dat niet dan val je immers. Waarom zou dat bij een paard anders zijn?

Hoe meer de paarden doorgereden zijn, hoe meer balans ze hebben. Ik heb in tegen stelling tot wat jij vermoed wel veel doorgerden paarden gereden.