Sonja schreef:want dat heeft trainingtechnisch geen enkel nut. Ook mijn driejarige niet.
Hier ben ik het niet mee eens....
*** Dat mag
Voor je het weet trek je een drie jarige uit elkaar, met alle gevolgen van dien... denk je niet dat het voor een jong paard erg fijn is als je hem een lekker op zijn eigen manier met de neus in de wind laat werken???
*** Tuurlijk is dat hartstikke fijn voor hem. Dat doet hij dan ook elke dag in weide en paddock, en als ik hem als werkje bv freestyle.
Trainingstechnisch???? Dat komt hier spelenderwijs wel.... daar heeft een jong paard geen drol aan en lekker 'los' longeren werkt wel degelijk mee aan een goede conditie hoor!
*** Tuurlijk heeft het conditioneel wel zin om zonder bijzets te werken, maar IK kies er niet voor om zonder bijzets te longeren. Wel ander werk, zoals bv freestylen, wandelen, vrij balkjes lopen etc.
Maar dan heb je het over conditionee-trainingstechnisch. En ik heb het over spieropbouw-trainingstechnisch

Een paard geeft zelf wel aan wat het wel en niet aan kan, maar sommige mensen schijnen daar doorheen te kijken...
*** Ik mag aannemen dat deze opmerking niet voor mij bedoelt is?
No offence Sonja, maar jong is jong en kapot gaan er al genoeg!
*** Dat klopt helaas. Echter, die van mij blaken van gezondheid, hebben bijna geen blessures, doen prima werk, zijn prettig in de omgang etc. Bovendien heb ik de vreemde illusie opgebouwd enigszins te weten waarmee ik bezig ben

Dus om op de vraag van TS terug te komen: JA, ik vind het prima om een jong paard met hulpteugel zoals pessoa te longeren!