3 Jarig groen paard beleren: Met pessoa teugel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Znoin

3 Jarig groen paard beleren: Met pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:05

Ik heb net een 3 jarige nog helemaal groene KWPN ruin gekocht, (In april 3 geworden) die nog ALLES moet leren, en ook nog niet zadelmak is. Hij is wel gelongeerd.

Is het verstandig om dit paard voordat ik (over een paar maandjes Clown ) misschien met het zadelmak maken ga beginnen, hem te longeren met een pessoateugel, zodat ik hem kan laten wennen aan teugeldruk en om zijn rug en achterhand alvast te trainen en versterken?

Kaja

Re: 3 Jarig groen paard beleren: Met pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:51

Nou dat zou ik echt NOOIT doen, ik vind een pessoa sowieso al geen succes, maar dat komt omdat ik over het algemeen jonge paarden heb, die i.m.o dat niet accepteren!!!

Lijkt mij niets voor dat jonge spul!!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:54

ik heb mijn paard toendertijd weggebracht naar een dressuurstal.
en daar hebben ze hem eerst getraint ZONDER druk etc.
ze hebben hem proberen op z'n eigen benen te laten lopen zeg maar.
en pas daarna kreeg ie een beetje druk, en grind het koppie omlaag.
Op veel plaatsen zie je dat wanneer ze met paarden beginnen het koppie meteen omlaag moet enzo.

ik ben wel blij dat ik het op deze manier heb laten doen iig.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:56

Eerst achter, dan voor. Net wat vorige reactie hier zegt. Laat hem eerst maar eens overal aan wennen, op eigen benen lopen en op jou stem reageren. Je kunt er niet direct een pessoa aanhangen, hiervoor moet je paard wel wat gewend zijn (qua druk) anders is het net zoals Kaja al zegt, ze accepteren het dan niet...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:59

Wat ik zelf meestal doe is eerst aan alles laten wennen zonder gerommel aan de kop, en longeren met het halster nog onder het hoofdstel zodat je de longeerlijn aan bit+ring van het halster kan klikken inéén (dan trek je nooit per abuis het bit te ver). Dan weken later pas iets eraan en ik begin dan met het simpele elastiek. Geeft druk op het moment dat hij zijn kop omhoog steekt of te ver recht vooruit, maar laat los op het moment dat hij ontspant...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:30

Wat je ook gebruikt voor "hulpteugel" zorg dat je paard flink voorwaarts blijft, jonge paarden kunnen de druk wat moeilijk accepteren en gaan achteruit lopen/steigeren met alle gevolgen van dien...

I.m.o is het voldoende te trainen met een hoofstel en een singeltje, de rest komt later wel Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:03

ben het eens met wat hier boven staat. Ik heb de mijne een jaar geleden ook groen gekocht. En hem heb ik pas de pessoa omgedaan toen hij 4 maand onder het zadel was (ik gebruik hem alleen op zn langst) Mijn paard accepteerde hem vrijwel gelijk en ik vind het een fijn hulpstuk voor het longeren. Maar zoals hierboven staat voorlopig nog niet doen, hij zal het al moeilijk genoeg krijgen met gewoon longeren en zadelmak maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:08

Zodra een paard het longeren snapt, gehoorzaam en dus voorwaarts is, dan komen bij mij de hulpteugels voor het longeren uit de kast hoor. Dan ga ik meteen doelgericht te werk en daar zie ik totaal geen kwaad in. Ik longeer bijna nooit niet-bijgezet want dat heeft trainingtechnisch geen enkel nut. Ook mijn driejarige niet.
Pessoateugel vind ik een uitstekende longeer-hulpteugel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:01

Sonja schreef:
want dat heeft trainingtechnisch geen enkel nut. Ook mijn driejarige niet.

Hier ben ik het niet mee eens....

Voor je het weet trek je een drie jarige uit elkaar, met alle gevolgen van dien... denk je niet dat het voor een jong paard erg fijn is als je hem een lekker op zijn eigen manier met de neus in de wind laat werken???

Trainingstechnisch???? Dat komt hier spelenderwijs wel.... daar heeft een jong paard geen drol aan en lekker 'los' longeren werkt wel degelijk mee aan een goede conditie hoor!

Een paard geeft zelf wel aan wat het wel en niet aan kan, maar sommige mensen schijnen daar doorheen te kijken...

No offence Sonja, maar jong is jong en kapot gaan er al genoeg!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:05

@ Sonja, wil jij zeggen dat je elk paard elke keer dan met bijzet longeert?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:05

Kaja was me voor Lachen

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:10

Zonder hulpstukken gaat het toch ook prima, of niet?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:15

ik zou dat nooit doen! laat hem eerst maar eens over 4 benen lopen! en een passoa is ook best wel scherp! (als je het bit tenminste neemt)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:34

Heidehofs, wat bedoel je met scherp?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:37

zodra een paard het princiepe van het longeren begrijpt, goed naar je luister en goed voorwaarts is (op zijn eigen benen) kan je gaan bijzetten.
ik heb mijn 3 jarige merrie op advies van de DA gelongeerd met pessoa. eerst alleen met bontje achter de kont, een paar keer later heel los en 3 weken later ging het al heel netjes lang laag.
volgens mijn DA zou het paard dan een beter evenwicht hebben en sterker zijn in de rug en kont als je er eenmaal op ging.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:56

Hermesdeux schreef:
Heidehofs, wat bedoel je met scherp?

Volgens mij bedoelt heidehofs een pessoabit in de plaats van de hulpteugel.

Ik ben zelf echt tegen hulpteugels aan jonge paarden.
Heb dan altijd het idee dat je ze in de mond gaat verpesten.
Ik laat ze in het begin gewoon op d'r eigen benen lopen en een klein beetje aan de teugeldruk wennen.
Ze gaan dan vanzelf jehand op zoeken en van daaruit krijg je vanzelf een aanleuning.
Maar ik heb met hulpteugels altijd het idee dat je het dan een beetje gaat verpesten omdat je het dan als het ware gaat afdwingen en daar hou ik niet zo van.
Een paard heeft maar 1 mond en daar moet je zuinig op zijn.

Wat ik wel altijd doe met paarden die ik keuringsklaar metmaken in het begin met een kaptoom bijgezet laten lopen.
Maar dan wel redelijk lang dat ze alleen wat druk erop krijgen als ze d'r hoofd omhoog doen of te ver naar voren.
Werk zoiezo heel veel met kaptoom bij jonge paarden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:25

nee hoor asjeblieft geen hulpteugels bij beleren van een jong paard
waarom mensen dat hoofd toch altijd meteen naar beneden willen hebben
lekker het hoofd vrij laten en het paard op eigen benen laten lopen
een paard vindt het zonder bijzet al moeilijk genoeg
ga het niet nog moeilijker maken Rolleyes

eerst longeren aan het halster zonder hulp middelen zodat ze aan de stemhulpen kunnen wennen en aan jou.. en een beetje conditie krijgen
ik ga er de eerste keer ook op aan het halster gewoon zonder zadel
alleen in stap met iemand ernaast die hem vasthoud
zodra dat goed gaat ga ik een klein stukje draven
en dan pas komt het zadel erop en krijgen ze een bit in
pas als het paard bitwijs is en het snapt wat de bedoeling is komt er (indien nodig) een los touwtje aan het bit bij het longeren
ook weer om te snappen wat de bedoeling is
soms is 2/3 keer voldoende en daarna longeer ik nog heel af en toe met een touwtje
ik ben niet zo'n longeer fan Tong uitsteken

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:53

bij de meeste als je paarden keuringsklaar laat maken bv. Doen ze er wel een pessoa of iets eraan, wel als het paard alles al een beetje snapt denk ik, maar dat is dus om het paard wat bespieder te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:19

waar is de dubbele lijn in dit geval????

Ik hoor niemand erover.
Je kan zoveel met die dingen.

Nadat mijn fjord gewoon gelongeert kon worden heb ik de dubbel eraan gegooid. Dan kan je lichte druk nemen en dit uitbouwen.
Tevens ben je instaat om al wat stuurwerk te gaan doen(zoals bij aangespannen rijden).

Zo kon mijne al aardig gestuurd worden en tempo regeling voordat hij onder het zadel kwam en voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:05

Kaja schreef:
Sonja schreef:
want dat heeft trainingtechnisch geen enkel nut. Ook mijn driejarige niet.

Hier ben ik het niet mee eens....

*** Dat mag Knipoog

Voor je het weet trek je een drie jarige uit elkaar, met alle gevolgen van dien... denk je niet dat het voor een jong paard erg fijn is als je hem een lekker op zijn eigen manier met de neus in de wind laat werken???

*** Tuurlijk is dat hartstikke fijn voor hem. Dat doet hij dan ook elke dag in weide en paddock, en als ik hem als werkje bv freestyle.

Trainingstechnisch???? Dat komt hier spelenderwijs wel.... daar heeft een jong paard geen drol aan en lekker 'los' longeren werkt wel degelijk mee aan een goede conditie hoor!

*** Tuurlijk heeft het conditioneel wel zin om zonder bijzets te werken, maar IK kies er niet voor om zonder bijzets te longeren. Wel ander werk, zoals bv freestylen, wandelen, vrij balkjes lopen etc.
Maar dan heb je het over conditionee-trainingstechnisch. En ik heb het over spieropbouw-trainingstechnisch Haha!

Een paard geeft zelf wel aan wat het wel en niet aan kan, maar sommige mensen schijnen daar doorheen te kijken...

*** Ik mag aannemen dat deze opmerking niet voor mij bedoelt is?

No offence Sonja, maar jong is jong en kapot gaan er al genoeg!

*** Dat klopt helaas. Echter, die van mij blaken van gezondheid, hebben bijna geen blessures, doen prima werk, zijn prettig in de omgang etc. Bovendien heb ik de vreemde illusie opgebouwd enigszins te weten waarmee ik bezig ben Haha! Dus om op de vraag van TS terug te komen: JA, ik vind het prima om een jong paard met hulpteugel zoals pessoa te longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:12

Hermesdeux schreef:
@ Sonja, wil jij zeggen dat je elk paard elke keer dan met bijzet longeert?

ALS ik niet met bijzet longeer, dan met dubbele lijnen. Ik doe niet aan longeren zonder bijzets oid, dat vind ik slingeren. Oftewel beweging geven. En waarom zou ik dat op de zo belastende circel doen? Dan gooi ik ze liever in de grote bak met elkaar om te spelen. Wat ze de rest van de dag ook al doen in de paddocks of in de wei.

Voor mijn jonge paard (wordt volgende maand 4) geldt het volgende werkschema:
Maandag vrij
Dinsdag 1/2 uur rijden incl in- en uitstappen
Woensdag mee naar buiten (aan de lijn wandelen)
Donderdag longeren (bijgezet, max 15 minuten)
Vrijdag vrij
Zaterdag 1/2 uur onder het zadel of freestylen
Zondag aan de hand klooien (Parelligames, balkjes lopen, vrijheidsdressuur-achtige oefeningetjes etc)

Reden dat ik die ene keer in de week dat ik longeer een bijzet gebruik (en jaja ik zet ook nog eens bij met de teugels tussen de voorbenen door met een knoop op de rug - kom maar op) is dat ik mijn paarden graag van jongs af aan op de juiste manier laat werken; van achter naar voren, over de rug, tegen een begrenzing aan.

Ik zou het zelfs om durven draaien voor iedereen die maar zonder bijzets bezig is: ik vind het dom werk om een paard op een circel, voorhand-belastend te laten lopen! Brengt alleen maar schade toe aan het jonge paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:16

O ja en dan nog voor de oudere paarden; die worden ook 1x per week gelongeerd, met bijzet of aan de dubbele lijnen.
Redenen?
1. Ik wil dat ze op de juiste rijtechnische manier gelongeerd worden. Dus vanuit de achterhand over de rug werkend met de juiste aangespannen (en daardoor ontspannen! -vat je 'm nog?) bovenlijn
2. Ik vind het heerlijk om op die manier naar de paarden te kijken en te checken of alles op de juiste manier beweegt
3. Mijn paarden vinden het hartstikke fijn om gelongeerd te worden. (Tja, ik ken ze goed dus ik zie wat ze prettig vinden en wat niet)

Als ik er voor kies om het paard zelf zijn lichaamshouding te laten bepalen, dan gooi ik los, freestyle ik, laat ik los springen of wat dan ook. Maar dat heeft (spier-)trainingtechnisch totaal geen enkel nut.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:05

Sonja schreef:
Bovendien heb ik de vreemde illusie opgebouwd enigszins te weten waarmee ik bezig ben Haha! Dus om op de vraag van TS terug te komen: JA, ik vind het prima om een jong paard met hulpteugel zoals pessoa te longeren!

Knap van jezelf Haha! !! Daar ben je zeker wel trots op.... Knipoog ...

( Bloos Zou ik ook wezen... Knipoog )

Een kleine kanttekening..... Kleintje maar hoor Knipoog

In die illusie van jou hè?
Waar je zegt dat een jong paard "los" longeren, in dit geval zonder bijzet, helemaal geen nut heeft en dat het dier enkel en alleen maar op de voorhand loopt...
Mag ik dan aannemen dat jou jonge paarden met bijzet of doorgetrokken teugel of wat dan ook niet op de voorhand lopen????

Goeie Knipoog !!! Mooie illusie heb je dan.....

Mag inmiddels duidelijk wezen TS dat ik absoluut geen voorstander ben om met een jong, niet of net zadelmak dier met pessoa teugel te beleren! Pure onzin en nog gevaarlijk ook!
Wanneer er dan toch een hulpteugel aan te pas moete komen zou ik kiezen voor een goque, maar wel eentje met een band om de hals....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:57

ik vind het veelste vroeg om een dier van die leeftijd al in een onnatuurlijke houding te verplichten zo'n jong dier kan er wel trauma's aan overhouden.
ik zou het dier eerst vooruit, ontspannen en voor zichzef leren te lopen de rest komt later wel.
geduld is een schone zaak.
wacht er mee tot het dier er aan toe is problemen rij en longeer je er in een dag in maar in weken er weer uit bij wijze van spreke.
suc 6

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:37

Ben het met Rommulus eens op 1 zinnetje na "de rest komt vanzelf"... er komt met paardrijden niets vanzelf... werken, dagelijks herhalen en trainen is het motto...