Weer naar buiten na een ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Weer naar buiten na een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:22

Ik heb 2 maanden geleden buiten een ongelukje gehad. Ik zal het even kort uitleggen :
Ik was op de terugweg uit het bos, en moet het laatste stukje altijd alleen. Ik was al de hele dag lekker aan het rijden geweest. Op de terugweg ging alles ontspannen. Toen sloeg hij ineens op hol. Toen zijn we (blijkbaar) onderuit gegaan met z'n tweeën. Ik moest naar het ziekenhuis, en ben bijna 5 uur buiten westen geweest. Nouja, ik praatte wel, maar allemaal achterste voren, en gebruikte de verkeerde worden. En ik kan me er helemaal niks van herrineren.
De dokters dachten dat er iets fout was met mijn herssenen.
Nouja, achteraf 'alleen maar' een hele zware herssenschudding, zwaar gekneusde knie en een paar schaafwondjes.

Ik kan er zelf dus helemaal niets meer van herinneren. Ik heb dus nou ook helemaal geen schrik. Maar mijn moeder heeft me meegemaakt, hoe ik eraan toe was na de val en die is zich kapot geschrokken.

Ze is nu heel voorzichtig. We hebben nou gewoon in binnen- en buitenbak gereden, en hij is gewoon weer 'normaal'.

Nu word het allemaal weer lekker weer, en ik krijg weer helemaal de kriebels van het buitenrijden.

Maar wat zouden jullie doen?

Op stal zeiden ze dat ik bijv. een passoabit kon proberen. Gewoon een teugel aan de bovenste ring, en 1 aan de onderste. Dat áls hij sterk word dat ik de onderste teugel erbij kan pakken.

Ik zelf dacht bijv. om met z'n 2en, of een groepje, steeds weer kleine stukjes naar buiten te gaan, en gewoon lekker ontspannen rond te kijken. Ik weet niet of hij er zich nog iets van herinnert, maar ook een beetje voormezelf en voor me moeder.

Nouja, graag tips over hoe ik het het beste kan aanpakken Lachen

Jellie

Re: Weer naar buiten na een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:49

Ik zelf zou er voor kiezen om met een ander rustig paard op pad te gaan. (jouw idee) Desnoods nog iemand te voet of met een fiets erbij voor de zekerheid. Wellicht dat van te voren losgooien ook nog kan helpen zodat je paardje even uitgebokt is.
Ik kan me voorstellen dat je er weer zin in krijgt. Heel veel succes! Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:23

Ga eerst eens a/d hand naar buiten met hem, kijken hoe hij reageerd. Misschien is hij toen wel ergens heel erg van geschrokken. Wanneer je voor het eerst weer onder de man met hem naar buiten gaat, zou ik inderdaad niet alleen gaan. Het blijven kuddedieren, waarmee hij zich waarschijnlijk ook beter op zijn gemak voelt als er 1 of meerdere paarden bij zijn.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:11

Gewoon lekker met een ervaren combinatie (ervaren paard EN ruiter) mee voor de eerste keer. Wat er gebeurd is, tja, dat gebeurt nou eenmaal. Het zijn en blijven levende beesten en geen fietsen met haren. Moet je kunnen relativeren (zoals jij dus inderdaad kunt) anders kan je nooit meer lekker rijden.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:26

Inderdaad, het had iedereen kunnen gebeuren. Ik heb ook nog gewoon de volste vertrouwen in hem hoor!
Ik zal er zo weer mee naar buitengaan, niet alleen meer, maar ook meer voor mijn moeder. Die is gewoon al het vetrouwen kwijt en die is wel wat voorzichtiger geworden..

Dus gewoon lekker met een ander, rustig paard naar buiten, en de andere hulpmiddelen (zoals ander bit enz.) nog even achterwegen laten?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:44

Ik zou idd ook gewoon met een groepje gaan.. de optie van het passoabitje heb ik echter zelf toegepast. Ik heb een fries die zoo heet is en als ik soms net ff te laat ben schiet ze er ook van door.. vind ik helemaal niet erg maar wel als ze in het donker keihard door de spits een 60 KM weg overrent!!

Ik heb die onderste teugel 1x opgepakt en daar is ze zoo van geschrokkken dat ze nu bij me blijft. Hou hem voortaan er in voor de zekerheid want zolang die onderste teugel loshangt merkt dat paard geen verschil..

Je kan het bitje (net als mij) er gewoon voor de zekerheid inhangen en als je hem niet nodig heb gehad is het meegenomen toch! Zoals ik al zei: laat je die onderste teugel los merkt het paard er niets van en kan het dus ook helemaal niet kwaat.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:17

ik heb zelf hetzelfde gehad alleen was ik niet buitenwesten (gelukkig) ik weet er zelf ook niet alles meer van (zeg maar bijna niks) maar dat ik een behoorlijke klapper heb gemaakt was wel duidelijk.
ik heb 3 dagen met krukken gelopen en daarna nog bijna een week met 1 kruk en daarna 3 maanden zonder iets maar heel moeizaam om vervolgens nu (anderhalf jaar later) nog steeds last van mij been te hebben...
de eerste keer dat ik weer naar buiten ging ben ik met mijn moeder gegaan (mams op de fiets ik te paard) ik heb de dag na de val meteen een martingaal gekocht maar verder is er niks verandert..

dus als ik jou was zou ik eerst samen met iemand anders (te fiets of te paard) naar buiten gaan, misschien een martingaaltje om doen (als je dat nog niet had) en zo proberen te kijken hoe het gaat...

ik zou zelf nog niet met een ander bit gaan rijden enzo...

succes ermee!!

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:55

voor dat ie op hol sloeg deed ie toch gewoon..ik zou niet gaan beginnen met andere bitten enzo....dan zit je zo meteen weer met een gewoon bit en dan heb je weer de kriebels dat je hem bijvoorbeeld niet houd op een gewoon bit. als ik jou was ging ik in een groepje of met zijn 2 steeds een klein stukje het bos in....

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:11

lovelyhorses schreef:
voor dat ie op hol sloeg deed ie toch gewoon..ik zou niet gaan beginnen met andere bitten enzo....dan zit je zo meteen weer met een gewoon bit en dan heb je weer de kriebels dat je hem bijvoorbeeld niet houd op een gewoon bit. als ik jou was ging ik in een groepje of met zijn 2 steeds een klein stukje het bos in....

Ik bedoel ook niet om er gelijk een 3dubbel scherp bit in te hangen. Maar net wat m3isSi3j zei ; 2 teugels. 1 op de bovenste ring, en 1 op de onderste. De bovenste teugels heeft dan een gewone werking, als een gewoon bit. Stel dát hij raar gaat doen, dan kun je de onderste teugel erbij nemen, zodat je toch iets meer te zeggen hebt en niet weer hetzelfde gebeurd.
En ja, het klopt dat hij normaal deed. Maar ik durfde tegen Iedereen te zeggen dat hij er nooit uit zal naaien, maar altijd gewoon schrok en dan weer normaal deed. Ik had dit zelf nooit zien aankomen, het was dus heel onverwachts. Daarom leek een passoa bij makkelijk, voor als het nog een keer gebeurd dat ik dan iets meer te zeggen heb. Gewoon voor de veiligheid, niet om hem even extra hard aan te pakken met een extra scherp bit. Want ik vertrouw hem wel, maar ik heb er, nu 2 maanden later gewoon nog steeds last van. En daar zit ik niet nog een keer op te wachten.

Bedankt voor de tips in ieder geval! Lachen
Dat met de fiets, dat zou ook kunnen. Maar ik denk dat hij daar minder vertrouwen aan geeft als aan een andere pony.. Of zeg ik nou iets raars?