Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Znoin schreef:Ik vind de manier van het schouder binnenwaards rijden heel goed en netjes, maar denk dat dit paard dat nog niet kan.
Gewoon hard laten draven is volgens mij ook niet de oplossing, omdat hij dan ten eerste zijn achterhand niet gebruikt en ten tweede weet het paard dan nóg niet wat de bedoeling is.
Toen ik mijn Haflinger inreed heb ik het op deze manier gedaan:
Tempo wisselingen heb ik hem geleerd vanaf week 1 dat ik erop zat, en meteen consequent geoefend. Ik ben begonnen met hem eerst de verzameling aan te leren, en dan pas het verruimen, omdat ik dat makkelijker vind. Hier komt de uitleg waarom:
Eerst alleen in stap. Het ging er in het begin alleen maar om dat hij wist wat halthouden is, en wat gewoon stappen is. Ik zat rechtop, en sloot gewoon mijn benen aan, maar deed er verder niks mee. Als hij weg moest stappen ging ik "actief zitten", en gaf 1x een beetje druk met de gehele lengte van mijn kuit, aan 2 kanten. Als hij halt moest houden hield ik ook mijn benen aangesloten, maar ging ik iets minder actief zitten door mijn bekken iets te kantelen, en iets dieper in het zadel te gaan zitten, zeg maar. Toen hij dat wel door had, probeerde ik hem met teugeldruk om te leren gaan. Hij hoefde niet nageefelijk, maar wel de teugels op maat. Nadat ik hem op zit had gellerd weg te stappen en halt te houden, ging hem eerst leren verzamelen. Ik ging zitten alsof ik hem wilde laten halt houden, maar voor hij bijna stilstond gaf ik iets been, zodat hij op den duur snapte dat hij wel terug moest komen, maar niet helemaal stil moest staan. (In het begin snappen ze daar geen zak van: "Ja! Wat wil je nou?" voel je ze denken, maar al na een paar rondjes had hij het door! Dan oefen je een aantal x verzamelen, en dan weer halthouden, en dan allebei door elkaar, zodat hij begrijpt dat het los staat van elkaar. Dat gaat sneller dan je denkt!
Na een week of wat oefenen op het verzamelen, arbeids stap en draf en halthouden ging ik pas proberen te verruimen, door vanuit een arbeids tempo iets meer bij te drijven en iets mijn hand te openen, maar niet los te gooien, anders loopt hij onder je vandaan. Dan denkt hij: "Wat wil je nou? Ik moet harder, maar je houdt wel druk op de teugel". Dat deed ik een paar pasjes, en ging ik weer terug rijden op zit, zoals ik dat deed toen ik hem leerde om van arbeids tempo te gaan verzamelen. Al binnen een maand nadat ik er voor het eerst op zat had hij dit allemaal netjes geleerd. Niet zo netjes als een Z dressuur paard, maar de commando's zitten er dan in ieder geval al in. Als je consequent bent, heb je daar HEEL VEEL profijt van, ook als het paard bv te fel is (of te sloom) op buitenrit! Door oefeningwordt de achterhand vanzelf sterker en kan je hem steeds meer nageefelijk rijden In het begin valt het misschien wat tegen, maar binnen een half jaar kijk je terug en denk je: Jezus! Dat gaat snel goed!![]()
Succes!
veerledec schreef:Uhm, schouderbinnenwaarts met een 4-jarige waar ze net weer op zit? Ik denk dat die functie er nog niet op zit helaas.
Maar om ze te leren verruimen kan het geen kwaad om een rondje lang zo hard mogelijk te draven, dat ze wel moet verruimen. Mits conditie en minimale spieropbouw goed zit natuurlijk.
M3isSi3j schreef:Als een paard niet eens goed op 4 benen kan lopen is die dus niet recht gesteld en dus ook nog niet toe aan verruimen. Ik vind het zonde als je een paard wat de 3 basisgangen nog niet everwichtig genoeg beheerst te gaan overdonnederen met dergelijk oefeningen..
Beleer je paardje stap voor stap en sla er geen een over!
die wilt maar niet lukken ik ga jou manier proberen 
lovelyhorses schreef:M3isSi3j schreef:Als een paard niet eens goed op 4 benen kan lopen is die dus niet recht gesteld en dus ook nog niet toe aan verruimen. Ik vind het zonde als je een paard wat de 3 basisgangen nog niet everwichtig genoeg beheerst te gaan overdonnederen met dergelijk oefeningen..
Beleer je paardje stap voor stap en sla er geen een over!
Idd, maar jou manier ga ik toch eens een keertje proberen....mijn paard is 10 kan de basis gangen wijken/schouderbinnenwaarts/ keertwendingen en is volledig recht.makkelijk in buigingen enzo alleen die middendrafdie wilt maar niet lukken ik ga jou manier proberen
Ik begin nog niet zo ruim maar na een tijdje. En dan doe ik een extra hulp, zodat ie weet, dat ie dat ook zonder balkjes moet doen
. Maar het gaat nu al super

hafjesbokker schreef:M3isSi3j is dat niet de tekening in houtskool die ik gemaakt heb?
maar hij is wel van houdskool idd.. Kicke he