Nagefelijk in de draf...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Nagefelijk in de draf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:27

In de stap is Flanna tegenwoordig best netjes aan de teugel te rijden. In de draf gaat het ook alleen als we in een slakkengangetje draven. Zodra we iets ruimer/harder gaan draven gaat gelijk die neus naar voren... Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken. (In het verleden heeft ze niet geleerd om aan de teugel te lopen. Dit deed ze pas zo'n beetje t laaste half jaar. )
Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel. Knipoog

(vanaf eind v.d. week gaan we weer lessen. We zijn er een poosje tussen uit geweest vanwege een blessure)

Shayla

Re: Nagefelijk in de draf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:50

Dat had Shay ook heel erg in het begin Ja , gewoon omdat ze het moeilijk vond.

Gewoon blijven ontspannen , aan de "voorkant" iets blijven vragen en vooral goed bij blijven drijven.

Als je niet goed genoeg bijdrijft kan ze d'r rug niet goed gaan gebruiken waardoor het "aan de teugel lopen" ook al een stuk moeilijker gaat.

Wat bij Shay ook heeft geholpen was bijzetten aan de longeerlijn. En dan gewoon stukjes wat voorwaartser (harder draven) vragen. Dit kan onder het zadel natuulijk ook Knipoog En dat steeds meer gaan opvoeren naar langer en vaker een vlotter tempo aanhouden.

Niets gaan forceren in ieder geval , dan gaat de ontspanning eruit en lukt het helemaal niet meer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Haha!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:56

Jah dat heeft mijn tinkie ook.
Ik ben haar nu ook elke dag aan het longeren en dat doe ik dan met bijzetteugels, omdat ze helemaal niet nagefelijk was onder het zadel.
Nu geeft ze wel na in stap maar zodra ze gaat draven gaat ook haar neus weer naar voren.
Ik longeer nu voornamelijk om aan haar houding te gaan werken(dus ook het nagefelijk worden) en ik ga veel grondwerk met haar doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:16

WAt je moet je doen is je paardje van achter uit naar vore toe rijden. Rij veel overgangen, schijnovergangen en figuren op je zit en beenhulpen. Door een rustige aanleuning en de oefeningen zal je paardje los worden in zn rug, zn achterhand er bij zetten en daardoor ook een nette hoofd en hals houding krijgen.

doordat je paardje over zn rug is en zn achterhand er meer bij zet heeft die van vore de ruimte zn tempo te behouden. Als die niet goed nagevelijk is zal die lettelijk zn hoofd voor zn benen leggen en daar al zn gewicht op gooien, hierdoor heeft die niet de ruimte zn tempo te behouden.

Als jij je paardje naar benede gaat werken van vore door middel van kneepjes ed. heb je kans dat die in de houding gaat lopen maar niet nagevelijk zijn.. wat je paardje doet als die echt nagevelijk is, is je hand volgens (dus als je iets toestaan zal die zn neusje er iets uit doen en naar benede gaan).. als jij hem naar benende rijdt met kneepjes zal die de teugels uit je handen rukken of gewoon in de houding blijven, of zelfs sterren gaan kijken! Hierbij komen ze dan ook vaak terug in tempo omdat het contact van vore niet goed is en daarme ook het contact met de achterhand weg valt. De achterhand is de moter en die krijg je dan niet meer aan de praat

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:36

M3isSi3j schreef:
WAt je moet je doen is je paardje van achter uit naar vore toe rijden. Rij veel overgangen, schijnovergangen en figuren op je zit en beenhulpen. Door een rustige aanleuning en de oefeningen zal je paardje los worden in zn rug, zn achterhand er bij zetten en daardoor ook een nette hoofd en hals houding krijgen.

doordat je paardje over zn rug is en zn achterhand er meer bij zet heeft die van vore de ruimte zn tempo te behouden. Als die niet goed nagevelijk is zal die lettelijk zn hoofd voor zn benen leggen en daar al zn gewicht op gooien, hierdoor heeft die niet de ruimte zn tempo te behouden.

Als jij je paardje naar benede gaat werken van vore door middel van kneepjes ed. heb je kans dat die in de houding gaat lopen maar niet nagevelijk zijn.. wat je paardje doet als die echt nagevelijk is, is je hand volgens (dus als je iets toestaan zal die zn neusje er iets uit doen en naar benede gaan).. als jij hem naar benende rijdt met kneepjes zal die de teugels uit je handen rukken of gewoon in de houding blijven, of zelfs sterren gaan kijken! Hierbij komen ze dan ook vaak terug in tempo omdat het contact van vore niet goed is en daarme ook het contact met de achterhand weg valt. De achterhand is de moter en die krijg je dan niet meer aan de praat

idd eerst die motor aan en oefeningen doen zoals hier aangegeven en dan komt nagevelijkheid ook Ja

Ennuh ... dus niet in slakkegangetje naar beneden vragen Knipoog

En dus van achter naar voren !

Als je aan de voorkant werkt gaan ze bovendien alleen maar op de voorhand lopen en dat is juist ook niet de bedoeling!

Succes ermee ...

en denk eraan dat "aan de teugel" rijden niet een doel op zich is, maar een gevolg is van goed van achter naar voren rijden, naar ontspanning enzo waardoor er een goede aanleuning/ mooie zelfhouding/ nagevelijkheid komt (noem het daarom ook liever niet "aan de teugel")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:49

Een paard hoeft niet te leren aan de teugel te rijden. Dat is geen doel, maar het resultaat van.... *zucht* zal ik weer het hele rijtje noemen? Nee, kijk maar in de sticky Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:21

Bedankt voor de uitleg voor jullie! OK dan! Vanaf morgen kunnen gaan we het weer proberen om lekker te lessen zodat we verder aan de nagefelijkheid kunnen werken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:09

er staat overal dat je niet moet werken aan de nagevelijkheid maar aan je tempocontrole, aanspanning vanuit de achterhand en ontspanning in de rug..

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 07:41

Ja dat snap ik Knipoog maar zonder aanspanning vanuit de achterhand en ontspanning in de rug bereik je die nagefelijkheid niet.... dus dan moeten we daar toch aangaan werken. Ik vatte het alleen even samen onder die naam Bloos maar mijn woordkeus was blijkbaar verkeerd

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:45

hahahaha ok.. om miscommunicatie te voorkomen.. gebeurd wel vaker hier op bokt dacht.. Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:58

Haha, ook weer 'opgelost' Haha!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:30

ik zou idd als je gaat verruimen / versnellen niet al teveel vrijheid geven van voren, maar wel steeds blijven ontspannen... dus niet agan zitten trekken om dr bij je te houden, maar gewoon rustig begrenzen, en aanvullen met je been zodat ze ruimere pasen gaat maken.. anders wil ze misschien te vlug onder je vandaan lopen.. en dan doet ze dr hoofd weer omhoog en kan je weer opnieuw beginnen, want dan is je ontspanning gelijk weg.

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:20

En is om bijv: met bijzetteugels te gaan rijden geen optie gewoon heel losjes doen.. zodat je meet contact hebt??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:12

met een bijzetteugel verbeter je het contact niet je verstoord enkel het vertrouwen in de hand.. denk niet dat het een oplossing zal zijn