beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fieliep

beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:54

Mijn vriendin heeft net een nieuw paard gekocht, ze gebruikt het voorlopig enkel voor in de koets, daarvoor is ze volledig opgeleerd.
Maar ik en de hoefsmid willen haar nu zadelmak maken, je kunt al goed blijven zitten, alleen in draf steigerd en bokt ze, op zich geen probleem.
Maar hoe leer je een paard te beenhulpen?
iedere keer als ik een beetje duw met men benen stopt ze omdat ze het niet snapt!
met beenhulpen bedoel ik die voor galop, die om de stelling te verkrijgen, om te wijken , keertwendingen enzovoort.

alvast bedankt

wemkelover

Re: beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:00

fieliep schreef:
Mijn vriendin heeft net een nieuw paard gekocht, ze gebruikt het voorlopig enkel voor in de koets, daarvoor is ze volledig opgeleerd.
Maar ik en de hoefsmid willen haar nu zadelmak maken, je kunt al goed blijven zitten,
alleen in draf steigerd en bokt ze, op zich geen probleem
.
Maar hoe leer je een paard te beenhulpen?
iedere keer als ik een beetje duw met men benen stopt ze omdat ze het niet snapt!
met beenhulpen bedoel ik die voor galop, die om de stelling te verkrijgen, om te wijken , keertwendingen enzovoort.

alvast bedankt

Als jij dit geen probleem vindt Verward
Maar goed,

Je beenhulpen voor galop zijn geloof ik buitenbeen naar achteren en binnenbeen op plaats, in het begin vooral in een hoek aanspringen is makkelijker voor het paard.

En ik denk zelf dat je paard nog niet aan het wijken toe is.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:58

Ik denk niet dat je bij het inrijden van een paard aan wijken, stellingen enzo moet denken. Dan ga je teveel aan je paard vragen.

Dit is geen antwoord op je vraag, daar kan ik je ook niet bij helpen want rij geen paarden in. Maar ik denk dat je er wel echt hulp bij kan gebruiken, anders heb je kans dat het paard verkeerd wordt ingereden. Dat blijkt uit je vragen.

fieliep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:37

@ wempkelover: tuurlijk weet ik de hulpen, maar het paard nog niet eh... enja, bokken en steigeren, ken jij veel paarden die niet steigeren of bokken als ze ingereden worden? het is de derde keer dat ze een zadel op heeft...

en ja, wijken en stelling en zo, das voor later, maar ik vraag het gewoon liever in één keer

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:44

ja je hebt er lastige bij, maar ik ken wel veel paarden die gewoon braaf zijn. tuurlijk maken ze wel eens een sprongetje, maar dat is vrolijkheid en onwennigheid.

ik denk dat je gewoon concequent moet blijven met je been.
zodra je een beenhulp geeft en hij geeft een reactie naar voren gelijk je been lang naast zijn lijf laten hangen en het aller belangrijkste BELONEN. zodra die gaat stijgeren en bokken gewoon kleine en korte hulpen geven met je been. hoe meer je gaat schoppen des de harder hij wordt. zeker je been niet te lang vast houden. geef hem de tijd om het te begrijpen.

succes

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:54

als je m longeert, hoe laat je m dan aanspringen?
als je m bijv op je stem aan laat springen, kan je die op dezelfde manier gebruiken als je erop zit en dan tegelijkertijd de beenhulp geven, op een gegeven moment legt het paard een link tussen je stem en de hulp

fieliep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 17:15

TeSzZz schreef:
als je m longeert, hoe laat je m dan aanspringen?
als je m bijv op je stem aan laat springen, kan je die op dezelfde manier gebruiken als je erop zit en dan tegelijkertijd de beenhulp geven, op een gegeven moment legt het paard een link tussen je stem en de hulp

hmm goed idee, want ze kent alle stemhulpen al van in de koets
thx!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:14

Ben het ook met teszz eens, vooral je stem gebruiken, dat is een koetspaard gewent. Wij hebben onze tuiger ook ingereden met vooral stemhulp en dan benen erbij. Na een klein half jaar reageerde ze prima op de benen. succes Haha!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:39

Ik zou gewoon zo beginnen, want dit zijn volgens mij de grondbeginselen om op te bouwen. Daarna kan je pas verder gaan en denken aan galop ed.

Eerst leer je hem de stap. Het gaat er in het begin alleen maar om dat hij weet wat stappen en wat halthouden is. Zit om te beginnen rechtop, en sluit gewoon je benen aan, maar doe er verder niks mee. Als hij weg moet stappen ga je "actief zitten", en geef je 1x een beetje druk met de gehele lengte van je kuit, aan 2 kanten. Snapt hij dat niet, laat iemand je dan in het begin aan de hand begeleiden. Omdat het een paard is dat voor de kar heeft gelopen kent hij vast de stemhulpen wel. Gebruik die om duidelijk te maken wat je vraagt. Als hij halt moet houden hou je ook je benen aangesloten, maar ga je iets minder actief zitten door je bekken iets te kantelen, en iets dieper in het zadel te gaan zitten, zeg maar. Daarna ga je tempo wisselingen aanleren, zodat je hem makkelijk in de hand en aan het been maakt. Ik vind het slim om hem eerst te leren verzamelen. Ga zitten alsof je hem wil laten halt houden, maar voor hij bijna stilstaat geef je iets been, zodat hij op den duur snapt dat hij wel terug moest komen, maar niet helemaal stil moet staan. (In het begin vinden ze dat moeilijk en weten ze niet goed wat je bedoeld, omdat je net hebt aangeleerd dat diep in het zadel zitten halthouden betekent, maar als je consequent bent hebben ze het snel door. Dan oefen je een aantal x verzamelen, en dan weer halthouden, en dan allebei door elkaar, zodat hij begrijpt dat het los staat van elkaar. Gebruik gewoon de stem commando's in het begin die het paard al kent, van de kar.
Na een week of wat oefenen op het verzamelen, arbeids stap en draf en halthouden kan je pas proberen te verruimen, als je dat wilt, door vanuit een arbeids tempo iets meer bij te drijven en iets je hand te openen, maar niet los te gooien, anders loopt hij onder je vandaan. Dat doe je dan zomaar een paar pasjes, en dan ga je weer terug rijden op zit, zoals je dat deed toen je hem leerde om van arbeids tempo te gaan verzamelen.
Dan pas kan je aan de galop gaan werken, vind ik. Ik vind dat ook het moeilijkst om aan te leren. Je zegt dat je de commando's daarvoor kent. Een koetspaard kent waarschijnlijk geen stemhulp voor galop, en heeft meestal ook niet zo'n goede galop. Geef in ieder geval de hulpen die erbij horen, en oefen het eerst terwijl je afwendt, dat is het makkelijkst. Als je het voorgaande ook op stem hebt gedaan zou ik dit ook op stem doen. Dat kan je dan gelijdelijk aan minder doen en weg laten.
En beloon overdreven iedere keer als hij iets goed begrijpt!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:15

O, ik denk dat ik de vraag verkeerd begrepen heb dan ...