Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijtje

Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:48

Ik heb een paard met nogal wat bloed door zijn aderen (numero uno (libero H) x Lucky Boy xx/ Le Mexico) en dat laat hij merken ook... Hij is vaak erg dwars en zeer sterk. Af en toe kan hij zich zelfs compleet blokkeren voor mijn hulpen en blijft hij gewoon stokstijf staan... Ik kan dan op mijn kop gaan staan, maar het haalt allemaal niets uit...
Hij loopt niet aan de teugel, is niet te rijden met zweep (gaat 30 keer de bak rond in rengalop) en wil soms gewoon helemaal niks goed doen...

Hij is 5, op en top gezond (ook de tanden) en in de wei zeer aanhankelijk en erg eenkennig (hij wordt pas echt leuk als er een ander op stapt... niet dus... )

Hij bokt en steigert niet, dus echt gemeen lijkt me het ook niet, hij is gewoon dwars! Boos! Gek genoeg zijn er ook dagen waarop hij lijkt te zweven (hij springt zeer gemakkelijk vliegende galopwissels en een piaffe) maar een fatsoenlijk B-proefje, ho maar...

Dit idiote gedrag flikt hij ook als mijn Z2/ZZ instructeur hem berijdt...

Wat moet ik doen om dit diertje fatsoenlijk te laten lopen? Ik wordt er een beetje wanhopig van af en toe... Alle hulp welkom! Bloos

Caesar

Re: Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:53

Hij heeft gewoon geen respect in mijn ogen. Als jij iets van hem verlangt, heeft die dat te accepteren (mits het normaal gebeurd). Wat doet hij aan de longe of aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:03

Tja, mijn vaste antwoord, (ik ben zelf ook in principe dressuur en wedstrijdruiter, begrijp dat geod) maar ik dnek dat je met een geoie basis van grondwerk eerst het respect van je paard terug zal meoten winnnen (en verdienen) en daarbij je paard moet leren zichzelf in angst en indirecte agressie reacties te beheersen. Desensibiliseren e.d zal erg belangrijk zijn maar opneiuw de principes voor het wijken voor druk en zich eerlijk opstellen tegenover een mens. Niet persoonlijk op de topicstarter bedoelt maar vaak kom je erachter dat je vaak meer fout doet dan je zelf denkt en dat veel problemen ontstaan uit verkeerd handelen in bepaalde situaties. Ieder paard kan een makkelijk meewerkend paard worden.
Je zal trouwens ook zijn impulsion goed moeten krijgen (de balans tussen voorwaarts en achterwaarts) alleen dan krijg je een paard dat op eigen verabtwoordelijkheid de gang blijft geven die jij vraagt zonder cconstante hulp of nodige correcties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:06

Hermesdeux schreef:
Hij heeft gewoon geen respect in mijn ogen. Als jij iets van hem verlangt, heeft die dat te accepteren (mits het normaal gebeurd). Wat doet hij aan de longe of aan de hand?

Alweer enit direct persoonlijk maar de problemen zitten zelden bij hte paard, sommige mensen kijken hun paard in de ogen als ze hem op een trailer willen laden zonder dat ze dat zelf doorhebben. Een paard reageerd hier als vluchtdier op door te stoppen. Vervolgens wordt dit paard bestempeld als dwars...

Het zit hem in de kleine dingen, ieder paard dat heeft geleerd te leren en eerlijk respect heeft voor zijn iegenaar zal fijn mee willen werken, maar het paard is vaak neit het probleem. Wie zegt dat hij niet gewoon doet wat er al die itjd gevraagd wordt zonder dat je het zelf weet?

Er is trouwens een erg geode oplossing voor paarden die stilstaan maar je zal er even de tijd voor moeten nemen en CONSEQUENT moeten zijn.
Ga op je paard zitten en geef alleen een hulp als je ook direct iets van hem evrlangt. Zodra je paard een keer ongewildstil gaat staan geef je eerst een lichte kuithulp en breng je je energie omhoog. Gaat ie enit dan blijf je knijpen met je kuit. Gaat ie nog enit, sla jezelf met een touw links rechts op de schouders. Wanneer je paard nog enit gaat laat je het touw langer worden en raak je hem links recht ritmisch op de flanken. Zodra je paard begint te lopen laat je DIRECT met je nergie omhoog je benen en je touwhulp los. Dat geeft je paard aan dat ie het gevraagde doet. Denk eraan dat als je het probeert dat je ej laatste touwfase volhoudt totdat ie desnoods een gewichtsverschuiving naar voren dot en stop meteen bijh positieve reacties. Als je dit consequent volhoudt zou het probleem in no time opgelost moeten zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:11

Fellor, dat begrijp ik wel, maar waarom is het op het ene moment dat hij alles doet zoals de TS zegt, en op het andere moment niet. De hulpen zitten er dus in alleen als hij er zin in heeft... als hij het nou geen enkele keer zou doen, dan zou de oorzaak eerder in een communicatiestoornis gelegd kunnen worden.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:11

Aan de longe doet hij net zo vervelend, aan de hand is hij vaak wel makkelijk. Begrijp me goed, hij heeft dit echt in buien, soms danst hij zo mooi kan hij lopen... Dat maakt het juist zo moeilijk...

@Fellor: Hij doet dit ook bij mijn Z2/ZZ-instructeur, die beleerd ook paarden en maakt verpestte paarden weer goed, maar zelfs hij heeft op dit soort dagen echt zijn handen meer dan vol aan hem... En hij kan echt wel rijden...

Ik snap gewoon niet waarom hij dit doet... Hij is verder vreselijk lief en is echt erg gek op me, houdt vreselijk van knuffelen en volgt me overal.

Ik wist dat paarden met dit bloed echte lastpakken kunnen zijn, je hoort het van iedereen, maar ik weet gewoon niet hoe ik het goed moet krijgen. En constant, niet een paar dagen perfect en dan weer een paar dagen 100 % dwars. Met springen gaat het trouwens perfect en is hij ALTIJD supermakkelijk en vol vertrouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:15

Hermesdeux schreef:
Fellor, dat begrijp ik wel, maar waarom is het op het ene moment dat hij alles doet zoals de TS zegt, en op het andere moment niet. De hulpen zitten er dus in alleen als hij er zin in heeft... als hij het nou geen enkele keer zou doen, dan zou de oorzaak eerder in een communicatiestoornis gelegd kunnen worden.

Het is dan toch wel degelijk een teken dat er iets in het respect niet goed zit en wat de TS betreft. Als je er van overtuigd bent dat je Z2 instructice (niet meteen slecht bedoeld maar heb je wel eens gezien wat daar riondloopt op wedstrijden??) het geod doet, waarom doet je paard het dan nog. Hij zal erg geod zijn met verpestte paarden maar het gaat toch duidelijk ergens fout. Zolang je dat enit toe kan geven zit het probleem bij jezelf en neit bij je paard.

En paarden met bepaals bloed bestempelen hou ik altijd mijn twijfels bij. Ik dnek dat de fout altijd bij de ruiter/vcerzorger ligt en is dat niet zo, dan heeft de ruiter/verzorging niet de vaardigheid en ervaing dit op te lossen en dan ligt het probleem alsnog bij diegene. Zo ga ik overigens ook met mijn iegen paard om hoor, dus denk neit dat ik mezelf heilig vind. Wat wil je ermee bereiken in dit topic als je dnekt dat er niks fout gaat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-05 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:17

Ehm... ik ben geen TS Knipoog Heb het gevoel dat je een beetje op mij richt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:22

In welk stukje? Komt het zo over dan is het enit zo bedoeld gezine ik nisk weet oevr jouw paarden of problemen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:22

NOu, nee hoor,m ik voel me ook wel persoonlijk benaderd... Het is een instructeur met ruim 40 jaar ervaring, maar blijkbaar niet goed genoeg voor mijn paard? Ik biedt hem aan aan een ieder die denkt wel perfect te kunnen rijden en waardoor hij dan dus perfect zou lopen...

Ik zoek gewoon wat hulp van mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt, en me misschien wat tips kunnen geven... Ik weet dat het een lastig iets is, maar zo kan ik ook niet evrder en ik weiger idiote hulpmiddelen te gaan gebruiken (zoals een slof en enge bitten en zo...)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:30

Nee ik bedoelde dat je je richtte op wat ik schreef, als reactie op jou commentaar Knipoog.

@ alina Lachen : Ik heb een Fjord gereden die het vertikte om de bak in te gaan. Afstappen, achterwaarts, vriendelijk zijn... niets hielp! Hij associeerde de bak met werken en hij maakte liever buitenrijden. Ik moest hem er uiteindelijk inkrijgen door mijn moeder er met de longeerlijn achter te zetten en zo er stukje bij beetje in te trekken Haha!. Niet de ideale manier... ook heb ik een Haflinger op mijn werk gehad en die vertikte het op je been te reageren, tikte je hem dan bij was het complete staking. Misschien is het handig om even je paard stil te zetten een paar seconden, even beetje stelling en buiging vragen, belonen en dan wegrijden. Gewoon opnieuw beginnen, je niet blijven focussen op het staken. Anders is het heel simpel, paard aan de longeerlijn, longeerzweep erachter en laten lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:34

Mijn paardje deed het ook het staken en dat si met bovenstaande oplossing binnen een week opgelost. Zulke dinegn zijn vaak geen kwestie van geod kunnen rijden of niet, maar van praktisch zijn of enit. Anders was je paardje nu wel van het staken af of neit? Ik zeg niet dat je instructeur neit geod is, maar niemand weet alles.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:38

Even een kleine toevoeging, als je paard al eenkennig is, zal het voor je instructeur ook niet makkelijk zijn. Mijn paard heeft daar ook last van gehad, en reageerde ook alleen maar op mijn stem als die wat moest doen terwijl er een ander opzat. Dat is echt niet prettig altijd... het is wel fijn dat die jou zo gehoorzaamd enzo, maar ik heb het idee dat het er een beetje ingeslopen is, niet altijd consequent genoeg. Een paard moet gewoon een link leggen met been=reactie en anders een tik. In combinatie met een stemhulp zou het paard 100% moeten reageren... maar begin eerst maar met wat werk aan de longeerlijn en volgwerk. Ho=ho en volgen=volgen, dit alles aan een losse lijn zonder dwang.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:11

Bedankt voor de tips, ik kruip er zo weer op en dan ga ik eens wat proberen!

Vaak als ik me erg kwaad maak, bijv. na een proefje waar we weer eens 137 pnt voor hebben gekregen Boos! , loopt hij de sterren van de hemel Verward Alsof hij het dan leuker vind of zo?

Volgens mijn intructeur ben ik te soft en neemt hij daarom een loopje met me, ik wil alleen niet iedere keer eerst een half uur ruzie met hem moeten hebben voor hij zijn best gaat doen. Zou dat misschien wel werken en later beter worden?

Ik ga in elk geval zo maar even proberen wat jullie als tips gaven!

Ik breng straks wel weer verslag uit Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:17

Als je instructeur aangeeft dat JIJ te soft voor hem bent, waarom lukt het hem zelf niet. Soms is even doorzetten en streng zijn best wel eens een andere wending aannemen. ALs je ook maar de rust er weer in kunt verkrijgen. Boos worden is niet moeilijk, maar het oplossen is een ander verhaal.... Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:20

Alina schreef:
Met springen gaat het trouwens perfect en is hij ALTIJD supermakkelijk en vol vertrouwen...

Dus met een hindernis erbij doet hij ineens wel alles voor je? Als je dit zo ziet lijkt het alsof hij een pokkehekel heeft aan bakwerk/dressuur/longeren. Eigenlijk zou je moeten proberen om standaard wat sprongetjes op te nemen in je training, misschien kan je een manier vinden om dat als beloning te gebruiken. Zo hou je het voor hem ook leuk. Beloon je hem ook overdreven uitvoerig als hij het wel goed doet na zo'n staak-moment? Kom je met hem buiten? Hoe is hij daar?

Veel succes met je monster. Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:23

@ Hermesdeux: Ja, raar he? Maar het is ook niet leuk om met rijden eerst een half uur echt kwaad te moeten worden op je paard en dat hij dan pas fatsoenlijk gaat lopen... Ik zal volgende keer de les wel even opnemen op video, da's misschien wat makkelijker praten als jullie er stukjes van kunnen zien.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:26

@ Wind: Elke keer als hij goed loopt beloon ik hem uitvoerig, gebruik ook veel mijn stem. Buiten is hij niet echt verkeersmak, dus dat is erg leuk... maar dat gaat al stukken beter sinds we wedstrijden af gaan. (ik heb hem ong. 6 mnd) Als hij goed gelopen heeft mag hij daarna ook vaak wat sprongetjes maken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:31

Neem maar eens stukjes op, kan altijd handig zijn. Probeer dan eens van 2 lessen te plaatsen. 1 op de manier zoals jij aangeeft, rustig en de andere dat je even kwaad wordt en doorzet. Misschien is het dan makkelijker oordelen. NU ik lees dat je hem pas 6 maanden hebt, kan het ook ontwenning zijn hoor....

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:40

Ik heb vanavond groepsles, zal proberen een stukje op te nemen, wil vrijdag middag weer een priveles, neem ook wel een stukje bakwerk van thuis op! Ontwenning lijkt me niet, hij heeft geen erg fijn thuis gehad voor mij, we zagen de vorige eigenaren onlangs nog op concours, maar hij negeert ze gewoon (terwijl hij daar van veulen tot 4,5 jaar heeft gewoond). Daar komt ook vast wel iets van die enorme zweep-angst vandaan.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:41

Maar nu ga ik echt even rijden, het is nu nog mooi weer! Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:50

Is jouw paard niet gewoon supergevoelig? Paarden die hoog in het bloed staan, zijn dat vaak, waardoor je soms onbewust veel te veel doet op zo'n paard. Je zegt dat hij niet aan de teugel wil als hij dwars is, dan is ie dus ook niet aan je been op dat moment! Hij moet ook leren dat ie geen angst hoeft te hebben voor je been, maar dat hij gewoon moet reageren op een (kleine) hulp. Dus alleen drijven als je iets verwacht (een overgang, wijken e.d.) en daarna je been er weer af. Hij mag niet rennen, kuitdruk=achterhand erbij, dus veel overgangen rijden.

Vraag ook eerst eens ontspanning in de stap door ophoudingen en zachte kuitdruk, probeer uit te vinden hoeveel druk hij accepteert en zoek die grenzen op. Rustig opbouwen vanuit stap, maar telkens als hij nukkig wordt, even rustig blijven en kijken wat er fout ging. Neem de teugels geleidelijk aan en bouw spanning op, dan rustig aandraven, kuit=reactie, daarna rust.

Hoe zit het met de ontspanning? Durft hij zijn hals te strekken, kun je hem voorwaarts neerwaarts rijden? Je rijdt er nog maar 6 maanden op, dat is best kort hoor! Trouwens, je paard is erg op springen gefokt, dus het is idd niet zo gek dat hij dat graag doet en dat de rest hem wat gestolen kan worden. Dressuur is echter je basis, daar moet je aan werken!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:35

Dat laatste snap ik ook wel, hij wordt echt helemaal blij als ie een hindernis ziet! Maar hij zal toch ook fatsoenlijk dressuur moeten kunnen lopen! Hij is niet echt lekker aan het been, ik moet hem veel drijven anders valt de motor uit, als je begrijpt wat ik bedoel...

Helaas ziet dat er wel erg lelijk uit met rijden omdat ik hem vaak echt vooruit moet duwen... Als ik een zweep pak gaat hij racen, echt erg eng... Ik gebruik de zweep niet eens, ik houd hem alleen maar vast en laat hem rusten op mijn bovenbeen, dus hij voelt hem niet eens, maar hij wordt er wel erg gevaarlijk door...

Ik heb net een half uurtje thuis gereden, het ging eigenlijk wel redelijk: geen idiote nukkigheid, af en toe wat stukken stap en draf nageeflijk. Wel was de bak erg glad en heb ik geen galop gedaan, wel veel overgangen zoals je zei Hermesdeux. Veel stap-stop, draf-stap, stap-draf en draf-stop en wat schijnovergangen.

@ Agnes: Halsstrekken doet hij thuis wel, maar op concours niet, veel te spannend om hem heen, maar dat gaat al wat beter: eerst kregen we zelfs3-en, nu 5-en en 6-en...

Vanavond naar les, ik ben benieuwd hoe het dan gaat!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:49

Alina schreef:
Maar het is ook niet leuk om met rijden eerst een half uur echt kwaad te moeten worden op je paard en dat hij dan pas fatsoenlijk gaat lopen...

Als je een paar keer kwaad wordt op je paard leert hij het vanzelf wel en hoef je dus niet iedere keer kwaad op hem te worden. Volgens mij toch echt een beetje vervelen van hem.
Ik had dat ook altijd, 2 proeven rijden de eerste proef laatste en de tweede proef eerste omdat ik na de eerste proef kwaad op hem werd. Dat was dus op mijn pony, die is nu verkocht (omdat hij te klein werd) naar iemand die wat strenger voor hem is en nu gaat het bijna beter dan bij mij terwijl zij qua rijden toch wat minder goed is. Tong uitsteken

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:08

Verkopen doe ik niet,ik ben echt (hoe gek het ook klinkt) erg gek op hem en ik weet ook zeker dat er een dag komt waarop we het wel perfect voor elkaar hebben. Hij vind het gewoonweg prachtig om zo moeilijk mogelijk te doen.

Bij mij staat hij dan vaak gewoon stil of wil niet aan de teugel of gaan domweg telkens de andere kant op, bij mijn instructeur gaat hij zelfs bokken en steigeren, die moet er gewoon af! Ik heb het gevoel dat het een beetje een machtsspelletje is, wie is de baas, hij of ik?

In het begin ben ik een keer van hem af gevallen (de eerste keer gevallen na 12 jaar rijden) en dat heeft toen een deuk in mijn vertrouwen opgeleverd. Ik ben toen een tijdje erg bang geweest met rijden en daar maakte hij flink misbruik van door constant op hol te slaan en keihard op de hoeken af te galloperen Verward

Inmiddels is mijn angst overwonnen en durf ik echt weer alles met hem en ben ik niet meer bang dat er iets gebeurd, maar de strijd is nog niet gestreden...