Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Hermesdeux schreef:Een bit camoufleert en stimuleert, maar neemt niet weg. Een ander bit kan zeker in een voordeel werken. Sommige paarden hebben liever niet een zwaar bit in hun mond, maar een lichter bitje, wat dan vaak wat dunner is. Maar het ligt aan de hand, een dikker trensje kun je net zo goed een harder inwerking hebben op de paardenmond, dan een scherper/dunner trensje met een zachte hand. Vivanes heeft gelijk, eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als je je hand gewoon vriendelijk opstelt, zal je pony duidelijk reageren op een strenge hand bij ongehoorzaamheid. Vastpakken is in mijn ogen een manier om onder de druk uit te komen, ga dan niet lopen heisen in die mond, maar open je hand en vraag om los te laten...
hardi schreef:In een ander topic had ik al neergezet dat ikzelf met een pelham heb gereden. Dit is ook een heel scherp bit. Dit bit had ik als een soort van noodrem. Had het probleem dat ik rijtechnisch echt een leek was (en moet nu ook nog heel veel leren) en dus steeds telaat was met ingrijpen met als gevolg dat ik weereens in het zand belande.
Mijn paard had namelijk de gewoonte om na een sprong hard te gaan rennen en als ze eenmaal wat vaart had een paar rot bokken te geven zodat ik weereens bodemonderzoek kon gaan uitvoeren. Nu ik een tijdje met dit bit heb gereden en nu het paard ook beter aanvoel kan ik gewoon met een bustrens rijden en hoef ik alleenmaar op het juiste moment een kleine ophouding te maken en het paard komt terug.
Het is wel belangrijk dat je wel goed en daar bedoel ik mee met een zachte hand rijdt. Ikzelf heb er begeleiding bij gehad toen ik met dit bit ging rijden. Mijn paard is nu ook normaal op de hand. Is niet sterk en ook helemaal niet hard in de mond, maar heb ook paarden gezien die niet echt beter werden door met zo'n bit te gaan rijden en alleenmaar harder werden in de mond.
Als je zo'n bit correct gebruikt kan dit naar mijn inzien dus helemaal geen kwaad. Je kan beter een keer een ophouding maken met een scherp bit, dan dat je de hele tijd moet touwtrekken met een trens.
Mireille1970 schreef:Hermesdeux schreef:Een bit camoufleert en stimuleert, maar neemt niet weg. Een ander bit kan zeker in een voordeel werken. Sommige paarden hebben liever niet een zwaar bit in hun mond, maar een lichter bitje, wat dan vaak wat dunner is. Maar het ligt aan de hand, een dikker trensje kun je net zo goed een harder inwerking hebben op de paardenmond, dan een scherper/dunner trensje met een zachte hand. Vivanes heeft gelijk, eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als je je hand gewoon vriendelijk opstelt, zal je pony duidelijk reageren op een strenge hand bij ongehoorzaamheid. Vastpakken is in mijn ogen een manier om onder de druk uit te komen, ga dan niet lopen heisen in die mond, maar open je hand en vraag om los te laten...
Ik begrijp wat je bedoelt maar het staat er wel grappig:
Je paard rent weg en pakt het bit vast en dit al 50 minuten, dus:
je opent je hand en vraagt "wil je even loslaten" ....
wedden dat hij geen JA zegt
Neem het nou niet te letterlijk op joh
Kafue schreef:Een scherper bit neemt je probleem slechts tijdelijk weg,want ook het scherpe bit zal op den duur vriendelijk op de pony overkomen waardoor die weer in zijn oude patroon vervalt of eigelijk jouw probleem zie mijn uitleg..
Een pony kan alleen maar trekken als de ruiter vast houd. Trekt de pony met 50 kilo betekent dit dat je 50 kilo in je hand hebt vastgehouden. Want het paard trekt nooit harder dan de ruiter trekt.
Een oplossing tijdens het trekken is direct hand openen en been voorwaarts oplossen dus.
Dat je pony nu makkelijker is komt en je geeft het zelf al aan omdat je voorzichtiger bent met je handen want dit bit is scherper.
Dus eigelijk geef je je probleem nu zelf al aan, je handen.
Blijf af aan die voorkant en concentreer je op achter, overgangen op de zit tempowisselingen en schijnovergangen.
Dat je pony nu gaat kauwen komt omdat je voorzichtiger bent en niet vast houd.
Een ruiter die vasthoud maakt het paard dood in de mond, blokkeert de beweging. Dus wederom een zuiver rijtechnisch probleem veroorzaakt door de rutier.
Eigelijk voldoet de pessoa voor jou dus wonderbaarlijk, je wordt met je neus op de feiten gedrukt dat je los moet laten en voorzichtiger moet zijn in zijn mond.
vivanes schreef:Je kan het niet oplossen met een ander bit! Je niet bezighouden met de voorkant , maar met de achterkant dan komt de rest vanzelf. En ja zoiets duurt lang, het heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ze eindelijk netjes liep, dus je moet veel geduld hebben.
Ik heb mijn paardje nu inmiddels ruim 4 jaar en nu pas begint ze echt lekker te lopen. Ik heb ook wel ge-experimenteerd met andere bitten; koperen trens, rvs trens, D-trens met rubber, ongebroken trens maar telkens kwam ik weer uit bij mijn eerste bitje: een dubbelgebroken watertrens.
De scherpte en inwerking van een bit is afhankelijk van de ruiterhand.
Houd dus in je achterhoofd dat je netjes rechtop zit en je schouders mooi ontspannen.

nujaro schreef:heej
het is wel een grote stap van een dubbel gebroken naar een passoabit het dubbel gebroken bit is een van de zachtste bitten die er is maar de passoa is precies het tegen overgestelde ik zou als ik jou was het eerst een met een tussen bitje proberen bijv. een dun enkel gebroken bitje
en als hij echt zo sterk in zijn mond is dan moet je is in de mondhoek van je pony voelen en voelen of het hard is want dat zou kunnen betekenen dat hij eeld op zijn lippen heeft en voelen ze het bit minder je hebt in ieder geval zalfjes tegen eeld op de mondhoeken van een pony en als je het een poosje gebruikt heeft het echt effect