help, paard vast aan 1kant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

botanya

help, paard vast aan 1kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:26

tja hellup

ik heb vanalles geprobeerd,
goed losrijden , veel slangenvoltes , stelling vragen, hulp teugeltje erbij. zelfs een beetje fysio gedaan met nek buigen en rekken

ik hoor alleen af en toe een heel klein knakje

maar niks helpt

links aanspringen in de galop gaat ook niet lekker , telkens in de verkeerde, terwijl het op de andere hand super gaat.
links galoppeerd ze ook harder dan rechts om .

en voordat mensen weer over een verkeerd liggend zadel beginnen .. ja het is een goed zadel en ligt helemaal perfect! beter kan niet!!!

Naranga

Re: help, paard vast aan 1kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:38

Vertel eens wat meer...
Is het jouw paard? Hij oud is het paard, wat kent het paard. Hoelang is dit al zo? Wanneer merk je het vooral?
Lijkt erop dat het paard gewoon stijf is, alle paarden hebben een voorkeurskant, de andere kant kost wat meer werk.
Vaak kom je een heel end door veel voltes rijden en buiging en stelling vragen. Maar je zegt zelf al dat dit niet werkt.
Het kan misschien ook zijn dat het paard last van zijn rug heeft.

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:47

ja het is mijn eigen paard, over 2 weken wordt ze 5, ze is 6 maand onder het zadel, ze kent qua rijden al heel wat , basis stap draf galop, overgangen gaan super, klein beetje wijken, stelling, aan de teugel, etc.
ik weet hoe he voelt als paarden een voorkeurs kant hebben maar dat is dit niet, dit was juist haar voorkeurskant, ik merk het vooral... gewoon bij het sturen, afslaan, bochten , stelling, verkeerde galop, hoofd rechthouden niet meebuigen. ze heeft last van haar rug gehad maar toen had ze geen last van die stijfheid een tijd daarna ook niet

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:22

Ik zou haar eerst na laten kijken. Misschien heb je haar wat overvraagd? 6 maanden is niet zo lang en een paard heeft meer tijd nodig om aan te sterken en de basis onder de knie te krijgen.

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:54

ik forceer niks, ze geeft zelf aan hoe ver ze wil gaan!!!!!!!!!!!!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:32

Denk dat je zelf alles ook een beetje in de gaten moet houden ipv te zeggen dat ze zelf aangeeft hoever ze gaat. Ze is nog jong en weet niet beter nog, mensen kinderen worden ook niet voor nix door ouders ingedamd omdat die uit enthousiasme ook niet volledig de consequenties kunnen zien.

Ik denk dat het of toch een voorkeurskant is of anders toch te maken heeft met de rug. Als je al zegt dat ze daar al problemen mee heeft gehad en jij bent terwijl ze nog jong is al flink met voltes (misschien onbewust voor haar geforceerd) aan de slag gegaan, dat zal geen goed doen.

Probeer in ieder geval op beide teugels je paard te gaan rijden, probeer haar goed op je binnenbeen te laten reageren dat ze daar om heen buigt. Probeer consequent linksom en rechtsom evenveel afwisselen.

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:46

Ik denk niet echt dat het iets met de leeftijd en de duur van het onder het zadel zijn te maken heeft..
Want een paard die miss al 5 jaat onder het zadel is zou het ook nog kunnen doen.
Bijv mijn haflinger die krijg je links bijna niet om het lijkt dan net een stok zonder beweging en rechts gaat alles prima..
Maar het kan miss helpen om voor het rijden even te longeren met twee touwen en dan meet een longeer singen waar door je die touwen door elk gaatje haalt en door het bit maar nog wl ezo dat het pard met zijn nek naar voren kan en dan steeds veel stelling vragen tijdens het longeren en je paard wordt daar door al iets minder stijf..

Suc6 !!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:52

hoi

ik herken het wel een beetje van mijn paard alleen die heeft het niet in de erge mate zoals jij het beschrijft.

Zoals het klinkt zit er lichamelijk iets niet goed, misschien de schouder ( is nl bij die van mij zo) of iets met de halswervels of kaak, ook omdat je aangeeft dat ze geen stelling/buiging geeft. Mijn paard heeft het linksom en galoppeert om die reden ook harder linksom omdat ze moeite heeft met stelling/buiging en bij elkaar te blijven, ze wordt hiervoor binnenkort behandeld door Erik Laarakkers, ook heeft acupunctuur haar heel goed geholpen.

Ik denk dat accupunctuur een goede eerste optie is, ook omdat je aangeeft dat ze nog niet zolang onder het zadel is, met accupunctuur maak je het paardenlijf weer lekker los, en voorkom ook je ook een hoop blessures op de spieren.

Ik zou zeker niet teveel door blijven vragen met hulpmiddelen en rijden en alles,ik denk dat je het dan nl gaat forceren en straks verder van huis bent dan nu ! Wat zegt je instructie ervan ?

Je kan ook eens kijken ( wel écht heeeeel voorzichtig doen) of ze beide voorbenen even ver kan strekken. Je gaat dan voor je paard staan, vraag voetje en strekt het been heeeel voorzichtig uit naar voren.... bij mijn paard is dan duidelijk dat rechts verder kan dan links, bij haar zit het in de linker schouder die vast zit op het moment. Maar echt heel voorzichtig doen hoor !!!! dus niet gaan trekken eraan...

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:12

Vervelend probleem.

Ik heb een paard dat al zolang ik hem heb vast blijft zitten aan één kant. Het gaat nu veel beter nadat hij gekraakt is door een erg goede kraker (bleek nogal wat vast en scheef te zitten) en sinds ik verhuisd ben naar een stal in de buitenlucht met een erg goede bak loopt ie ineens helemaal goed.

En hier zijn heeeeeeel veel onderzoeken aan vooraf gegaan....

Kraken is een optie, als je een goede (erkende) kraker laat komen (geen fysio met een jaartje extra opleiding). Een paard kan al vast komen te zitten door gewoon rollen in de wei, verkeerde sprongen te maken of wat dan ook.
Ikzelf was heel negatief over kraken en heb die stap pas genomen toen ik niks anders meer kon verzinnen. Mijn paard was daarnaast ook langdurig kreupel, maar niemand wist wat het was.

Ik baal nu dat ik dit niet heel veel jaar eerder heb laten doen.

Veel succes in ieder geval.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:39

Overkruist aangalopperen en mega-stijf/ moeilijk zijn op 1 kant zijn indicaties dat er wat met de wervelkolom aan de hand is. Zeker als het 'van een op andere dag is'. Laat eens een goede osteopaat/manueel therapeut naar je paard kijken. Dat kan echt wonderen doen..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:03

ik kan je een tip geven en dat is van de kant afblijven waar die sterker is. even een voorbeeld: is je paardje sterk op rechts dan juist met je rechterbeen naar je linker teugel rijden, je staat je rechterhand iest toe (breng je hand maar iets naar voren richting mond) wel ontspannen, maar niet loslaten, je moet wel kontaktteugel houden. ik weet niet of je les hebt, maar als dat niet het geval is laat iemand er naar kijken die lesgeeft, want zoals jij al zei heb je al veel geprobeerd qua voltes enz, maar als dit zo blijft zou ik als ik jou was ook even een DA laten kijken.

maar meestal is dit probleem gewoon met goede begeleiding op te lossen.

succes