Hoofd extreem ver omhoog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LilPetat

Hoofd extreem ver omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:30

Mijn pony gooit zijn hoofd echt extreem ver omhoog, zijn neus is op dat moment zo'n beetje het hoogste punt. Ik heb geprobeerd het op te lossen door hem gewoon mijn tempo te laten lopen (hij gaat vaak harder lopen wanneer hij zijn hoofd zo ver omhoog gooit) en hem op mijn zit terug te rijden, maar hierdoor werd het eigenlijk alleen maar erger. Af en toe gaat hij dan wel omlaag maar na een half rondje komt hij weer omhoog, en hoe langer ik hiermee door ging hoe korter hij omlaag liep en hoe langer omhoog.. Als ik wat meer druk op de teugel neem gaat hij wel omlaag, hij probeerd dan nog wel af en toe omhoog te komen maar door dan weer wat druk op te teugel te nemen komt hij weer omlaag, en begint hij op zijn bit te kauwen. Eigenlijk zegt mijn gevoel dat het niet goed is om hem op deze manier omlaag te rijden (ook al heb ik weer gewoon aanleuning op het moment dat hij omlaag komt, ik hoef dus niet te blijven trekken oid).
Ik heb hem een ruime week niet kunnen rijden, de eerste keer dat ik er weer op ging deed hij wel een beetje zijn hoofd omhoog maar kon ik het dus wel met mijn zit oplossen, de tweede keer werd het er alleen maar erger door. Wat denken jullie?! een beetje druk kan geen kwaad, of toch met mijn zit op proberen te lossen?

Agnes75

Re: Hoofd extreem ver omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:26

Heeft ie geen rugproblemen? En hoe ontspannen zit je? Als ie het hoofd omhoog gooit als je gaat zitten, dan kan het daar wel eens aan liggen! Je kunt hem ook terugrijden door langzamer te gaan lichtrijden. En altijd goed je benen er aan houden, liefst zo min mogelijk met je handen doen. Hij moet eerst aan je been zijn, dan komen je handen pas.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:57

ik zou inderdaad eerst even kijken of er niet iets met zijn rug aan de hand is, maar mijn paard deed dit vroeger ook terwijl er niks aan de hand was. ik dreef hem toen elke keer gewoon goed aan, ook als hij harder ging, en probeerde zijn achterhand er goed onder te zetten. tegelijkertijd gaf ik druk van voren, net zolang tot hij zijn hoofd een beetje naar beneden kwam. dan gelijk ontspannen. als je dat vol blijft houden, komt ie vanzelf wel naar benede

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:19

Als hij lichamelijk in orde is moet je proberen om het met het rijden zo onaangenaam mogelijk te maken als hij zijn hoofd omhoog gooit!
Dus been eraan en ook van voren onder druk zetten.
Zodra hij ook maar iets ontspant, meteen druk van je teugels en hem de hemel inprijzen. Zo zal hij heel snel door hebben dat het veel leuker en makkelijker is als ie gewon nageeflijk loopt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:57

Heb sterke vermoeden van een lichamelijk probleem. Rad dan ook aan om tot de tijd dat hij geheel is nagekeken er niet op te gaan.

Wer dat DA soms over diepere problemen heen kunnen kijken als er nisk uit komt.

Als dit echt niet het geval is dan denk ik aan sterke stress. ontspanning is daarom zeer belangrijk. Tja en dat berijk je het beste met grondwerk.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:24

Ik denk niet dat het iets met zijn rug is aangezien hij het ook niet altijd doet, soms gaat het weer over en dan begint het weer.. Hij gooit niet alleen zijn hoofd omhoog als ik ga zitten maar hij houdt zijn hoofd gewoon een paar rondjes achter elkaar zo hoog. Jullie vinden dus dat ik wel wat druk op de teugel kan nemen als hij zijn hoofd zo hoog heeft, zolang ik maar gelijk ontspan wanneer hij weer naar beneden komt?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:31

Als je zeker weet dat het niks lichamelijks bij hem is, dat zou het heel goed kunnen zijn dat het aan jou ligt(dit bedoel ik niet rot). Probeer het eens zonder druk, hou hem goed voorwaarts op het been. Ga kijken of hij zelf niet op een gegeven moment jouw handen gaat opzoeken.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:34

maykie schreef:
Als je zeker weet dat het niks lichamelijks bij hem is, dat zou het heel goed kunnen zijn dat het aan jou ligt(dit bedoel ik niet rot). Probeer het eens zonder druk, hou hem goed voorwaarts op het been. Ga kijken of hij zelf niet op een gegeven moment jouw handen gaat opzoeken.

Dat heb ik dus geprobeerd, maar daardoor werd het alleen maar erger..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:36

nee geen druk uitoefenen met je handen. je pony moet je hand opzoeken en jij niet de mond van je pony.

dit is denk ik gewoon een spieren questie. hij moet gewoon sterker worden en op het achterbeen komen. zodra je pony goed op het achterbeen komt komt het hoofd vanzelf aan de loodlijn.

je rijd je pony gewoon lekker naar voren met een luchtige hand. (wel kontaktteugel houden, niet losgooien) je rijd een paar overgangen van stap naar draf en andersom ook voorwaarts draven en weer een paar passen terug. terugrijden doe je door zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden met een ontspannen hand. hoe meer jij gaat doen met je hand des te vaster je je pony maakt. met ontspanning kom je het verst. voltes precies hetzelfde ook naar voren en alleen met kontaktteugel. hij kan dan wel wat uitzwaaien, maar laat het hem maar even uitzoeken gewoon been aan en hand voor. op deze manier leer je hem ook op zijn eigen benen te lopen.

geloof me als je dit gewoon vol blijft houden dan krijg je een heel andere pony.

succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:19

Ze doet dit dus niet altijd, maar dan op welke momenten. Als ze een poos "aan de teugel" heeft gelopen?

Het kan ook het strekken van de onderhals spier en rugspier zijn die verkramt zijn door te veel en te lange durige spanning.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:04

Er is niet echt regelmaat eigenlijk.. soms doet hij het al vanaf het begin, een andere keer begint hij er mee na een poosje rijden en soms doet hij het in het begin en na een tijdje niet meer. Maar meestal merk ik al met het instappen (aan lange teugel al) of hij moeilijk gaat doen of niet..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:46

Kun je beschrijven hoe dat voelt.

Voel je spanning in de rug en hals of ergens anders, of voelt het anders.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:49

Hoe het voelt tijdens instappen? Dan wil hij gewoon niet lopen waar ik zeg dat hij moet lopen en hij gaat steeds van de hoefslag af. Ik voel niet echt spanning eigenlijk, hij is eigenlijk gewoon kwaad omdat hij niet mag doen wat hij wilt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:55

Als ik het zo lees is het zeker geen kwaadheid. Stappen is niet iets waar de meeste paarden beginnen met protest of het moet al veel langer aan de gang zijn. Het lijkt me heel raadzaam om hem geheel na te laten kijken.

Voordat hij niet nagekeken is door de VA of nog beter osteopaat dan zou ik niks forseren. Dus op het moment dat hij zo is, niet verder door rijden, maar liever grondwerk doen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:45

Je kan controleren:
- de mond, het gebit
- de nek, de hals
- de ruimte tussen onderkaak en de hals (harde deel, wervels)
- onder de schoft, vlak achter de schouder (beide kanten)
- van schoft naar lendestreek druk uitoefenen aan beide kanten van de wervel kolom
- ga voorzichtig met je hand/vingers over de wervelkolom van schoft tot aan de lendestreek
- het hoofdstel, bij oren, voorhoofd, het bit, mondhoeken, de breedte van het bit, de bitringen, de ligging tegen kiezen
(vergeet de benen maar even).

Pijn in de rug hoeft niet chronisch te zijn, dat kan er door bepaalde belasting en/of bewegingen ook inschieten of erger worden. Ik zou de schouderstreek en de rug bijzonder goed controleren en het passen en de ligging van het zadel.

Als de reacties in orde zijn, moet je de oorzaak waarschijnlijk in de manier van rijden zoeken. Meestal ligt daar de oorzaak met dit soort problemen. Je moet ongerief en pijn echter eerst uitsluiten.

Er zijn al tal van oefeningen in het forum beschreven, die dit soort problemen kunnen helpen oplossen en voorkomen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 06:47

Ik heb geen oplossingen zo, alleen misschien een martingaal omhangen. Verder wel vragen.

Zadeldruk?
Hoe longeer je? Hoe oud is ze? Heeft ze ( ook in galop) wel een goede balans? Is de bak misschien ers los( zwaar) Wat zegt je instructie ervan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:30

Wanneer het hoofd ver omhoog gaat dan geeft ze aan dat er iets verkeerd zit, het kan een vastzittende spier zijn. Je moet wel uitkijken dat dat omhoog kijken geen gewoonte wordt. Ik heb zelf ook een kwaal en door aangepast(maar verkeerd) te lopen heb ik minder pijn.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:10

Ik ben er wel achter gekomen dat het zadel eerst niet goed paste, maar deze is nu opgevuld en past nu wel goed. Het bleek dus dat hij een lange (ja lange!) schoft heeft waardoor het lijkt alsof het zadel wel past, maar het drukte dus waar normaal de schoft al lang is opgehouden! Hij heeft daar ook een wond door gekregen, terwijl ik dacht dat dat schimmel was omdat hij ook net op dat moment een beetje schimmel op zijn hoofd had.
Denken jullie dat het aan het zadel kan liggen, ook al past het zadel inmiddels al wel weer goed? Het gaat nu al wel beter, hij doet het eigenlijk niet meer, hoop alleen dat het niet weer terug komt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:10

Voel de kussens is. Zijn ze hard dan kan daar waarschijnlijk de oorzaak gevonden worden. Het paard drukt dan de rug weg om van de druk op haar rug spier af te komen.
Verder kun je het zadel ergens ondersteboven op leggen en kijken door een recht latje over de kussens heen te leggen om zien of ze gelijk gevuld zijn en kijk of het ook niet ongelijk gevuld is.

Vraagje nog: doet ze dit pas nadat het zadel is opgevult?

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:38

Nee, hij deed het juist voordat het zadel opgevuld is. Nu doet hij het minder, ik vroeg me dus af of het nog kan komen doordat hij toen last had van het zadel ook al heeft hij dat nu niet meer. (ik merk echt dat hij er geen last meer van heeft, want eerst als ik met het zadel aan kwam lopen begon hij moeilijk te doen en dit gaat nu steeds beter)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:49

Dat kan heel goed waar zijn. Het paard heeft een herinnering van het slecht passend zadel en daaruit gooit hij zijn hoofd omhoog. De oplossing is dus niet het paard zozeer naar beneden rijden, maar leren dat het zadel nu geen pijn meer doet. Dit kost tijd en veel geduld.

Voel je al bij het stappen veel spanning. Doe dan niks, maar laat het paard gewoon rustig doorstappe totdat je voelt dat hij zich ontspant. Dit kan veel tijd kosten daar het paard bezig is over het zadel of het nu wel of niet pijn doet. Geef het die tijd om te ontdekken dat het niet zo is. Ook met draven dan losse teugel en rustig door blijven draven. Als het niet uit te zitten is, ga dan in verlichte zit zitten en laat hem het zelf weer uitzoeken.

Een paard heeft altijd tijd nodig om te voelen of het wel of niet goed is. Als je zeker bent dat het zadel goed is, dan wacht je totdat het paard zover overdacht is dat de uitslag positief is want het doet geen pijn. Doe je dit niet, geef je het paard dus geen tijd hiervoor dan blijf je dit probleem regelmatig terug zien komen.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:32

Ik hoop dat het daaraan lag! In ieder geval bedankt voor je tips. Hij doet het nu niet meer, ik voel ook al een hele tijd geen spanning meer in de stap, hopen dat dit zo blijft Haha!