Inknikken in de heup

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonG

Inknikken in de heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:35

Ik heb al heel veel rubrieken gelezen bij Rijtechnische Problemen en ik kom eigenlijk alleen maar 'paarden'problemen tegen. Ik heb een echt 'ruiter'probleem. Wil wil me helpen/adviseren?

Ik knik in mijn linkerheup in. Mijn linkerschouder is lager en het lijkt alsof mijn linkerbeugel korter is. Dat is ie niet; dat hebben we uitgebreid gecontroleerd. Dus conclusie: ik knik in in mijn linkerheup. Althans, dat denk ik... Ik ben verder 'normaal' gebouwd en geen korter been of anatomische afwijking of zoiets. Nee, gewoon een slordigheid(je) dat er ingeslopen is (of had ik dit al langer????).

Op de rechterhand is het iets meer dan op de linkerhand (is dit ook 'normaal' of 'logisch'?

En natuurlijk de hamvraag: hoe kom ik van dit vervelende eigenschapje af??? Graag alle tips en adviezen.

pol013

Re: Inknikken in de heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:01

Een mensendiecktrainer meenemen naar je paard Clown
nee dat zou te mooi zijn.

Je moet beter leren voelen.
Trek je schouders op en laat ze achterlangs je rug terug zakken. Dan moet je een klein beetje spanning voelen op de plek van je bh- bandje, tussen je schouderbladen. Zorg ervoor dat je je buikspieren licht aanspant zodat je geen holle rug trekt en maak je rug lang.
Probeer je nu bewust te worden van je zitbeenknobbels. Heb je even veel gewicht op beide zitbeenknobbels en in je beugels? dan zou je redelelijk recht moeten zitten.

En even ter troost. ik begin ook het idee te krijgen dat ik stiekum scheef op mijn paard zit. Ik probeer het op deze manier steeds minder te maken maar phoe.... wat is dat moeilijk

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:15

Ik heb dit ook een tijdje gehad.. bij mij had het verschillende oorzaken:

mn paardje was scheef bespierd door een langtijdige blessure. Hier door was ze links minder bespierd dan rechts, en hielt ze het bit aan de rechterkant vast.

Om te voorkomen dat ik terug ging trekken deed ik mn rechterschouder naar voren.. Om dit weer recht te trekken knikte ik ook links in.

Dus weet je zeker dat je paardje helemaal recht is!? Zo niet begin hier dan eens mee. Als die dat wel is moet je zonder beugels gaan rijden.. geloof me dan leer je het scheef zitten heel snel af!

Succes

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:17

Hé, bedankt voor deze tips. En nee, mijn paard is niet helemaal recht (welk paard wel trouwens??). Het is nog een jong beest (wordt volgende maand 5) en is dan weer een poosje scheef op links, dan weer ff op rechts. Maar dat schijnt wel normaal te zijn als ze groeien. Hij zal nu wel tijdelijk weer wat scheef zijn en wellicht dat ik ook daarom scheef ga zitten. Maar dat blijft altijd de vraag: wat was er eerst het kip of het ei? Aangezien mijn paard niet uit zichzelf recht wordt, maar alleen omdat ik hem dat moet vertellen zoek ik het eerst maar eens bij mezelf (geen slechte eigenschap hoor, ik zoek altijd (nou ja bijna altijd) de fout bij mezelf).
Ik werk met mijn instructeur al aan het recht richten, maar dat scheef zitten van mij is moeilijk als ik zelf aan het rijden ben. Dan staat er niemand langs de kant die het controleert. Ik kijk dan wel in de spiegels (gelukkig hebben we die), maar dat is ook een momentopname.
En dat van die beugels uit ga ik zeker vaker proberen. Je hebt gelijk: als je zonder rijdt moet je wel recht zitten anders glijd je eraf!!
Nog meer tips zijn meer dan welkom!

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:08

ik knikte ook vaak in aan 1 kant! en dan deed ik automatisch mijn andere schouder naar voren.. dus als ik links inknikte deed ik mijn rechterschouder naar voren! in de spiegels zag ik het zelf nooit maar mijn instructrise zij het wel vaak en zag het ook vaak op de video! ik moest toen goed meedraaien met mijn paard en mijn rechterschouder terug draaien! probeer het maar is als je op een stoel zit! als je inknikt gaat je andere schouder naar voren! dus goed op je schouders letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:31

Ik heb dit probleem ook, maar bij mij komt dit doordat ik wegens een aangeboren heupafwijking een beenlengte verschil heb van ruim 1,5 cm. Misschien moet idd eens bij een mensendieck trainer langsgaan. die kan kijken of het aan je houding/bouw ligt of dat het een andere oorzaak heeft.

succes ermee!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:49

veel van dit soort problemen zijn met zeer secuur vullen van je zadel ( of hervullen) zijn 90% van deze problemen goeg op te lossen. Vraag maar hier op bokt......heb al vele mensen kunnen helpen

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:02

harnessmaker schreef:
veel van dit soort problemen zijn met zeer secuur vullen van je zadel ( of hervullen) zijn 90% van deze problemen goeg op te lossen. Vraag maar hier op bokt......heb al vele mensen kunnen helpen

Mijn beide zadels zijn helemaal opnieuw gevuld en toch zit ik nog
scheef, niet zo erg meer, maar toch.
Ik laat mijn hele gewicht op links leunen met als gevolg dat ik op de
linker hand mijn paard niet door de hoeken krijg, laat staan dat ik
een mooie ronde volte kan rijden.
Maaaaaaaaaar, ik ben nu weer privéles gaan volgen en mijn
instructrice ( en onze instructrice van de clubles) hameren erop dat
ik recht ga zitten midden op het paard en mijn gewichtshulpen duidelijk
aangeef (in mijn geval houdt dat in dat ik bij wijze van spreken mijn
rechter beugel overdreven uit ga drukken en mijn bovenlicham
richting de kont van mijn meedraai, moelijk als je jezelf vastgezet hebt
in je rug Boos! daarnaast leer ik nu weer mijn bekken te kantelen, wat
ik in geen jaren meer gedaan heb omdat ik niet wist hoe Frusty

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:03

yfande schreef:
harnessmaker schreef:

Mijn beide zadels zijn helemaal opnieuw gevuld en toch zit ik nog
scheef, niet zo erg meer, maar toch.
Ik laat mijn hele gewicht op links leunen met als gevolg dat ik op de
linker hand mijn paard niet door de hoeken krijg, laat staan dat ik
een mooie ronde volte kan rijden.
Maaaaaaaaaar, ik ben nu weer privéles gaan volgen en mijn
instructrice ( en onze instructrice van de clubles) hameren erop dat
ik recht ga zitten midden op het paard en mijn gewichtshulpen duidelijk
aangeef (in mijn geval houdt dat in dat ik bij wijze van spreken mijn
rechter beugel overdreven uit ga drukken en mijn bovenlicham
richting de kont van mijn paard meedraai, moeilijk als je jezelf
vastgezet hebt in je rug Boos! daarnaast leer ik nu weer mijn bekken te kantelen, wat ik in geen jaren meer gedaan heb omdat ik niet wist
hoe Frusty

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:28

Bijna alle ruiters knikken in in de heup. Ga er maar eens goed opletten, vooral als een ruiter van je wegrijdt kan je het goed zien.

Zonder beugels vind ik een ideale tip.
Verder als je met beugels rijdt, toch proberen er aan te denken beide (!) benen lang te maken en je schouders en handen evenhoog. Vaak als je je ene schouder hoger houdt dan je andere, draag je je handen ook ongelijk (hoeft dus niet persé).

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:54

Heey,

Het kan ook zijn dat het een stukje spierzwakte is van je heupspieren en de lendenspieren. Om bijvoorbeeld te voorkomen dat je een holle rug maakt is het van belang dat je je rechte en schuine buikspieren goed oefend.
Als je rechtsbenig bent dan zijn deze spieren vaak ook al een stukje beter ontwikkeld omdat je deze dan toch vaker gebruikt.
Wat betreft je schouders op gelijke hoogte houden, probeer er telkens op attent te blijven en trek ze anders eens overdreven omhoog en probeer ze dan tegelijk los te laten.
En misschien kan het ook geen kwaad om toch eens langs een mensendieck therapeut te gaan, al is het maar voor 1 keer.

Veel succes ermee.

Groetjes sjaslique

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:00

Hoewel ik niet de TS ben toch bedankt voor de goede tips, het zijn
eigenlijk hele logische dingen, maar je moet er maar net aan
denken, toch? Ik trek mijn schouders idd heel hoog op, en knik
in mijn linker heup in, mijn buispieren vergeet ik altijd te gebruiken,
etc etc etc.
Ik zal nu echt goed gaan oefenen en zal tzt wel melden hoe het mij
vergaat.

Yvong, succes en bedankt voor deze nuttige topic !! Lachen

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:10

Ik denk, 'k zal toch even laten weten hoe het gaat met dat inknikken. Ik heb idd zonder beugels gereden. Dan blijf je idd recht boven je paard zitten. Ik heb dan wel gelijk een probleempje erbij: ik ga zitten te knijpen met mijn bovenbenen (ook niet helemaal de bedoeling). En dat komt dan waarschijnlijk omdat het paard ietwat terugkomt in tempo. Ach.. wat is het toch moeilijk dat paardrijden....
Verder probeer ik vooral mijn linkerzijde lang te maken (druk op de linkerbeugel houden; zowel rechter- als linkerhand) en goed meekijken in de richting waar ik naartoe rijd.
Dat gaat allemaal al beter! Dus nogmaals bedankt voor de tips! Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:19

knijpen met je bovenbenen is helemaal niet zo schandalig hoor! Als je het vaker doet (zonder beugels rijden he..) dan zal je beter in everwicht blijven en zal je steeds ontspannerder op je paardje blijven zitten en dus ook beter meekomen in zn beweging.

Niemand hier die beweerd dat het makkelijk is paardrijden.. Knipoog maar: oefening baard kunst!

Mooi zo dat het al beter gaat, liefs

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:26

Ik knik niet in maar heb, als ik op het linker been lichtrijd, een knik in mijn heupen. Waardoor het lichtrijden er soms wat slordig uitziet. Waarschijnlijk komt het door te korte spieren in mijn heup zijn er meer mensen die hier wel eens last van hebben (gehad)?

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:57

Hoi,
Ik heb misschien ook nog een goede tip:
Het boek 'rijden met gevoel' van Mary Wanless!
Daar wordt dat precies in beschreven (natuurlijk nog veel meer), en heel veel nuttige tips!
Succes!